Skrevet av Emne: Tilhengertråden. (Hvilket tilhenger-merke anbefales?)  (Lest 25451 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MercedesW124

• Betalende medlem
  • MB trac - mafiaen
    • Vis profil
Sv: Hvilket tilhenger-merke anbefales?
« Svar #30 på: 11. Mars 2016, 00:16:07 »
Ikke mange dagene siden jeg møtte en s124 med biltralle og en w126 på hengeren. Sånt blir det farlige situasjoner av og "vobbling".

Hvor?..
Omtrent mitt i mellom Brårud og Nordkisa.

Det hadde jeg likt å sett bilde av.
MVH
Christian Ribe

MercedesW124´s garasje

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #31 på: 11. Mars 2016, 08:33:22 »
Det med vekt justerer en jo med å plassere lasten. At noen har plassert lasten feil kan medføre førerkort beslag. Når jeg har lesset hengeren så kobler jeg den av kula å løfter på den så jeg kjenner hvor landet ligger. Det er klart at flere skulle vært på et lastsikringskurs, altfor mange har bare påskrevet hengerlappen

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #32 på: 11. Mars 2016, 09:00:28 »
Det med vekt justerer en jo med å plassere lasten. At noen har plassert lasten feil kan medføre førerkort beslag. Når jeg har lesset hengeren så kobler jeg den av kula å løfter på den så jeg kjenner hvor landet ligger. Det er klart at flere skulle vært på et lastsikringskurs, altfor mange har bare påskrevet hengerlappen

Ja, å plassere lasten riktig gir i utgangspunktet riktig kulevekt.. Problemet er at enkelte tilhengere er feilkonstruert slik at en bil med litt lengde på en biltransporthenger medfører at man aldri får nok kulevekt fordi akslingene står for langt frem.. hvis man skal løse det må nesten bilen stå på tvers, det er ikke lov.

-18 S213 E63S 4M+
-79 Chevrolet G20 ShortVan Brannbil

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #33 på: 11. Mars 2016, 09:03:08 »
Problemet med kulevekt har jeg aldri hatt på de årene jeg har hatt den.

Ved langtransport er det vel snakk om ganske annen type hengere?
selvsagt. 

Den hengeren du la ut bilde av ligner litt på den jeg har, men den der er litt eldre tror jeg? Enten det eller så husker jeg feil og min er litt nyere.

Vekta på hengeren trenger ikke nødvendigvis gi vobbling, men feil vektfordeling vil gjøre det. en W126 oppå henger bak en S124 er nok, i beste fall, i genseland vektmessig, men trenger ikke være ubehagelig å kjøre.

Trenger ikke være så ubehagelig, men jeg liker at trekkbilen veier mer enn lasta og hengervekten. Etter hva jeg har erfart blir hele skyssen mer stabil og bedre å kjøre. Høsten 2012 var jeg i skottland med henger for å hente en Jaguar XJ12. Det var med en kompis sin henger av polsk fabrikat. Jeg likte ikke den så veldig godt da jeg liker å ha lave karmer som det er på brenderup. Den polske var helt åpen/flat.

Har leid noen hengere fra statoil jeg også. Som det synes på dette bildet er tyngdepunktet på hengeren fremst.

Med S124 på blir den litt mer baktung, men på vanen sitter kula mye høyere opp også.

Det er et par ting det er verdt å tenke på her, det er nemlig flere faktorer som avgjør hvor god en bil er å trekke tilhenger med i tillegg til at det er en del faktorer som avgjør hvor god tilhengeren er å trekke..

En av tingene som har betydning her er hjulopphenget på bilen, en stiv bakaksel vil faktisk kunne by på fordeler siden sporvidden da er konstant og ikke påvirkes av humper og dumper.
De fleste her inne har nok bil med uavhengig bakhjulsoppheng og varierende sporvidde og hjulvinkler ut fra fjæringsutslag.
-18 S213 E63S 4M+

Utlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #34 på: 11. Mars 2016, 09:27:17 »
Problemet med kulevekt har jeg aldri hatt på de årene jeg har hatt den.

Ved langtransport er det vel snakk om ganske annen type hengere?
selvsagt. 

Den hengeren du la ut bilde av ligner litt på den jeg har, men den der er litt eldre tror jeg? Enten det eller så husker jeg feil og min er litt nyere.

Vekta på hengeren trenger ikke nødvendigvis gi vobbling, men feil vektfordeling vil gjøre det. en W126 oppå henger bak en S124 er nok, i beste fall, i genseland vektmessig, men trenger ikke være ubehagelig å kjøre.

