Skrevet av Emne: Rogers 07 CLS 320cdi-13 B180 cdi,-84 230G,08 Vito 115 cdi,-65 220S og garasja mi  (Lest 192349 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Eirikbg

• Betalende medlem
    • Vis profil
Hørt om flere som har fått problemer med diverse ting, når batteriet begynner å bli dårlig.

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Hvordan er spenninga på bilen? Dette er jo ting som kutter om spenning er lav?
Hørt om flere som har fått problemer med diverse ting, når batteriet begynner å bli dårlig.

Hovedbatteriet er nytt, men kan det være det lille xtra batt?

Av og til har man litt flaks! Rygga CLS så nært jeg turte B Klassen, hylte og peip i ryggevarslern... 8) 8) :lol: :lol:

« Siste redigering: 04. Mars 2019, 22:51:56 av Roger H. »
Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-13 B 180 CDI, -07 CLS 320 CDI
-08 Vito 115cdi

Innlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
Men hvis den kopler ut noen funksjoner, så skal det vel komme opp et varsel i panelet?

Ville bare kopla på et voltmeter rett på batteriet og sjekka spenning med motor på/av
Kan jo også være slepekontaktene (børstene) på dynamo er på siste vers?

Bare en tanke.... siden "fagfolka" ga opp....
Den dagen jeg kjøper diesel, skal det væra Scania.

Utlogget Eirikbg

• Betalende medlem
    • Vis profil
Regner med at det er en egen styreenhet til bateriovervåkning og lading på denne. Vet at på en del biler som har dette, så har folk ladet bilen rett på bateripolene, istedenfor å sette minusen til gods. Da lurer du styreenheten, og den får ikke med seg at batteriet blir ladet, så den tror da batteriet er dårligere en det er. Kan noe slikt ha skjedd på denne? Vet ikke om systemet fungerer slikt på denne heller.

Utlogget Sven Håkon

• Betalende medlem
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
Regner med at det er en egen styreenhet til bateriovervåkning og lading på denne. Vet at på en del biler som har dette, så har folk ladet bilen rett på bateripolene, istedenfor å sette minusen til gods. Da lurer du styreenheten, og den får ikke med seg at batteriet blir ladet, så den tror da batteriet er dårligere en det er. Kan noe slikt ha skjedd på denne? Vet ikke om systemet fungerer slikt på denne heller.
Dette kan ikke stemme, det har ingenting å si om man lader rett på batteriet eller ikke. Mine foreldres 211 står store deler av vinteren med laderen koblet til batteriet, noe den har gjort i årevis. Har selv også ladet min egen 211 rett på batteriet uten problemer mange ganger.

Utlogget Eirikbg

• Betalende medlem
    • Vis profil
De bilene jeg holder på med på jobben, sitter det en sensor på minuspolen, som registrer spenningen til batteriet. Setter man begge ladekablene direkte på batteriet, så vil ikke styreenheten registrere at batteriet blir ladet. Du må da finne et godspunkt å sette minuskabelen til laderen på, for at det skal registreres. Har opplevd da flere ganger at man også har fått opp melding inni bilen om dårlig batterispenning selv om batteriet er bra. Så det vet jeg sikkert. Det jeg derimot ikke vet, er hvordan Mercedes har gjort det. Derfor jeg tipset om det, men samtidig sa at jeg ikke vet hvordan systemet var på den bilen.

Utlogget FrodeS

• Betalende medlem
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
De bilene jeg holder på med på jobben, sitter det en sensor på minuspolen, som registrer spenningen til batteriet. Setter man begge ladekablene direkte på batteriet, så vil ikke styreenheten registrere at batteriet blir ladet. Du må da finne et godspunkt å sette minuskabelen til laderen på, for at det skal registreres. Har opplevd da flere ganger at man også har fått opp melding inni bilen om dårlig batterispenning selv om batteriet er bra. Så det vet jeg sikkert. Det jeg derimot ikke vet, er hvordan Mercedes har gjort det. Derfor jeg tipset om det, men samtidig sa at jeg ikke vet hvordan systemet var på den bilen.

Hva slags biler driver du med på jobben?

En sensor på minuspolen har jeg aldri sett på noe jeg har vært borti, bortsett fra anlegget på hytta, der vi har en temperatursensor til laderen.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic        '04 Mercedes-Benz E270 CDI 
'92 Mercedes-Benz 300TD Turbo       '90 560SEL         '00 Jeep Grand Cherokee

Utlogget Eirikbg

• Betalende medlem
    • Vis profil
Holder på med Skoda. Så regner med det er det samme på Volkswagen, Seat, og noen Audier også.

Utlogget bige

• Betalende medlem
  • E c238 4matic
    • Vis profil

Hva slags biler driver du med på jobben?

En sensor på minuspolen har jeg aldri sett på noe jeg har vært borti, bortsett fra anlegget på hytta, der vi har en temperatursensor til laderen.
Hadde det på e212 og nå på e 238 . Når de monterte defa lader monterte de pluss på bat og minus på feste på skjermen . når jeg spurte hvorfor sa de tet var pga en føler som satt på minus på batt. har bilder av den men må leite litt ..

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Ja, det var litt merkelig at de ikke fant utav det..
Men seff, det batteriet som stod i bilen var dårlig og om bilen fortsatt ‘husker’ det, så kan jo det være en årsak, jeg må høre med BOSteen.

Da kom US-markeringslys til CLS’n også...
Venter bare på ny lykte innsats for hovedlyset...

Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

Utlogget Wicky

• Betalende medlem
  • Pappaen til Inaya <3
    • Vis profil
Er det sjekket kabler i C stolpen? Disse irrer og dør på begge sider og da gir dem ikke feilmld... Hadde det problemet på en BMW engang... ingen feilmld noe sted men kablene var ødelagt..
?Mercedes 500SEC 1984 ?Mercedes 200E 1982 ?Mercedes 200cgi E Coupe 2012 ?Mercedes CLS 250cdi ShootingBreak 2013 ?BMW 735i 2002

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Lykter til CLS’n, Kina vare, men det får duge...
Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Service på B-Klassen, dyrt men viktig å få tatt.
Er kanskje den siste jeg tar, tar motoroljeskift selv heretter. (har rulla 120K nå på 5 år)
Gearkassa skal ha oljeskift om 120K km, så akkurat den blir vel tatt på BOS.

Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

Innlogget _s_y_v_e_r_s_e_n_

• Betalende medlem
  • AMG Classic Entusiast 🇩🇪
    • Vis profil
Har du serviceinterval nå du da! Jeg har samme uke som feriepengene kommer jeg, dem ser jeg aldri noe til  :lol:
Instagram @ _S_y_v_e_r_s_e_n_

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Har du serviceinterval nå du da! Jeg har samme uke som feriepengene kommer jeg, dem ser jeg aldri noe til  :lol:

:lol: :lol: :lol: :lol:

Vel... det kom beskjed for ca 2-3 mndr siden...elns :cool: :cool:
« Siste redigering: 17. Mars 2019, 00:14:10 av Roger H. »
Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

Utlogget Classic

• Vis profil
Godt med utført service  :cool:

Dette var vel litt vel langt å overskride servicen mtp. kilometer og dager i forhold til slitasje på oljen?

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Godt med utført service  :cool:
Dette var vel litt vel langt å overskride servicen mtp. kilometer og dager i forhold til slitasje på oljen?

Joa, men det går bra, der er å ‘gå’ på..

Hadde en prat med Volvo (lastebil) og vi preka om serviceintervall på Volvo FM9 vi hadde, der var det oljeskift i mai og okt, men det holdt igrunn lenge med bare 1 skift i året, at de (Volvo) hadde satt opp 2 skift, var for at dem skulle være på den sikre siden..  :wink:

Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

• Betalende medlem
    • Vis profil
Dette får meg til å tenke på en VW golf jeg hadde en gang. Ble med en kamerat for å kjøpe den. Vi spurte om ditt og datt, blant annet når han sist hadde skiftet olje. Neeeeh.... Det visste han ikke. Kameraten min brukte bilen i et par år (tror jeg det var), føre jeg overtok den. Han byttet ikke olje. Det gjorde heller aldri jeg. Han kjøpte den av meg igjen, brukte den, så kjøpte jeg den tilbake da han skulle skrote den. Jeg brukte den en stund til, og så kom EU kontrollen. Da var det en del feil som jeg ikke gadd å bry meg om, så jeg kjørte bilen opp på skroten for egen maskin. Leverte nøklene, å fortalte at jeg ikke hadde klart å ta livet av den. Men det skulle de fikse sa de. Den var seig den bilen

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil

Syversen:  :lol: :lol: mye rart som går...

Oljeskift på CLS’n og Vito idag...
Det var noe rart med filteret til CLS’n.. det jeg tok ut hadde en filtring på toppen, på det nye var det filt på hele toppen og for å få det på, måtte jeg lage senteret større med fingern... måtte virkelig dytte vekk og forme senteret før det ‘smatt på plass`... det har jeg aldri opplevd før  :?
Viton hadde akkurat rulla 20K på dette skiftet..
CLS’n var ukjent med oljeskift siden jeg kun har hatt den siden oktober (ca), best å skifte uansett da.

Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Når det kommer ny bil på tunet, må visse ting gjøres;
Her har CLS’n har fått ny gearolje og filter...

De gamle dørkmattene er på vei til de evige jaktmarker

Eldste jenta studerer kunst og designet dette flotte skiltet til å ha i garasja
MDF, finér og laserkuttet acryl...

Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

Innlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
Tøft skilt.  8)

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

• Betalende medlem
    • Vis profil
Kult det skiltet!  :)

Har du forresten prøvd nylonvask på den matta?

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Kult det skiltet!  :)
Har du forresten prøvd nylonvask på den matta?

Nei, Nylonvask har jeg ikke testet, har ei tube stående....
Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

Innlogget tommern57

• Betalende medlem
  • Power auf allen vieren
    • Vis profil
Litt vann på matta, legg ei lita larve med nylonvask og skrubb med en stiv børste. Så spyler du den ren for såpe og henger den til tørk. Ta et forsøk og post et bilde når den har tørka.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Jeg tok en halv tube på min, så skrubb, deretter spyla av. Siden man sjelden har noe å tape, så kost på med høytrykk. En polermaskin med kost er også effektivt

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Vito har fått ac på plass igjen, det var jo ok.
Etter noen halvhjerta forsøk på BOS uten å få det til, brukte jeg et mindre verksted som fylte på kjølemedium, tetting og sporstoff for ev lekkasje.
Nå funka den fint :) :)

Støvsugd her noen gang? For å få varme i Vito, så måtte tempen stilles på 28-30C og det var ikke mulig å senke tempen i varmeapparat heller, vred jeg temp nedover så slo den så og si av varmen..
Etter at et klokt hode ba meg støvsuge dette ‘luftehullet’, så oppførte varmeapparat seg bedre..
Nå kommer varmen på lavere justering og den kan senkes uten at den ‘slås av’...
Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

• Betalende medlem
    • Vis profil
Smart tips! Tenkte sist på det her om dagen da jeg gjorde ren bilen innvendig  :)

Utlogget Roger H.

• Betalende medlem
    • Vis profil
Pakke fra BOS, keyless go på CLS  fungerer ikke så jeg må bytte et håndtak...
Bryter i håndtak var defekt, skal bli kjekt å få iorden..

Roger H.
-84 230 GE, -65 220 S
-08 Vito 115cdi

Vis uleste innlegg siden forrige besøk Vis siste innlegg