Jump to content

Stian sin 300SEL&Co

Stian
 Share

Recommended Posts

Jeg byttet speedometer fra miles til km/t sist jeg hadde det oppe. Det er derfor det viser så mye feil. Har testet mot GPS og det viser ca 25% for lite.

Det er litt plagsomt, men slipper iallefall å se på et speedometer som bare forvirrer i miles. Eneste jeg kan på den skalaen er 60. Og det er ikke en anbefalt fart alltid.

hehe nei ikke alltid, av og til er det alt for sakte...

hør med speedometservice i oslo de er flinke på gamle mb instrumenter, ikke umulig at de kan skifte drev så det passer med din utveksling.

• 4 months later...

Hvis noen lurer så er registerkjedet 2125mm på en m100 og trenger du hjelp til å skifte et sånt så er jeg opptatt den dagen.

Tips: IKKE demonter nivåreguleringsventilen bak bare for å skifte en o-ring eller to inni.

IKKE kjøp en billig overgang fra USB til RS232 for å koble til Megajolt hvis det ikke er lik Bernt sin. DEN VIRKER IKKE.

Tips mottas til løsninger på mysteriet: M100 får så mye bensin at den soter ned og ikke går rent......

Slik moderne ting er det ikke på denne nei  :lol:.

K-jet-en kom vel ikke før i -75?

Samme innsprøyting her som du har i 280-en (hvis det er M130)

Hva er WUR?

Hadde et håp om at det var nok å skifte termostaten som førte til at bilen ikke ble mer enn 40-50grader.

Dette kunne ført til at pumpen trodde bilen var kald og fylt på med bensin. Not so easy :(

Nå håper vi på lekkasje i kaldstartventiler eller noe sånt enkelt.

Er det D-jet innsprøytning på den.?

Har du mekanisk eller elektrisk luftmengdemåler...??

Hva med luft temp sensor.?

Har du sjekket dysene på den...? Hvor langt er den gått med de dysene som står i...?

Har warm-up reg ja. Det er et vokselement i pumpen såvidt jeg har forstått.

Hvis du ser litt nede på side 2 så er det et bilde av pumpen. Warm up er den sorte dingsen som stikker opp.

Luftmengdemåleren er min fot på gasspedalen, luft temp sensoren henger utenfor vinduet på kjøkken og er ikke relatert til stort annet enn min påkledning :lol:.

Har warm-up reg ja. Det er et vokselement i pumpen såvidt jeg har forstått.

Hvis du ser litt nede på side 2 så er det et bilde av pumpen. Warm up er den sorte dingsen som stikker opp.

Luftmengdemåleren er min fot på gasspedalen, luft temp sensoren henger utenfor vinduet på kjøkken og er ikke relatert til stort annet enn min påkledning :lol:.

8-) dog, når jeg leser igjennom tråden så er jeg litt glad jeg har en 280SE

• 1 month later...

Da har vi kommet litt lenger i uforstanden.

her tidligere i vinter tenkte jeg at siden den ene ventilen til luftfjæringen bak lakk, så kunne jeg demontere denne å skifte en o-ring eller to og vips tett ventil :D

heller ikke denne gang hadde jeg rett.

Tips:

Ser du en sånn ventil som dette på bilen, iKKE RØR!

IMAG0039.jpg

Selvfølgelig måtte denne da sendes til Tyskland for overhaling.

Dette passet jo litt dårlig med mine planer for å få bilen EUgodkjent med piggdekk før fristen for dette gikk ut. Jeg får nemlig ikke tak i godkjente dekk til denne i 14".

Men av og til går ting greit, så forrige torsdag ettermiddag kom ventilen fra Wørle Farzeugtechnik og fredag morgen ble den godkjent. Siste dag.

Nyoverhalt vakker ventil montert

IMAG0041.jpg

Mens jeg lå der under å kravlet så jeg dette skiltet på klokka. Mmmmm

IMAG0042.jpg

Piggdekkene jeg fikk lånt og var av den gigantiske dimensjonen 175/14 og DOT koden er 038. Kaskje noen kan si hvilket år dette er, men jeg tror ikke det er i dette årtusen

Veigrep var ikke lenger noe tema. Frem og bakdekk hadde ikke ofte samme hastighet denne dagen. Jeg holdt blant annet på å gå sidelengs inn i en Caddy etter en uforsiktig start i en rundkjøring.

Mandagen skulle jeg bare raskt skifte dekke før ispinneturen med MBKN.

Da viste det seg at det var en relativt stor bensinlekkasje fra en slange i motorrommet.

Denne går jo fra filteret til en demper under kompressoren. Kjempelett å skifte. Bare tre fire timers arbeid.......

Slangen er ikke på bildet. Den er under masse shit på bildet.

IMAG0050.jpg

Nå er alt montert og forhåpentlig klarer den å holde seg relativt tett til etter Jærhagen på tirsdag

• 6 months later...

Siden jeg har påpekt for Frode at han kanskje ikke har de fineste blinklysene på bilen sin tenkte jeg at jeg kanskje burde feie litt for min egen dør.

Derfor ble de hvite blinklysene byttet med oransje.

IMAG0205.jpg

IMAG0206.jpg

Men siden det alltid skal være noe som går til H så trenger jeg en eller to sånne her.

IMAG0204.jpg

En glede å lese om en med samme lidelse og gleder.  Morsomt å følge tråden.

Min 6.3 er riktignok en 69 modell og har kjørt det meste av sine km i Tyskland.  Motor og drivlinje er det minste problemet på min (motor går fint og automat girer som den skal), og det sier litt om skroget. 

Bensinforbruk er et "ikke-tema", men en 100-liters tank er raskt ekspedert.  I området rundt 1.5-1.6 l/mil er så langt ned du kommer.  Lett å komme opp i nærmere 3 l/mil. 

Bjarne Koren hadde toppene av og byttet en hel del, også tank til ny 100 liter for ca. 7 år og 6000 km siden, når jeg kjøpte bilen.  En hyggelig sommer-bil.  Men om noen vil ta over stafett pinnen er jeg ikke fremmed for et godt forslag. 

Flossen å tommen. Nå syntes jeg dere er ufine :D. Selvfølgelig skal denne bilen ha de lyktene som er laget for den. Og som faktisk lyser. Bilen har riktignok rullet sine barnedekk i junaiten, men dette er ikke grunn nok til å beholde dårlige løsninger.

Flossen å tommen. Nå syntes jeg dere er ufine :D. Selvfølgelig skal denne bilen ha de lyktene som er laget for den. Og som faktisk lyser. Bilen har riktignok rullet sine barnedekk i junaiten, men dette er ikke grunn nok til å beholde dårlige løsninger.

Skjønner jeg godt.. Hvis du da er på jakt etter euro H1 innsatser er disse relativt dyre å handle nye vet jeg.. Men ser at det stadig er muligheter for å erverve seg et sett på ebay til en relativ grei peng..

• 8 months later...

Liten oppdatering.

Jeg har hatt en del problemer med at pluggene sotet seg ned, og regnet med at det var på grunn av for mye bensin.

Etter en del feilsøking på feil ting målte jeg flowen på matepumpen. Denne viste seg å være på ca 2,5 l/min. Det er litt mindre enn  de 4 l/min motoren må ha. Jeg satte på en feiltemapumpe som gir 5 l/min for å teste og nå går den mye bedre.

Vi har dog fremdeles litt snufs og hosting over ca 70km/t men tenk så kjedelig hvis alt bare virket :D

Apropos å virke, så kjørte jeg bilen til jobb her på torsdag.  Det virket kanskje som om bilen ble litt lavere der ute på parkeringsplassen. Det viste seg dessverre å stemme, men den ble mye lavere når jeg startet for å kjøre hjem.

Jeg tok nedi bakken når jeg kjørte ut på veien, og hver gang jeg krysset midten  av veien. Har dere dessuten lagt merke til hvor utrolig høye sånne midtstriper er? Nevnte jeg at laveste punkt på bilen ser ut til å være bunnpannen.

På vei hjem stoppet jeg i en rundkjøring. Når jeg skulle starte ville bilen hverken frem eller tilbake. Svært festlig i rushtiden.

Siden bilen min er så lett og manøvrerbar fikk jeg enkelt buksert den inn på en parkeringsplass og observerte at mellomakselen går rundt, men bilen beveger seg ikke :(

Under tauingen hjem fant vi ut hvor utrolig mange fartsdumper det er i Sandnes, men med to hjul på fortauet så gikk det greit

Det kan også nevnes at som tauebil er er Peugot med det som de liker å presentere som automat helt fullstendig ubrukelig.

Når vi skulle kjøre sakte så var det rett før clutchen tok fyr. Vi var nødt for å hente Pus for å dra beistet hjem, noe vi selvfølgelig burde gjort med det samme, men det er litt deilig å få konstatert hvor dårlige noen biler er.

Ja det er moro med gamle biler 8)

Har du ikke de nødklossene du kan legge inn så du får kjørt bilen hvis luftfjæringen har takket for seg?

Får håpe det bare er en stikkaksel eller sleiden som har røket i bakakselen da, for å bytte kronhjul og pinjong på disse akslene er litt jobb som krever en del spesialverktøy og sikkert sliping av shims da de kun leveres i en eller to tykkelser.

Det var ingen smell, rykk eller napp før den sluttet å gå. Det hele skjedde svært udramatisk. Jeg har derfor et håp om at det er noe billig som er galt :D

Den må desverre vente til etter at Pus har fått ny katt :P

Den skal komme denne uken. Er det dyrt med 7000.- for en original katalysator?