Skrevet av Emne: Nå dropper jeg medlemskapet.  (Lest 3439 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
Nå dropper jeg medlemskapet.
« på: 07. Januar 2019, 12:57:22 »
Joda, jeg står visst som betalende medlem enda, men kommer ikke til å betale nytt medlemskap. Hvorfor? Fordi jeg er drita lei av å sitte med kun en tekstutgave av forumet, uten at noen gjør forsøk på å rette det opp, eller i det minste finne ut av årsaken. Ledelsen i klubben proriterer tydeligvis facebook, som krever medlemskap og innlogging for å bruke, istedenfor forumet på en nettside som alle kan bruke. Rikstoto lagde også nye sider, hvor gamle nettlesere ikke engang kunne lese det som sto der, langt mindre bruke tjenestene. Da de ble gjort oppmerksom på det, og testet forskjellige nettlesere, så fant de årsaken til problemene, og gjorde noe med det. Idag kan min nettleser uten problemer brukes på de nye beta-sidene til rikstoto.no.
Det er f.ø. ikke bare jeg som har påpekt dette problemet vi har her i forumet, det var en Windows-bruker som også hadde problemer. Til orientering bruker jeg en Palemoon 27.9.4 nettleser i en live Puppylinux Lucid 5.2.7.8 som lastes i helhet inn i RAM, og kjører (lynraskt) alle program derfra. For de som nå sier "Jammen da er det ikke noe rart i at det ikke funker!", så har det alltid tidligere vært slik at en vanlig nettside basert på html, skal kunne leses av alle nettlesere.

Med oppgitt hilsen, Olaf

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
Sv: Nå dropper jeg medlemskapet.
« Svar #1 på: 07. Januar 2019, 13:35:58 »
Er det ikke enklere om du bare velger en litt mer normal løsning, da?

Jeg aner ikke hva som er greia her, men ser jo at det kan være steder hvor det er bedre å utnytte klubbens ganske begrensede ressurser enn å få akkurat dette til å fungere.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic        '04 Mercedes-Benz E270 CDI 
'92 Mercedes-Benz 300TD Turbo       '90 560SEL         '00 Jeep Grand Cherokee

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #2 på: 07. Januar 2019, 22:29:36 »
Sitat
Er det ikke enklere om du bare velger en litt mer normal løsning, da?
Enklere for hvem? Jeg har brukt Linux i snart 20 år, men du mener at jeg skal måtte kjøpe en lisens av Windows for å fortsette som medlem? Må jeg kjøpe en 'normal' bil også? Folkevogn kanskje? Da bortfaller jo dette medlemskapet uansett!

Sitat
Jeg aner ikke hva som er greia her,...
Hvis du ikke aner hva som er greia, hvorfor uttaler du deg da?

Sitat
...men ser jo at det kan være steder hvor det er bedre å utnytte klubbens ganske begrensede ressurser enn å få akkurat dette til å fungere.
Vel, da får vi slått to fluer i ett smekk; klubben slipper å bruke ressurser på å få forumet til å virke som det gjorde inntil nylig, og mine ressurser brukes til noe nyttig istedenfor å fore klubbkassa. Jeg sier selvfølgelig også opp grasrotandelen fra norsk tipping.

Hilsen Olaf.

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08. Januar 2019, 08:55:48 »
Hvis du ikke aner hva som er greia, hvorfor uttaler du deg da?

Jeg vet ikke hvorfor forumet ikke lenger er kompis med din løsning. IT-ansvarlig har tydeligvis også prøvd å finne ut av det, men det er antakelig grenser for hvor mye tid han vil og kan bruke på det.

Vel, da får vi slått to fluer i ett smekk; klubben slipper å bruke ressurser på å få forumet til å virke som det gjorde inntil nylig, og mine ressurser brukes til noe nyttig istedenfor å fore klubbkassa.

Dessverre er det sånn at verden går fremover. Nye krav til funksjonalitet, kompatibilitet og sikkerhet gjør at ting må oppgraderes. Da er det ikke alltid noen selvfølge at ting spiller på lag bare fordi det har gjort det i de siste 20 år. Jeg har kunder på jobben som er oppgitt over at etikettskriveren fra 1998 ikke nødvendigvis er kompatibel med den nye PC'n de har kjøpt, eller at programmet vårt ikke nødvendigvis lar seg kjøre i Windows XP lenger.

Jeg sier selvfølgelig også opp grasrotandelen fra norsk tipping.

Ja, hver sin lyst. Du gjør selvsagt det som gir deg glede i hverdagen.

