Skrevet av Emne: 1998 S210 mange elektriske feil samtidig: vindu, blinklys, lyktespyler, seter  (Lest 442 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hallgeir Helland

• MB pendler
    • Vis profil
    • hjemmeside
Hei,

Jeg skulle ha bilen min (1998 E320T 4matic) til EU kontroll og forventet noen anmerkninger på bremsene, men like før kontrollen oppsto nye problem:
Vindusviskere virker ikke.
Elektriske vindusheiser virker ikke.
Elektriske seter virker ikke.
Lyktespylere virker heller ikke.
Soltak virker ikke.

Så jeg lurer på om det er en felles kontrollboks ("hjerne"?) for disse funksjonene, som har tatt kvelden?
I så fall, hvor finner jeg den i bilen, og er det en typisk / kjent feil?

På forhånd mange takk!

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
Du får starte med en runde sikringer. Bak, i dashboard og sikringsboksen i motorrommet.
Det er også noen sikringer i den boksen på passasjersia. (den store med skruer i lokket inntil frontruta)
Den dagen jeg kjøper diesel, skal det væra Scania.

• MB pendler
    • Vis profil
    • hjemmeside
Takk - jeg skal prøve å komme meg avgårde og måle litt på bilen i kveld. (den står parkert på arbeidsplassen min nå)

• MB pendler
    • Vis profil
    • hjemmeside
Jeg fikk testet samtlige sikringer i kveld, aller er OK (dvs måler akkurat samme spenning på begge sider, med motoren i gang).
Det var som du sier sikringer under panseret både passasjersiden og førersiden, samt under baksetet passasjersiden sammen med batteriet.
Jeg har annensteds fått indikert at kanskje feilen ligger i noe som de kaller SAM modul, den boksen med noen sikringer og noen rele som sitter innenfor sikringspanelet på førersiden under panseret.
Skal sjekke den i morgen tenkte jeg.

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
Ja, de i dashboardet er vel mest lys, mener jeg å huske. Du vet hvor det er? Vipp av endeveggen på dash'en når døra er åpen.
Men god ide å sjekke innafor sikringsboksen i motorrommet.

• MB pendler
    • Vis profil
    • hjemmeside
Åh ja stemmer det er noen sikringer der også, de hadde jeg glemt. Må få sjekket de i dag, kanskje i lunsjen. Takk!

• MB pendler
    • Vis profil
    • hjemmeside
Sjekket sikringene på enden av dashbord - alle OK, bare diverse lys uansett.

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Hei, på min 210 mista jeg kontakt med gearkassa...så mista jeg interiørlys og sentrallås, speil og vindu forsvant også trur jeg..

Alle sikringer var intakt og jeg kunne ikke se noe som var galt...

Fikk bilen inn på et verksted og etter litt feilsøking, fant dem ei sikringsboks som hadde smelta..
Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-13 B 180 CDI, -98 E 290 TDT Elegance
-08 Vito 115cdi

• MB pendler
    • Vis profil
    • hjemmeside
Så fant vi feilen til slutt. Det var ikke noen sikring, alle de var OK.
Det var vakuum pumpen. Lite logisk vil jeg si, sånn umiddelbart, men den var full av vann og har sikkert kortsluttet ett eller annet elektrisk. Jeg dro ut styreledningen, den med 16 pinner, da kom vinduer, blinklys, vindusvisker, takluke og elektriske seter tilbake i full sving.
Jeg mistenker at vakuum pumpen har sugd inn vann fra baklukelåsen, for den har ikke virket som den skal ganske lenge.

Så nå er det bare å ordne alle bremsene, med diverse rust på bremserør og sånt vanlig kjafs, så skal jeg forhåpentligvis få den godkjent og i drift igjen.

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
Godt jobba. Finner du ut noe mer om årsak, så legg det ut her.

Vis uleste innlegg siden forrige besøk