Jump to content

Radiostyrte gleder (VAR : IKKE glem burdagen til sønnen din!!)

TEH
 Share

Recommended Posts

• Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå har jeg limt fast tannhjulet til motoren. Jeg tror neppe det holder lenge, men det var nok til at jeg fikk testet.

Den er litt treg helt i starten den her, men når den først kommer i gang, så spinner den på alle fire, selv på bar asfalt. På grusen er den knapt til å kontrollere. Dette var med 8,4v. 7,2v er nok mer fornuftig å kjøre med, i hvertfall en stund.

Med tanke på at resten av bilen er litt slarkete og generelt billig, så kan den neppe holde særlig lenge med dette oppsettet  8)

Jeg gikk tom for strøm i det jeg skulle til å filme litt, men en times tid, så er det ladet opp igjen :)

Dessverre har ikke de nye batteripakkene kommet ennå.

Ta med bilen på et torsdagstreff, (august?) Så kan vi kjøre litt.. hehe

Det skal jeg gjøre, hvis den fortsatt lever.

Jeg fikk testet den mot en 2,75ccm / 3hk bensinbil nå ...

og hvordan gjekk det?

Det var ingen utklassing til noen av oss, men jeg tok han i starten, og han tok ikke innpå på det strekket vi turte å kjøre før vi var redd for å miste signalene.

Den bensinbilen var en del større og tyngre selvsagt, men den hadde to gir også. Lå mye bedre på veien gjorde den og. Min er jo helt galskap nå. Umulig å styre hvis man gir full gass.

Jeg har ikke helt fulgt med på RC-scenen de siste 15 årene så jeg må nesten spørre om hva som er fordelen med en børsteløs motor?

Den går som faen. :-)

Jeg vet ikke helt for å være ærlig. Jeg vet resultatet av børsteløs i stedet for børster, men ikke helt hvorfor det blir sånn. Tov kan sikkert utgreie litt :-)

Det siste nye som skjedde da jeg holdt på med dette var elektronisk fartsregulator. Den skulle gjøre at batteriene varte lenger og skulle selvfølgelig være mye mer nøyaktig enn en gammel mekanisk. En mekanisk regulator (som jeg hadde) dro kontinuerlig så mye strøm som batteriet kunne levere. Hvis du f.eks kjørte på halv gass gikk reststrømmen (den som ikke gikk til motoren) ned til en keramikkblokk og gjorde denne veldig varm. Strømmen som gikk til keramikkblokken var jo egentlig bortkastet. Den elektroniske regulatoren trakk bare så mye strøm som den kunne fore motoren med og prblemet med reststrøm var eliminert.

Børsteløse motorer har magneten i mmidten, børstemotorer har viklingene i midten.

Børtseløse har mer omdreininger, mens børstemotorer har som regel mer krefter.

Børsteløse motorer bruker også mindre strøm, og har mindre vedlikehold.

Børstemotorer må du som regel bytte børstene i (som en dynamo)

Det siste nye som skjedde da jeg holdt på med dette var elektronisk fartsregulator. Den skulle gjøre at batteriene varte lenger og skulle selvfølgelig være mye mer nøyaktig enn en gammel mekanisk. En mekanisk regulator (som jeg hadde) dro kontinuerlig så mye strøm som batteriet kunne levere. Hvis du f.eks kjørte på halv gass gikk reststrømmen (den som ikke gikk til motoren) ned til en keramikkblokk og gjorde denne veldig varm. Strømmen som gikk til keramikkblokken var jo egentlig bortkastet. Den elektroniske regulatoren trakk bare så mye strøm som den kunne fore motoren med og prblemet med reststrøm var eliminert.

Det er en sannhet med litt modifikasjoner. Regulatoren blir steike varm når en bedriver "småkjøring". Junior og jeg la noen vedkabber i trappa til verandaen og prøvde å kjøre opp der (ikke så lett som det høres ut). Da ble det en del kjøring på lav gass, og å holde den fra å trille bakover. Tok ikke lange tida før regulatoren sa det var tid for pause pga. varme. På den nye er det kjøleribbe og kjølevifte på regulatoren. Jeg kan også programmere at den stopper opp hvis den når 95C.

De gamle var vel strengt tatt bare en variabel motstand? En slags trinnløs variant av vifteregulatoren vi har i (de store) bilene våre. De lager jo litt varme, men ikke veldig mye.

Jeg la noen videosnutter HER

Denne bilen er skikkelig ustabil, så det er ikke helt lett å styre med en hånd samtidig som man filmer.

He he, gikk noe sinnsykt. Er den like ustabil på jevnt underlag?

Denne bilen er skikkelig ustabil, så det er ikke helt lett å styre med en hånd samtidig som man filmer.

Ja, stort sett.

Nå i dag har jeg fått den litt ned (endret festepunkt på støtdemperne) samt limt og strammet litt både her og der. Har til og med fått på karosseriet. Jeg har også limt dekkene fast i felgene, så ikke de flerrer av hele tida.

Den var veldig mye bedre å kjøre nå.

Dessverre blir det en liten pause inntil DISSE kommer. Begge mine er mos. :(

Hvordan kan en se disse videoene? Jeg har windovs media player, og tengte å laste ned quicktime,

men det gikk jo ikke. Kan noen hjelpe? Noen som har en link til gratis nedlasting, eller MÅ en kjøpe?

Du trenger ikke Quicktime for å se på mp4 videoer, du trenger bare laste ned den riktige codecen. Men uansett så ligger Quicktime her: http://www.apple.com/no/quicktime/download/

(Det er bare Quicktime Pro som koster penger. Den vanlige versjonen er gratis.)

Eller så er f.eks. VLC et alternativ som er gratis og spiller det meste av formater: http://www.videolan.org/vlc/

du trenger bare laste ned den riktige codecen

Hva er codecen for noe? Nå har jeg lastet ned begge programma du hadde link til, restarta

maskina på nytt, men det skjer fortsatt ingenting når jeg trykker på videoene. Hvorfor går

det ikke ann å tvangskjøre gjennom windows media player? Forstår ikke dette her jeg..

Hva gjør jeg feil?

Ta det gjærne inn med teskje, for dette må være spansk for meg iallfall siden det ikke går...

du trenger bare laste ned den riktige codecen

Hva er codecen for noe? Nå har jeg lastet ned begge programma du hadde link til, restarta

maskina på nytt, men det skjer fortsatt ingenting når jeg trykker på videoene. Hvorfor går

det ikke ann å tvangskjøre gjennom windows media player? Forstår ikke dette her jeg..

Hva gjør jeg feil?

Ta det gjærne inn med teskje, for dette må være spansk for meg iallfall siden det ikke går...

Sett opp PC til å spille mp4 fra nettet med VLC.

Hvis du bruker Internett Explorer 7:

Velg "alternativer for Internett"

Velg fanen "programmer"

Velg "angi programmer"

Velg "tilknytt en filtype eller protokoll til et program"

Velg VLC eller Quicktime til å åpne mp4

Jeg har realisert drømmen om Lotus :D

Mottok i dag 2 stk Lotus Elise- En knallgul og en knallrød fra Lotus Cars i England :mrgreen:

Elektrisk dog......

Mer info? Bilder?

Skal fikse bilder lørdag. Dritten var at det er engelsk støpsel og de passer dårlig i norske stikkontakter.... :?

Clas Olson er ikke i nærheten, så må rundt på bygda og låne overgang hvis jeg ikke skal fikle noe sjøl....

Skal fikse bilder lørdag. Dritten var at det er engelsk støpsel og de passer dårlig i norske stikkontakter.... :?

Clas Olson er ikke i nærheten, så må rundt på bygda og låne overgang hvis jeg ikke skal fikle noe sjøl....

Finnes nettbutikk hos Clas olson da :-P

Hvis ikke så er det sikkert en eller annen som kan stikke innom og shoppe en til deg og sende nordover med reinsdyr  :-D