Jump to content

Stian sin 300SEL&Co


Stian
 Share

Recommended Posts

D tøffaste e jo at du har mer bensin itte å ha rust motoren litt, kan du lera meg d trikse?

 

Enkelt. Flytt kameraet litt mot venstre :lol:

 

Jeg tenkte tanken at radiatoren kan det iallefall IKKE være. Den er jo nesten ny.... ikke mer enn 10-15 år iallefall.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er samme type konstruksjon på din bil, men jeg hadde et problem med at kontakten til temperaturgiveren i topplokket på min W123 230TE hadde mye olje og skitt i og rundt seg med påfølgende dårlig kontakt, og derfor ikke alltid koblet inn releet som styrer innslaget for vifta. Vifta bare sveivet rundt, men lot seg stoppe ved å røre på den (PASS FINGERTUPPENE!). Stort sett mest merkbart i bytrafikk og når bilen sto stille med motoren igang. Kan lett sjekkes: Ta av kontakten som sitter på temperaturføleren, og mens motoren kan du koble en ledning mellom jord og kontakten, da skal du høre og se at vifta slår inn.

Hvis du har elektrisk innkobling av vifta, sjekk også jordledningene, en dårlig jordkontakt er ofte årsak til mange 'mystiske' problemer!  :D

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er ikke elektrisk innslag på vifta på min bil såvidt jeg vet.

 

Det er vel viskosekobling.

 

For tiden er jeg litt lat og gidder ikke gå ut i garasjen, så jeg bytter belger i sentrallåsen på 300en heller.

18de9d7e41381599e67e4e87548893be.jpg

 

De er sevfølgelig ikke helt like. Belgene er til vacumdåser som kom på 70tallet. Men det ordner seg.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hadde 300 på EU-kontroll i november. Det resulterte i at jeg må skifte en reflektor og kingboltforinger på en side. Det var ikke så galt syns jeg.

Når jeg skulle starte opp bilen for et par uker siden for å få av dekkene som Edvin skulle låne ville den jo selvfølgelig ikke starte.

Jeg tilskrev det minusgrader og dårlig batteri. Not so lucky.

 

b4dc7be7a29a071c3acfd394a11212aa.jpg

0f5b77a825a07f345531f20c9c681785.jpg

 

Jeg ventet på plussgrader (de er aldri langt vekke her) og hentet batteriet fra SL-en.

Resultat: Spinn dødt. Ingen gnist på pluggene.

 

Jeg fikk med meg Jens å slepte den opp i går kveld og fikk feilsøkt litt.

Tenningen er jo som kjent EDIS8, og jeg mistenker at kontrollboksen her er feilen.

Den har strøm inn på kontrolleren og inn på coilene, og jeg målte veivsensoren. Den produserer 2,89V ca.

 

Finnes det noen måte å sjekke boksen på?

 

affc44fb50a4cd34623041fb3e144541.jpg

 

Litt basje å komme til pluggene

6a998ccc1ebb91101adbf733618575bd.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk selvfølgelig start på den etter en liten stund. Det var bare en serie med uheldige omstendigheter. Dårlig batteri, kalt og litt sota plugger.

 

d31dc5d665e78cc291f0e1239fe416f4.jpg

 

cb7c497c77f306088d7bdaf6c7a9d380.jpg

 

Nå har jeg fått bytta reflektorer.

 

Det selges selvfølgelig ikke tilsvarende reflektorer så litt tilpasninger måtte til.

 

fef37eb98d69b6e1213f04bbd38aefa0.jpg

 

Justeringer må fremdeles utføres

 

Deretter startet jeg på kingboltforinger.

 

fde41613a25a6c37651cee4cccb37e55.jpg

 

d660e3c89b2ed1502a3d61a94397022b.jpg

 

Det er faktisk ikke foringen men en gjenget hylse på toppen av bolten som er ødelagt. Sansynligvis ødelagt av et verksted en gang.

 

 

 

Her er et bilde av to  bensinpumper stemplet med Bosch 044. Ser dere forskjellen?

 

d97f87896ee29581933b564439200e72.jpg

 

 

Den uten gummipropp spruter bensin ut av endelokket. Litt fargeforskjell på den blå minuspolen tilsier at den er en piratkopi.....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ahhhh verkstedhåndbok er fint å har.

 

Mange takk til Tønnien

 

8f2861cb67452f031b6048f5fcd08dd1.jpg

 

Ser noen en liten feil på gjengene her?

 

d93b9328b364467833b95eb1acf19a7d.jpg

 

Nærmer seg ferdig. En merkelig måte å henge opp et hjul på syns jeg. På gjengede bolter og hylser med gjenger og kilspor.

 

138359a6dbe2a66f7e84dac173a24723.jpg

ce94efbaf5c5b34987a9cf9679f1ac7d.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var duo-ventilene 1,5år gamle, så det var på tide å gi opp.... En låsering er på vidvanke i kjølesystemet

 

I prosessen med å sette i de gamle originale igjen klarte jeg ødelegge en av spolene som opererer de.

Jeg hadde og liggende et sett fra Arnfinns gamle delebil. Der var selvfølgelig og en av spolene død. Da trenger jeg et nytt sett med spoler

 

afe2cba61d22e32ef95170064f5801f9.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hva har du oppi glaset?

 

 

Konsentrasjonsvæske  bestående av humle, vann, malt og gjær. Myye humle.

 

Er det en Sand Scorcher som står der? :)

 

Bra spotta.

 

Britisk rasargrønne Sand Scorcher

8b3a35bc5c77117dfdd5e5e19a2cde7a.jpg

 

 

@ Charlie: Det er viktig å ikke gå for konsentrert konsentrasjonsvæske. Den kan ha en ugunstig effekt på begrepsapparatet.

Link to comment
Share on other sites

Hva har du oppi glaset?

 

 

Konsentrasjonsvæske  bestående av humle, vann, malt og gjær. Myye humle.

 

Er det en Sand Scorcher som står der? :)

 

Bra spotta.

 

Britisk rasargrønne Sand Scorcher

IMAG0945_zpskzdagcck.jpg

 

 

 

hehe kuuuult

Jeg er Tamiya samler..eller Tamiya nerd om du vil..så har øyene på stilk når det kommer til RC biler også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Er en tur i nederland med CLS. 136 i snittfart og 1.33 i forbruk i lag med Jens for halvannet år siden. 114 i snittfart og 1.26 i forbruk med familien.

 

Vi ser her at det ikke er noe særlig forskjell på forbruket ved taktikken" klarer vi nå fartsperren her" til årets taktikk "synest du virkelig 210 er sååååå fort da kjære? 208 må være greit da".

 

Moralen må være, som Jens påpekte "Das fahrtsgesperr oder nichts"

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hadde litt rutinevedlikehold på SL-en. Byttet opphengsforinger foran da disse knirket noe helt infernalsk over fartsdempere.

 

 

73aa6c87e0781b20db1a70385a21c7b0.jpg

527b5f6340f14a17c2349d01622794f2.jpg

 

 

Grunnen til at 2 av disse har feilet kom klart frem under demontering.

 

26396140e5fa6f4b245f2174a6870894.jpg

 

Her har noen mistet originalskivene og erstattet de med noe som ikke helt passet.

 

Rett og feil

 

4c77914f278ad29fb501e45e7113c2ef.jpg

 

 

Tok og ut setebeltet for å stramme opp fjæren litt siden den har blitt litt slakk.

 

!!!!!!!!!!!

ebce8425aa8dba4c193381c6f1151674.jpg

 

Setebeltene er originale.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg sjekket nettopp dekkene på CLS-en.

 

5mm spor igjen foran og 1,5 bak.

 

Dekkene bak er helt jevnt slitt. Er det noen som kan tenke seg årsaken til det? Vinterdekkene hadde ingen forskjell foran og bak.

 

Det kan desverre ikke komme av spinning og sladding. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Micropjokken lærte for et halvt år siden hva som skjer nå du ikke ser ut før du åpner bildøren.

 

Eieren av den andre bilen mente at det kunne ikke være så farlig på en gammel opel, men leasingen gikk snart ut så han skulle sjekke med de.

8327kroner ble det sier forsikringsselskapet i dag  :shock:.

 

Når den eldste terroristen lærte dette, kostet det 1500. Men da var det på en nesten ny mercedes, og ikke via forsikringen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...