Jump to content

Radiostyrte gleder (VAR : IKKE glem burdagen til sønnen din!!)

TEH
 Share

Recommended Posts

Jeg har realisert drømmen om Lotus :D

Mottok i dag 2 stk Lotus Elise- En knallgul og en knallrød fra Lotus Cars i England :mrgreen:

Elektrisk dog......

Mer info? Bilder?

Skal fikse bilder lørdag. Dritten var at det er engelsk støpsel og de passer dårlig i norske stikkontakter.... :?

Clas Olson er ikke i nærheten, så må rundt på bygda og låne overgang hvis jeg ikke skal fikle noe sjøl....

Hvis laderen takler 220v, så er det jo bare å klippe og surre litt med en norsk ledning.

• Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis laderen takler 220v, så er det jo bare å klippe og surre litt med en norsk ledning.

Akkeratt, heh!

Det er jeg flink til 8)

Jeg måtte gjøre det samme i usa. Overgangen jeg kjøpte på radioshack forsvant, så da tok jeg ladekabelen til kameraet (us-type, nytt kamera), avisolerte med neglesaksa og surret beina på mobilladeren inn der. Koblet den bare til når vi var i rommet og holdt øye med den, da :-)

Jeg måtte visst en snartur innom Hobbymix as på Kløfta i dag og få tak i ny styreservo. Dette er en 3 kg, 0,19 sek sak, som kostet mer enn 2x 15kg , 0,13 sek som jeg venter på, men det får nå gå. Jeg tror det var den billigste de hadde, men den er kjappere og virker mer presis enn den gamle.

Nye batterier er også ankommet. Siden de var merket med verdi på 48$ (ca. 40,- over tollgrensa) så skulle posten ha 97,- av meg for å betale 62,- av mine penger til staten. Utrolig nok slapp jeg å betale mva av frakten.

Jeg fikk testet litt i sta, og de virker bedre enn 7,2v-batteriene jeg hadde fra før, men (selvsagt) ikke helt på høyde med 8,4v jeg har prøvd.

Dessverre smeltet strømpluggen på bilen, så jeg må klippe og lodde litt. Burde nok finne på et alternativ til tamiya-pluggen, for det er ikke første gangen det er blitt varmt.

Jeg fant forresten et grustak ikke langt herfra som nok må prøves litt :-D

Finnes nettbutikk hos Clas olson da :-P

Hvis ikke så er det sikkert en eller annen som kan stikke innom og shoppe en til deg og sende nordover med reinsdyr  :-D

Er du vill mann :shock: Det tar jo alt for lang tid i en sådan spennende stund 8)

Moddinga ble slik den Frode:

lotusexige008.jpg

Klipte av styrepinnen med tang, frem med vinkelsliperen (hadde bare grov skive, men pytt) og fjerna det som måtte til for at den skulle skli inn i den norske "hunnen" :P

Bilder tatt på kontorgulvet mitt :oops: :

lotusexige001.jpg

lotusexige002.jpg

lotusexige003.jpg

lotusexige004.jpg

lotusexige005.jpg

Kan velge 3 ulike frekvenser, så jeg må vel ha en bil til hvis den finnes i flere farger. Da jeg bestilte var det bare gul og rød på lager.

Er jo ikke Elise da......men det er dette jeg har penger til nå. Har siden 1996 sagt jeg skal ha Elise i garasjen, og ene dattera mi (liten og rask, hehe) heter Oda Elise, født samme år som Lotus Elise :oops:

Har siden 1996 sagt jeg skal ha Elise i garasjen, og ene dattera mi (liten og rask, hehe) heter Oda Elise, født samme år som Lotus Elise :oops:

Så nå bor hu i garagen mao ??

hvis ikke så blir jo det den billigste måten å løse det på   :-)

hva med denne da

http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/I/trendtimes_2009_7063407

eller denne

http://www.hobbytron.com/NitroRCCarRTRLotusEliseRallySportZXVHM8.html

Nå har jeg testet ut grustaket.

Det funka fint det, men bilen min var det verre med.

En ting er at batteriene tømmes på et kvarter, og jeg kan ikke ta bilen med inn for å bruke hurtigladerene. Det ble litt dumt å måtte løpe fram og tilbake når kona og bikkja til foreldrene mine er med. Det andre er at pluggene til batteriene smelter :-(

Må finne på noe lurt.

Jeg legger noen nye filmsnutter på samme link.

Bytt ut de vanlige kontaktene med gull kontakter, enten banan-plugger eller Deans ;) De smelter skjeldent (jeg har fått det til)

Jeg har tittet på deans. Ser lurt ut, men blir noen hundre der også.

Det frister litt med en bensinbil jeg har fått tilbud på. Det blir mye bytting av batterier hvis man skal leke litt.

Ja ikke sant  :D Bensinbil ER faktisk bedre,har prøvd og si det her,men mye negativ tilbakemelding. For og være helt ærlig har jeg aldri hatt noen problemer med bilen min og det er ingen dyr bil jeg har heller,er en T-maxx 2,5 ccm tror det skal være ca 1,5hk i den hvis jeg ikke tar helt feil...??? dette går mer enn bra nok (ca 65km\t) kjører mye i grustak og sjelden jeg får tømt bilen på 2. gir pga mye dumper og ujevn "vei". Er selfølgelig mer vedlikehold etter hver kjøring enn med en el.bil,men alikevel syns jeg nitro er tingen. hver nøye med vedlikehold og du vil skjelden få problemer med bilen,dem som bare kjører og driter i vedlikehold får fort problemer med start osv som var en av argumentene for og kjøre el.bil. En ting til,ikke gjør som meg og kjøp en bil din lokale rc forhandler ikke selger,bor i Mysen og må til Oslo for og kjøpe deler,kan også bruke nettet,men da må jeg vente noen dager til jeg for delene,dra til oslo tar bare 1 time,klarere skjelden og vente på at delene skal komme i posten,men samtidig surt og kjøre 1 time for og handle f.eks plugg til 41 kr  :( neste gang blir det SAVAGE!!!!!  :D 8)

Ja ikke sant  :D Bensinbil ER faktisk bedre,

Bensinbil har sine fordeler det også. Som f.eks. at man slipper å bytte batteri eller brenne seg på ledningene. Det meste kan forbedres, så med noen nye plugger tror jeg det blir bedre. Husk at jeg kjørte fra en 3hk bensinbil, og jeg utnytter bare ca. 60% av motoren jeg har nå :-)

Uansett kan det godt hende jeg kjøper bensinbil etterhvert. Får se.

Tamiya-pluggene tåler ikke mer enn ca. 15A, så jeg måtte bytte til noe bedre etter at de smeltet.

Loddet på Deans-plugger som skal tåle opp mot 80A

1.jpg

8.jpg

Jeg fikk ett sett, kjøpte ett sett, og har bestilt 20 sett på ebay. Det tar jo for lang tid å vente på ting en bestiller på nettet :-)

Det ser ut som jeg kan bruke disse til mye rart. Jeg blir ikke overrasket om det havner deans på grasklipperen også. Den har selvstarter, og pluggen blir rimelig varm.

80 ampere tilsvarer jo et kabeltverrsnitt på over 16mm2. Nytter ikke med nye plugger hvis hovedgrunnen til varme er tynne ledninger.

Hovedgrunnen til varme VAR at Tamiya-pluggen ikke holdt mål. Nå har jeg plugger som tåler strømmen jeg trenger og vel så det. Grisekjørte litt tidligere i dag, og det var ikke antydning til varme i pluggen.

Batteriet og motoren derimot ....  :shock:

Artig å klatre i grustak med 8,4V batteri og børsteløs motor.

Dessverre holdt ikke superlimet jeg hadde festet tannhjulet til motoren med lenger. Naboen kom med noe tokomponent metallim av noe slag som jeg har festet det med nå. Det blir spennende å se i morgen om det funker.

På mine motorer var akslingen som kommer ut av motoren flat på ene siden. Tannhjulet som jeg monterte på hadde en liten set-skrue som holdt det på plass. Kommer lim til å holde, tror du?

Superlim holdt ganske lenge. Får se hvor lenge metallimet holder. Jeg skal uansett bestille et sånt tannhjul som du snakker om. Det koster svimlende 35 danske kroner.

Fant noe nytt å sikle på også :

Thunder Tiger S50 Sledgehammer med 8,2ccm motor

Den er da ikke sååå dyr, er den vel?

WHO-HOO!!! Den var råbarsk!! Fikk nesten litt lyst på selv her jeg sitter :D

Ja, skal du ha? 4000 omtrent. Ready-to-run, trenger bare en drøss AA-batterier og litt bensin så er den i gang.

De tåler visst juling så det står etter og går noe voldsomt. Drar lett opp på bakhjulene hvis man gir på litt.

Hvor mye hester klarer de å tyne ut av en sånn motor? 5?

Denne 8ccm tror jeg det sto 3,75 hk på.

Det jeg stusset på er at det finnes 2,75ccm med 3 hk, og det finnes race-utgaver av noe 30,5ccm med 5 hk.

Den store forskjellen er momentet man får med større motor. Det trengs for å få fart på en stor og tung bil.

Det ligger noen videoer her :

http://www.youtube.com/results?search_query=thunder+tiger+sledgehammer&search_type=&aq=0&oq=thunder+tiger+sl

"Kjære julenissen ....... ... "

Nå så ikke jeg bilde av bilen,var for sent ute så bilde var fjernet... Min samboer har også en T-maxx,men hakke større enn min... jeg har en 2,5ccm på ca 1,6 hk,ho har en 3,3ccm på ca 3 hk... syntes det var rart at en så stor motor ikke hadde mer hk... Men stemmer nok sikkert det som stod der.

Var en tur innom Micromonsters i Oslo idag,mye fett der gitt,så på en 1:5 bil der med en 24 ccm motor (motorsag motor),den var faktisk ikke på mer en 3,75hk... Noe jeg synes var litt rart,men og sammenligne en nitrobil og en bensinmotor var vist ikke mulig,her er det også snakk om MYE mer nm på motorsag motoren enn min eller min samboer sin nitrobil....(Selvfølgelig) skulle vist bli greit parkert mente dem  :) Nå vet jeg hva jeg skal bruke mine kommene 100 timer overtid på jobben til. 1:5 BIL!!!!!!!  :D om ca 1 mnd har jeg en slik,BIG PARTYTIME!!!!  :D Nå skal kjerringa og nabon få spise GRUS  :lol: