Skrevet av Emne: Sven Håkons 2014 A207 E200 Cabrio  (Lest 4561 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
Sv: Sven Håkons 2014 A207 E200 Cabrio
« Svar #60 på: 18. September 2018, 15:23:07 »
Må si jeg savner å se 211en innerst på plassen på løkka....
Du får kjøre forbi igjen til helgen.

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #61 på: 18. September 2018, 15:24:42 »
Fantastisk reisebrev og bilder 8) :thumbleft:

Nå har jeg prøvd på pcen hjemme, og mobilen igjen hjemme. Nå får jeg opp alle de fine bildene.  :D

Kjekk lesing og fine bilder  :D

Takk, glad dere likte det!  :thumbright:

Utlogget Lars U.

• Betalende medlem
  • Gøy å være fartsblind !
    • Vis profil
« Svar #62 på: 22. September 2018, 23:06:20 »
Grattis! Det var en virkelig flott cab og riktig farge, dette er (etter min mening) faktisk den eneste karrosseriet inkl coupe som faktisk kler designet med "ponton" bakskjermer.

NÅ: W639 2012 VIAN0 Ambiente CDI 122 4MATIC
X   S204 2008 C320 T 4MATIC AMG Sport, X   R172 2012 SLK 200 AMG Sport, X   S203 2004 C220 T CDI AMG Sport

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #63 på: 24. September 2018, 08:53:47 »
Grattis! Det var en virkelig flott cab og riktig farge, dette er (etter min mening) faktisk den eneste karrosseriet inkl coupe som faktisk kler designet med "ponton" bakskjermer.
Takk - og helt enig hva gjelder bakskjermene!

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #64 på: 07. Oktober 2018, 23:10:09 »
Selv om det etter sigende skal bli 'Indian Summer' i hovedstaden til uka, er det ikke til å komme unna at sommeren er på hell og at det blir lenger og lenger mellom dager som egner seg for toppløs kjøring. Den relativt nyervervede sommerbilen er derfor parkert for vinteren, og her kommer en liten oppdatering om hvordan det forløp seg.

Allerede få dager etter at jeg overtok denne bilen ble beslutningen tatt om at den ikke skulle brukes året rundt (som opprinnelig planlagt). Min far, som elsker å ta godt vare på ting, lot seg relativt enkelt overtale til å la meg parkere den i deres garasje i Stavanger over vinteren, så alt som gjenstod var å finne et passende tidspunkt å kjøre den dit fra Oslo hvor jeg bor. Det måtte være sent nok til at jeg fikk med meg noen av de fine høstdagene, men tidlig nok til at jeg ikke trengte å være bekymret for å kjøre dit med sommerdekk. Siden den gamle 211en min, som nå er nedgradert til vinterbil, stod parkert i hytta i Lærdal for sommeren, måtte også henting av denne legges inn i regnestykket. Valget falt på nest siste helg i september, siden mine foreldre da skulle opp for å stenge av hytta og jeg da kunne sitte på med dem. Jeg tok en såkalt oval weekend og kjørte vestover etter endt arbeidsdag onsdagen i forkant. Målet var å kjøre over fjellet med taket nede, men jeg kom ikke lenger enn til Notodden før "Knud" kom over meg med både regn og vind så det monnet. I det minste fikk jeg testet at taket var tett - her fra nedturen mot Dalen:

Regnet gav seg innimellom, men ikke lenge nok til at taket tørket nok til å legge ned, så resten av turen ble foretatt med taket på - ikke akkurat den sistereisen jeg så for meg for sesongen:

Dagen etter ble skiltene levert inn, før jeg begynte klargjøringen for lagring. Jeg fant ut at dette faktisk var første gang bilen ble vasket i mitt eie - jeg har gjennom hele sommeren spylt den regelmessig, og dette har vært nok til at den har holdt seg bra i over 12Kkm! Lys bil er jammen betydelig enklere å holde enn mørk bil:

Felgene var nok det av bilen som så verst ut, men heller ikke disse så ut til å ha vært brukt så mye som de faktisk hadde siden forrige vask. Litt småtjafs fant riktignok Iron-Xen, men ille var det ikke:

Etter en god vask bar det inn i garasjen for tørk og detaljvask:

