Jump to content

Ronnys SL65 AMG, 2005-mod R230.


Ronny R Justsen
 Share

Recommended Posts

Parkeringshuset på Aker brygge du har tatt bildet på eller har du tatt sjangsen på å snike deg inn i ett annet av oslo's andre trange p-hus ??

 

Skjønner hva du mener - har selv blitt mer paranoid når det gjelder trange parkeringsplasser/hus, etter at jeg (retter sagt: en annen parkeringsgjest) laget en skikkelig "ding" i passasjerdøren på en tidligere bil jeg hadde. Folk har en lei tendens til å "stikke av", for å gjøre det enklere for dem selv, så det ble i stedet noen tusenlapper fra MIN lommebok for ingen ting.

 

Nei, jeg skal kun kjøre "fra A til A" (ikke B) med denne bilen - og bildet du siktet til er på beboerparkeringen, hvor jeg kjenner eierne av nabobilene og kan sove i trygg forvissing om at de tar hensyn.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Velkommen til klubben vår med en helt sinnsyk rå og deilig bil!! Ikke dumme de felgene dine heller :roll:

 

Takk for hilsen! Felgene er vel og merke helt standard 19" for SL65 AMG-modellen (ikke for SL55 AMG, tror jeg), men de passer veldig godt på bilen og trenger absolutt ikke å byttes ut. ..."If it works, don't fix it" :)

Link to comment
Share on other sites

US-spec SL65 AMG'en ble teknisk godkjent i dag uten å berøre § 1.15, og da har jeg full frihet  \:D/

 

Takk til inspektørene ved Gjøvik trafikkstasjon, som var svært grundige i kontrollen (tok 3,5 timer) men ga utmerket kundebehandling!

Legger man til 4,5 timers kjøring t/r fra Oslo så gikk hele dagen  ...men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

 

Går alt som planlagt med det som står igjen, er det skilter til 17. mai-helgen  :glasses7:

Link to comment
Share on other sites

US-spec SL65 AMG'en ble teknisk godkjent i dag uten å berøre § 1.15, og da har jeg full frihet  \:D/

 

Takk til inspektørene ved Gjøvik trafikkstasjon, som var svært grundige i kontrollen (tok 3,5 timer) men ga utmerket kundebehandling!

Legger man til 4,5 timers kjøring t/r fra Oslo så gikk hele dagen  ...men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

 

Går alt som planlagt med det som står igjen, er det skilter til 17. mai-helgen  :glasses7:

 

Godt å høre det går an å finne hyggelige folk også hos Biltilsynet :-)

 

Gratulerer med gjennomført kontroll. Kribler litt nå?

Link to comment
Share on other sites

Hva i alle dager var det de sjekket som gjorde at det tok 3,5 time? Var det bare for å være eksepsjonelt nøye med alt?

 

Det er jo en SL65 AMG det er snakk om, selvfølgelig hadde jeg også tatt meg god tid til å studere vidunderet. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i alle fall hvert veldig nøye på akselrasjon, bremsing og test av kurveegenskaper 8)

 

Hva er denne $ 1.15?

 

Hvordan er hovedlyset på denne bilen? Godkjente de det og? Det er vel SAE godkjente lys på den?

 

Da er den godkjent sånn den kom fra USA, og trenger ikke holde seg til "norske" kjøretøyregler for hvordan blinklys osv skal være...

 

Hvis jeg husker riktig, problemet med 1.15 blir att du f.eks ikke kan gjøre noen endringer som f.eks felgdim, dekkdim osv uten å da måtte søke om endring for dette. 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er hovedlyset på denne bilen? Godkjente de det og? Det er vel SAE godkjente lys på den?

 

De godkjente rubb og stubb. Også hovedlys, uten særlige innvendinger. Det eneste man finner av skrift på glassene er "D2S" og "H7". Jeg har selv studert både norsk, fransk og USA-registrert SL/R230, og de er øyensynlig helt like. Inspektøren tittet på glassene en stund, men ingen spørsmål.

 

Teknisk avdeling hos importør BOS kunne fortelle at det er noen hundre ulike delenumre som skiller en ellers lik EU-spec R230 fra en USA-spec.

Men selv om hovedlysene har ulike delenumre, er de ikke forskjellige - de er HELT identiske fysiske lykter fra fabrikken, kunne han fortelle...

Helt greit - dermed spart over kr 30.000, bare i hovedlykter.

 

Det finnes noe spec/utstyr på USA-bilene som ikke finnes på EU-bilene, f.eks satellitt-radio (også kjent som XM-radio).

Link to comment
Share on other sites

Hva er denne $ 1.15?

Da er den godkjent sånn den kom fra USA, og trenger ikke holde seg til "norske" kjøretøyregler for hvordan blinklys osv skal være...

Hvis jeg husker riktig, problemet med 1.15 blir att du f.eks ikke kan gjøre noen endringer som f.eks felgdim, dekkdim osv uten å da måtte søke om endring for dette. 

 

Ja, det ble best tenkelige utfall - mer enn jeg turde håpe på :)

 

Paragraf 1.15 var resultatet av en fanesak som American Car Club of Norway (ACCN) brukte store beløp og advokattimer på, og klarte å trumfe igjennom. Meningen var vel at § 1.15 skulle gi åpning for å importere USA-only modeller (modeller bygget i USA, kun solgt i USA) til Norge. :usa2:  Siden ingen EU-relaterte tester/dokumentasjoner derfor ville eksistere, skulle de tas inn gjennom "spisskompetanseavdelingen" til Statens vegvesen, dvs Trafikkstasjonen i Drammen. (Nå har de utvidet dette til å gjelde ved 3 eller 4 andre trafikkstasjoner i Norge, også). Forutsetninger for en tryggest mulig vurdering var å låse konfigurasjonen på objektet til en USA-STANDARD bil av modellen.

 

Dette betød at man ikke kunne bytte noe (støtdempere, dekk, lykter, bilbelter, m.m.) til annen modelle/varenummer enn de den leveres med fra fabrikk.... Tenker man et skritt videre, vil det f.eks by på mye styr og problemer å måtte bestille DOT-merkede dekk fra USA  (kun antakelse), hver gang man sliter ut dekkene. Kanskje det kan bli et tema om man blandes inn i trafikkulykke med ansvar? Aner ikke. Kravene inkluderer også speedometeret, som altså vil vise MPH, og trip-/odometer som aldri forteller deg avstand/kjøredistanse i annet enn miles. Langt fra optimalt. Så hvem ville orke dette? Det vil bety at bilen man importerer kan virke lite attraktiv i Norge, og derme nokså tungsolgt den dagen man ønsker å selge bilen videre. :pale:

 

Når jeg snakket med Trafikkstasjonen i Drammen, ville de kategorisk ta bilen inn til godkjenning under § 1.15, dvs at jeg da ikke uten videre kunne gjøre noen endringer på bilen. Men det er her jeg mener de "misbruker" § 1.15, fordi de ville tvinge en USA-bilmodell som også eksisterer i EU-variant (begge bygget i Stuttgart) inn under den begrensende "unntaksparagrafen".

 

Heldigvis fikk jeg leid typegodkjenningsspesialisten til å oppdrive papirer på faktiske gjennomførte tester på en tilsvarende bil iht EU-direktivene, og kunne derfor knytte mitt chassisnr til testene, og unngikk § 1.15.

 

Av alle bilorganisasjoner/klubber i Norge, medregnet KNA og NAF, tror jeg ACCN er den som har størst gjennomslagskraft på tekniske saker.

 

Forøvrig har jeg blitt fortalt av andre bilentusiaster at Norge er det eneste land i Europa som IKKE samstiller en bilmodells godkjennelsespapirer utstedt av USAs Department of Transportation (DOT) med EU sine ECE-godkjennelser. DOT-papirer er altså akseptert i EU, men ikke i Norge.

