Skrevet av Emne: Erfaringer med DAB-radio  (Lest 19974 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
Sv: Hvordan opplever dere DAB digital radio? Synes det er oppskrytt!
« Svar #180 på: 10. Januar 2017, 15:04:46 »
Jeg monterte DAB adapter av typen helt skjult løsning med betjening fra rattet i 211´n, pris: 3000,-
I 190´n satte jeg inn helt ny radio, pris: 2000,-
Altså ble det 5000,- for to biler...

Monterte du selv? Har du noen bilder av hvordan det ser ut?
Tenker de på 211´n så ligger det lille adapteret i hanskerommet. Jeg gjorde det sånn da jeg under monteringen prøvde adapteret og måtte da resette det, derfor ville jeg ha det litt "synlig" men, har aldri siden behøvd resetting.

Ja i 211.

Hvor får du strøm fra, og hvor er antennen?

Og hvilket merke er det / hvor kjøpte du det?

Innlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #181 på: 10. Januar 2017, 18:36:07 »
Jeg monterte DAB adapter av typen helt skjult løsning med betjening fra rattet i 211´n, pris: 3000,-

Tenker de på 211´n så ligger det lille adapteret i hanskerommet. Jeg gjorde det sånn da jeg under monteringen prøvde adapteret og måtte da resette det, derfor ville jeg ha det litt "synlig" men, har aldri siden behøvd resetting.

Ja i 211.

Media-DAB kjøpt hos radiobutikken.no. Jeg har retrofitted til Comand NTG 2.5 og måtte da montere et adapter mellom Audio 20 quadlock til Comand quadlock så jeg splittet meg inn på det adapteret med ledningene fra Media-DAB. Da jeg kjøpte for 4 år siden skulle det komme plug and play kabler etter hvert...
*1988 Mercedes-Benz 190E  *2011 Lexus CT200h
*1985 Yamaha XVZ 1300 TD  *1991 Suzuki  GSX 400 E
*1985 Ford Scorpio 2.8i Ghia

Utlogget Håvard Bendiksen

• Moderator - Bergen
  • *
    • Vis profil
« Svar #182 på: 10. Januar 2017, 21:54:22 »
Jeg bor 22 minutter vest for Bergen, kjører 2015-modell w176 med HarmanKardon dab+ og kan ikke høre på P1, P2, P3, P4 eller Radio Norge uten at FM tar over minst 3 ganger på vei til byd'n. Uten FM vil det formodentlig bli stille 3 ganger. Å skifte kanal på FM tar et halvt øyeblikk mens å skifte kanal på DAB tar opptil 10 sekunder. Lyden på FM er varm og rund mens lyden på DAB oppleves som spiss og lavoppløst. Det er riktignok enkelte kanaler som har bedre lyd enn andre,  men i snitt er det ingen tvil om lyden er mer behagelig på FM i min bil.

Ser at noen nevner skurring på DAB og jeg opplever det noen ganger. Det høres selvsagt ikke ut som FM-skurring,  mer som om datapakkene settes sammen i bare nesten riktig rekkefølge og jeg ville kanskje heller kalle ulyden for "gurgling" eller "knurring". Det er i alle fall grusomt irriterende når det inntreffer.

Framtiden er her og vi må bare bli vant til å bruke DAB, men for meg er det totalt sett 1 skritt fram og mer enn 1 skritt tilbake.

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

///// Håvard Bendiksen /////

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #183 på: 11. Januar 2017, 19:39:54 »
Du har rett, det er media som går rundt å sier at FM nettet slukkes. Selv har jeg fundret på om det kanskje kan være mulig å starte egen FM radio i ettertid. Hva trenger man egentlig? Kunne jo vært noe å lage ei lang spotifyliste (eller lignende) med musikk å så sende det ut med en FM sender. Kanskje man kan lage egen radiokanal for nabolaget?

