Stian Posted June 8, 2020 Author Share Posted June 8, 2020 Og vips så kan vi både lade og bruke parkbrems 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 Jeg elsker hvordan de har klart å bruke HELE BILENS lengde til parkbremsmekanismen på disse bilene 🤣 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted June 17, 2020 Author Share Posted June 17, 2020 Så.....brum 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted June 17, 2020 Author Share Posted June 17, 2020 Oooog litt etter... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted June 17, 2020 Author Share Posted June 17, 2020 (edited) Men jeg sto å fylte olje på girkassen sprakk en bensinslange. Det ser ut på bildet som den er knekt veldig. Det er den ikke. Den er laget med knekk og er brand new fra bilens sosialkontor. Skal ikke kjøpe ny derfra. Sprukket langs hele slangen Edited June 17, 2020 by Stian 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted June 17, 2020 Share Posted June 17, 2020 En slange er ikke verdens undergang. Godt jobba! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted June 18, 2020 Share Posted June 18, 2020 Jeg kjøpte slange som skulle tåle bensin på Tess. Ikke så mye bedre det, den sprakk etter et par år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted June 18, 2020 Share Posted June 18, 2020 (edited) Alle bensin og dieselslanger av gammelt materiale bør byttes, de tåler ikke de 'miljøvennlige' drivstoffene. Det er ikke nok at de skal tåle bensin og olje, det var i gamle dager. Kjøp slanger merket at de er godkjent for innsprøytninssystemer (injection hose), de er laget av materiale som tåler spriten i bensinen. Det som skjer er at endel av komponenetene i de gamle slangene tørker ut, og slangen blir porøs og knekker eller sprekker. Dette er sikkert en av årsakene til brann i både biler og båter, med gamle slanger og nytt drivstoff. Det rammer også særlig veteranbiler som står over vinteren med vanlig bensin på tanken. Vanlig handelsbensin inneholder store deler av tilsetninger som etter en tid går over til syrer. Forøvrig har amcarklubben skrevet veldig mye om dette temaet. Kjøp heller noen liter med alkylatbensin. (finnes hos Biltema eller leverandører av motoriserte redkaper som gressklippere o.l.) Den er uten tilsetninger, og tåler en lagringstid på 4 år. Tips, hvis det er en kraftig bøy på slangen et sted, trekk på en fjær utenpå slangen i bøyen, da kollapser den ikke. (derfor kaster man ALDRI gamle fjærer...) Med vennlig hilsen, Olaf Edited June 18, 2020 by Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted June 19, 2020 Author Share Posted June 19, 2020 Nyoverhalt girkasse. Er det da meningen at den kun skal gå bakover? Litt møkksur hilsen Frustrert herremann Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted June 19, 2020 Share Posted June 19, 2020 Har vært borti det problemet på 124, men det er vel ei annen kasse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 20, 2020 Share Posted June 20, 2020 Snu den, da går den fremover... Nei den var tørr 🙈 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted June 20, 2020 Share Posted June 20, 2020 Går den bakover i R,D,S og L (R,4,3 og2)? Virker P og N normalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted June 23, 2020 Author Share Posted June 23, 2020 Jekker jeg den opp, går hjulene forover i 4,3,2. Det er vel og en liten antydning til at motoren klarer trekke den litt forover på veldig høyt turtall. Bakover er ganske kontant og drar på tomgang. Derfor virker det kanskje litt tvilsomt at det bare er converter som ikke har fått nok olje. Har fylt på vel 6liter olje, men så var kasse, converter og kjøler tomme. Girkasseinnkoblingssolenoiden på toppen av kassen klikker og med det samme gasspjeldet beveger seg. @tommern57 Girkassen er vel relativt ulik, men mange av prinsippene er de samme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted June 23, 2020 Share Posted June 23, 2020 Det har skjedd på 124, og da er det et mothold på et bremsebånd utapå en av planettromlene som detter ut av posisjon. Denne delen er et "hundebein", Et rundtstål med kule i hver ende. Skal jeg tippe etter hukommelsen, er den 8mm stålemne ca 50 mm lang og har som sagt kule i hver ende. Dersom dette skjer. finner man denne delen liggende i bunnpanna. Og da har man revers og ikke mer. At du får det til å bevege seg framover med hjula i fri, skyldes nok friksjonen i olja. Så jeg vil kanskje tippe noe slikt, eller at det er en ventil som har satt seg så du ikke får trykk dit du skal ett eler annet sted Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted June 29, 2020 Author Share Posted June 29, 2020 Mens vi venter på forovergir.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted June 29, 2020 Author Share Posted June 29, 2020 Og, ja...bensinpumpen bak ved tanken krangler, skranker litt og bilen dør innimellom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 29, 2020 Share Posted June 29, 2020 Du har noe fint å se frem i mot i det minste 👍😀 dæven for en bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted June 29, 2020 Share Posted June 29, 2020 Hva er diagnosen inntil videre på gearproblemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted June 29, 2020 Author Share Posted June 29, 2020 1 minute ago, tommern57 said: Hva er diagnosen inntil videre på gearproblemet? Har oppnådd kontakt med girkasseoverhalingsfirmaet, som heldigvis er nær her. De skulle komme tilbake til meg, men hadde blitt stående fast i samtaler hele dagen. Sannsynligvis er det mange på vei på bilferie med rusk i kassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 3, 2020 Share Posted July 3, 2020 Gratulerer med at motoren er på plass! Og superergelig med girkassen. Opplevde nesten det samme selv akkurat. Men der var bunnpannen såpass full av spon, at det så ut som om girkassa hadde spist seg selv opp. Får håpe det er litt mindre jobb å få din i gang igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted July 3, 2020 Author Share Posted July 3, 2020 Tipset Transtec hadde fått var at solenoiden på toppen av kassen som aktiveres av gasspjeldet som skal trekke armen som kobler inn kassen forover, ikke gjør jobben sin skikkelig. Denne kan jeg ha kakket litt under innløft av motor. Den aktiveres, og beveger på armen, men det kan godt være at det ikke går langt nok til at girkassen kobles inn. Hvis jeg klemmer hånden hardt opp mellom girkasse og eksosen får jeg fingrene akkurat langt nok opp til at jeg kan jeg kjenne at det er mer bevegelse. Dette er ikke noe jeg har lyst å ligge under bilen og gjøre mens bilen sviver, står i gir og noen gir litt gass.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted July 4, 2020 Share Posted July 4, 2020 Jeg fant en beskrivelse av funksjonen til solenoiden. Tror ikke det er den som kobler inn kassen forover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted July 17, 2020 Author Share Posted July 17, 2020 Hvor kommer denne siden fra? Jeg har en bryter på gasspjeldet som aktiverer denne med en gang spjeldet beveger seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted July 17, 2020 Author Share Posted July 17, 2020 Byttet setebelter på SL ifm eu-kontroll. De hadde noen hakk etter at setelåsen har gnagd på de. Fikk tak i ett sett fra billåven der en kunne gjenbruke den gamle låsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted July 17, 2020 Author Share Posted July 17, 2020 Siden baksetet måtte ut fikk jeg smørt på litt guffe av merket Kiwi. Og så fikk jeg hatt på litt Meggvaiars ledder balm på forsetene. Disse er jo bare ett å gamle så de er litt sultne. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts