Skrevet av Emne: Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir  (Lest 183623 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
Sv: Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir
« Svar #870 på: 21. Mai 2017, 23:34:29 »
Slik så det ut på 210n min (722.6?) er det veldig likens på 211n?

Såvidt jeg vet er det kliss likt på alle 722.6-kasser. Slik så det ut inni min:

Som dette skjemaet viser er det komponent Y3/6y6 som styrer lockup:

Utlogget KjetilP

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #871 på: 21. Mai 2017, 23:37:46 »
Hei.
Har du delenummer og hvilken del er det på bildet som er til lock up til girkassen?
...det tok litt tid før jeg fant spørsmålet ditt, men jeg brukte følgende deler til min bil:

A1402770435 - lockup solenoid (PWM)
A1402701161 - printplate

Så nå hvor spørsmålet mitt var, sorry  :D

Mye arbeid å bytte solenoiden?

Neida, men du må ned med ventilblokken for å komme til den. Det er bare en bolt eller to som holder den på plass.

Ok, vurderer å prøve meg på bytte. Forslag til hvor den kan handles til fornuftig pris?
Er det stor risk for at jeg kan bytte feil solenoid, eller er det greit å finne den riktige?

Utlogget KjetilP

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #872 på: 21. Mai 2017, 23:41:40 »
Å der så jeg siste bildet av skissen. Ser greit ut det der.
Takk

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #873 på: 21. Mai 2017, 23:41:52 »
Ok, vurderer å prøve meg på bytte. Forslag til hvor den kan handles til fornuftig pris?
Er det stor risk for at jeg kan bytte feil solenoid, eller er det greit å finne den riktige?

Så lenge du ser på bildet når du skal bytte er det ingen fare. Angående pris er jeg usikker - jeg kjøpte min fra Mercedes gjennom MBenzNL og betalte den sammen med andre ting..

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #874 på: 29. Mai 2017, 23:18:20 »
Takk til alle som stemte frem denne gamle traveren i kategorien E-klasse på landstreffet!  :D

Utlogget Arnfinn

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #875 på: 03. Juni 2017, 10:04:09 »
Versegod :D
Arnfinn
-93 E280
-91 230E
-87 560SEL

Utlogget KjetilP

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #876 på: 23. August 2017, 14:54:27 »
Hei.
Hvilket stoff brukte du for å tette hovedlyktene etter modifiseringen?

og

320 bremsene, var det plugg and play med tanke på SBC enheten?

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #877 på: 23. August 2017, 15:37:28 »
Hei.

Usikker på hva stoffet heter da jeg fikk det av fyren som renoverte reflektorene mine, men det er samme type masse som brukes originalt. Det blir mykt ved å varmes opp, og stivner ikke over tid.

Har hverken gjort noe med SBC før eller etter bytte av kalippere, ei heller fått noen feilmeldinger (eller uønsket oppførsel) Så vidt jeg vet har ikke Steve gjort dette ved konvertering til AMG-bremser på en drøss med biler heller..

Utlogget KjetilP

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #878 på: 23. August 2017, 15:50:28 »
Hei.

Usikker på hva stoffet heter da jeg fikk det av fyren som renoverte reflektorene mine, men det er samme type masse som brukes originalt. Det blir mykt ved å varmes opp, og stivner ikke over tid.

OK, takk for svar. Har du kontaktinfo på reflektor renovereran dine? Kanskje jeg kunne ringt og bestilt hos dem.

Har hverken gjort noe med SBC før eller etter bytte av kalippere, ei heller fått noen feilmeldinger (eller uønsket oppførsel) Så vidt jeg vet har ikke Steve gjort dette ved konvertering til AMG-bremser på en drøss med biler heller..

Supert. Mye mulig det må leites etter noe brukte. Var det stor forskjell på bremsene, eller var det kun logoen som gjorde susen?