For å sende med en effekt som funker for nabolaget må du ha konsesjon.
Et godt sted å starte:
http://www.nkom.no/teknisk/kringkasting/analog-radio-fm/fm-radio-i-norge
-18 S213 E63S 4M+
-79 Chevrolet G20 ShortVan Brannbil

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #184 på: 11. Januar 2017, 19:43:27 »
http://www.lokalradio.no/nyheter/radionyheter/dab-i-bil-koster-samfunnet-23-milliarder-kroner-8173/

Med mildt hoderystende hilsen, Olaf
Er nye FM radioer gratis? + 4000,- pr. bil for DAB, hva med da å trekke fra det FM hadde kostet?
I snitt 5000,- pr. bruktbil? Jeg monterte DAB adapter av typen helt skjult løsning med betjening fra rattet i 211´n, pris: 3000,-

Det er nærliggende å tro at de fleste biler må ha en noe mer integrert løsning enn din 190, all den tid gjennomsnittsbilen er noe sånt som 10-11 år gammel.
De siste 10-11 år har trolig de fleste biler blitt levert med integrerte løsninger for radio.

Videre er det mange biler som har airbag i A-stolper, B-stolper mm og derav ikke bør fikles med av noen som ikke virkelig vet hva de driver med.
Prosjektet i 211en din er nok heller ikke helt representativt all den tid jeg antar du fikler litt mer enn de fleste bileiere vil gjøre med sin bil.

Anslaget på rundt 5k er nok ikke så ille, husk at de fleste vil ha hjelp av folk til å montere.. At prisen da gjerne kommer på 3k bare for arbeidet er ganske sannsynlig.

Det er ikke slik at biler med DAB+ ikke leveres med FM, DAB+ er et tillegg i de fleste (alle?) biler.. Det er trolig en tilleggsmodul i de fleste biler og er det ikke det er det nok en radio som fort koster 5k ekstra som det skisseres i artikkelen.
Husk at det gjerne er relativt heftig avanse på tilleggsutstyr i bil..
-18 S213 E63S 4M+

Innlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #185 på: 11. Januar 2017, 21:50:01 »
Hva hvis du heller regner alle som fakisk vil ha og kjøper løse dingser til 1500-2000,-, så kommer nok snittbeløpet uansett langt under 5000,-. Og det er faktisk mange nyere biler som bruker 1-Din spillere eller kan bruke det, evt. med et adapter for åpningen i dashbordet...

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #186 på: 11. Januar 2017, 22:17:59 »
Også er det nok en del som setter bilen sin til BOS og lignende, der betaler de nok fort 10k tenker jeg..
Noen trekker snittet ned, andre trekker snittet opp.

For min del trekker jeg det ned siden jeg ikke investerer i DAB+.
-18 S213 E63S 4M+

Innlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #187 på: 12. Januar 2017, 10:17:40 »
Også er det nok en del som setter bilen sin til BOS og lignende, der betaler de nok fort 10k tenker jeg..
Noen trekker snittet ned, andre trekker snittet opp.

For min del trekker jeg det ned siden jeg ikke investerer i DAB+.
Ja det er utrolig mange med mye penger der ute. Hørte på NRK Nordland etter slukkingen i går, og da ble det intervjuet en kar som fortalte at han sansynligvis måtte ut med 60.000,- i DAB+ utstyr i år. Han hadde DAB i bilen og det sluttet å virke i går så han regnet med 32000,- for originalutstyr til den bilen. Hvilke radioer han skulle ha i hjemmet og på hytta til 15000,- pr. stk. sa han ingenting om...
Synes jeg selv ligger i øvre prisleie med Sonoser hjemme som jeg bl.a. kan høre nettradio på men, med en Sonos connect, en Sonos play1, en Sonos play3 og en Sonos play5 ligger jeg veldig langt unna 15000,- til sammen.

Innlogget Eirik Tømmerås

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #188 på: 12. Januar 2017, 11:02:30 »

Ja i 211.

Media-DAB kjøpt hos radiobutikken.no. Jeg har retrofitted til Comand NTG 2.5 og måtte da montere et adapter mellom Audio 20 quadlock til Comand quadlock så jeg splittet meg inn på det adapteret med ledningene fra Media-DAB. Da jeg kjøpte for 4 år siden skulle det komme plug and play kabler etter hvert...
Det ser nå ut for at radiobutikken.no er sluttet som forhandler for mediadab, her er det jeg finner nå: http://www.transmedia.no/products/mercedes-dabradiointerface
Dette er en løsning med godt mottak, styres med knappene på rattet og info. i instrumentpanelet og som jeg etter 4 års bruk kan anbefale alle.
« Siste redigering: 12. Januar 2017, 11:07:56 av Eirik Tømmerås »

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
« Svar #189 på: 12. Januar 2017, 11:26:40 »
Jeg bor 22 minutter vest for Bergen, kjører 2015-modell w176 med HarmanKardon dab+ og kan ikke høre på P1, P2, P3, P4 eller Radio Norge uten at FM tar over minst 3 ganger på vei til byd'n. Uten FM vil det formodentlig bli stille 3 ganger. Å skifte kanal på FM tar et halvt øyeblikk mens å skifte kanal på DAB tar opptil 10 sekunder. Lyden på FM er varm og rund mens lyden på DAB oppleves som spiss og lavoppløst. Det er riktignok enkelte kanaler som har bedre lyd enn andre,  men i snitt er det ingen tvil om lyden er mer behagelig på FM i min bil.

Ser at noen nevner skurring på DAB og jeg opplever det noen ganger. Det høres selvsagt ikke ut som FM-skurring,  mer som om datapakkene settes sammen i bare nesten riktig rekkefølge og jeg ville kanskje heller kalle ulyden for "gurgling" eller "knurring". Det er i alle fall grusomt irriterende når det inntreffer.

Framtiden er her og vi må bare bli vant til å bruke DAB, men for meg er det totalt sett 1 skritt fram og mer enn 1 skritt tilbake.

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

NRK flytter nå mange av sine kanaler fra DAB til DAB+. Det er annen koding, og mer moderne standard. Skurring tyder på at du tar inn på DAB. DAB+ bare kutter når signalet er for dårlig, det skurrer ikke.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic        '03 Mercedes-Benz E270 CDI 
'92 Mercedes-Benz 300TD Turbo       '90 560SEL         '00 Jeep Grand Cherokee

Utlogget CHARLIE

• Betalende medlem
  • for tiden uten Mercedes
    • Vis profil
« Svar #190 på: 13. Januar 2017, 12:26:14 »
Jeg har ikke DAB i mine biler, så for min del blir det Spotify fremover. Gidder ikke bruke masse penger på å bygge om. Skal heller ikke ha masse ledninger og uoriginale duppeditter flytende rundt omkring i bilen. Når det er sagt, så må jeg også si at jeg ikke er i mot DAB. Om det er originalt montert (og ikke synlig) i min neste bil, så er det jo helt flott :D

Men googlet likevel på nettradio og fant bl.a. et sted som het lytte.no. Her var det jo full tilgang på alle radiostasjoner :shock: Funker dette langs veiene?
2016  Range Rover 3,0 TDV6 Autobiography
2013  Volkswagen Transporter T5

Utlogget Stian

• Betalende medlem
  • Er det bare jeg som ikke er gal?
    • Vis profil
« Svar #191 på: 13. Januar 2017, 13:27:44 »
Jeg har ikke DAB i mine biler, så for min del blir det Spotify fremover. Gidder ikke bruke masse penger på å bygge om. Skal heller ikke ha masse ledninger og uoriginale duppeditter flytende rundt omkring i bilen. Når det er sagt, så må jeg også si at jeg ikke er i mot DAB. Om det er originalt montert (og ikke synlig) i min neste bil, så er det jo helt flott :D

Men googlet likevel på nettradio og fant bl.a. et sted som het lytte.no. Her var det jo full tilgang på alle radiostasjoner :shock: Funker dette langs veiene?

TuneIn er og en fin radioapp.

Det fungerer ganske bra, men det bruker litt megabyter.

Jeg kommer nok heller ikke til å installere noe dill i mine biler før jeg ser om jeg savner radio. Det er jo lenge til det forsvinner her enda.

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #192 på: 12. Oktober 2017, 09:47:39 »
Nå har jeg "installert" dab-adapter i både Jeepen og E240'n til kona. Jeg handlet Tiny Audio C10 til begge to. Selve installasjonen er så enkel som man gjør det til. På E240 tok jeg løs et par deksler baki, klistret antenna i bakruta, dyttet en liten boks "innimellom", og plugget det i strømuttaket bak der. Jeg kommer til å lodde meg inn på kablene på baksida "en gang", da det er litt dumt å ha pluggen stikkende ut der hele tida. I Jeepen har jeg egentlig gjort noe tilsvarende, men med antenna i frontruta. Løsnet litt diverse deksler og la boksen neddimellom i midtkonsollet.

Det følger også med en liten fjernkontroll, som foreløpig bare ligger løst i begge bilene. Jeg får se om jeg monterer den litt ute av syne, eller hva jeg gjør for noe. Den tar ikke så store plassen, og plager ikke meg. I bruk fungerer det bra. Alt boksen vil formidle, av menyer, kanalvalg, signalstyrke osv kommer som RDS-tekst på bilradioen. Ulempen er selvsagt at man ikke kan bruke bilens originale knapper på rattet til å bytte kanal. Minuspoeng for at skru-knotten man bytter kanal med fungerer dårlig. Jeg må ofte skru både 2 og 3 hakk før den oppdager at jeg har gjort noe. Det er fire knapper for forhåndslagring, med fire plasser på hver. Det fungerer ganske greit, men jeg kunne ønsket meg at om man f.eks. har valgt 1A, og trykker på 1, så går den med en gang til 1B. Det gjør den ikke, den fortsetter med 1A, og så må man trykke enda en gang for å komme til 1B. Det er noe responstid på RDS-teksten, så i praksis kan det ta litt lenger tid å betjene greia enn ønskelig.

I bruk fungerer det bra. Disse har ikke overføring via AUX, men sender kun via FM. Teoretisk skal lydkvaiteten kunne bli bedre via AUX, men da må man ha en fastmontert fjernkontroll som viser kanalinformasjon og sånt. Større dings å ha synlig, mer kabler osv. Derfor valgte jeg å droppe "kravet" om AUX i E240. Jeg er litt usikker på om boksen har noe sensing for støy fra FM-sender på samme kanal, da jeg ser at den bytter frekvens en gang i blant. Det skjer uten at jeg merker noe til det. Bilradioen skjønner det via RDS-opplegget. Man kan også tvinge frem frekvensbytte, da står den nye frekvensen på bilradioen, og så er det bare å søke seg dit. Det er ikke nødvendig å lagre frekvens, det går automatisk ved hver oppstart.

Dekningsmessig, så har jeg i grunn stort sett vært fornøyd den tiden jeg har hatt DAB i 300 TDT'n min, og det er jeg fortsatt. Med Jeepen kjørte jeg i helga på hyttetur på strekningen: Råholt - Elverum - Rena - Åkrestrømmen - Øvre Rendal, og så en halv time inn på fjellet østover. Innover fjellet er det ikke mobildekning. Store deler av denne strekka har man med FM vært forvist til P1, og kanskje til nød P4 / Radio Norge. Med DAB opplevde jeg absolutt, totalt INGEN avbrytelser av noe som helst slag. På vei tilbake var det ca. 20 sekunder hvor lyden fadet ut og inn en gang ved Sjølisand, og det samme like nord for Rena.

E240 tok jeg til Østfold på mandag. Kjørte da Råholt - Lillestrøm - Mysen - Sarpsborg, altså "bakveien" RV22. Samme vei hjem igjen. Radio hele tida, ingen avbrudd.
--
FrodeS

Utlogget ALiland

• Vis profil
« Svar #193 på: 12. Oktober 2017, 10:49:27 »
I Mersja har jeg bare Becker Kasettspiller så der er det stille på radioen :P

Men i Golfen jeg har så har jeg montert en integrert AutoDAB på den innebygde skjermen slik at jeg kan bruke original rattkontroll osv. Antennen er en vanlig klistreantenne i frontruten som er jordet i karosseriet utenpå lakk og alt, fungerer helt suverent.

https://www.elutstyr.no/biltilpasset/mercedes.html?merkevare=604

Utlogget Ivar Bredesen

• Betalende medlem
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med DAB-radio
« Svar #194 på: 27. Oktober 2017, 17:27:18 »
Jeg la akkurat inn et innlegg om at original DAB+ i en CLS 2013 fungerte veldig dårlig. Det kom noen forslag til løsninger om at det kunne være et antenneproblem.

