Jump to content

Stian sin 300SEL&Co


Recommended Posts

On 12/13/2020 at 10:18 AM, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

 

Må du ikke da av med hele huset den er festet i for å få samme festepunkt? Da har du en liten utfordring i forhold til akselen den sitter i? 

Da har vi fasiten.

Endeplaten kan skrues av og byttes. 9 m8 skruer og en stor mutter

 

 

IMG_20210117_153821031.jpg

IMG_20210117_153847150.jpg

IMG_20210117_153839841.jpg

IMG_20210117_153749707.jpg

Edited by Stian
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da gjenstår bare en måned med jobb.   Ca to uker vil gå me til å koble de to slangene til varmeapparatet. Her vurderer jeg å få tak i en gynekolog eller Citröen-mekaniker.

Ahhh. Hengerfeste...    

Forberedelser til jubileumstreff i Årdal neste helg

Posted Images

  • 5 weeks later...

Fikk en særdeles hyggelig telefon for et par dager siden.

300 er klar!:supz: den går både forover og bakover:blob2:

 

Siden det fremdeles er litt vinter her hentet jeg den på tralle.

Og i garasjen hjemme står en SL som ikke helt virker. Dermed kjørte jeg den opp til lagergarasjen. Det er litt trangt der for en stor varebil med henger, men jeg fikk gnikket den inn mellom en bygning og en kontainer, startet opp og rygget bak.

 Nå er det ikke hver dag jeg rygger av en henger, så med det samme bakhjulene var på vei ned var jeg ute for å kikke og sjekke og kontrollere og justere. Observatør og førstedirrigent er 12år og var litt nervøs for ansvaret han fikk.

Mens vi pekte på vinkler og diskuterte kurs, kompetanse og angrepsvinkler stoppet bilen.

Den er sannsynligvis tom for bensin, men etter kort tids kinning var og batteriet tomt.

 

Så, der sto vi da....med en bil litt av hengeren.

Den trillet litt ned til bakdekkene traff bakken. Men fra der måtte den oppover. Bakken var nytint grus og ble til 5cm gjørme. For å få den ned av hengeren måtte vi bruke en jekkestropp vi festet til et betongelement og kneppet den ned av hengeren og opp gjørmebakken. Etter at den var av fikk jeg fremdeles ikke ut varebilen så jeg kunne bruke den for å slepe må. Vi måtte dermed kneppe den ca 4meter til opp en slak bakke med en 1.5tonn jekkestropp. Til informasjon så går det ganske sakte, og det må byttes tak ganske ofte. Ca 4ganger per meter faktisk.

 

Etterpå trillet den lett som en plett inn på lageret.

 

Ingen bilder ble tatt under seansen

Link to post
Share on other sites

På 280SL-en vet jeg ikke.☹️

Jeg må prøve først å få gang på den.

 

 

Den får bensin. Alle dyser er luftet grundig og lenge.

Innsugsmanifoil med dyser kom fra motoren som sto i før og virket fint der.

Alle tenningsdeler kom fra motor som virket, bortsett fra rotorarm-stift-ting.

Alle pluggledninger er ohm-et  OK.

Alle plugger er like kålsvarte.

 

Den sviver ujevnt på ca500 omdreininger og stopper relativt ofte. virker som den går på 4 sylindre eller færre.

Ingen forskjell om jeg tar av en pluggledning eller kobler av bensinrør til en dyse.

Tenningen ligger på 0grader. Ingen endring om jeg tar av vakumslangen.

Hvis jeg gir gass så kommer turtallet opp etter litt tid, og da endrer tenningen seg når vakumslangen er på.

Det kommer og noen eksplosjoner som ikke er en del av tenningssyklusen.

 

Forslag mottas.

 

 

Edited by Stian
280 ikke 300
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Siden jeg mistenkte at 300 kun var tom for bensin reiste jeg opp å fylte på 10l. Og jammen startet den ikke med det samme.

Da tenkte jeg å bare lunte meg ned å fylle på litt til. 10liter holder jo ikke lenge. 

 

Så bremsen henger jo seff på ett bakhjul. Skikkelig!

 

Da ble det "limp home" med mange pauser.

 

Sååå siden SL står i den strore garasjen

 

 

 

 

 

16170182191293899727021133481671.jpg

16170182549063656471303216241089.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Da fikk vi løsnet klossene....men den henger nok på håndbrekket og. Den fikk litt temperatur på neste tur.

 

Og den sviver ikke helt greit.😵

  • Sad 1
Link to post
Share on other sites

Kam står der den skal.

Alle ventiler har korrekt klaring.

Lyden kommer og går. Stort sett kommer.

Oljetrykket er relativt greit.

Alle plugger er nye og har gnist.

Ny tenningsmodul.

Pluggledninger er sjekket.

Fordelerlokk og rotor er relativt nytt

 

Målte temperatur på eksosmanifoilene. Da var 1-3 over 100grader 4 var 75grader 5 50grader og 6 27grader.

Pluggene var glade og fornøyde.

Da MÅ det være dyser tenkte jeg. 

Så jeg har hatt ute alle og sjekket de. De kommer ikke akkurat en dusj, mer en sprut. Men alle spruter. Det er ingen som bare drypper.

Når jeg sjekket eksostempen på 5 og 6 mens jeg hadde ute dysene på 3 og 4 var det over 100grader på 5 og 50 på 6, så noe skjer.

Dermed har jeg bestilt nye dyser.

 

270kroner per stykk.

Det er jo superbillig i forhold til en D-jet der det koster 270Euro.

 

Så får vi se hva som skjer med den gøye kompressorlyden.....

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...