Trenger ikke være så ubehagelig, men jeg liker at trekkbilen veier mer enn lasta og hengervekten. Etter hva jeg har erfart blir hele skyssen mer stabil og bedre å kjøre. Høsten 2012 var jeg i skottland med henger for å hente en Jaguar XJ12. Det var med en kompis sin henger av polsk fabrikat. Jeg likte ikke den så veldig godt da jeg liker å ha lave karmer som det er på brenderup. Den polske var helt åpen/flat.

Har leid noen hengere fra statoil jeg også. Som det synes på dette bildet er tyngdepunktet på hengeren fremst.

Med S124 på blir den litt mer baktung, men på vanen sitter kula mye høyere opp også.

Det er et par ting det er verdt å tenke på her, det er nemlig flere faktorer som avgjør hvor god en bil er å trekke tilhenger med i tillegg til at det er en del faktorer som avgjør hvor god tilhengeren er å trekke..

En av tingene som har betydning her er hjulopphenget på bilen, en stiv bakaksel vil faktisk kunne by på fordeler siden sporvidden da er konstant og ikke påvirkes av humper og dumper.
De fleste her inne har nok bil med uavhengig bakhjulsoppheng og varierende sporvidde og hjulvinkler ut fra fjæringsutslag.
Når det er sagt så er multilink bakhjulsopphenget til Mercedes suverent. Jeg kjørte fast E´n og dro/rykket den da løs og sleperen ble på skrå med Ford Scorpioen og i det jeg rykket så trodde jeg hele bakstillingen datt av, for makan så det vred seg der bak. Den bilen har uavhengig fjæring bak, men kun med bærearmer nede og et stab.stag. Jeg slepte en delebil hjem og dro vogn Norge på langs med min tidligere 124 og det var stødig trekkvogn det :)
*1988 Mercedes-Benz 190E  *2011 Lexus CT200h
*1985 Yamaha XVZ 1300 TD  *1991 Suzuki  GSX 400 E
*1985 Ford Scorpio 2.8i Ghia

Utlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
Sv: Tilhengertråden. (Hvilket tilhenger-merke anbefales?)
« Svar #35 på: 11. Mars 2016, 09:40:54 »
Jeg forandret litt på emnetittelen da det ble mange interessante innlegg her :)

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
« Svar #36 på: 11. Mars 2016, 11:11:01 »
Det med vekt justerer en jo med å plassere lasten.

Akkurat, men når man ikke får kjørt lenger frem, og kula fortsatt ikke har vekt, hva gjør man da? Får liksom ikke kjørt bilen lenger frem når det er slutt på kjørerampene.

Se på bildene av hengeren blodstrupmoen har lagt ut. Der ser man jo at akslingene sitter FORAN senter av planet på hengeren. Det er samme typen henger som jeg leide da du og jeg hentet biler på Vålerbanen søndagen etter at vi hadde banekjøring en lørdag for noen år siden. Jeg kjørte alt jeg turte, og da du ikke gadd ligge etter mer, feide du forbi med vito og tysse.

Jeg ser egentlig ikke noe problem med å kjøre med henger tyngre enn bilen, så lenge ting er ordentlig avstemt, vekten er der den skal være, og bremsene fungerer som de skal. Med patrolen har jeg fort vekk nesten dobbelt vekt på henger som bilen. Funker fint det, men man må jo bruke hue og kjøre som folk.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic        '03 Mercedes-Benz E270 CDI 
'92 Mercedes-Benz 300TD Turbo       '90 560SEL         '00 Jeep Grand Cherokee

Utlogget alelys

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #37 på: 11. Mars 2016, 14:25:18 »
For de som ikke vet. 
Lastebilhengere har maks tiltatt å veie 1.5 ganger mer enn bilen.
Tror dette går igjen i personbiler også.
- Alexander

Utlogget Atmobil

• Vis profil
« Svar #38 på: 11. Mars 2016, 21:36:00 »
Denne blir nok en gang litt på siden men er jo en klassiker:
https://youtu.be/56XL0TysIn0

https://youtu.be/SpwH9WeVEfU
Gaute Halsaunet

Utlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #39 på: 11. Mars 2016, 22:17:27 »
For de som ikke vet. 
Lastebilhengere har maks tiltatt å veie 1.5 ganger mer enn bilen.
Tror dette går igjen i personbiler også.
Trekkvogna her på gården, en 190E har 1170 kg egenvekt og 1500 kg hengervekt, og det tror jeg uten å ha prøvd, er nok...