Jeg hadde bilen inne igjen nå i dag hos Autostern, og man fant ingen feil med installasjonen. Det hadde imidlertid akkurat kommet inn en bil til med akkurat samme problemet, og man mistenkte at det kunne ha noe med programvaren til Comand å gjøre.

Det var akkurat kommet en ny oppdatering nå, og der skulle et vesentlig forhold være bedre DAB opplevelser. Nå er i alle fall ny programvare installert, så får vi se om det hjelper.

Autostern tok ikke betalt for å legge inn ny programvare - honnør til dem for det.

Utlogget Toalmar

• Vis profil
« Svar #195 på: 27. Oktober 2017, 21:14:54 »
Jeg la akkurat inn et innlegg om at original DAB+ i en CLS 2013 fungerte veldig dårlig. Det kom noen forslag til løsninger om at det kunne være et antenneproblem.

Jeg hadde bilen inne igjen nå i dag hos Autostern, og man fant ingen feil med installasjonen. Det hadde imidlertid akkurat kommet inn en bil til med akkurat samme problemet, og man mistenkte at det kunne ha noe med programvaren til Comand å gjøre.

Det var akkurat kommet en ny oppdatering nå, og der skulle et vesentlig forhold være bedre DAB opplevelser. Nå er i alle fall ny programvare installert, så får vi se om det hjelper.

Autostern tok ikke betalt for å legge inn ny programvare - honnør til dem for det.
Da håper jeg du oppdaterer oss med hvordan bilen ble med ny programvare?
S204 C250 CDI 4matic Avantgarde 2012  -  W169 A160 CDI Avantgarde 2007
Tesla Model 3 AWD Long Range

Utlogget Ivar Bredesen

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #196 på: 28. Oktober 2017, 14:54:50 »
Ja, jeg skal melde fra om det fungerer bedre nå. I Oslo sentrum har det fungert fint hele tiden, men nå skal jeg en tur sørover langs E18, og da blir det spennende om det fungerer der.

Utlogget Ivar Bredesen

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #197 på: 29. Oktober 2017, 17:53:11 »
Nå har jeg hatt en grei kjøretur til Tønsberg fra Oslo og prøvd ut den originale DAB + etter oppdatering av programvaren.

Det er blitt bedre, men etter min mening på langt nær godt nok. I Oslo fungerer det meget bra med god dekning og også på E18 gjennom Buskerud fungerte helt fint uten brudd. I Vestfold var det lange strekninger uten at anlegget tok inn noen kanaler overhodet, og det samme i områder utenfor E18 hvor man ikke fikk inn noen kanaler overhodet.

Om det er DAB senderne som ikke fungerer eller om det er anlegget, kan jeg ikke si med sikkerhet.

Så langt må man bare fastslå at å bygge inn DAB + har vært bortkastede penger. Siden det ser ut til at dette er et problem som rammer flere biler enn min, kan man håpe man finner en løsning dersom problemet er bilen.

Heldigvis fungerer nettradio helt perfekt nær sagt over alt og dataforbruket er ikke høyt.

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
« Svar #198 på: 29. Oktober 2017, 18:05:27 »
Har du ikke en vanlig sånn liten batteridrevet dab-radio? Ta den med i bilen og se hva den gjør i områder uten dekning. Da har du et argument til de som installerte.
Den dagen jeg kjøper diesel, skal det væra Scania.

Utlogget Ivar Bredesen

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #199 på: 29. Oktober 2017, 18:09:15 »
Jo, jeg prøvde det utenfor Arendal. Ikke noe problem å ta inn med en liten DAB radio.

Installasjonen ble sjekket - de fant ingen feil.

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #200 på: 30. Oktober 2017, 09:03:55 »
Jo, jeg prøvde det utenfor Arendal. Ikke noe problem å ta inn med en liten DAB radio.

Installasjonen ble sjekket - de fant ingen feil.

Hvis du får inn med en liten reiseradio, men ikke i bilen, så mener jeg det bare er å ta bilen tilbake og reklamere på jobben som er gjort.
--
FrodeS

Utlogget Lissrolf

• Vis profil
« Svar #201 på: 30. Oktober 2017, 15:16:36 »
Lurer på hvor lenge det skal med disse som aldri skal høre på radio. Det er jo bare å montere noe med en god antenne, så fungerer det greit. Det blir ikke tilbake til FM, uansett tuttring.

Sent from my iPad using Tapatalk

Utlogget Olav

• 123-Mafioso
    • Vis profil
    • Hjemmeside
« Svar #202 på: 30. Oktober 2017, 21:33:22 »
Greit å være obs på for de som bruker DAB-adapteren som handsfree.
https://www.f-b.no/kultur/moss/musikk/dab-sjokk-far-inn-andres-telefonsamtaler/s/5-46-420904

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #203 på: 31. Oktober 2017, 09:48:23 »
https://www.f-b.no/kultur/moss/musikk/dab-sjokk-far-inn-andres-telefonsamtaler/s/5-46-420904

"skremmende"
"sjokkerende"

Æh... Man kobler telefonen til en boks, som sender lyden via FM, og så blir man "sjokkert" over at det er mulig å ta inn lyden med en FM-radio? Hor langt signalene når er vel ikke godt å vite, men at de nærmeste bilene får dem inn bør ikke overraske noen.
--
FrodeS

Utlogget LarsKaasa

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #204 på: 08. November 2017, 23:53:23 »
Banner vel i kjærka her nå, men sånn er det bare.

Jeg har bytta ut Becker-radion i 280’n med en radio med dab+.
Dett var først og fremst for at kassettspilleren ikke funker og at
motak på de fm-kanalene som er å få inn er utrolig dårig.

Kjøpte ny radio med fm-radio/dab+/cd/usb/aux.
Så kom problemet med dab-antenna, den er stygg som bare det,så det var/er ikke aktuelt
å ha denne i frontruta. Ble så tipsa av en kompis at det finnes noe som heter Antenneadapter aktiv for FM-antenne til DAB/FM
Den ble kjøpt og koblet i bilen, her blir den opprinlige antenna til bilen brukt til å ta i mot dab+-signaler og det funker som bare det på bilen min der jeg har kjørt så langt.
Enkel å montere, gammel antennekabel plugges inn i passende hull på adapteren, ny kabel kobles til fm-inntak på radion. Dab antenne plugg fra adapter plugges inn i dab-inngangen på radion. Så er det en strømkablel som skal kobles til strøm +.  (Alt blir gjemt bak radion,så den blir ikke synelig)

Dette vil si at du får dab+ i bilen uten å ha denne stygge antenna i frontruta og at du fortsatt har tillgang til fm-signaler der det finnes ,som når man er i utlandet.
Dette forusetter så klart at du har eller kjøper radio med dab+ og fm.

Her er denne adapteren jeg har montert :

https://www.verne.no/egilverne/default.asp?page=vare&ProdusentID=REK%5F202858

Utlogget LarsKaasa

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #205 på: 09. November 2017, 01:48:38 »

"skremmende"
"sjokkerende"

Æh... Man kobler telefonen til en boks, som sender lyden via FM, og så blir man "sjokkert" over at det er mulig å ta inn lyden med en FM-radio? Hor langt signalene når er vel ikke godt å vite, men at de nærmeste bilene får dem inn bør ikke overraske noen.

Jeg kjørte bak en elektirikker noen uker tilbake mens jeg fortsatt hadde Becker’n montert i bilen
og hørete på fm, plutselig fikk jeg inn hele samtalen dems via radion. Han hadde nok kobla mobilen som nevnt over her.

Utlogget _s_y_v_e_r_s_e_n_

• Betalende medlem
  • AMG Classic Entusiast 🇩🇪
    • Vis profil
« Svar #206 på: 03. Mai 2018, 10:29:40 »
Instagram @ _S_y_v_e_r_s_e_n_

Vis uleste innlegg siden forrige besøk Vis siste innlegg