Bilen er utstyrt med en såkalt AIRCAP over frontruten, som er en vindavviser som "løfter" luftstrømmen over kupeen for mindre vind ved kjøring uten tak. Denne fungerer utmerket, og strekker virkelig muligheten for toppløs kjøring - men; den samler dessverre også en god del insekter, som jeg ikke var videre interessert i å la ligge der til neste sesong:

Så da var det bare å finne frem støvsugeren og begynne - her er halvparten tatt:

..og vips, så var den klar til en ny sesong igjen:

Jeg hadde hverken tid eller ambisjoner til å ta motorrommet grundig, men dro bare raskt over med en klut - det ble greit likevel:

Men det så ut til å ha vært ubudne gjester oppi der! Jeg så heldigvis ingen andre spor til dette, og fjernet restene av lappen som tydeligvis var god på smak:

Jeg fikk også gjort noen mindre modifikasjoner som jeg hadde planlagt - selv om det ble færre enn planlagt på grunn av treg postgang. Den første, og relativt lite arbeidskrevende, var å bytte panseremblemet til ny type med sorte detaljer fremfor blå:

En annen ting jeg gjorde var å bytte hjulbolter. Mercedes bruker stort sett de samme kjipe boltene på alle modellene, men av en eller annen grunn får de kjipeste utstyrsmodellene de mest blingy boltene:

Her et hjul med originale, mørke og korroderte bolter:

Og her det samme hjulet med nye, jålete bolter:

Så, etter en god del vasking og pussing, tørking og mindre modifikasjoner, var bilen omsider klar for å parkeres til dagene igjen blir lengre og lysten på å kjøre uten tak igjen overtar:

Og etter å ha tørket i et døgns tid ble det nyinnkjøpte trekket lagt over. Dette er av typen som puster samt beskytter mot UV-stråler, er relativt formsydd og generelt later til å være av god kvalitet. Tiden vil vise hvordan dette går sammen med stofftaket, men det skal basert på andres erfaringer gå fint. Neste gang jeg får sjekket hvordan det står til med bilen blir til jul, hvor det kanskje også blir tid til et par andre mindre modifikasjoner.

Med endt vinterprep ferdig, bar turen nordover mot Lærdal på fredagen sammen med mine foreldre i deres 211. Vestlandet leverte som vanlig spektakulære omgivelser, selv om turen var lenger enn jeg husket fra barndommens bilferier:

Da vi kom til Lærdal viste det seg at en liten gjeng fra klubben også var der den samme kvelden i forbindelse med vestlandsturen, så det ble litt sosialisering med bilprat attåt som bonus!

Dagen etter sveivet vi min egen 211 i gang og fikk kjørt den ut fra lagring, med fingrene krysset for at føret over Hemsedalsfjellet var bra nok til å kjøre over med sommerdekk - dagen før sa veimeldingene at dette ikke var mulig. Været viste seg heldigvis å være i godlynne, så turen ble riktig så fin - det er noe helt eget med fjellandskapet om høsten:

Utlogget hlieberg

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #65 på: 08. Oktober 2018, 09:39:43 »
Dette ser jo strøkent ut, Sven Håkon. Utrolig at hjulbolter kan utgjøre så stor forskjell  :)

Veldig hyggelig at du kom innom på fredagen da vi var i Lærdal, Sven Håkon. Vi får se til neste år om vi får til en tur tidligere (uten snø på fjellovergangene), evt. om det blir en annen type tur. Men Lærdal fristet til gjentagelse  :)
2018 AMG C43T
X - 16 C250d 4Matic
X - 13 VW CC 2,0TDI DSG 4Motion
X - 06 Audi A6 3,0TDI quattro

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #66 på: 08. Oktober 2018, 12:59:35 »
Dette ser jo strøkent ut, Sven Håkon. Utrolig at hjulbolter kan utgjøre så stor forskjell  :)

Veldig hyggelig at du kom innom på fredagen da vi var i Lærdal, Sven Håkon. Vi får se til neste år om vi får til en tur tidligere (uten snø på fjellovergangene), evt. om det blir en annen type tur. Men Lærdal fristet til gjentagelse  :)
Takk - håper den holder seg like bra til neste år  :lol:

Veldig hyggelig å treffe dere i Lærdal, og håper jeg har anledning til å bli med på hele turen neste høst!