 

Jeg har snakket med flere Trafikkstasjoner underveis, og fått forskjellige og motstridende svar. Så man har dårlig sikt underveis, og kan lett seile seg inn i skummelt farvann, når man importerer selv... :banghead:

Man løper altså en risiko. Det er nok tryggere å signere en kjøpskontrakt med betingelse "pris ferdig registrert i Norge" hos en bruktbilimportør.

Link to comment
Share on other sites

Hva i alle dager var det de sjekket som gjorde at det tok 3,5 time? Var det bare for å være eksepsjonelt nøye med alt?

 

Se min forrige posting angående § 1.15. Det kan lett gå gærne veien om man ikke har argumenter og dokumenter klare, men inspektørene lyttet her til det kunden hadde. De 3,5 timene inkluderte noen telefonsamtaler til ressurser (Drammen og BOS), også.

Link to comment
Share on other sites

Skulle til Tollkontoret i Oslo i dag for å betale Engangsavgiften (ca 1 formue), men fikk et lite sjokk. De beregnet avgiften til mer enn kr 80.000 høyere (penger, det òg). Dette var tapt bruksfradrag for 2005, fordi det stod 1.1.2005 på første reg.dato og dette betrakter de som en "dummy-dato" og ser derfor bort fra første bruksår(!!!). Jeg ville selvsagt ikke aksepterte ikke dette.

 

Etter å ha forsikret meg om at de var villige til å forandre avgiften dersom jeg kunne dokumentere annen f.g.reg-dato, dro jeg hjem - uten å betale noe, ennå.

 

Hjemme fant jeg flere papirer på overlevering til kunde FØR 15.5.2005 (service/garantihefte, første service-faktura, Car Fax/miles-dok), altså argumenter for mer enn 3 års bruk og bruksfradrag. Herlig! Et skritt nærmere sannheten og sparte kr 80.000 i "straffetoll". Ringte daglig leder hos forhandleren i USA, og de var 100% serviceinnstilt og lovet oppklaring og utstedelse av korrekt vognkort fra Department of Motor Vehicles i USA. Sendes med FedEx kurér ASAP, når jeg har returnert vognkortet med feil.

 

Om alt går bra nå, klarer jeg å få skiltene på til neste helg (det er jo en søndagsbil!). Tapte 17. mai-helgen, men pytt-pytt, mye penger spart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 4 years later...

Ser han ikke har vært aktiv siden 2008 og er kanskje ikke medlem lengre....?

Noen må vel ha sett eller kjenner til bilen likevel?

Frister å kjøpe bil der borte neste gang jeg er over  8)

Konstaterer likevel at hvis man er opptatt av lyd så er det V8 som gjelder.

Er en her i Stavanger som ble så skuffet etter levering av sin SL65 etter levering at han kjapt bestilte en ny SL63 (pga lyden).  8)

Lyden er bare fantastisk og jeg hadde ikke trengt Harman Kardon i bilen for jeg skrur sjelden opp  8)

Link to comment
Share on other sites

Ser han ikke har vært aktiv siden 2008 og er kanskje ikke medlem lengre....?

Noen må vel ha sett eller kjenner til bilen likevel?

Frister å kjøpe bil der borte neste gang jeg er over  8)

Konstaterer likevel at hvis man er opptatt av lyd så er det V8 som gjelder.

Er en her i Stavanger som ble så skuffet etter levering av sin SL65 etter levering at han kjapt bestilte en ny SL63 (pga lyden).  8)

Lyden er bare fantastisk og jeg hadde ikke trengt Harman Kardon i bilen for jeg skrur sjelden opp  8)

 

Enig i dette med lyd på V8 kontra V12.  Var ute og fikk en prøvetur i sommer med en CL 65. Trodde først det var CL'en som var godt lyd isolert. Var ikke så mye lyd. Men du verden for et skyv.

Den står til salgs på finn nå. Hos Bare Bil AS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...