Og om jeg ikke har nevnt det tidligere. Digger den bilen din

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #879 på: 23. August 2017, 17:13:01 »
Jeg merket stor forskjell ved kjøring i høyere hastighet, altså på Autobahn for eksempel, men i det daglige er det stort sett logoen som er forskjellig ;-)

Og takk for ros, digger den sjæl også i grunnen - 211 er fortsatt deilig! :-)

Utlogget Classic

• Vis profil
« Svar #880 på: 29. August 2017, 12:24:06 »

Og takk for ros, digger den sjæl også i grunnen - 211 er fortsatt deilig! :-)

Hver gang jeg er inne på å selge bilen, blar jeg gjennom denne tråden for å innse hva vi egentlig har fått for pengene.

Utlogget KjetilP

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #881 på: 22. September 2017, 23:01:16 »
Ved bytte av grill. Måtte du ha ny panser åpner som kommer ut av grillen?
Og hvordan gjorde du det med sensor for ute temperatur?

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #882 på: 25. September 2017, 00:16:37 »
Ved bytte av grill. Måtte du ha ny panser åpner som kommer ut av grillen?
Og hvordan gjorde du det med sensor for ute temperatur?
Mener å huske at jeg måtte bytte panseråpner ja. Temperatursensoren passer rett inn i facelift-fanger også.

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #883 på: 23. Oktober 2017, 22:59:59 »
Jeg har helt glemt å oppdatere tråden etter sommerens besøk til Nederland, hvor jeg fikk gjort en del jeg har hatt lyst til å gjøre lenge, noe jeg måtte gjøre, og et par ting som ble oppdaget (som prekære) der og da. Alt i alt et travelt og fruktbart besøk som igjen har gjort bilen til en deilig kjøremaskin (tross kilometerstand). Jeg skal oppdatere litt mer utfyllende snart, men kan jo begynne med en slags gjettelek - er det noen som klarer å gjette hva jeg har gjort ut fra dette bildet:

Som bonus legger meg til tallene fra turen ned, foretatt en natt til fredag i juli. Tallene fra hjemturen kommer i neste post:

Utlogget KjetilP

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #884 på: 23. Oktober 2017, 23:57:55 »
Montert senk eller airmatic?

Utlogget Marevan

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #885 på: 24. Oktober 2017, 20:37:52 »
Chip og hevet bak? :)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

S211 09 E220 T CDI Avantgarde http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=56390.msg324135#msg324135
S124 94 E280 T
solgt: S124 93 E220 T Sportline, S124 95 E200 T, 91 230 E, 81 280se(savner denne)
tidligere i familien: S211 220CDI, S210 300 TDT, S124 320, S124 280, S123 300TDT

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #886 på: 24. Oktober 2017, 21:31:12 »
Montert senk eller airmatic?

Dessverre ingen airmatic, og ellers det motsatte av senk :-)

Chip og hevet bak? :)

Nja, close enough - hevet bak og foran. Ikke særlig mye, men siden vi drar på hytta som ligger i enden av en 7km lang skogvei en del, ble jeg etter hvert lei av følelsen av å ødelegge bilen hver gang. Hadde egentlig avtalt å ordne dette sammen med Rudi, men fikk aldri ordnet det før jeg dro til Nederland.

Selve prosessen er enkel nok såfremt bilen er utstyrt med justerbare dempere foran - hvilke som har dette og ikke har jeg ennå ikke funnet ut av, men min fikk det da jeg byttet fra "taxifjærer" til "sportsfjærer" for et par år siden. Det er jo som kjent coilovers foran på 211, og følgelig ingen gummi/shims over fjæren som på eldre modeller. Bak er det derimot ganske likt oppsett som Mercedes "alltid" har hatt, med gummi/shims over fjær.

