Skrevet av Emne: Nye regler for EU-kontroll  (Lest 1312 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
Nye regler for EU-kontroll
« på: 28. Mai 2018, 13:22:48 »
Nye regler fra februar 2019.
Sitat fra: avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen
Fra februar vil kontrollfristen bestemmes av dato for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret ditt. For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll.
Se https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/nye-regler-for-eu-kontroll

De interesserte bør også se igjennom den nye loven som ble vedtatt vedr. opplæring av personell som har lov til å utføre kontrollene på verksteder, det er faen meg helt sjukt! Grunnopplæringen består av 60 timer i kategori A Lette, 68 timer i kategori B Tunge og 60 timer i kategori C Traktor ved ordinær undervisning. 60 timer kurs for å gjøre noe de allerede kan? Må oppfriskes hvert 5. år. Hva er bakgrunnen for et sånt idiotvedtak? Nå kan jo allerede en ansatt i vegdirektoratet komme ut og overprøve en PKK, har de avdekket så mye juks at dette kan være nødvendig?
Og gjett hvem som får regningen for dette?
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-05-22-741

Med vennlig hilsen, Olaf
« Siste redigering: 28. Mai 2018, 13:35:59 av Olaf »

Innlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
Sv: Nye regler for EU-kontroll
« Svar #1 på: 28. Mai 2018, 16:44:19 »
Ser bare en fordel med dette og det er at det blir lettere å få det til å passe med veteranbiler som bare brukes i sommerhalvåret. For min del spiller det ingen rolle da 190´n har 8 som siste siffer.
*1988 Mercedes-Benz 190E  *2011 Lexus CT200h
*1985 Yamaha XVZ 1300 TD  *1991 Suzuki  GSX 400 E
*1985 Ford Scorpio 2.8i Ghia

Utlogget _s_y_v_e_r_s_e_n_

• Betalende medlem
  • AMG Classic Entusiast 🇩🇪
    • Vis profil
« Svar #2 på: 28. Mai 2018, 18:05:14 »
De skal gå bort i fra dagens ordning med det siste nummeret i skiltet. Nå er det førstegangs registrert som gjelder
Instagram @ _S_y_v_e_r_s_e_n_

Innlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #3 på: 28. Mai 2018, 18:30:30 »
De skal gå bort i fra dagens ordning med det siste nummeret i skiltet. Nå er det førstegangs registrert som gjelder
Fra 8. februar neste år vil kontrollen bestemmes av datoen for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll. Altså kan en bil som skal kontrolleres i Februar gjøre dette sommeren før, sånn  jeg tolker dette.

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #4 på: 28. Mai 2018, 18:56:13 »
Ja, mulig. Jeg leste dette på dagbladet her i helga. Der sto det et stykke om dette. Og at det siste nummeret frafaller i den nye ordningen. Men uansett, så kan det umulig ha stor betydning når bilen skal inn. Inn må den uansett, og hvordan det blir løst, er jo egentlig det samme for oss bileiere. For det blir vel hverken lengre eller kortere intervaller?

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
« Svar #5 på: 28. Mai 2018, 19:27:23 »
Nei, men det blir mye dyrere. Enhver som skal ta kontroll, må på kurs. Kurset koster 10 lapper. Og hvis jeg skjønner rett, så var verkstedet før ansvarlig for ting som ble "oversett", mens nå er det personlig ansvar! Tipper de fleste vil prøve å slippe unna detta.
Den dagen jeg kjøper diesel, skal det væra Scania.

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #6 på: 28. Mai 2018, 20:04:34 »
Ja, da blir det kanskje færre som tar disse kontrollene, og flere useriøse aktører vil forsvinne. Ikke dumt det. Er sikkert en del svikt ute å går

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
« Svar #7 på: 28. Mai 2018, 20:06:30 »
Tja, både og. Ville du hatt personlig ansvar for kontroller om du jobba på verksted?
Den dagen jeg kjøper diesel, skal det væra Scania.

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #8 på: 28. Mai 2018, 20:13:24 »
Dumt man ikke gjør som i enkelte andre land, der er det egne kontrollsentre som står for kontrollen mens verkstedene kun fikser.
I Norge har vi vel knapt nok igjen uavhengige til å gjøre kontroll nå, NAF har jo blitt verkstedkjede og bortsett fra de er det svært få som har gjort kun kontroller..
-18 S213 E63S 4M+
-79 Chevrolet G20 ShortVan Brannbil

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #9 på: 28. Mai 2018, 20:27:18 »
Tja, både og. Ville du hatt personlig ansvar for kontroller om du jobba på verksted?