Jeg syns du har veldig mange gode bidrag i forumet, og syns det er trist om du forsvinner herfra. Jeg har hatt stor glede av å lese dine innlegg.
--
FrodeS

Utlogget _s_y_v_e_r_s_e_n_

• Betalende medlem
  • AMG Classic Entusiast 🇩🇪
    • Vis profil
« Svar #4 på: 08. Januar 2019, 09:11:05 »
Ta vare på de få som bidrar til økt aktivitet i forumet. Uten disse blir forumet dødt. Dette er vel heller ikke en god ting, selv om noe tar mer tid enn andre ting. Service gir effekt
Instagram @ _S_y_v_e_r_s_e_n_

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #5 på: 08. Januar 2019, 09:16:26 »
Ta vare på de få som bidrar til økt aktivitet i forumet. Uten disse blir forumet dødt. Dette er vel heller ikke en god ting, selv om noe tar mer tid enn andre ting. Service gir effekt

Helt enig i det. Som sagt så vet jeg ikke hva som skal til her, men ser bare at IT-ansvarlig har vært og sett på det.
--
FrodeS

Utlogget Olav

• 123-Mafioso
    • Vis profil
    • Hjemmeside
« Svar #6 på: 08. Januar 2019, 18:22:31 »

Ja forsvinner både du og Olaf blir det ikke mye interessant igjen her. Det er veldig synd at slike forum dør ut. Det er en viktig kunnskapsbase, og et sted der man faktisk kan finne igjen relevante problemer med et enkelt søk. På Facebook blir jo alt borte i et salig rør.

På den andre siden har jeg forståelse for at det ikke kan legges ressurser i tekniske løsninger for å tilfredsstille en enkelt bruker som av en eller annen grunn har valgt å kjøre med sære løsninger.

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08. Januar 2019, 18:33:34 »

Ja forsvinner både du og Olaf blir det ikke mye interessant igjen her. Det er veldig synd at slike forum dør ut. Det er en viktig kunnskapsbase, og et sted der man faktisk kan finne igjen relevante problemer med et enkelt søk. På Facebook blir jo alt borte i et salig rør.

På den andre siden har jeg forståelse for at det ikke kan legges ressurser i tekniske løsninger for å tilfredsstille en enkelt bruker som av en eller annen grunn har valgt å kjøre med sære løsninger.

Tusen hjertelig takk for hyggelige ord Olav! Jeg la ut dette innlegget i en annen tråd før i dag, men noe av det du skriver, prøver jeg å utdype her, da det var et spørsmål om en forumvakt

Jeg har nå gjort meg kjent med andre plattformer, men ser samtidig, at det å gå inn på den faste trygge og stabile siden som et forum er, ikke bare her, men også andre forum, er noe jeg tror vil leve i mange år fremover.

I andre sosiale medier, så forandres det i små ting konstant. Facebook er jeg ikke så kjent med, men de jeg snakker med klager ofte over rotete og uoversiktlige sider. Instagram er et bra sted, men det er ikke et slikt sted som et forum. Der går det kun i bilder og historievisninger.

På forum ligger alt i riktig rekkefølge, og jeg mener klubben har en stor fordel av at så mange har vært aktive i så mange år, og har fått lesset dette forumet propp full av så mye nyttig god teknisk info av ulike sorter,at det ville vært synd om dette ikke ble prioritert. Dette er et stort fortrinn å ha på ett sted alle kan ha glede av i mange år fremover.

Jeg mener derfor at det er viktig at forumet blir prioritert, slik at klubben ikke mister de som sitter inne med kunnskap som ikke kommer frem. Man burde satse mye mer på et forum, uavhengig av sosiale medier. Det er flere gamle forum som tvinger brukere over på  apper. Det er en uting, selv om dette er det enkleste akkurat nå. Man ser jo hvordan ting forandrer seg i stor fort i løpet av kort tid.

Så mitt råd er etter 15 år på forum, ta tiden det tar å få ting til å fungere. Få søkefunksjon opp på et nivå som alle kan ha nytte og glede av, og ikke minst som fungerer. I dag er denne helt håpløs. Slik den er nå, så er det ikke rart vi får mange av de samme spørsmålene gang på gang.

Tror klubben vinner på dette på sikt, selv om man akkurat nå kanskje har en annen mening. Gjør søkefunksjon mer synlig enn den er i dag, å få den til å legge ting i riktig rekkefølge

Dette er et forum, men samtidig et nyttig og lærerikt arkiv. Et arkiv klubben bør være stolte av og et sted som bør prioriteres.