Med fjærbein og fjær demontert er det bare å løfte opp ringen som fjæren hviler på, for så å justere til ønsket nivå. Her har jeg flyttet ringen to steg opp fra hvor den stod tidligere. Som bildet viser kan den settes myyye høyere, men jeg ønsket bare en moderat heving og ville unngå at den ble for høy foran sammenlignet med bak:

På eldre modeller var det gummi/shims i forskjellige tykkelser som ble brukt for å finjustere høyden, men på 211 er det hakket mer fleksibelt; Delen består av en topp som skiver på ~5mm klipses på til ønsket nivå. MB selger disse komplett med én til fem skiver montert. Siden min bil hadde fire skiver originalt, var det ikke så mye å gå på, men med litt fikling fikk jeg montert to ekstra skiver og følgelig hevet ca 1cm bak (effektivt litt mer ute ved hjulet):

Med bilen på bukken ble også noen andre feil åpenbare. I tiden før føltes den relativt nervøs, især ved filskifte og på sporete vei - jeg visste at noe var galt, og mistenkte feil hjulstilling. At den var feil at dekket hadde blitt slitt ned til korden mistenkte jeg dog ikke:

Det viste seg raskt at den indre foringen på bakre bærearm på høyre side foran hadde raknet fullstendig, og hjulet dermed pekte kraftig utover. Litt nærmere inspeksjon avslørte flere problemer i samme hjørne - felgen hadde fått en så kraftig smell at den hadde sprukket! Når dette skjedde aner jeg ikke, men lufttrykket har vært stabilt og det har heller ikke vært noen perioder med unormal ubalanse (utover ovennevnte nervøse oppførsel):

Her var det ikke annet å gjøre enn å sette i gang, så begge bakre bærearmer ble byttet og felgen ble sendt avgårde for å bli sveiset. Ikke den mest usynlig jobben, noe som kanskje understrekes av bakgårdslakkeringen min, men hjulet har mindre ubalanse enn uskadde felger og holder luft som det skal:

Dekkene jeg kjørte ned med var det jo bare å kaste, så et nytt sett med GoodYear Eagle F1 ble bestilt - Denne gangen valgte jeg dekk ut fra støynivå, noe jeg ikke angrer på. Sammenlignet med andre sommerdekk jeg har brukt på denne bilen føltes det nesten som å kjøre med vinterdekk hva gjelder støy (resten av kjøreopplevelsen var forutsigbar, heldigvis):

En annen ting som ble oppdaget (for andre gang), var at pakningene mot tørkefilteret lakk - nye pakninger ble bestilt, anlegget ble tømt, og etter reparasjonen håper jeg det holder tett litt mer enn ~1 år:

Parallelt med ovennevnte arbeid ble også demontering av innsuget påbegynt. For et drøyt år siden gikk bilen i nødmodus, og synderen ble diagnostisert til å være en liten servomotor på undersiden av innsuget, som åpner/lukker ekstra spjeld mot motor avhengig av gasspådrag. Mer spesifikt var det armen som gikk ut til de fire spjeldene som var utslitt, noe som førte til at den hoppet av og satte seg fast i tide og utide. Sant og si hadde det ikke skjedd siden slutten av 2016, og de fleste med en såpass "oppbrukt" bil ville antakelig ha spart kostnadene til reparasjon av denne til det eventuelt ble kritisk igjen - men, jeg hater følelsen av å ikke kunne stole på bilen, så når jeg likevel var i Nederland bestemte jeg meg for å få det gjort. Demontering av innsuget er en særdeles omfattende jobb, og jeg er glad jeg fikk hjelp til det:

Med alt på plass igjen var det faktisk merkbar forskjell på gassrespons, muligens også på grunn av betydelig større dimensjon på innsugsrør sammenlignet med de gamle rørene - det var en god del gugge inni her..

En annen ting som skjedde i fjor var at jeg hadde litt problemer med girkassen, noe jeg mistenkte var på grunn av kilometerstanden. Etter på ha byttet litt deler ble den bedre, men aldri helt som forventet. Mange av symptomene ble redusert da jeg fylte mer olje på den, men under besøket i Nederland fant vi ut at den likevel manglet en liter olje! Etter å ha fylt på dette, har girkassen i det store og hele oppført seg eksemplarisk - tross all sponen som dukket ut under sist oljeskift..... Vi får se hvor lenge den holder ut.