Utlogget hlieberg

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #67 på: 08. Oktober 2018, 13:56:13 »

Takk - håper den holder seg like bra til neste år  :lol:

Veldig hyggelig å treffe dere i Lærdal, og håper jeg har anledning til å bli med på hele turen neste høst!

Det må du få til  8)
2018 AMG C43T
X - 16 C250d 4Matic
X - 13 VW CC 2,0TDI DSG 4Motion
X - 06 Audi A6 3,0TDI quattro

Utlogget Classic

• Vis profil
« Svar #68 på: 08. Oktober 2018, 18:00:29 »
Her skal den få stå og varme seg godt.  :cool: Rent og pent, ble det polering?

Lurer også på hvor du kjøpte hjulboltene? Jeg har samme problem hehe  :)

Utlogget Stian

• Betalende medlem
  • Er det bare jeg som ikke er gal?
    • Vis profil
« Svar #69 på: 08. Oktober 2018, 19:26:23 »
Lagrer far en w126 på høykant i garasjen? :huh:

Jeg har lært at det er helt greit å legge ned taket vått, sålenge du tar det opp å lar det tørke før det har gått for lang tid.

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #70 på: 08. Oktober 2018, 22:45:44 »
Her skal den få stå og varme seg godt.  :cool: Rent og pent, ble det polering?

Lurer også på hvor du kjøpte hjulboltene? Jeg har samme problem hehe  :)
Ingen polering i denne omgang, men den var fortsatt glatt og fin etter forrige eiers vedlikehold - satser dog på å shine litt på nyåret igjen. Hjulboltene er standard bolter for classic 211 (mulig jeg husker feil modell) - i hvert fall leveres de på de kjipeste utgavene av enkelte modeller  :lol:

Lagrer far en w126 på høykant i garasjen? :huh:

Jeg har lært at det er helt greit å legge ned taket vått, sålenge du tar det opp å lar det tørke før det har gått for lang tid.
Haha, det er en gammel 190-front fra en delebil jeg hadde for mange år siden - planen var å henge den opp i Noredalen med lys i frontlyktene, men jeg kom aldri så langt. Vi får se hvor den ender opp.

Jeg har tidligere slått ned taket dersom det har vært ørlite fuktig, men så vått som det var på turen vestover tok jeg ikke sjansen på det. Litt av grunnen er også at jeg ikke vil ha fuktigheten fra dette inn i bagasjerommet.

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #71 på: 09. Oktober 2018, 06:31:42 »
Kjørte du noe etter full vask??
Som regel så blir vannet mellom bremseskive og kloss ligger å koser seg masse å det ruster der slik at det blir vibrasjoner og skivene bør/må byttes da den brukes igjen. Jeg kjører alltid bremsene varme etter vask om bilen skal stå mere enn en dag etterpå.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #72 på: 09. Oktober 2018, 09:51:57 »
Kjørte du noe etter full vask??
Som regel så blir vannet mellom bremseskive og kloss ligger å koser seg masse å det ruster der slik at det blir vibrasjoner og skivene bør/må byttes da den brukes igjen. Jeg kjører alltid bremsene varme etter vask om bilen skal stå mere enn en dag etterpå.
Kjørte litt frem og tilbake med bremsene på for å tørke dem opp - tiden vil vise om det var nok  :P

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #73 på: 10. Oktober 2018, 06:26:52 »
Nytter det å dytte inn stempelene i  caliperene på denne slik at det blir mere luft???

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #74 på: 10. Oktober 2018, 09:58:42 »
Nytter det å dytte inn stempelene i  caliperene på denne slik at det blir mere luft???
Ingen aning - får se litt på det når jeg drar hjem i julen :-)

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
« Svar #75 på: 11. Oktober 2018, 09:57:32 »
Artig reisebrev. Ser ut som en skikkelig drømmetur.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic        '85 Mercedes-Benz 260E 
'92 Mercedes-Benz 300TD Turbo       '90 560SEL         '00 Jeep Grand Cherokee

Vis uleste innlegg siden forrige besøk