En forum ansvarlig et godt tiltak. Her synes jeg FrodeS har gjort en svært god jobb i mange mange år. Han er kjent med forumet og klubbmassen. Hadde klubben hatt økonomi til det, burde han vært betalt til å fortsette som en forumansvarlig du etterspør
« Siste redigering: 08. Januar 2019, 18:35:18 av _s_y_v_e_r_s_e_n_ »

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08. Januar 2019, 18:46:29 »
Dette var svar på et spørsmål fra Simen Malerbakken, jeg bare kopierte og limte det inn...

Utlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #9 på: 08. Januar 2019, 19:19:09 »
Jeg har brukt Linux i snart 20 år, men du mener at jeg skal måtte kjøpe en lisens av Windows for å fortsette som medlem?
Forumet virker på Linux. Jeg har en maskin med Linux Mint og Firefox nettleser og det er ingen problem med det.
*1988 Mercedes-Benz 190E  *2011 Lexus CT200h
*1985 Yamaha XVZ 1300 TD  *1991 Suzuki  GSX 400 E
*1985 Ford Scorpio 2.8i Ghia

Utlogget GJB

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #10 på: 08. Januar 2019, 23:40:31 »
Olaf; Jeg håper du finner en løsning på dette, og fortsetter som medlem. Du bidrar med masse konstruktive innlegg og god inspirasjon her inne. Vi trenger virkelig slike som deg  :)

Utlogget Arnfinn

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09. Januar 2019, 18:23:00 »
Hei.
Beklager lang tid på feilsøking her.

Problemet her er at Palemoon 27 mener det er masse usikre elementer på siden som andre lesere ikke bryr seg om.
Løsningen her er å be den vise alle elementer selv om de er "usikre"
Da vil alt så ut som det pleier.

Trykk på det lille skjoldet helt til venstre ved adressen og velg "Disable protection for this site". Jeg måtte velge det på ny etter jeg logga inn så mulig du må trykke på denne i ny og ne.

Arnfinn
-93 E280
-91 230E
-87 560SEL

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #12 på: 10. Januar 2019, 06:31:20 »
Tommel opp :thumbright:

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #13 på: 11. Januar 2019, 12:51:47 »
En stor takk til Arnfinn for en løsning på problemet.  :)
Jeg har aldri hørt om hverken problemet eller løsningen før, for jeg får alltid et pop-up vindu med spørsmål om jeg ønsker å overse advarselen om å fortsette, hvis jeg besøker nettider med tvilsomme https-sertifikat. Jeg antar at PaleMoon kan ha et annet fokus på sikkerhet enn andre nettlesere, som gjør at også ikke-kritiske elementer blokkeres i standardoppsettet. Som i Firefox, kan jeg i PaleMoon konfigurere oppsettet til nettleseren ved å kjøre about:config i adresselinjen. Jeg har tidligere blokkert for visning av ikoner i adresselinjen, så jeg la ikke merke til det ekstra ikonet.
Nå har jeg endret visningen av ikke-kritiske elementer i about:config, og da skal problemet være permanent løst.

security.mixed_content.block_active_content       nå satt til false (ved å høyreklikke på navnet)

Kan de nye smilefjesene og de nye symbolene (som f.ø. mangler visning av beskrivende undertekst) være årsaken, med innføring av nye elementer? Da kompromitteres vel https-sertifikatet, men ikke så alvorlig at det blir helt blokkert?
Fjern alt det nye, og legg inn de gamle smilefjesene, så kan det testes. Si fra, så skal jeg sjekke.
Til orientering ligger det 275 forskjellige elementer fra nettsiden til mbek i cache, og f.eks. YouTube symbolet mangler sikkerhetsinfo, se bilde.
(kjør about:about i adresselinjen, og velg cache og så  List Cache Entries)
For et lite glis, kjør about:robots.

Med vennlig hilsen fra en fornøyd Olaf.
« Siste redigering: 11. Januar 2019, 13:45:05 av Olaf »

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #14 på: 11. Januar 2019, 13:11:36 »
En ting jeg savner litt, er å kunne bruke smileyene som ligger på selve telefon. Om man skal ha et smiley som ikke ligger over her, eller at man trykker på flere knappen, så kommer det opp et nytt vindu hver gang. Men det gjelder kanskje bare fra mobil? Vanskelig å velge også fra mobil, for siden er ikke komfortabel med mobilvisning

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #15 på: 11. Januar 2019, 13:55:29 »
Mange symboler fra mobiler kommer bare opp som en liten firkant med masse kludder inni, på en PC-skjerm.  :?