Jeg? Nei, ikke min jobb. Men på min arbeidsplass har jeg ansvaret for det jeg reparerer, leverer og håndterer. Jeg har også ansvaret for at det jeg frakter er sikret på en forsvarlig måte. Det blir jo litt av det samme. Jeg må også gå kurs i det ene og det andre. På hver fabrikk jeg besøker må jeg gå sikkerhets kurs. Det er mitt ansvar for å følge disse reglene der, det er mitt ansvar å sørge for å ha på meg både hjelm å synlighetstøy. Vi har jo mye ansvar i hverdagen og i vårt yrke. Jeg har nå vært i samme firma i 21 år, å det er noe nytt hele tiden. Slik er det også for kontroll av biler. Biler skal være i tipp topp stand, å alle er jo ikke kompetente til å avgjøre bilens tilstand. Noen må gjøre den jobben, å det er nok mange som ser lett på enkelte ting. Det har jo vært avdekket så mye, slik at disse nye reglene kan føre til mer skjerpet kontroll av biler. Di som er useriøse gidder ikke være med på dette, derfor tror jeg, at en kontrollør vil prøve enda mer skjerpet nestegang en bil blir kontrollert. Er også enig i at et verksted kun burde gjøre en ting, kun kontrollere, og et annet verksted reparere/utbedre feil. På den måten slipper vi "bukken og havresekken" opplegg.

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
« Svar #10 på: 29. Mai 2018, 14:17:43 »
Egentlig er det veldig greit at det fristilles fra nummeret på skiltet. Slik jeg skjønner det, kan man da ta kontrollen når som helst, og så er den gyldig i 2 år. Det blir litt som i England, bare at der har de årlig kontroll.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic        '03 Mercedes-Benz E270 CDI 
'92 Mercedes-Benz 300TD Turbo       '90 560SEL         '00 Jeep Grand Cherokee

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #11 på: 30. Mai 2018, 20:13:55 »
Slik jeg ser dette så kan du da få flyttet kontrollen hele tiden. Viser du bilen 2mnd før fristen ett år så flytter du fristen 2 mnd. Viser du 2mnd før frist neste gang har du flyttet fristen for å vise bilen 4mnd fra det som den opprinnelig var. Nå har en ihvertfall en enkel måte å se når bilen skulle vært inne. Nok med å se på skiltet.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #12 på: 30. Mai 2018, 20:24:17 »
Dette er helt sikkert noe svenskene har gått bort i fra, som Norge vil prøve ut som mye annet...

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
« Svar #13 på: 30. Mai 2018, 21:23:27 »
Dette er helt sikkert noe svenskene har gått bort i fra, som Norge vil prøve ut som mye annet...

Hva er det svenskene har gått bort fra?

Engelskmennene har hatt en sånn løsning lenge, og der fungerer det bra. De gjør en MOT, som er gyldig ett år.

I praksis må man uansett sjekke om eu-kontroll er gjort eller ikke her i landet, så jeg syns det virker som en god idé å ikke binde fristen opp til skiltnummer. Veldig greit om man vil selge en bil. Få den gjennom kontroll, så er den OK 2 år.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic        '03 Mercedes-Benz E270 CDI 
'92 Mercedes-Benz 300TD Turbo       '90 560SEL         '00 Jeep Grand Cherokee

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #14 på: 30. Mai 2018, 22:21:12 »
Generelt sett. Det svenskene går bort i fra, synes Norge det er verdt å prøve ut. Et lite eksempel er jo svenske plastskilt Sverige testet ut, som ikke var bra i det hele tatt. Vet ikke om disse leveres nye biler i Norge lengre, men jeg ser dem aldri på nye biler nå iallefall

Utlogget Olav

• 123-Mafioso
    • Vis profil
    • Hjemmeside
« Svar #15 på: 31. Mai 2018, 01:56:20 »
Dette synes jeg er bra. Var ute for et tilfelle for noen år siden da jeg hadde bilen min inne på en større reparasjon.Dette var noen dager før den første måneden jeg kunne ta EU-kontroll på den. Med de nye reglene kunne verkstedet tatt kontrollen i samme slengen, men den gang måtte jeg tilbake etter noen dager for å ta kontrollen.
(Fordelen var jo at bilen da var godkjent for to år og fire måneder)  :D

Innlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #16 på: 31. Mai 2018, 08:27:42 »
Mine to biler er registrert den 14 og 21. Hvilken mnd skal disse senest kontrolleres?

Utlogget CHARLIE

• Betalende medlem
  • for tiden uten Mercedes
    • Vis profil
« Svar #17 på: 31. Mai 2018, 08:33:41 »
Generelt sett. Det svenskene går bort i fra, synes Norge det er verdt å prøve ut. Et lite eksempel er jo svenske plastskilt Sverige testet ut, som ikke var bra i det hele tatt. Vet ikke om disse leveres nye biler i Norge lengre, men jeg ser dem aldri på nye biler nå iallefall

Disse fordømte plastskiltene er heldigvis historie. De var så tykke at de ofte presset ut låsene på skiltholderene slik at skiltene kunne falle ut. Om man prøvde å skrue en skrue gjennom skiltet så sprakk de. Dessuten så de jo rimelig simple ut...
2016  Range Rover 3,0 TDV6 Autobiography
2013  Volkswagen Transporter T5

Vis uleste innlegg siden forrige besøk Vis siste innlegg