Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Behandling av skinn er veldig viktig. Ofte så ser man harde, sprukne skinneseter som ikke har fått nødvendig pleie.

Forøvrig, matt skinn ser mye bedre ut og mer eksklusivt ut enn blankt :D

Ser ut som at du har fått et flott resultat!

• 2 weeks later...

Hehe, nei vi har ikke flyttet såå lang vestover dessverre  :lol:

Åse sa hun så lokalene til norsk kommunist parti i nabolaget der du nå bor...

Hvor skal du parkere om natta nå egentlig da? Gateparkering ved den parken er vel ikke noe å satse på..

M.

@Jøran; 211 er linjelekre som fy spør du meg! :-)

@Morten; Vi er fortsatt på østkanten selv om vi flyttet vestover.. ;-) Bilen kommer nok stort sett til å stå parkert i parkeringskjelleren hvor jeg leier plass, men det er ofte ledig på parkeringsplassene sameiet disponerer her på plassen også.

• 3 weeks later...

I dag tok hjemlengsel og lysten til å skru overhånd, så jeg kastet meg i bilen og tok turen til mandagstreff i Dalen:

IMAG0253.jpg

Turen over fjellet gir på langt nær den besparelsen sammenlignet med turen om Sørlandet som det gjorde for noen år siden. Dagens rally var absolutt ikke noe økonomiløp, og hadde ikke vært aktuelt med passasjerer i bilen. Med tanke på at vi vanligvis bruker ca syv timer mellom Oslo og Stavanger via Sørlandsruten er det ikke like selvsagt å kjøre over fjellet lenger:

IMAG0252.jpg

Turen over fjellet gir på langt nær den besparelsen sammenlignet med turen om Sørlandet som det gjorde for noen år siden. Dagens rally var absolutt ikke noe økonomiløp, og hadde ikke vært aktuelt med passasjerer i bilen. Med tanke på at vi vanligvis bruker ca syv timer mellom Oslo og Stavanger via Sørlandsruten er det ikke like selvsagt å kjøre over fjellet lenger:

Godt å vite Sven Håkon, dessuten er jo turen om sørlandet også mye trivligere enn den over fjellet  :)

Kan tenke meg den bilen din er nydlig å kjøre langturer med også  :)

@Syver: Hva gjelder komfort er det ingen tvil om at sørlandsruten er den beste, men er man ute etter litt svingete veier for å kjenne g-kreftene så er det nok ruten over fjellet som er løsningen.

I dag svingte jeg innom Dekk1 for å få dem til å sjekke fordekkene mine og eventuelt balansere dem på nytt, siden jeg har hatt en svak vibrasjon i rattet den siste tiden. Venstre fremhjul var først ut, og ifølge gutta på jobb viste dekket på dette hjulet tegn til delaminering. De mente derfor at de ikke kunne få det 100%, men vi ble enige om at de skulle gjøre sitt beste i første omgang. Da venstre fremhjul ble montert på avbalanseringsmaskinen ble det raskt åpenbart at det ikke holdt å balansere det. Indre ring har på et eller annet tidspunkt blitt utsatt for et kraftig slag og fått et "flatt parti" som må rettes profesjonelt. Det er ikke så lett å se på bildene, men man kan skimte et ca 10 cm langt stykke som bryter buen:

IMAG0257.jpg

IMAG0258.jpg

Jeg svingte innom Felgfix.com og pratet med innehaveren (som forøvrig var utrolig hyggelig!), men han hadde - navnet på tross - ikke maskiner for denslags jobber. Han tok hovedsaklig kosmetiske oppdrag, men henviste meg til Dekk1 på Sandnes som hadde mulighet for å gjøre slikt. Karen jeg pratet med hos Dekk1 på Sandnes mente at disse felgene var smidde (i det minste den indre delen) og følgelig "nesten umulige" å reparere, men at de kunne gjøre et forsøk. Dette i kombinasjon med at jeg må ha andre dekk gjorde at beslutningen om å blåse støv av 18" sportsfelgene ble tatt, og disse ble montert umiddelbart. S-klasse-felgene blir dermed arkivert for mulig senere bruk, men jeg lurer på å ta med meg den skadde felgen til Oslo for å se om Ole Vik hos oslofelgretting.no kan reparere den.

I alle tilfeller er bilen igjen skodd med sportsfelgene jeg har brukt på den tidligere. Absolutt ingen dårlig erstatning, men etter å (endelig) ha blitt vant til S-klasse-felgene ser de rett og slett litt puslete ut (her med synderne stablet opp i bakgrunnen):

IMAG0273.jpg

19"-dekkene viste seg også å være godt brukt da jeg tok dem av:

IMAG0272.jpg

Når man ser på slitasjen på teksten på sideveggen av dekket, tyder det da på lite luft?

Ikke snakk om slitasje der hvis du har nok luft?

Enig i resonnementet ditt, med såpass mye luft som jeg har hatt i vil jeg tro at selv ikke heftig kurvekjøring skulle medføre slitasje så langt ned på siden. Det kan tenkes at de var slik da jeg overtok dem, selv om jeg aldri har lagt merke til det tidligere. Jeg har dog laget en tråd under teknisk vedrørende slitte foringer, kan det ha en sammenheng mon tro?

det der ser ut som subbing svenni

blokkene på skulderen av dekket ser så og si nye ut

det står til og med flere 'støpe pigger' på skulderen så dette skyldes ikke rallykjøring

leit med den felgen, men jeg er nokså sikker på at dekk1 i sandnes kan utbedre noe 'flatspottet'

de sa det samme til meg ifm w168 AMG felg med like symtomer og det ble mye bedre

Bernt; Humh, subbing tenkte jeg ikke på en gang - må få sjekket hjulbuene mine bak i så fall :? Jeg er ikke så bekymret for felgen siden jeg har sett mye verre skader enn dette bli fullstendig reparert, men jeg merker at jeg blir skeptisk til folk som umiddelbart skal understreke hvor vanskelig noe er. Jeg vet at enkelte felg-modeller fra Mercedes er smidde, men jeg har aldri hørt noe om at disse skal være det. De gjør sikkert en god jobb, men siden det uansett ikke haster å få gjort noe med det velger jeg dem bort i denne omgang.

det der ser ut som subbing svenni

blokkene på skulderen av dekket ser så og si nye ut

det står til og med flere 'støpe pigger' på skulderen så dette skyldes ikke rallykjøring

leit med den felgen, men jeg er nokså sikker på at dekk1 i sandnes kan utbedre noe 'flatspottet'

de sa det samme til meg ifm w168 AMG felg med like symtomer og det ble mye bedre

Trur nok du har rett der, ja. La ikke merke til støpepiggen på bildet.

Det er nok stor forskjell på alu kvaliteten og da er det sikkert betryggende å bruke smidd som unnskylding.

Forstod på dem at de fleste AMG felger var smidd

Varmer visst opp felgen før opprettingen starter

Hvis du har kjørt så felgen blir flat, ville du vel merket det?

Kan denne feilen ha fulgt med fra du kjøpte dem?

Jeg kjenner jeg hadde blitt grinete om jeg kjøpte relativt dyre felger, og fikk dem sånn. Jeg syns den skaden var rimelig åpenbar.