Med vennlig hilsen, Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #16 på: 11. Januar 2019, 17:11:09 »
Stemmer, MEN! En liten periode, så fungerte alle tegnene fra mobil her. Det gjør det ikke nå lengre, å det var samtidig med at du fikk problemer med diverse rare tegn her. Blant annet når du skrev æøå. Så at det går, er det ingen tvil om

Utlogget Arnfinn

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #17 på: 15. Januar 2019, 16:57:03 »
Nå tipper du kan bruke forumet uten å godta usikre elementer, alt skal være satt opp ok.
Var et tema som stod med http som tydelig alle andre nettlesere ikke brydde seg noe særlig om.
Arnfinn
-93 E280
-91 230E
-87 560SEL

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #18 på: 17. Januar 2019, 00:41:04 »
Sitat
Var et tema som stod med http som tydelig alle andre nettlesere ikke brydde seg noe særlig om

Det er vel kanskje noen av dem som må oppgraderes hele tiden p.g.a. sikkerhetshull?  :lol: :lol:

Det er faktisk et stadig tilbakevendende problem, at mange av de moderne webdesignerne glemmer at det skal være bakoverkompatibelt. Jeg kan f.eks. ikke se videoinnslag på nrk.no, jeg får beskjed om å installerere codec for mp4! Jeg har hatt det innstallert siden mp4 ble tatt ibruk for X antall år siden, bortsett fra de nyeste som nrk bruker. De gidder ikke å gjøre noe med det, de får jo penger uansett, og er vel kanskje i lomma på en leverandør også... ?

Takk for innsatsen, Arnfinn.

Med vennlig hilsn, Olaf

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #19 på: 17. Januar 2019, 17:23:37 »
Det er faktisk et stadig tilbakevendende problem, at mange av de moderne webdesignerne glemmer at det skal være bakoverkompatibelt. Jeg kan f.eks. ikke se videoinnslag på nrk.no, jeg får beskjed om å installerere codec for mp4! Jeg har hatt det innstallert siden mp4 ble tatt ibruk for X antall år siden, bortsett fra de nyeste som nrk bruker. De gidder ikke å gjøre noe med det, de får jo penger uansett, og er vel kanskje i lomma på en leverandør også... ?

Alle kompatibilitetsbeslutninger tas ut fra en kost-nytte-vurdering - dersom 1% av brukerne ikke kan dekkes uten større inngrep vil de mest sannsynlig ikke hensyntas heller. I tillegg har man jo en tanke om å se fremover og ikke bakover, slik at man tidvis må ta upopulære valg for de som ikke ønsker å følge utviklingen.

Utlogget Olav

• 123-Mafioso
    • Vis profil
    • Hjemmeside
« Svar #20 på: 19. Januar 2019, 18:12:13 »
Siden jeg jobber med web selv, så er jeg litt nysgjerrig på årsaken til at du velger å kjøre på et såpass sært opplegg.

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #21 på: 20. Januar 2019, 05:58:44 »
Er det meg du spør, Olav? Jeg brukte Mac fra siste halvdel av 80-årene, inntil jeg som godt voksen begynte på Blindern i 2000, og leste bl.a. informatikk. Der bruktes Linux (og litt Unix og Solaris) i alle realfagstudier, det var bare unntaksvis at Winedoze måtte brukes for enkelte programmer som ikke ble levert i andre plattformer. I Windows er man jo prisgitt det som utviklerne synes er OK, mens fordelen med Linux er jo at absolutt alt kan modifiseres akkurat som man vil, på hele kloden finnes det vel ikke to som er helt like. Virus har svært sjelden vært et problem for Linux, med åpen kildekode er det folk som kommer opp med en løsning ganske omgående. Og så er jo nesten alt helt gratis. Jeg har en massiv Debian på 3-4 Gb liggende på en arbeidsmaskin, men jeg har de siste årene stort sett bare brukt Puppylinux, som jeg har på en live, multisession CD-R. Jeg har ikke hatt fast inntekt på mange år, så alle mine PCer kommer fra containerne på Blindern. Jeg har hatt mange gamle PCer med lite minne og små harddisker, noen med førstegenerasjon USB, men alle har kunnet lese en CD. Mulisession vil si at en billig CD-R (eller DVD-R) som inneholder en .iso med all programvare, er brent slik at jeg flere ganger kan lagre mere i .isoen. Det jeg lagrer blir en del av programvaren neste gang jeg booter.  Fordelen med min lille Linux, er at den funker på gamle maskiner som andre må kaste fordi Lilleslapp i hver nye versjon krever nyere prosessor, større harddisk og masse minne. Det er Puppyer som fint kan kjøres på en gammel P3 med 128MB minne.
En live Puppy laster alt inn i arbeidsminnet, RAM, og kjører alle program derfra. Jeg kan ta ut CDen etter at den har bootet, jeg behøver ikke engang å ha en harddisk, og ettersom alt kjøres fra RAM, går det lynraskt - selv på en gammel PC. Ingen kan komme inn i maskinen når man kjører alt fra RAM. Sjefen for de australske politiavdelingene som driver med it-relatert kriminalitet, fortalte en gang offentlig at han brukte Puppylinux, fordi det var det eneste han anså som en sikker plattform for sensitive tjenester som f.eks. nettbank.
Noen data fra den maskinen jeg kjører fra nå, en 16 år gammel HP, med en 2.6 GHz P4 prosessor, og 1 Gb minne.
Memory Allocation:
 Total RAM: 1002 MB
 Used RAM: 403 MB
 Free RAM: 599 MB
 Buffers: 18 MB
 Cached: 243 MB
Det jeg bruker av RAM i dette øyeblikk når bare Palemoon nettleseren er åpen: (den bruker 97.93 Mb på kun egne prosesser)
Actual Used RAM: 142 MB     Used - (buffers + cached)
Actual Free RAM: 860 MB   Free + (buffers + cached)
I tillegg har jeg en s.k. swap-partisjon på noen Gb, d.v.s. jeg kan bruke en del av harddisken som RAM hvis jeg kjører digre programmer som krever mye minne.
Min Puppylinux Lucid 5.2.8.7 er basert på utvalgte deler av kildekoden for Ubuntu, slik at jeg kan laste ned alle Ubuntu-programmer for Lucid Lynx, men andre Puppyer kan være basert på kildekode fra f.eks Slackware eller Debian. http://murga-linux.com/puppy
Nettleseren PaleMoon er basert på deler av den opprinnelige kildekoden for Mozilla, forgjengeren til Firefox, skrevet i XUL, les om den her: http://www.palemoon.org. Finnes for Linux, Windows og delvis for MAC. Den kan, akkurat som Firefox, modifiseres med å sette inn søket about:config i adresselinjen. (kommandoen about:about viser alle settinger)
Jeg har satt et config-valg til å la omverdenen tro at den er en Firefox, derfor ser du i ditt lille spion-vindu at jeg bruker Firefox, som altså er feil.  :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf
« Siste redigering: 20. Januar 2019, 06:02:01 av Olaf »

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #22 på: 20. Januar 2019, 10:05:26 »
Hvor mange har ikke en smarttelefon da?
Jeg tenkte som noen andre her:"hvorfor i all verden skal jeg behøve å laste ned tapatalk?". Men etterhvert gjorde jeg det å en mye enklere forumhverdag åpenbarte seg. Så slik som det viste seg lenger oppi tråden på er noen av utfordringene veldig enkle å rette opp.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #23 på: 20. Januar 2019, 14:25:26 »
Hvor mange har ikke en smarttelefon da?
Jeg tenkte som noen andre her:"hvorfor i all verden skal jeg behøve å laste ned tapatalk?". Men etterhvert gjorde jeg det å en mye enklere forumhverdag åpenbarte seg. Så slik som det viste seg lenger oppi tråden på er noen av utfordringene veldig enkle å rette opp.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Jeg er en av dem. Har prønd den flere ganger, men jeg tror kanskje det er pga alt blir så utrolig forandriet at jeg ikke klarer å venne meg til den. Skal prøve å gi den et nytt forsøk igjen  :)

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #24 på: 21. Mars 2019, 10:02:41 »
Olaf, er det kanskje håp om at du beholder medlemskapet, nå som ting funker?
--
FrodeS

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #25 på: 21. Mars 2019, 21:06:01 »
Jeg er midt oppe i et skifteoppgjør for tiden, og må føre en skiftetvist for retten sjøl, fordi jeg ikke har noen midler. Leiligheten etter min mor er solgt for gode penger, men jeg får ikke ut fem øre før boet er sluttet. Jeg bor inntil videre på hytta i Drøbak, den er uten innlagt vann og avløp, men ellers OK. Dessverre må medlemskapskontingenten min vente til skiftetvisten er avsluttet i slutten av mai (hvis ingen anker), men jeg fortsetter som medlem så fort jeg har råd til det. Da får jeg kanskje råd til en smarttelefon også, så min gamle Samsung klapptelefon kan pensjoneres.  :)

Med vennlig hilsen, Olaf
« Siste redigering: 21. Mars 2019, 21:10:00 av Olaf »

Utlogget Arnfinn

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #26 på: 24. Mars 2019, 21:47:47 »
Lykke til.
Arnfinn
-93 E280
-91 230E
-87 560SEL