Utlogget alelys

• Betalende medlem
    • Vis profil
- Alexander

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #41 på: 12. Mars 2016, 12:51:44 »
Tilhengervekten i vognkortet er det man har lov til å trekke med bilen, ikke tillatt totalvekt for hengeren. Hvis førerkortet ikke setter begrensninger, så kan man trekke en henger med tillatt totalvekt som er større enn det bilens hengerfeste er godkjent for, så lenge den aktuelle totalvekten - hengerens egenvekt pluss last - ikke overskrider det bilen kan trekke.
Gå inn på vegvesen.no og se på reglene, ordlyden gjør at de kan være litt forvirrende av og til!

Med vennlig hilsen, Olaf

Utlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #42 på: 12. Mars 2016, 14:52:46 »
Tidligere kunne man ikke trekke henger tyngre enn bilen med kl.B, men det ble endret med de nye forskriftene slik at jeg nå kan trekke 1500 kg henger med kl.B etter 190´n. Med E´n kan jeg bare dra 1040 kg, uten at det overskrider totalvekt på bil og henger på 3500 kg.
Det blir litt kontrast når jeg har lov å kjøre traktor med henger m/ubegrenset vekt og fart. Brodern har en traktor som går max i 50 km/t med en henger som laster 18 tonn, den har jeg lov å kjøre siden jeg tok første førerkort i 1983, men kun for at det står traktor i vognkortet. JCB bl.a har traktorer som går i 80 km/t.
Er det motoredskap er høyeste fart 40 km/t så selv om jeg har kompetansebevis for hjullaster er det mange av de jeg ikke har lov å kjøre etter vei da man da må ha minst kl.C for å kjøre fortere enn 40 km/t.
« Siste redigering: 12. Mars 2016, 14:58:15 av Eirik Tømmerås »

Utlogget slappfisk

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #43 på: 12. Mars 2016, 19:01:39 »
Tilhengervekten i vognkortet er det man har lov til å trekke med bilen, ikke tillatt totalvekt for hengeren. Hvis førerkortet ikke setter begrensninger, så kan man trekke en henger med tillatt totalvekt som er større enn det bilens hengerfeste er godkjent for, så lenge den aktuelle totalvekten - hengerens egenvekt pluss last - ikke overskrider det bilen kan trekke.
Gå inn på vegvesen.no og se på reglene, ordlyden gjør at de kan være litt forvirrende av og til!

Med vennlig hilsen, Olaf

Har hatt noen diskusjoner om det der med aktuell totalvekt .
Har brukt hengerappen til vegvesenet for å bevise det du skriver der.
Sist etter at noen hadde spurt en kjøreskolelærer faktisk  :shock:
S211 E270 cdi Elegance 2003 (7 seter)
WDB2112161A289810
Kia Soul ev 30Kwh 2017
Mazda Miata 1991

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #44 på: 12. Mars 2016, 22:26:09 »
Eirik:

For oss som tok lappen før 2006 har vi vel kodene 142 og 152 i førerkortet hvis det fornyes (gjelder også uten, men står da ikke på førerkortet):

Disse gjelder kun i Norge, og betyr:
142   Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger. Gjelder også for motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger
152   Rett til å kjøre motorredskap opptil 7500 kg tillatt totalvekt og motorredskap over 7500 kg tillatt totalvekt, med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t

Kode 142 skal stå på linja der man har T for traktor, 152 skal stå under punkt 12, nederst til venstre på baksiden av førerkortet.

Disse kodene gjelder kun for kjøring i Norge.

Dette står videre:
http://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§4_3
Innehaver av førerkort i klassene B, BE, D1, D1E, D2 eller D2E, utstedt før 1. januar 2005 har førerett i Norge for motorredskap med tillatt totalvekt ikke over 7.500 kg og for motorredskap med tillatt totalvekt over 7.500 kg, med konstruktiv hastighet ikke over 50 km/t. Ved utskifting videreføres denne retten ved kode 152 tilknyttet klasse B/BE.

http://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§5_2
Innehaver av førerkort i klassene B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E, D2, D2E eller T, utstedt før 1. januar 2005 har førerett i Norge for traktor, med eller uten tilhenger. Ved utskifting videreføres denne retten ved påføring av klasse T, med kode 142, tilknyttet alle nevnte klasser.
-18 S213 E63S 4M+

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #45 på: 12. Mars 2016, 22:32:00 »

For å gjøre det hele enda mer forvirrende var reglene annerledes frem til 19. januar 2013.. Da var nemlig tillatt totalvekt på tilhengeren viktig i alle sammenhenger.

I dag må bare tillatt totalvekt på bil og henger til sammen ikke overstige 3500kg med Kl B, eller 4250kg med B96.

Har man klasse BE er det ikke lenger tillatt at tilhengerens tillatte totalvekt overstiger 3500kg, med mindre man tok BE før 19. januar 2013.
-18 S213 E63S 4M+

Utlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #46 på: 13. Mars 2016, 00:52:59 »
152 står ikke i mitt førerkort... Må visst studere de forskriftene på nytt!

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #47 på: 13. Mars 2016, 02:07:01 »
152 står ikke i mitt førerkort... Må visst studere de forskriftene på nytt!

152 kommer kun inn i førerkortet når du fornyer det, men reglene er de samme uansett som du kan se i utdragene fra forskriften.
Store anleggsmaskiner som dumpere har vel som regel ikke høyere konstruktiv hastighet enn 50, men ofte over 40..
-18 S213 E63S 4M+

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #48 på: 13. Mars 2016, 03:34:49 »
Jeg tok lappen den gang den var grønn, så jeg har ikke lov til å kjøre buss eller lastebil over 7,5 tonn, men heldigvis alt annet!
Men regelverket bør finleses av alle med nyere førerkort.

Jeg savner forøvrig en oppdatering av regelverket for tilhengere, f.eks kan man i Tyskland kjøre i 100km/t med godkjente hengere, de har 100 merke bakpå. Det er jo nokså stupid å øke fartsgrensene til 100 og 110 her i landet, mens tilhengere er begrenset til 80. Man kunne jo innføre en hengerklasse med godkjente dekk og bremser for 100, for sikkerhetens skyld kanskje med EU-kontroll som for biler, og f.eks. en ekstra bokstav i skiltene som hindrer at man blir stoppet hver gang man følger trafikken på en motorvei.

Med vennlig hilsen, Olaf

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #49 på: 13. Mars 2016, 09:09:43 »
Flytta evoen på tralla fra verkstedet å hjem en gang å brukte da 190'n, det gikk som en drøm. Veide 1700-1800 det.

Utlogget alelys

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #50 på: 13. Mars 2016, 18:59:50 »
Rart hva som går og virker som en drøm, men hvor bra det er..........    :P     
Dinolift på 2,5T bak P100 min på 1,4T

- Alexander

Utlogget Jøran89

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #51 på: 14. Mars 2016, 18:42:43 »
Kjøpte ny Tyssehenger i 2008 (modell 6220), med alu lokk og skrutipp. Må være noe med det beste verktøyet man kan ha,
med mindre man skal frakte en bil.

Denne brukes til alt fra søppelkjøring og flyttelass til snøscooter garasje.
Når man drar med en w211, så er ikke bredden værre enn at om bilen går igjennom, så går
hengeren også. Kvaliteten virker å være bra. Den har blitt brukt jevnlig både sommer og vinter, med
eneste utgift, et par lyspærer og litt grease i smøre niplene.
Anbefales!

2015 S205 C250T 4Matic
1992 W124  230E

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #52 på: 18. Mars 2016, 16:34:15 »
Jeg leide en Gaupen biltralle for etpar dager siden, og kvaliteten på den var god! Eieren kjøpte den fordi han skulle hente en bil langveis fra, men etter 2 oppgitte forsøk med Statoilhengere, kjøpte han sin egen etter å ha sett nøye over det som fantes. Gaupen-hengeren er kanskje litt tung, med veldig solid bygget, og gir en god følelse av trygghet.

Jeg skulle gjerne anbefalt et annet merke også, men båthengeren på bildet gikk nok ut av produksjon for 25-30 år siden! Det er en henger fra B.Gjellum, en BSG Combi, som det også ble levert varekasse til. Denne hengeren har stått ute siden 1981, 100 m fra sjøkanten, og har vært i sjøen minst 2 ganger i året. Fantastisk galvanisering gjør at den er som ny, kun noen flekker hvor det har rent rustvann fra uoriginale bolter skjemmer helheten, men de kan vaskes bort. Smørenipler på hjulnavene! (mitt beste finn-funn hittil: Båthenger med skilt og 14' Askeladden Kombi seiljolle med 5 hk Honda 4-takt påhenger. GRATIS!  :shock:  :D )

Med vennlig hilsen, Olaf

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #53 på: 29. Mars 2016, 09:05:35 »

Jeg savner forøvrig en oppdatering av regelverket for tilhengere, f.eks kan man i Tyskland kjøre i 100km/t med godkjente hengere, de har 100 merke bakpå. Det er jo nokså stupid å øke fartsgrensene til 100 og 110 her i landet, mens tilhengere er begrenset til 80. Man kunne jo innføre en hengerklasse med godkjente dekk og bremser for 100, for sikkerhetens skyld kanskje med EU-kontroll som for biler, og f.eks. en ekstra bokstav i skiltene som hindrer at man blir stoppet hver gang man følger trafikken på en motorvei.

