Jump to content

Stian sin 300SEL&Co

Stian
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...
On 6/26/2021 at 12:41 AM, Jan S said:

Stian, har du satt på ny gummi på eksosoppheng? Rå kraft som skal til for å få dem på, eller har du et tips?

Ny gummi ja. Bruker bare ett flatt skrujern av medium størrelse. Hvis du trenger veldig mye kraft er det noe feil. Enten for korte/tykke ringer, festet er litt feil plassert eller røret feil høyde. 

Jeg måtte snu festet så det skulle treffe en gummikloss uten å klakke i karosseriet.

Edited by Stian
  • Like 1

• 3 weeks later...

Forbruk Sandnes-Kristiansand.

3desiliter mindre enn forrige gang jeg hadde 1900kg båt/henger bakpå. Litt skuffet over det, men det kan skyldes køen som dro ned snittfarten fra 68 til 61km/t.

Skal prøve å få forbruket opp på respektabelt nivå når jeg skal hjem

IMG_20210713_142848619.jpg

Edited by Stian

• 1 month later...

Det lå masse olje langs pakningen til bunnpanna på girkassen så der må det være tenkte jeg, tok den ned, gjorde rent og satte opp. Meeen nei.

Nå prøver vi å bytte o-ring på peilepinnen

Litt fordi rørene til kjøleren er skrudd så vanvittig fast.

IMG_20210817_182700167.jpg

IMG_20210817_182709285.jpg

• Like 1

• 2 weeks later...

Etter at jeg skiftet motor på SL-en syntes jeg at den ikke akkurat ble sprekere.

Etter en del studering fant jeg ut at ved fullt pådrag på gasspedalen fikk jeg ca 50grader vridning på gasspjellet. 

Mye studering og kikking og luring senere fant jeg ut at det første staget hadde en liten bue slik at den ble rotert kanskje oppimot 5grader mindre enn optimalt. 

Rettet denne så fikk jeg nesten fullt utslag på spjellet. Nå mangler jeg bare ca 5grader, men jeg knakk jo en plastdings. Når jeg får ny av denne blir det nok muligheter for Vollgas på mini igjen

IMG_20210825_201307226.jpg

IMG_20210825_201330377~2.jpg

3 hours ago, Stian said:

Det var jo seff alu-ringene på banjokoblingen som ikke var tette. Fant noen nye i kjelleren som passet og så var alt bra.

Mange nyttige saker du har i kjelleren, Stian 👍 Litt lekkasje på disse gamlingene hører nesten med. 

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
4 hours ago, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Hvordan gikk det med motorene på disse bilene?  Får du 300n i begge gir? Hva med overhaling av 280'n? 

Vel, det kommer seg. SL-en hadde lekkasje mellom innsugsmanifoil og topp etter motorbytte. Det gjorde at den bare gikk på 3-5 sylindre og varierte litt på hvilke. Etter at dette ble ordnet med myyyyye feilsøking kom det seg. Når jeg i tillegg fikk fullt utslag på gassspjeld ble den frisk!. Tips å sjekke på din at gassspjeld åpner fullt når du trår gassen i bånn. Ikke bare vrir i motorrommet. 

300 har gir bakover ooooog forover:thumbleft:

Den har slitt med at den går urent. Veldig urent. Og bensintrykket var høyt. Når jeg da så den flate bensinslangen tenkte jeg at synderen var funnet. Siden returslangene ikke ble byttet når motoren ble satt i ville jeg bytte den foran og. Med to lange 3/8 forlengere og en 17mm kråkefot fikk jeg løst koblingen på motoren. Den andre enden gikk inn på røret en plass bak motor. Jeg vet ikke hvor......kunne hverken se eller føle det. Enda mindre koble av. Til slutt kappet jeg røret under bilen og dro ut rør og slange. Da viste det seg at røret var klemt flatt under en plass. Enten av meg eller girkassemannen. 

Har egentlig ikke fått testet så mye etter det. Dondret rundt litt i nabolaget, men hadde ikke tid til så mye. Stoppet hjemme i garasjen, så var den tom for strøm..... Så måtte jeg gjøre andre ting frem til 300 blir gøy igjen.

On 21.10.2021 at 21.12, Stian said:

Vel, det kommer seg. SL-en hadde lekkasje mellom innsugsmanifoil og topp etter motorbytte. Det gjorde at den bare gikk på 3-5 sylindre og varierte litt på hvilke. Etter at dette ble ordnet med myyyyye feilsøking kom det seg. Når jeg i tillegg fikk fullt utslag på gassspjeld ble den frisk!. Tips å sjekke på din at gassspjeld åpner fullt når du trår gassen i bånn. Ikke bare vrir i motorrommet. 

300 har gir bakover ooooog forover:thumbleft:

Den har slitt med at den går urent. Veldig urent. Og bensintrykket var høyt. Når jeg da så den flate bensinslangen tenkte jeg at synderen var funnet. Siden returslangene ikke ble byttet når motoren ble satt i ville jeg bytte den foran og. Med to lange 3/8 forlengere og en 17mm kråkefot fikk jeg løst koblingen på motoren. Den andre enden gikk inn på røret en plass bak motor. Jeg vet ikke hvor......kunne hverken se eller føle det. Enda mindre koble av. Til slutt kappet jeg røret under bilen og dro ut rør og slange. Da viste det seg at røret var klemt flatt under en plass. Enten av meg eller girkassemannen. 

Har egentlig ikke fått testet så mye etter det. Dondret rundt litt i nabolaget, men hadde ikke tid til så mye. Stoppet hjemme i garasjen, så var den tom for strøm..... Så måtte jeg gjøre andre ting frem til 300 blir gøy igjen.

Takk for tipset! Men hvordan sjekker jeg at gassspjeldet åpner 100%? Så godt det ordnet seg! Takk for både deler å den plastikk biten til gassen! Dæven, ble så overasket at du hadde sendt meg dette! 😃👍 

Det blir vel mer 300-lyst i løpet av vinteren vel?

• 3 weeks later...
On 10/23/2021 at 11:08 PM, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Men hvordan sjekker jeg at gassspjeldet åpner 100%? 😃👍 

Sett deg inn og trø gassen i bånn. Ikke vri på staget på motoren.

Stå samtidig foran bilen og se at luftspjellet nede bak fordeleren går 90grader.

• Thanks 1