Jump to content

Stian sin 300SEL&Co

Stian
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Men jeg sto å fylte olje på girkassen sprakk en bensinslange.

Det ser ut på bildet som den er knekt veldig. Det er den ikke. 

Den er laget med knekk og er brand new fra bilens sosialkontor.

Skal ikke kjøpe ny derfra.

Sprukket langs hele slangen

15924265033626078444795894074617.jpg

Edited by Stian
  • Like 1

Alle bensin og dieselslanger av gammelt materiale bør byttes, de tåler ikke de 'miljøvennlige' drivstoffene. Det er ikke nok at de skal tåle bensin og olje, det var i gamle dager. Kjøp slanger merket at de er godkjent for innsprøytninssystemer (injection hose), de er laget av materiale som tåler spriten i bensinen.

Det som skjer er at endel av komponenetene i de gamle slangene tørker ut, og slangen blir porøs og knekker eller sprekker. Dette er sikkert en av årsakene til brann i både biler og båter, med gamle slanger og nytt drivstoff. Det rammer også særlig veteranbiler som står over vinteren med vanlig bensin på tanken. Vanlig handelsbensin inneholder store deler av tilsetninger som etter en tid går over til syrer. Forøvrig har amcarklubben skrevet veldig mye om dette temaet. Kjøp heller noen liter med alkylatbensin. (finnes hos Biltema eller leverandører av motoriserte redkaper som gressklippere o.l.) Den er uten tilsetninger, og tåler en lagringstid på 4 år.

Tips, hvis det er en kraftig bøy på slangen et sted, trekk på en fjær utenpå slangen i bøyen, da kollapser den ikke. (derfor kaster man ALDRI gamle fjærer...)

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf

Jekker jeg den opp, går hjulene forover i 4,3,2. Det er vel og en liten antydning til at motoren klarer trekke den litt forover på veldig høyt turtall.

Bakover er ganske kontant og drar på tomgang. Derfor virker det kanskje litt tvilsomt at det bare er converter som ikke har fått nok olje. 

Har fylt på vel 6liter olje, men så var kasse, converter og kjøler tomme.

Girkasseinnkoblingssolenoiden på toppen av kassen klikker og med det samme gasspjeldet beveger seg.

@tommern57 Girkassen er vel relativt ulik, men mange av prinsippene er de samme.

Det har skjedd på 124, og da er det et mothold på et bremsebånd utapå en av planettromlene som detter ut av posisjon.

Denne delen er et "hundebein", Et rundtstål med kule i hver ende. Skal jeg tippe etter hukommelsen, er den 8mm stålemne ca 50 mm lang og har som sagt kule i hver ende. Dersom dette skjer. finner man denne delen liggende i bunnpanna. Og da har man revers og ikke mer.

At du får det til å bevege seg framover med hjula i fri, skyldes nok friksjonen i olja.

Så jeg vil kanskje tippe noe slikt, eller at det er en ventil som har satt seg så du ikke får trykk dit du skal ett eler annet sted

1 minute ago, tommern57 said:

Hva er diagnosen inntil videre på gearproblemet?

Har oppnådd kontakt med girkasseoverhalingsfirmaet, som heldigvis er nær her. De skulle komme tilbake til meg, men hadde blitt stående fast i samtaler hele dagen. Sannsynligvis er det mange på vei på bilferie med rusk i kassen. 

Gratulerer med at motoren er på plass! Og superergelig med girkassen. Opplevde nesten det samme selv akkurat. Men der var bunnpannen såpass full av spon, at det så ut som om girkassa hadde spist seg selv opp. Får håpe det er litt mindre jobb å få din i gang igjen :)

Tipset Transtec hadde fått var at solenoiden på toppen av kassen som aktiveres av gasspjeldet som skal trekke armen som kobler inn kassen forover, ikke gjør jobben sin skikkelig.

Denne kan jeg ha kakket litt under innløft av motor.

Den aktiveres, og beveger på armen, men det kan godt være at det ikke går langt nok til at girkassen kobles inn.

Hvis jeg klemmer hånden hardt opp mellom girkasse og eksosen får jeg fingrene akkurat langt nok opp til at jeg  kan jeg kjenne at det er mer bevegelse.

Dette er ikke noe jeg har lyst å ligge under bilen og gjøre mens bilen sviver, står i gir og noen gir litt gass....

Uten navn.png

• 2 weeks later...

Siden baksetet måtte ut fikk jeg smørt på litt guffe av merket Kiwi.

Og så fikk jeg hatt på litt Meggvaiars ledder balm på forsetene. Disse er jo bare ett å gamle så de er litt sultne.

IMG_20200717_185220988.jpg

IMG_20200717_190517237.jpg

15950085044232789780395625933359.jpg

• Like 1