Med alt montert igjen var det bare å suse bort til nærmeste pålitelige hjulstillingsverksted, hvor jeg møtte en hyggelig og interessert kar som gjorde sitt ytterste for å få bilen innenfor spesifikasjoner. Det må sies at han ikke klarte det, men det ble betydelig bedre enn noen av de andre firmaene jeg har prøvd tidligere, og turen hjem med nye dekk og nystilte hjul var som svenskene sier "hur trävligt som hälst!":

Og apropos turen hjem så endte den opp med flere typer tall som følger:

Utlogget CHARLIE

• Betalende medlem
  • Endelig Mercedes eier igjen
    • Vis profil
« Svar #887 på: 24. Oktober 2017, 22:52:30 »
Bøyer meg i støvet :shock: 8)
1999  Mercedes-Benz CLK 200 cabriolet
2011  Porsche Cayenne Turbo 4,8 500 HK
2013  Volkswagen Transporter T5 115 HK

Utlogget cityhopper

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #888 på: 25. Oktober 2017, 09:05:06 »
Herlig lesning. Veldig tøft at du holder denne bilen i godt stand og ikke minst at du bruker den ordentlig. Respekt.
2010 E300TCDI

Tidligere: 07 E320TCDI, 05 E280TCDI, 92 E300TD

Utlogget ClasT

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #889 på: 25. Oktober 2017, 09:29:28 »
Artig lesing... 200CDI skal man ikke kjimse av  :thumbleft:
07' SL 55 AMG- PerformancePack - 15' B180 - 17' A6 allroad
-'06 ML 320 CDI  (Solgt)
-'06 CLS 55 AMG (Solgt)

Utlogget KjetilP

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #890 på: 25. Oktober 2017, 14:25:53 »
Har et godt liv den mersa di

Utlogget Marevan

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #891 på: 25. Oktober 2017, 15:19:27 »
Har du bilde av den dårlige foringen. XTaxien min har ørsmå, men dog, lignende symptomer som du beskriver. Hverken jeg eller verkstedet jeg bruker har ikke funnet slakk, men jeg tror ikke de har lett godt nok.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

S211 09 E220 T CDI Avantgarde http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=56390.msg324135#msg324135
S124 94 E280 T
solgt: S124 93 E220 T Sportline, S124 95 E200 T, 91 230 E, 81 280se(savner denne)
tidligere i familien: S211 220CDI, S210 300 TDT, S124 320, S124 280, S123 300TDT

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #892 på: 26. Oktober 2017, 23:03:53 »
Takk for hyggelig tilbakemelding - og ja, jeg tror på å bruke maskineriet slik det er ment (og vel så det) :-D

Har du bilde av den dårlige foringen. XTaxien min har ørsmå, men dog, lignende symptomer som du beskriver. Hverken jeg eller verkstedet jeg bruker har ikke funnet slakk, men jeg tror ikke de har lett godt nok.
Glemte å ta bilde av den dessverre - på min bil var det enormt mye slakk, og ikke til å overse (selv uten utslitt dekk)...

Utlogget Classic

• Vis profil
« Svar #893 på: 26. Oktober 2017, 23:53:44 »
Kjekt å se at bilen holdes godt! Innsuget så ut til å ha godt av en rens, det tror jeg det er flere 211'er der ute som trenger.

Jeg sliter også med å finne et firma som kan ta en skikkelig hjulkontroll på min 211. Skiftet de indre foringene i de bakre bærebruene for et års tid siden, men sliter fortsatt med skjevslitasje. Har tatt to hjulkontroller og x antall dekkutgifter siden 2016.

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #894 på: 27. Oktober 2017, 09:17:00 »
Kjekt å se at bilen holdes godt! Innsuget så ut til å ha godt av en rens, det tror jeg det er flere 211'er der ute som trenger.
Jupp! I tillegg var servomotoren utrolig treg, noe som visstnok også er vanlig på de fleste biler over etterhvert som de får noen kilometer på baken.