Vedrørende fart, så er jeg mer skeptisk til førerne, enn selve hengerne.
--
FrodeS

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #54 på: 30. Mars 2016, 03:21:11 »
Joda, jeg skjønner hva du mener FrodeS. Jeg blir skremt når jeg ligger i 100- eller 110-sone og blir forbikjørt av en tulling med henger uten bremser, tydelig feillastet og med flagrende presenning over halve kjørebanen ved siden av! Men jeg ville jo ha følt det litt tryggere hvis jeg visste at hengeren ihvertfall var laget for den hastigheten. Jeg har kjørt lovlige 80 i 110-sone og blitt tutet og blinket ned av alle som drar forbi, 60 hadde jeg ikke turt å prøve på i det hele tatt!

Med vennlig hilsen, Olaf

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #55 på: 01. April 2016, 14:58:38 »
Joda, jeg skjønner hva du mener FrodeS. Jeg blir skremt når jeg ligger i 100- eller 110-sone og blir forbikjørt av en tulling med henger uten bremser, tydelig feillastet og med flagrende presenning over halve kjørebanen ved siden av! Men jeg ville jo ha følt det litt tryggere hvis jeg visste at hengeren ihvertfall var laget for den hastigheten. Jeg har kjørt lovlige 80 i 110-sone og blitt tutet og blinket ned av alle som drar forbi, 60 hadde jeg ikke turt å prøve på i det hele tatt!

Med vennlig hilsen, Olaf

Selve tilhengeren tåler nok fint 200 om bilen orker å dra den med seg. Feillast, tullinger og blafrende presenninger utgjør nok en større fare.
--
FrodeS

Utlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #56 på: 22. Juni 2016, 15:53:05 »
Bestillte en Tysse 6220 m/skrutipp for 14 dager siden, og var å hentet den i dag. 345 kg egenvekt og 1300 kg total og plan på 320 cm og med drag på 150 cm så får man med seg trelast, rør og div med litt lengde, var nå fin å dra tom med 190´n hvertfall. Har allerede hatt last i den da jeg var å hentet elefanten (motorløft) hos broderen og da kom tippen til sin rett,  siden det er hjul på elefanten var det bare å trille den på hengeren.
« Siste redigering: 22. Juni 2016, 16:03:53 av Eirik Tømmerås »

Utlogget Olaf

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • w123.no
« Svar #57 på: 22. Juni 2016, 16:57:38 »
Det er hengeren jeg har ønsket meg lenge (har ikke råd :( ), gratulerer!

Med vennlig hilsen, Olaf

Utlogget CHARLIE

• Betalende medlem
  • for tiden uten Mercedes
    • Vis profil
« Svar #58 på: 22. Juni 2016, 18:36:18 »
Siden vi er inne på hengere, så kan jeg jo legge ut noen bilder av båt-trallen vi hadde på forrige båten vår;

Dette er den største HSS båthengeren som ble laget. Helt RÅÅÅ henger med tippbar vugge. Denne monterte vi en kraftig el. vinsj med fjernkontroll på. Utrolig artig og dra opp og ned en 25-fots daycruiser på 3 minutt med hendene i lommen :lol: :lol:

På denne hengeren fikk jeg laget ny rustfri lykte-rampe bak og dobbelt så breie skjermer som originalt. Dette for å få plass til 18" BBS replica felgene med 245/45-18 Nokian dekk. Alt lys ble bygget om til LED, og til slutt fikk jeg spesial-laget en skvettlapp med Yamarin logoen på  :lol:
« Siste redigering: 22. Juni 2016, 18:45:07 av CHARLIE »
2016  Range Rover 3,0 TDV6 Autobiography
2013  Volkswagen Transporter T5

Utlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #59 på: 22. Juni 2016, 20:16:33 »
Det er hengeren jeg har ønsket meg lenge (har ikke råd :( ), gratulerer!

Med vennlig hilsen, Olaf
Takk for det. Er ikke akkurat billig, men synes jeg fikk veldig mye henger for pengene. Den kom på nesten 24.000,- med litt utstyr, som utstyrskasse, jekkestropper, tyverilås og proff-presenning. Så får jeg kjøpe resten av det jeg har lyst på senere. Pressening er jo i hovedsaken tenkt brukt for å dekke til planet når den ikke er i bruk sånn at den ikke blir se-ende veldig gammel ut på få år, da er 1500,- en billig forsikring.
« Siste redigering: 22. Juni 2016, 20:32:12 av Eirik Tømmerås »

Vis uleste innlegg siden forrige besøk Vis siste innlegg