Håvard Bendiksen Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Jeg var inne på www.kyosho.no og kikket litt. Skal si disse bilene koster litt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tovleander Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Egentlig så er ikke dette så veldig dyrt. Men teknisk-hobby er mer avhengighets-skapende enn alkohol. Selv har jeg brukt ca 4500 på denne: Med Novak GTB 3.5 Børsteløsmotor med 77000 RPM og radioutstyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Nå har jeg limt fast tannhjulet til motoren. Jeg tror neppe det holder lenge, men det var nok til at jeg fikk testet. Den er litt treg helt i starten den her, men når den først kommer i gang, så spinner den på alle fire, selv på bar asfalt. På grusen er den knapt til å kontrollere. Dette var med 8,4v. 7,2v er nok mer fornuftig å kjøre med, i hvertfall en stund. Med tanke på at resten av bilen er litt slarkete og generelt billig, så kan den neppe holde særlig lenge med dette oppsettet Jeg gikk tom for strøm i det jeg skulle til å filme litt, men en times tid, så er det ladet opp igjen Dessverre har ikke de nye batteripakkene kommet ennå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tovleander Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Ta med bilen på et torsdagstreff, (august?) Så kan vi kjøre litt.. hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Ta med bilen på et torsdagstreff, (august?) Så kan vi kjøre litt.. hehe Det skal jeg gjøre, hvis den fortsatt lever. Jeg fikk testet den mot en 2,75ccm / 3hk bensinbil nå ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vegardxf Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Ta med bilen på et torsdagstreff, (august?) Så kan vi kjøre litt.. hehe Det skal jeg gjøre, hvis den fortsatt lever. Jeg fikk testet den mot en 2,75ccm / 3hk bensinbil nå ... og hvordan gjekk det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Ta med bilen på et torsdagstreff, (august?) Så kan vi kjøre litt.. hehe Det skal jeg gjøre, hvis den fortsatt lever. Jeg fikk testet den mot en 2,75ccm / 3hk bensinbil nå ... og hvordan gjekk det? Det var ingen utklassing til noen av oss, men jeg tok han i starten, og han tok ikke innpå på det strekket vi turte å kjøre før vi var redd for å miste signalene. Den bensinbilen var en del større og tyngre selvsagt, men den hadde to gir også. Lå mye bedre på veien gjorde den og. Min er jo helt galskap nå. Umulig å styre hvis man gir full gass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Jeg har ikke helt fulgt med på RC-scenen de siste 15 årene så jeg må nesten spørre om hva som er fordelen med en børsteløs motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Jeg har ikke helt fulgt med på RC-scenen de siste 15 årene så jeg må nesten spørre om hva som er fordelen med en børsteløs motor? Den går som faen. Jeg vet ikke helt for å være ærlig. Jeg vet resultatet av børsteløs i stedet for børster, men ikke helt hvorfor det blir sånn. Tov kan sikkert utgreie litt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Jeg la noen videosnutter HER Denne bilen er skikkelig ustabil, så det er ikke helt lett å styre med en hånd samtidig som man filmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Det siste nye som skjedde da jeg holdt på med dette var elektronisk fartsregulator. Den skulle gjøre at batteriene varte lenger og skulle selvfølgelig være mye mer nøyaktig enn en gammel mekanisk. En mekanisk regulator (som jeg hadde) dro kontinuerlig så mye strøm som batteriet kunne levere. Hvis du f.eks kjørte på halv gass gikk reststrømmen (den som ikke gikk til motoren) ned til en keramikkblokk og gjorde denne veldig varm. Strømmen som gikk til keramikkblokken var jo egentlig bortkastet. Den elektroniske regulatoren trakk bare så mye strøm som den kunne fore motoren med og prblemet med reststrøm var eliminert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tovleander Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Børsteløse motorer har magneten i mmidten, børstemotorer har viklingene i midten. Børtseløse har mer omdreininger, mens børstemotorer har som regel mer krefter. Børsteløse motorer bruker også mindre strøm, og har mindre vedlikehold. Børstemotorer må du som regel bytte børstene i (som en dynamo) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Det siste nye som skjedde da jeg holdt på med dette var elektronisk fartsregulator. Den skulle gjøre at batteriene varte lenger og skulle selvfølgelig være mye mer nøyaktig enn en gammel mekanisk. En mekanisk regulator (som jeg hadde) dro kontinuerlig så mye strøm som batteriet kunne levere. Hvis du f.eks kjørte på halv gass gikk reststrømmen (den som ikke gikk til motoren) ned til en keramikkblokk og gjorde denne veldig varm. Strømmen som gikk til keramikkblokken var jo egentlig bortkastet. Den elektroniske regulatoren trakk bare så mye strøm som den kunne fore motoren med og prblemet med reststrøm var eliminert. Det er en sannhet med litt modifikasjoner. Regulatoren blir steike varm når en bedriver "småkjøring". Junior og jeg la noen vedkabber i trappa til verandaen og prøvde å kjøre opp der (ikke så