Jump to content

Behandling av polert kant.

Frank O
 Share

Recommended Posts

Eg har Work felger på min bil, desse har pollerte kanter. Eg trur ikkje det var lakk på kantene, ingenting som flasser iallefall. Men så begynte felgene å bli litt matte så eg tenkte at dei skulle få seg en shine, så eg gikk på med Autosol og polerte, polerte og polerte litt til. Det blei jo så fint. Men ka i alle dager skal eg behandle dei med etter pollering. Klarlakk har eg ikkje trua på (har du sett pollert kanter med lakk på som ikkje flasser?) Work må jo ha behandla dei på en måte. For problemet mitt no er at viss eg vasker bilen, blir det kvite flekker, der såpe og vatn får ligge litt. Og kanten blir jo matt og stygg ganske fort. Litt masse styr å pollere opp felgene 2 ganger i veka.

Jeg shinet opp Cup felgene på fruens forrige bil, en '00 Polo Open Air.

De så ikke direkte pene ut etter et par år på norske veier. Disse hadde klarlakkerte kanter som jeg strippet for lakk først og polerte med dette settet fra gasoline.no.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=30&products_id=258

Etterpå lakkerte jeg kanten med denne lakken. Ingen tegn til flassing eller gulning på de to årene hun hadde bilen etter at den jobben ble gjort.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=30&products_id=157

Felg før polering:

Cup before.jpg

Felg etter polering og klarlakk:

Cup2.jpg

Behandler du ikke kantene etterpå må du belage deg på polish forholdsvis ofte. På motorsykkelen min behandlet jeg ikke aluen som jeg polerte med noe etterpå, men polerte den da ca. hver 14 dag med denne polishen fra Biltema.  :shock: Den legger en grei beskyttende hinne på krom og alu som tar noe tid å slite av.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81276

:)

Frank O: Man kan pensle på men resultatet blir definitivt best med sprøyte. Jeg kjøpte en billig "gravity" sprøyte på Biltema som jeg kastet etterpå. ;) Holder fint til 4 felger og mer til ja. :)

Thomas M: Ja, jeg ble veldig fornøyd med resultatet på disse. Fjernet først lakken med Duxola malingsfjerner, da forsvant lakkblemmene også. Deretter dro jeg over kantene med eksentersliper sli at jeg fikk bort det som var av kantkjøringsmerker som fruer er eksperter på å lage. ;) Denne slipingen fjernet også oksyderingen på aluen. Så gikk jeg på kantene med våtlispepapir fra 320 og opp til 1200 og mye vann. Så var det bare å benytte poleringssettet og pasta for den siste finishen. Det var mye jobb, men helt klart verdt det.

Og ja, det er samme felgen... ;)

Clas Ohlson har en felg wax på sprayboks som er grei og enkel i bruk, spray på og tørk av med tørr klut. Felgen blir ganske glatt og blank og bremsestøv fester seg ikke så lett pleier å holde seg i 2 til 3 uker med min kjøring som er mye småturer.kommer det noe bremsestøv i den tiden så spyler jeg den bare av, har anbefalt den til et par kamerater som ble overrasket over hvor bra den var.Autosmart heter merket og den koster under 100 lappen. Den er også ganske dryg.

må få testa det der S.A

voksen jeg tok på hjalp i allefall ikke noe så får vel gi claes en sjangse!

å om det på påføres ofte er ikke det noe problem. duller med felgene et par ganger i uka uansett =D

så må jeg få prøvd meg litt på de gamle 18" som ligger i garasjen.. de kunne trengt litt stell. så blir vel en shopping runde hos på sia per erik linker til her =D

Dette så helt utrolig ut. Felgene på 202'en vår har samme problemet som de til fruen din. Jeg trodde ikke det var mulig å få dem fine igjen, men det går tydeligvis an likevel. Jeg er ingen ekspert på lakking akkurat, men er det lettere å få det fint siden det er klarlakk? Det blir vel ingen nyanseforskjeller som det kan bli med fargelakk?

Dette så helt utrolig ut. Felgene på 202'en vår har samme problemet som de til fruen din. Jeg trodde ikke det var mulig å få dem fine igjen, men det går tydeligvis an likevel. Jeg er ingen ekspert på lakking akkurat, men er det lettere å få det fint siden det er klarlakk? Det blir vel ingen nyanseforskjeller som det kan bli med fargelakk?

Det er bare å kline til med felgene dine! Det krever litt jobb, men det er verdt det når du er ferdig. ;)

Det blir ingen nyanseforskjeller med klarlakk nei med mindre du legger på ille tykt på et sted og tynnere et annet, da kan du få noe forskjell.

Sørg for å legge på jevnt slik at det ikke blir sig. Jeg la 4 tynne strøk på disse felgene, de to siste vått i vått.

Altså du påførte de 2 siste lagene før det forrige hadde tørket?

Det siste før det nest siste hadde tørket. :)

For å gjøre det på den måten bør du bruke sprøyte.

Jeg brukte som nevnt tidligere "gravity", eller selvmatende sprøyte, fra Biltema  :shock: til sprøytejobben, fungerte bra den.

