Jump to content

Ronnys SL65 AMG, 2005-mod R230.

Ronny R Justsen
 Share

Recommended Posts

Jeg er nytt medlem og har tidligere i dag presentert meg under Medlemsoversikt (ref. http://www.mbentusiastklubb.com/index.php?option=com_smf&Itemid=110&topic=13115.msg130666#msg130666), og her kommer en presentasjon av det mest interessante: Mercedesen!

Bilen er en en-eiers R230 SL65 AMG fra Los Angeles (Beverly Hills, intet mindre), og er i "pristine condition". Den har kjørt kun 8090 miles (ca 12.000 km), er i helt original stand, klassisk sort (fargekode C040), og har panoramatak. ...Jeg skal se om jeg finner optionlisten, senere.

Jeg kjøpte den i mars 2008, men har ventet lenge på å få bilen over til Norge da det har vært knapphet på skiping over Atlanteren. Sistnevnte pga svært lav dollarkurs og unormalt stor fraktetterspørsel til Europa - tre uker køing på kaia. Bilen ble skipet fra New Jersey til Gøteborg, da dette var mer direkte og raskere enn til Drammen i disse tider.

Så jeg fikk en ypperlig anledning til å frakte (les: kjøre) bilen selv fra Gøteborg til Oslo den 24. april.  ...Hvilken tur, og for en brutal maskin!  :o  Den solide biturbo-V12'eren produserer 1000 Nm flatt (elektronisk sperret) mellom 2000-4000 RPM, og det virker nesten ikke som at inngangshastigheten (0, 100, 150, 200...) i starten av en aksellerasjon spiller noen særlig rolle - det SKYVER! Artig at det antakelig er kun TO serieproduserte originalbilmodeller som vrir kraftigere enn denne: nevner nye Bentley Brooklands (1050 Nm) og Bugatti Veyron 16.4 (1250 Nm).

Etter totalt 8 uker på vent og reise, var bilen temmelig støvete og ensom, og siden har den dessverre stått i garasjen i påvente av registrering (bildene i garasjen blir for mørke), så dere får unnskylde de usle bildene jeg kan fremskaffe innen jeg får reg.skilter.

PS: Ser dere på det første bildet hvor respektfullt bryggearbeiderne har gitt Mercedesen GOOOD plass? :king:  ...mens alle de andre bilene, av ymse merker, var stuet som sild i tønne. Takk.

IMG_1691_resize.jpg.cd6da632182d6b586dad1dbd59f14e6e.jpg

IMG_1695_resize.jpg.b98fd004000801e7af68351711256a19.jpg

IMG_1699_resize.jpg.e41ed780a4466238720bc4210d34c367.jpg

Guest 2627

La meg være den første til å si

Fy faen for en GROM maskin. Skulle gitt en arm og litt til for å prøvekjøre den en tur  8)

Om å høre motoren:

Ja, V12'en lager en fin lyd - men ikke mye lyd. De har vel ment at den skal både yte og samtidig være sivilisert.

V8-motoren i lillebror SL55 AMG høres råere ut, for å være oppriktig - gir tydeligere eksospulser, jobber hardere og gir mer drama (Jeremy Clarkson i BBC Top Gear sammenligner 55 med "a Spitfire fighterplane" ...kanskje heller "Messerschmidt", siden den også er tysk?  :lol: ). V12'eren maler som en V12 skal, jobber mye mindre enn V8'eren, klarer seg med lave turtall og girer sjelden ned.

Det som overrasker mest med V12'eren er vel det den skal produsere: fremdrift. Når man ligger i høy fart og trykker høyre pedal, skyver det alvorlig. Vanskelig å beskrive presist, men motorlyden høres knapt, det kommer mer som en kraftig "blåse-/stormlyd" bak bilen - når man en sjelden gang behøver å gjøre en kick-down.  ...Kanskje det skulle ha vært MER lyd, for en bilentusiast sin del?

Jo, det stemmer!  Min gode gamle Pontiac, ja. Jeg modifiserte den en del i 1996-1997. Var da tidlig ute med 20"-felger og 14"-bremser, samt annet rart som gikk an å montere uten at det ramlet av, og fikk som takk en fin omtale i egen 4-siders reportasje i det svenske tidsskriftet Bilsport i ...1997, tror jeg det var.

Den lever nå et nytt og enda mer spennende (og FULLSTENDIG modifisert) liv, som "record breaker" toppfartsbil med 1.407 hestekrefter(!), bygget av eier og venn i Bergen ("Pollyen", som de kaller ham i Bergen). Rå bil, spinner i 200 km/t som dagens versjon... Rene fugl føniks! Bilen, altså.

Apropos sammentreff: Samme Pollyen, med nevnte bil, brøt tilfeldigvis fartsrekorden på MERCEDES' testbane i Tyskland tidligere i år. Tenk, rekord (394,2 km/t) tatt av nordmann ...og "norsk" bil! :salute:

Mer om Pontiacen på http://www.pollymotorsport.no/ for den som måtte være nyskjerrig.

Apropos sammentreff: Samme Pollyen, med nevnte bil, brøt tilfeldigvis fartsrekorden på MERCEDES' testbane i Tyskland tidligere i år. Tenk, rekord (394,2 km/t) tatt av nordmann ...og "norsk" bil! :salute:

Mer om Pontiacen på http://www.pollymotorsport.no/ for den som måtte være nyskjerrig.

Riktignok er det mercedes som er greia her, men en hva som helst med 1407 hester bør vekke interresse hos de aller fleste :-)

Du skulle ikke ha lyst til å klå litt på min også? En 5-600 hester så skal jeg være godt fornøyd :-)

He, he, he...!  Jeg skjønner. Skal skjerpe inn, fra nå av.

For å være helt korrekt, så var det ikke jeg som begynt å snakke om P###-biler, men jeg måtte jo vise vanlig god folkeskikk og svare når jeg blir spurt :)

Til forsvar så fikk jeg i det minste nevnt Mercedes, ja Mercedes (aka MERCEDES), ifm at nettopp Mercedes-banen ble brukt i rekorden som brøt den forrige rekorden på Mercedes-banen, da  :angel4:

He, he, he...!  Jeg skjønner. Skal skjerpe inn, fra nå av.

For å være helt korrekt, så var det ikke jeg som begynt å snakke om P###-biler, men jeg måtte jo vise vanlig god folkeskikk og svare når jeg blir spurt :)

Til forsvar så fikk jeg i det minste nevnt Mercedes, ja Mercedes (aka MERCEDES), ifm at nettopp Mercedes-banen ble brukt i rekorden som brøt den forrige rekorden på Mercedes-banen, da  :angel4:

Mulig jeg ordla meg litt feil, men jeg mente å si at selv om det jo er mercedes det går i her, så er det helt greit med litt annen morro også.

Mulig jeg ordla meg litt feil, men jeg mente å si at selv om det jo er mercedes det går i her, så er det helt greit med litt annen morro også.

Neida, ikke negativt. Jeg skjønte nok at du mente det i videste forstand og beste mening.

...Men jeg så det også som en gratis sjanse til at jeg kunne forsøke å være morsom, og sa det med et smil ...og håpet det ikke slo revers :)

Vi snakkes. God kveld!

Håper du blir med til Gol... 8)

Ikke HEEELT umulig, selv om deler av den helgen dessverre torpederes av andre avtaler... Men skulle det knipe, kan det likevel være mulighet for en dagstur - kjøre "kraftverket" opp til Gol om morgenen, treffes/prate/se biler, ned igjen om kvelden. Hadde vært hyggelig å møte andre bilentusiaster, om bare for noen timer! :wave: