Skrevet av Emne: Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir  (Lest 188026 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
Sv: Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir
« Svar #900 på: 21. Januar 2018, 23:59:59 »
Blir jo skikkelig innspirert til å ta bedre vare på min egen s211 320cdi 03' når jeg leser tråden din :)
Takk, hyggelig tilbakemelding! Og ja, det er vanskelig å finne noe å bytte ut 211en med  :D

I kulda bør den gi høyere ladespenning enn i varmen.
Bør den det, eller skal den det?

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
« Svar #901 på: 22. Januar 2018, 00:06:15 »
Dersom webastoen starter på andre forsøk og går normalt, så er det nok ikke det
Dersom du har originaldyser, kan det nok være lurt å sjekke returen. Sprinteren på verkstedet begynte å bli uggen å starte dess kaldere det var. Var ei dyse som var sliten. Skifta den, og da var det en helt annen vilje i starten. Den har vel rundt 400 på telleren.

Ikke sikker på at det er temp.regulering på dissa generatorene.
Den dagen jeg kjøper diesel, skal det væra Scania.

Utlogget Jørn

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #902 på: 22. Januar 2018, 23:18:13 »
På min tidligere 211 hadde jeg ett par tilfeller hvor webasto trengte 2 oppstart for å komm igang.
Begge ganger var det en liten diesel lekkasje ved fødepumpe bak ved tanken/høyre bakhjul.
Sjekk for svetting/lekkasje mellom tank og brenner. Tror dette skaper luft i systemet som gjør at brenner stopper ved første start. Første oppstart etter fiks vil den også stoppe. Deretter OK.
Lav volt/lading er vanlig etter oppstart i kulde. Mye/høyt forbruk og mange forbrukere en god periode etter start.
2006, W164, ML63AMG, Facelift ++++++++
2017 Mercedes Vito 116CDI 4x4

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #903 på: 23. Januar 2018, 10:12:58 »
På min tidligere 211 hadde jeg ett par tilfeller hvor webasto trengte 2 oppstart for å komm igang.
Begge ganger var det en liten diesel lekkasje ved fødepumpe bak ved tanken/høyre bakhjul.
Sjekk for svetting/lekkasje mellom tank og brenner. Tror dette skaper luft i systemet som gjør at brenner stopper ved første start. Første oppstart etter fiks vil den også stoppe. Deretter OK.
Lav volt/lading er vanlig etter oppstart i kulde. Mye/høyt forbruk og mange forbrukere en god periode etter start.
Aha, dette kan jo være en årsak - jeg skal prøve å få inspisert tank og overgang, takk for tips! :-)

Dersom webastoen starter på andre forsøk og går normalt, så er det nok ikke det
Dersom du har originaldyser, kan det nok være lurt å sjekke returen. Sprinteren på verkstedet begynte å bli uggen å starte dess kaldere det var. Var ei dyse som var sliten. Skifta den, og da var det en helt annen vilje i starten. Den har vel rundt 400 på telleren.

Ikke sikker på at det er temp.regulering på dissa generatorene.
Kan man sjekke dysene ved hjelp av StarDiag, eller må de demonteres og testes i rigg?

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
« Svar #904 på: 23. Januar 2018, 17:42:09 »
Ikke sikker på om Star gir noe svar her. Det vanlige er å ta av returslangen(e) og sjekke hva som kommer ut. Det finnes slike kit man kan sette på som måler mengde over en viss tid. Men om du tar av en retur, så skal det bare dryppe pent ut på tomgang.
En liten slangestump og en tomflaske, vil gi greit svar om det er noe vesentlig forskjell på de forskjellige dysene.

Et eksempel fra Bilens Sosialkontor: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dieseltester-common-rail-2000022690/

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #905 på: 23. Januar 2018, 22:06:10 »
Ikke sikker på om Star gir noe svar her. Det vanlige er å ta av returslangen(e) og sjekke hva som kommer ut. Det finnes slike kit man kan sette på som måler mengde over en viss tid. Men om du tar av en retur, så skal det bare dryppe pent ut på tomgang.
En liten slangestump og en tomflaske, vil gi greit svar om det er noe vesentlig forskjell på de forskjellige dysene.

Et eksempel fra Bilens Sosialkontor: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dieseltester-common-rail-2000022690/

Takk for tips! Tipper det blir slangestump og flaske - kitet du linker til ser fint ut, men 1400kr trenger jeg ikke å bruke for å se dette.

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
« Svar #906 på: 23. Januar 2018, 22:21:18 »
Det kan jo være kjekt å måle eksakt forskjeller for det rent akademiske, men for de fleste så holder det med å se om det er forskjeller.
Men går du på andre verktøyleverandører, så kan du i alle fall gange prisen to-tre ganger

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #907 på: 23. Januar 2018, 23:32:08 »
Det kan jo være kjekt å måle eksakt forskjeller for det rent akademiske, men for de fleste så holder det med å se om det er forskjeller.
Men går du på andre verktøyleverandører, så kan du i alle fall gange prisen to-tre ganger
Jeg tenker også at en timet sammenligning vil gi en indikasjon på om det er forskjell.

Utlogget Odin E

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #908 på: 26. Januar 2018, 18:26:09 »
Jeg tenker også at en timet sammenligning vil gi en indikasjon på om det er forskjell.
Fire 0,5 liters brusflasker, eller engangskopper og fire slangebiter som passer på returen på dysene er vel  strengt tatt det du trenger for å se om det er en dyse som skiller seg merkbart ut på returmengde.

Hadde lignende startproblemer på en vito (om611), den slapp dobbel returmendge ut fra en dyse, i forholdt til de tre andre, og greide dermed aldri å bygge opp trykk nok til å at den skulle starte.

Sent fra min G3112 via Tapatalk

S124 - E 300T Turbodiesel 4-Matic - 1994
S211 - E 220T cdi - 2007

Tidligere: 84 230E w123, 88 190E 2,5D w201, 75 200 w115, 00 hiace, 02 Vito110 cdi w638, 92 300TD S124

Utlogget Marevan

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #909 på: 03. Februar 2018, 00:45:20 »
Jeg mener å huske at man kan måle retur i star. Men er ikke sikker. Kom en tur innom om du skal forbi i Østfold, dersom du ikke har enkel tilgang på Star.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

S211 09 E220 T CDI Avantgarde http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=56390.msg324135#msg324135
S124 94 E280 T
solgt: S124 93 E220 T Sportline, S124 95 E200 T, 91 230 E, 81 280se(savner denne)
tidligere i familien: S211 220CDI, S210 300 TDT, S124 320, S124 280, S123 300TDT

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #910 på: 03. Februar 2018, 02:08:01 »
Fire 0,5 liters brusflasker, eller engangskopper og fire slangebiter som passer på returen på dysene er vel  strengt tatt det du trenger for å se om det er en dyse som skiller seg merkbart ut på returmengde.

Hadde lignende startproblemer på en vito (om611), den slapp dobbel returmendge ut fra en dyse, i forholdt til de tre andre, og greide dermed aldri å bygge opp trykk nok til å at den skulle starte.
Takk for tips - regner også med at man vil klare å se eventuelle forskjeller med det blotte øyet.  :thumbright:

Jeg mener å huske at man kan måle retur i star. Men er ikke sikker. Kom en tur innom om du skal forbi i Østfold, dersom du ikke har enkel tilgang på Star.
Takk, det skal jeg gjøre! Ingen Star jeg kjenner til her i byen dessverre..

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #911 på: 27. Mars 2018, 20:31:47 »
Fant bilen slik i går kveld:

Usikker på om det er et resultat av tilfeldig hærverk eller lumske planer, men hvem-som-nå-gjorde-det har i hvert fall brukt litt kraft for å brekke det av..
« Siste redigering: 27. Mars 2018, 20:45:58 av Sven Håkon »

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #912 på: 27. Mars 2018, 20:57:29 »
Glemt å betale forsikringa eller vise den på EU-kontroll?

Hvis ikke får du vel mulighet til å velge nummerserie selv..
-18 S213 E63S 4M+
-79 Chevrolet G20 ShortVan Brannbil

Utlogget Classic

• Vis profil
« Svar #913 på: 27. Mars 2018, 21:25:41 »
Drittfolk. Likte Rjukan-bokstavene jeg. Tidsriktige tall og bokstaver. Du hadde heller ikke nye skilter, noe jeg også liker.
« Siste redigering: 28. Mars 2018, 00:45:17 av Classic »

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
« Svar #914 på: 27. Mars 2018, 21:46:37 »
Bare bak, eller begge ender?   :(

Innlogget s y v e r s e n

• Betalende medlem
  • AMG Classic Entusiast 🇩🇪
    • Vis profil
« Svar #915 på: 27. Mars 2018, 21:53:25 »
Trist syn  :?
Instagram @ _S_y_v_e_r_s_e_n_

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #916 på: 28. Mars 2018, 00:51:03 »
Bare bak, eller begge ender?   :(
Bare bak, noe som gjør at jeg heller mer mot idiotisk hærverk enn til kriminelt bruk. De har dog brukket skiltholderen i prosessen, noe jeg ikke klarer å se for meg at kan gjøres uten å stoppe litt opp / bruke litt tid..

Drittfolk. Likte Rjukan-bokstavene jeg. Tidsriktige tall og bokstaver. Du hadde heller ikke nye skilter, noe jeg også liker.
Enig i alt - har bevisst unnlatt å oppgradere til nye skilt av den grunn (selv om de originale er relativt slitt).

Forøvrig en kronglete prosess å få ordna opp i - jeg må fysisk dukke opp hos politiet for å anmelde tilfellet og få et signert dokument, som jeg så må ta med til en veistasjon som så kan gi meg nye skilt(er). Om jeg får nye med de samme bokstavene, eller må få nye, er jeg jammen ikke sikker på.

Utlogget Vaajaren

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #917 på: 28. Mars 2018, 03:04:56 »
Usikker når du mangler bare ett skilt om du må velge nytt regnr. Men du kan få skilter fra tiden/året bilen var registrert! Må dog gjøres en spesialbestilling via Lator skiltfabrikk. Det gikk vertfall før

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

2003 Mercedes-Benz SL 600 R230 Designo
2006 Mercedes-Benz ML 320 CDI
(x) 2007 Mercedes-Benz E320 CDI W211 Avantgarde - solgt
(x) 2000 E220 CDI W210 Avantgarde  -  vraket :'(

Utlogget bige

• Betalende medlem
  • E 250 4matic
    • Vis profil
« Svar #918 på: 28. Mars 2018, 08:42:34 »
bare og få ETT nytt skilt er ØNSKE til våre "nye" landsmenn . Da blir ikke nr stengt så de kan kjøre over grensen uten og bli stoppet . Bare ett skilt - kameraene ser bare forfra .  :shock:

Utlogget Aleks

• Betalende medlem
  • små sprø Merce freak
    • Vis profil
« Svar #919 på: 28. Mars 2018, 12:12:43 »
Det er skikkelig trist syn å se bilen sin på denne måten  , jeg har ikke ord det er bare for jævlig  :x :x :x
W 126 .1990 560 Sec

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #920 på: 02. April 2018, 19:11:37 »
bare og få ETT nytt skilt er ØNSKE til våre "nye" landsmenn . Da blir ikke nr stengt så de kan kjøre over grensen uten og bli stoppet . Bare ett skilt - kameraene ser bare forfra .  :shock:
Dette her er bare unødvendig å skrive. Ingen vet hva som har skjedd med skiltet, og uansett om det var som følge av en slik situasjon som du beskriver er det ikke greit å skjære alle over én kam av den grunn.

Utlogget Bjørn Nøvik Eide

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #921 på: 02. April 2018, 20:37:15 »
Våre nye landsmenn,hva fan har dette med saken å gjøre?
Sven Håkon har fått stjålet sine skilter,så forstår ikke hva denne kommentaren har på en bilklubb`s side å gjøre. Er vi blitt lysebrune? Er andre fora du kan poste slike kommentarer på.
2006 clk 55 AMG
2010 E 350 cdi 4 matic
2018 c 350 e designo
124 E 500 1994

Utlogget Classic

• Vis profil
« Svar #922 på: 01. Mai 2018, 23:25:21 »
Hvordan gikk det med skiltet? Ble det nye kjennemerker?

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #923 på: 16. Mai 2018, 00:51:40 »
Det siste året har jeg ikke brukt bilen stort, men det betyr ikke at det ikke skjer saker og ting med den. Som skrevet tidligere ble det ene skiltet stjålet like før påsken, stjernen forsvinner jo med mer eller mindre jevne mellomrom, og det er stadig litt vedlikehold som må gjøres.

Forrige helg tok jeg en spontantur til Stavanger, og la etter hvert merke til at lysene så ut til å lyse rett ned i bakken. Da jeg hadde startet kjøreturen (500km+) etter arbeidstid på onsdag, skjønte jeg at jeg nok burde finne ut av problemet underveis, siden det ville bli mørkt før jeg var fremme. Etter litt fundering og observasjon av hva som skjedde under selvtesten ved oppstart (noe som var vanskelig nok å finne ut av siden det på dette tidspunktet var strålende solskinn), skjønte jeg at feilkilden måtte ha med en av de to nivåsensorene som sitter på for- og bakakslingen. Lyktene beveget seg nemlig både opp og ned under selvtesten, men bare bittelitt. Dette indikerte at motorene som justerer lysene, samt kablingen til disse, var i orden. Sensoren på forakselen er montert på øvre bærebro på høyre side, og er følgelig enklest å sjekke. Slik så det ut her:

Eller, dette er faktisk etter at jeg har fiklet med armen som skal være festet i øvre bærebro; Braketten som skrus fast i denne hadde nemlig blitt revet rett av, og begge de to armene var klemt inn bak innerskjermen. Det var heldigvis (?) så stor motstand i leddene at jeg fikk satt den lengste armen nedover slik bildet viser, noe som gjorde at lysene var omtrent korrekt justert. Før jeg gjorde dette trodde bilen at fronten var kjeeempehøy i forhold til bakaksling og forsøkte derfor å justere lysene tilsvarende langt ned. Hvordan dette har skjedd aner jeg ikke, siden jeg ved de siste gangers kjøreturer kun har kjørt i fullt dagslys. Jeg la dog ikke merke til dette da jeg la om til sommerdekk for noen uker siden, men mistenker at noe har skjedd i forbindelse med dette og at de to armene har blitt presset inn bak innerskjermen i etterkant ved full sving på hjulet. Dette blir dog bare spekulasjoner..

Uansett så hadde jeg nå omtrentlig korrekt justerte lys, men de var nå redusert fra selvjusterende til statisk justerte. Jeg dro derfor ut til BoS Rogaland, som gjerne kunne skaffe armen (og braketten) jeg trengte, men at denne ikke ville komme før etter helgen. Da kunne jeg heller ordne det her hjemme i Oslo, så jeg takket nei og dro for moro skyld innom Knox, den lokale bilopphuggeren i området. Her fant jeg for første gang en 211 stående (noe som vel er et tydelig tegn på at disse bilene begynner å bli gamle), og attpåtil var det en bil med xenon som hadde delen jeg trengte! Jeg var dog ikke særlig godt forberedt til å skru, men møtte tilfeldigvis Jonas og Glenn fra lokallaget som var på jakt etter deler til et motorbytte de holdt på med. De hadde heldigvis med seg verktøy som jeg fikk låne, og fem minutter senere var komplett sensor og armstell skrudd ut av 211en. På min egen bil var dog brakett og gjengetapp blitt såpass godt forent med bærebroen at jobben tok betydelig lengre tid, men til slutt kom det ut. Jeg valgte å la original sensor stå, all den tid den fortsatt fungerer som den skal:

Med den gamle braketten ute var det fort gjort å montere inn ny arm og brakett, og til slutt så det hele ut som det skulle igjen:

Uforutsett arbeid er aldri særlig stas, men 200kr og en times arbeid var likevel ingen upris å betale for å ha ting på stell.

Turen forøvrig bød (som vanlig) ikke på videre overraskelser, foruten gleden av å kjøre over Evje i stedet for rundt Sørlandet - makan til underholdende veier er det lenge siden jeg har kjørt på! I tillegg til spektakulært vær og fantastiske omgivelser var veien dessuten omtrent uten trafikk, så denne ruten kommer jeg nok til å velge igjen.

Innlogget s y v e r s e n

• Betalende medlem
  • AMG Classic Entusiast 🇩🇪
    • Vis profil
« Svar #924 på: 16. Mai 2018, 06:40:59 »
Godt å ha ting i orden. Du kjenner vel den bilen veldig godt nå, så det er vel få ubesvarte spørsmål her. Den ruta du nevner må prøves!
Instagram @ _S_y_v_e_r_s_e_n_

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
« Svar #925 på: 16. Mai 2018, 12:48:49 »
Dagens salting i kombinasjon med lite bruk, er drepen for sånne bevegelige deler. Men greit når det ikke koster all verden.

Utlogget CHARLIE

• Betalende medlem
  • Endelig Mercedes eier igjen
    • Vis profil
« Svar #926 på: 16. Mai 2018, 16:12:39 »

Hvordan gikk det med skiltene??
1999  Mercedes-Benz CLK 200 cabriolet
2011  Porsche Cayenne Turbo 4,8 500 HK
2013  Volkswagen Transporter T5 115 HK

Vis uleste innlegg siden forrige besøk