Her har du en link http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=116346

• 1 month later...

Hallø på dere.

Ser at de er bekymringer for å måtte polere litt på felgkanter.....  :lol:

Her ser dere hva jeg har å holde på med...  :( :lol: :lol:

(bare for moro skyld..)

Så en trekkvogn med henger som hadde den typen rund baut....

Mener det var 3 akslinger på vogna og 3 på hengern...  Da snakker man jobb  :-)

Hei Frank.... Tror Work hjula er litt annerledes enn mange andre for å si det sånn. Jeg Bruker kun sonax flytende hardvoks på mine. Selv har jeg fått kantkjørt 2 av mine, og vurdrerer om jeg skal kjøpe nye ringer, meeeen, ikke så mye synlig at jeg gidder å bruker 3 lapper pr ring/felg enda...

Hei Frank.... Tror Work hjula er litt annerledes enn mange andre for å si det sånn. Jeg Bruker kun sonax flytende hardvoks på mine.  Selv har jeg fått kantkjørt 2 av mine, og vurdrerer om jeg skal kjøpe nye ringer, meeeen, ikke så mye synlig at jeg gidder å bruker 3 lapper pr ring/felg enda...

Eg trur eg får prøve å pollere opp lantene igjen å berre kjøre på med hardwax i første omgang. Dine felger er jo bevis på at det holder i massevis. Har planer om å dele felgene og lakke senteret, begynner å flasse lakk. Litt skeptisk til heile greia. Ser ut som at lakken begynner å sprekke rundt boltene som holder felgen sammen. Er litt redd for at lakken vil sprekke når dei er nylakka og eg skal sette sammen flgene igjen. Men det er jo bare å prøve å se.

De så ikke direkte pene ut etter et par år på norske veier. Disse hadde klarlakkerte kanter som jeg strippet for lakk først og polerte med dette settet fra gasoline.no.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=30&products_id=258

Etterpå lakkerte jeg kanten med denne lakken. Ingen tegn til flassing eller gulning på de to årene hun hadde bilen etter at den jobben ble gjort.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=30&products_id=157

Felg før polering:

Cup before.jpg

Felg etter polering og klarlakk:

Cup2.jpg

Behandler du ikke kantene etterpå må du belage deg på polish forholdsvis ofte. På motorsykkelen min behandlet jeg ikke aluen som jeg polerte med noe etterpå, men polerte den da ca. hver 14 dag med denne polishen fra Biltema.  :shock: Den legger en grei beskyttende hinne på krom og alu som tar noe tid å slite av.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81276

Knallbra resultat og info! Nå fant jeg blåseglass også, endelig  :D

Glass er egnet for glassblåsing av aluminium, motordeler, felger og andre deler som krever skånsom behandling. Avvirker ikke av selve delen, kun maling, oksydasjon o.l. blir borte. Mye dyrere enn aluminiumsilikat, men nødvendig dersom overflaten på delene må være glatt. Sekk á 25 kg.

Om jeg forstår dette rett, så kan jeg først glassblåse, forså å bruke din metode med polering til slutt?

Gjorde du det meste med drillen? En kommer til innerst i felgkanten også, eller må dette tas for hond?

Knallbra resultat og info! Nå fant jeg blåseglass også, endelig  :D

Om jeg forstår dette rett, så kan jeg først glassblåse, forså å bruke din metode med polering til slutt?

Gjorde du det meste med drillen? En kommer til innerst i felgkanten også, eller må dette tas for hond?

Dette lurte jeg også på..

Jeg glassblåste ikke kantene før jeg polerte. Fjernet den tykke klarlakken med Duxola malingsfjerner.

Brukte derettetter en eksentersliper på middels hastighet, som jeg holdt plant mot felgkanten utvendig for å fjerne kantkjøringsmerker.

Så var det bare å starte på pasta, polérskiver og drill.

Det er ikke noe problem å komme til helt inn mot senter av felgen med de små 4" skivene i settet fra Gasolin bare man er litt forsiktig. :)

Jeg glassblåste ikke kantene før jeg polerte. Fjernet den tykke klarlakken med Duxola malingsfjerner.

Brukte derettetter en eksentersliper på middels hastighet, som jeg holdt plant mot felgkanten utvendig for å fjerne kantkjøringsmerker.

Så var det bare å starte på pasta, polérskiver og drill.

Det er ikke noe problem å komme til helt inn mot senter av felgen med de små 4" skivene i settet fra Gasolin bare man er litt forsiktig. :)

Nei, jeg forsto at du ikke glassblåste dem først  :) Det var igrund mitt spørsmål til deg utifra sitatet

jeg hentet frem fra siden du kom med. Der står det at glass ikke avvirker av selve delen, kun maling,

oksydasjon o.l. blir borte. Og siden det står slikt, så må jo det bety at en kan gjøre jobben enda

enklere ved å glassblåse forså å gjøre den jobben du har gjort med pasta, polèrskive og drill. Utrolig

bra resultat du fikk. Lang tid brukte du på felgene? Kan denne metoden brukes på chromlister også?