lett som det høres ut). Da ble det en del kjøring på lav gass, og å holde den fra å trille bakover. Tok ikke lange tida før regulatoren sa det var tid for pause pga. varme. På den nye er det kjøleribbe og kjølevifte på regulatoren. Jeg kan også programmere at den stopper opp hvis den når 95C. De gamle var vel strengt tatt bare en variabel motstand? En slags trinnløs variant av vifteregulatoren vi har i (de store) bilene våre. De lager jo litt varme, men ikke veldig mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Jeg la noen videosnutter HER Denne bilen er skikkelig ustabil, så det er ikke helt lett å styre med en hånd samtidig som man filmer. He he, gikk noe sinnsykt. Er den like ustabil på jevnt underlag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Jeg kom aldri så langt at jeg fikk testet elektronisk regulator så jeg har ingen erfaring med det. Lages de gamle mekaniske enda tro? De funket men var ikke veldig pålitelige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Jeg la noen videosnutter HER Denne bilen er skikkelig ustabil, så det er ikke helt lett å styre med en hånd samtidig som man filmer. He he, gikk noe sinnsykt. Er den like ustabil på jevnt underlag? Ja, stort sett. Nå i dag har jeg fått den litt ned (endret festepunkt på støtdemperne) samt limt og strammet litt både her og der. Har til og med fått på karosseriet. Jeg har også limt dekkene fast i felgene, så ikke de flerrer av hele tida. Den var veldig mye bedre å kjøre nå. Dessverre blir det en liten pause inntil DISSE kommer. Begge mine er mos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Jeg la noen videosnutter HER Denne bilen er skikkelig ustabil, så det er ikke helt lett å styre med en hånd samtidig som man filmer. He he, gikk noe sinnsykt. Er den like ustabil på jevnt underlag? Hvordan kan en se disse videoene? Jeg har windovs media player, og tengte å laste ned quicktime, men det gikk jo ikke. Kan noen hjelpe? Noen som har en link til gratis nedlasting, eller MÅ en kjøpe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Du trenger ikke Quicktime for å se på mp4 videoer, du trenger bare laste ned den riktige codecen. Men uansett så ligger Quicktime her: http://www.apple.com/no/quicktime/download/ (Det er bare Quicktime Pro som koster penger. Den vanlige versjonen er gratis.) Eller så er f.eks. VLC et alternativ som er gratis og spiller det meste av formater: http://www.videolan.org/vlc/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 du trenger bare laste ned den riktige codecen Hva er codecen for noe? Nå har jeg lastet ned begge programma du hadde link til, restarta maskina på nytt, men det skjer fortsatt ingenting når jeg trykker på videoene. Hvorfor går det ikke ann å tvangskjøre gjennom windows media player? Forstår ikke dette her jeg.. Hva gjør jeg feil? Ta det gjærne inn med teskje, for dette må være spansk for meg iallfall siden det ikke går... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Jeg har realisert drømmen om Lotus Mottok i dag 2 stk Lotus Elise- En knallgul og en knallrød fra Lotus Cars i England Elektrisk dog...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Hva gjør jeg feil? Last videoene ned. Høyreklikk på den og velg: "Lagre som" eller noe slikt, og prøv så å åpne i et av programmene du lastet ned. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Jeg har realisert drømmen om Lotus Mottok i dag 2 stk Lotus Elise- En knallgul og en knallrød fra Lotus Cars i England Elektrisk dog...... Mer info? Bilder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 du trenger bare laste ned den riktige codecen Hva er codecen for noe? Nå har jeg lastet ned begge programma du hadde link til, restarta maskina på nytt, men det skjer fortsatt ingenting når jeg trykker på videoene. Hvorfor går det ikke ann å tvangskjøre gjennom windows media player? Forstår ikke dette her jeg.. Hva gjør jeg feil? Ta det gjærne inn med teskje, for dette må være spansk for meg iallfall siden det ikke går... Sett opp PC til å spille mp4 fra nettet med VLC. Hvis du bruker Internett Explorer 7: Velg "alternativer for Internett" Velg fanen "programmer" Velg "angi programmer" Velg "tilknytt en filtype eller protokoll til et program" Velg VLC eller Quicktime til å åpne mp4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Jeg har realisert drømmen om Lotus Mottok i dag 2 stk Lotus Elise- En knallgul og en knallrød fra Lotus Cars i England Elektrisk dog...... Mer info? Bilder? Skal fikse bilder lørdag. Dritten var at det er engelsk støpsel og de passer dårlig i norske stikkontakter.... Clas Olson er ikke i nærheten, så må rundt på bygda og låne overgang hvis jeg ikke skal fikle noe sjøl.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Skal fikse bilder lørdag. Dritten var at det er engelsk støpsel og de passer dårlig i norske stikkontakter.... Clas Olson er ikke i nærheten, så må rundt på bygda og låne overgang hvis jeg ikke skal fikle noe sjøl.... Finnes nettbutikk hos Clas olson da Hvis ikke så er det sikkert en eller annen som kan stikke innom og shoppe en til deg og sende nordover med reinsdyr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts