Jump to content

Samletråd for 124-biler i markedet

Share

Recommended Posts

Her er linken til den E60'en med 407'km på meteret:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-e-60-amg-limited-l%C3%BCckenloses-mercedes-scheckheft-rostock/199650966.html?lang=en&pageNumber=1&action=topOfPage&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelDescription=E60+AMG&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT

Selv om det er en E60 AMG Limited, så var det en veldig spenstig pris med såpass høy kjørelengde, de er jo ikke uslitelige disse bilene heller.  Det er ingen nærbilder av Limited skinnet, så dersom det ikke er bytta er det sannsynligvis veldig slitt.  Limited skinn er generelt godt slitt allerede rundt 200'km, ihvertfall på Limited'en min og spesielt ryggstøtta på førersetet.

Er det en ekte e60?

Tvilsomt, siden den er registrert i 1992

Det stemmer Olav, bilen på autoscout24.se er ingen E60 AMG, de ble lansert i 1993.  Bilen i annonsen har en 6.0 AMG motor, men det står ingenting om det er en motor bygget hos AMG.  Sånn sett er dette også en spenstig pris, men det avhenger av om det er en komplett, original og dokumentert E60 AMG konvertering.  Men den har ihvertfall ikke E60 AMG luftfilterboks – som kun er løse AMG-emblemer limt oppå Mercedes logoen.

Det eksiterer generelt veldig lite håndfaste opplysninger fra produksjonstiden av 500'ene, og enda mindre om E60 AMG.  Dette er den andre bilen AMG bygde etter at de ble oppkjøpt av Mercedes-Benz, først ute var jo 201 som 3.4 AMG.  Etter det jeg har skjønt mottok AMG et "halvfabrikat" fra fabrikken som de oppgraderte med motor og understell.  Alle E60 AMG ble bygget på bestilling, og AMG gjorde sannsynligvis motorbyggingen parallelt med produksjon av selve bilen.  Databladet på E60 AMG inneholder kode 957 som indikerer at det er en E60 AMG, men databladet inneholder ikke det spesifikke nummeret som AMG stemplet inn på alle sine motorbygg.  Vedlagte bilde viser merkingen på motorene til både E60 AMG og 6.0-konverteringer.  Dette stempelet er også på motorene i E60 AMG utgaven av 210-bilene.

Kan legge til at SuperMerc'n min ble konvertert iht. E60 AMG spec. hos AMG i 1994.  Dette inneholdt motor, motorstyring, girboks og frambremser, men bakbremser og stab.stag ble ikke oppgradert, og jeg vet ikke om det ble montert framdempere og fjærer.  Jeg har dokumentasjon fra AMG på jobben, som i 1994 kosta drøyt 50.000 DM = 220.000 Kr, som er en nåverdi på 320.000 kr.  Legger ved en pdf. som viser hva en E60 AMG konvertering av understellet inneholder.

-a-

PS. 1000 spenn i dusør til den som skaffer meg en original 300kmh AMG speedometerskive! HWA 124 542 03 88

(eventuelt komplett instrumenthus)

6.0_AMG_engine_number_location.thumb.jpg.5888f9b9202d5e58f71a482611b5009a.jpg

AMG_E60_conversion.pdf

Har sånne "DTM-speil"/M3 speil på min 16v å de er ikke så ille der heller, dåg er de uten blinklys. Hadde forresten slike på evoen også. Adapterålaten har mye å si så de ikke peker i helt feil rettning

Lurer på om ikke denne bilen har vært innom klubben en gang.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48020417

Noen som vet litt mer om denne bilen? :)

Er ikke dette den gamle til Arne Snapa, da? Den ser helt annerledes ut inn i nå, hvis det er samme bilen.

Bil som er bygd opp i Lunde i Telemark, forøvrig er framskjermene de 500-look plastskjermene eg prøvde å selge her på forumet ein gang i tiden.

• 4 weeks later...

Sendte en epost til selger av den 250. Hvor jeg spurte etter understellsnr eller regnr slik at jeg kunne sjekke bilen opp i epc. Fikk dette flotte svaret.

Hei.

Jeg jobber som selger her på huset og  bilen er eid av meg privat.

Jeg har satt den på finn for å se responsen og den selges til Riktig kjøper som vil ta vare på bilen videre slik jeg og forrige eier har gjort.

Jeg er ikke ute etter å selge for enhver pris.

Eller diskutere mye fram og tilbake om ting er riktig eller ikke.

Vil du kjøpe bilen, så er det bare å komme å se på den.

Noe annet er ikke interessant for meg

Takk for henvendelsen

Får ikke lov til å kjøpe 250'n av selger. Var vist ikke rett kjøper. :dontknow:

Gidder ikke legge ut hele samtalen. Men fikk aldri svar på noen av spørsmålene jeg stilte om bilen. Bare at bilen var flott og feil fri å han aldri hadde angret et sekund på kjøpe den å ønsket å selge til en entusiast.

Som sagt bilen er helt feil fri i følge selger, selv om man lett ser at den har feil frontfanger.

Så fin ut den 250'en; http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=53579180

Men kunne en hvit nordmann virkelig kjøpe en ny bil i 1994 uten varmeseter??

Dette må være blant de minst utstyrte 94'modellene jeg har sett;

- først og fremst feil frontfanger og med ulakkert impact strip

- erbægg på pass.siden var vel standard i '94?

- varmeseter

- AC

- lykteviskere

- ASD eller ASR

- kruskontroll

- nivåreg.

- og det erigerte hengerfestet kunne jo godt vært originalt avtagbart

Fin bil som mangler det meste av utstyr som var nokså vanlig i 1994, og som er veldig ålreit å ha i en bil. En 124 til maks. 40.000,-

-a-

Arnt du tenker akkurat det samme som meg.

Har fått et par kompiser til å sende mail å spørre etter regnr. Kunne tenkt meg å sjekke epc for om denne skulle hatt to airbager. Skulle den det så er det nok sansynelig at den har vært involvert i et trafikkuhell hvor airbag har løst ut. Og det var billigere å bytte til hanskerom.

Er vell rimelig kraftig 3er feil på pkk hvis det skulle være tilfelle.

Arnt du tenker akkurat det samme som meg.

Har fått et par kompiser til å sende mail å spørre etter regnr. Kunne tenkt meg å sjekke epc for om denne skulle hatt to airbager. Skulle den det så er det nok sansynelig at den har vært involvert i et trafikkuhell hvor airbag har løst ut. Og det var billigere å bytte til hanskerom.

Er vell rimelig kraftig 3er feil på pkk hvis det skulle være tilfelle.

+1 :-)