Jeg sliter også med å finne et firma som kan ta en skikkelig hjulkontroll på min 211. Skiftet de indre foringene i de bakre bærebruene for et års tid siden, men sliter fortsatt med skjevslitasje. Har tatt to hjulkontroller og x antall dekkutgifter siden 2016.
En skulle tro at disse bilene var relativt enkle å få riktige, men nei... Gi beskjed dersom du finner et firma som vet hva de driver med og får det til da!

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #895 på: 21. Januar 2018, 23:18:56 »
Etter en helg på hytta er det tre ting jeg lurer på;

1. Hva er det som gjør at Webasto av og til stopper etter ~1 minutt?
2. Er kulden grunnen til at bilen lader maks 13.8V mot 14V?
3. Jeg måtte prøve å starte bilen tre ganger før den startet og forble på. Første gang kinnet den en stund, før den hostet såvidt og sluttet å kinne. Andre gang kinnet den kortere, men ellers likt. Tredje gang klarte den endelig å starte etter litt lenger kinning enn vanlig.

Det var ca -9 grader, og bilen har stått i ro siden fredag. Ut fra målng i instrumenthuset var det nok strøm, og med tanke på kinning+hosten tenker jeg heller at det hadde noe med drivstoffet å gjøre? Bilen stod parkert såvidt litt bakoverlent - kan dette tyde på lekkasje et sted? En annen ting jeg lurer på om kan være medvirkende er at jeg sist fylte diesel i Flekkefjord, hvor de kanskje har en annen type diesel enn på østlandet?

Noen innspill?

Utlogget Blackhills

• Vis profil
« Svar #896 på: 21. Januar 2018, 23:33:44 »
Blir jo skikkelig innspirert til å ta bedre vare på min egen s211 320cdi 03' når jeg leser tråden din :)

Sent fra min Lenovo YT3-X50L via Tapatalk

03' s211 320CDI Avantgarde
(x)01' s210 220CDI Avantgarde

Utlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
« Svar #897 på: 21. Januar 2018, 23:34:02 »
Hvis du hører at webastoen starter skikkelig kan det være den stopper igjen fordi den overoppheter. Dvs at sirkulasjonspumpa ikke går. De går fort på overtemp når ikke veskesirkulasjonen er der.

Det tilsettes i dieselen stoff etter temperaturen. Flekkefjord er vel ikke det kaldeste stedet i Norge, så det kan være en mulighet. Ellers er det et tegn på at en dyse har for stor retur. Da merker man det vanligvis i starten når gradestokken kryper nedover.
Den dagen jeg kjøper diesel, skal det væra Scania.

Utlogget KennethJ

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #898 på: 21. Januar 2018, 23:52:36 »
2. Er kulden grunnen til at bilen lader maks 13.8V mot 14V?

I kulda bør den gi høyere ladespenning enn i varmen.
-05 S211 E500 4Matic
-79 Chevrolet G20 ShortVan Brannbil

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
« Svar #899 på: 21. Januar 2018, 23:58:27 »
Hvis du hører at webastoen starter skikkelig kan det være den stopper igjen fordi den overoppheter. Dvs at sirkulasjonspumpa ikke går. De går fort på overtemp når ikke veskesirkulasjonen er der.

Det snodige er at det oftest er nok å sette den på igjen etter at den har sluknet, så står den på så lenge den skal..  :?

Det tilsettes i dieselen stoff etter temperaturen. Flekkefjord er vel ikke det kaldeste stedet i Norge, så det kan være en mulighet. Ellers er det et tegn på at en dyse har for stor retur. Da merker man det vanligvis i starten når gradestokken kryper nedover.
Humh, med tanke på at dysene er originale så kan det jo være at noe slikt er tilfellet.. Jeg får følge med på oppførselen etter neste fylling (selv om det muligens blir lenge til..).

Vis uleste innlegg siden forrige besøk