Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

@André; Du som har firesylindret dieselbil med original sportspakke; Hva slags lufttrykk skal de originale dekkdimensjonene ha?

Fikk forøvrig vasket bilen innvendig i dag - det er helt utrolig hvor mye skitt som akkumulerer seg i løpet av en vinter! Riktignok er førerplassen alltid mest skitten siden den brukes tilsvarende mye som bilen generelt, men med tanke på hvor sjelden jeg har passasjerer så er det fascinerende hvor skittent det er ellers i bilen. Nå er selv bagasjerommet rent og pent igjen, deilig! :-)

• 2 weeks later...

@André; Du som har firesylindret dieselbil med original sportspakke; Hva slags lufttrykk skal de originale dekkdimensjonene ha?

Sorry så ikke dette spm før nå. Var nettopp ute og sjekket tanklokket, 2,1 bar(30 psi) på begge aksler med lite bagasje/folk i bilen.

André; Takk skal du ha - 30psi hørtes fantastisk lite ut! Kjører du med det (og original dimensjon)?

Ja, høres veldig lite ut, men med mer bagasje/folk i bilen så sier tanklokket betydelig mer. Jeg selv har kun sportspakke hjul på vinterhjul og jeg har kjørt med ca 2,6 hele vinter. Så på dekkene at de var slitt litt mer på midten av dekket.

SH sa i en annen tråd at han snart skulle kjøpe no greier til shining' date=' så detta er nok bare enten en liten test eller evt. photshop :-D[/quote']Tommern; Jeg fant ut at jeg måtte ha litt mer inngående kjennskap til hvordan de forskjellige bilpleiemidlene funket, så jeg tok turen til Rudi Lundgrenn i helgen for litt input :-D

Helt siden jeg så bildene av R-klassen Rudi jobbet på i fjor høst, har avtalen vært at han skulle få bryne seg på min ex-taxi med 360.000km og diverse (mer eller mindre heldige) lakkeringer. Jeg gav uttrykk for at jeg kunne tenke meg å lære mer om bilpleie, og Rudi var ikke sen om å tilby seg å skolere meg samtidig som han jobbet på bilen min. Det tok sin tid før det endelig passet for begge to, men lørdag 10.april satte jeg kursen mot Kongsvinger - og for en timing; Etter lengre tids gråvær skinte solen som om den aldri hadde gjort annet, og alt lå til rette for en fin helg i bilens ånd. Det tok ikke lang tid etter at jeg kom frem før diverse lurium for å klargjøre bilen for korreksjon av lakken.

Slik så bilen ut da jeg kom frem til Rudi, med påskemøkken etter hjemturen fra Stavanger - de sorte feltene er områder jeg tidligere hadde vasket for å legge farge i noen steinsprut:

DSC_0449-1.JPG

DSC_0450-1.JPG

DSC_0451-1.JPG

DSC_0454-1.JPG

Avfetting og felgrens av god årgang ble nøye påført gråtassen:

DSC_0457-1.JPG

Før det var på tide å få på litt krem:

DSC_0460-1.JPG

DSC_0475-1.JPG

Ikke mye "perling" her etter en kald vinter med mye avfetting og kraftige vaskemidler:

DSC_0486-1.JPG

Rudi tok seg god tid med felgene, og jobbet inn både felgrens og avfetting - innimellom kom det noen hyggelig ord om de mange eikene:

DSC_0489-1.JPG

Ferdig vasket og klar for litt korreksjon i form av polering:

DSC_0509-1.JPG

Vel plassert på snei i Rudis dobbelgarasje:

DSC_0511-1.JPG

Før vi gjøv løs på bilen, delte Rudi bagasjelokket inn i noen mindre soner for å prøve litt forskjellige kombinasjoner av poleringsmidler og puter. Maskinen han bruker er en Flex poleringsmaskin, jeg ble etterhvert med på jobben med en rimeligere (men etter min mening bra) Einhell-maskin:

DSC_0522-1.JPG

Med mange omdreininger og høyt trykk kan det være fort gjort å ødelegge lakk på lister o.l., så bilen ble grovmaskert før arbeidet begynte:

DSC_0554-1.JPG

Bildet i posten lenger oppe viser en enkel 50-50 av forskjermen etter litt jobbing med 3Ms gule polish og pad. Dessverre fikk vi ikke tatt før/etter-bilder (eller før-bilder generelt) av venstre bakskjerm, som virkelig hadde fått gjennomgå tre år med maskinvask, denne var så ille at forskjermen som er avbildet lenger oppe så nypolert ut. Etterpå ble den dog meget bra! For moro skyld prøvde jeg meg litt på frontfangeren, som var så sandblåst at den så mer grå enn sort ut - jeg hadde ingen ambisjoner om å få denne bra siden den uansett skal byttes i løpet av første halvdel av nærmeste fremtid, men etter å ha sett hvor mye bedre den kunne bli med ekstremt liten innsats så tok jeg hele:

DSC_0588-1.JPG

Etter en laang lørdag og deler av søndagen begynte bilen å nærme seg ferdig korrigert, og jeg tror ikke jeg var den eneste som gledet meg til å trille bilen ut i solen:

DSC_0604-1.JPG

Men før vi kunne kjøre den ut måtte vi legge på litt beskyttelse, og etter mye diskutering og lukting falt valget på Meguiars #16. Denne skulle legges på så tynt som mulig og virke i 15-20 minutter, og føltes som ren lek etter all poleringen. Rudi fikk den tvilsomme æren av å legge voks (en annen type) på felgene, og igjen fikk jeg mange fine kommentarer om alle eikene:

DSC_0606-1.JPG

Det gikk naturligvis ikke like fort med meg som med Rudi, men panseret var ett av panelene som jeg tok alene. Jeg fikk skryt av læremesteren, og kan vel ikke annet enn å si at jeg var fornøyd med resultatet selv også:

DSC_0613-1.JPG

Med poleringen unnagjort, voksen tørket av og nervene i høyspenn ble bilen rygget ut i solskinnet - og for en bil! Resultatet var uovertruffent, og matchet utrolig nok forventningene mine (ikke utrolig fordi Rudi ikke er dyktig, men fordi jeg har en tendens til å forvente for mye):

DSC_0614-1.JPG

DSC_0616-1.JPG

DSC_0619-1.JPG

DSC_0621-1.JPG

DSC_0626-1.JPG

One happy owner:

DSC_0629-1.JPG

DSC_0634-1.JPG

DSC_0637-1.JPG

Som vanlig etter at bilen er polert og vokset så er det greit å dusje den litt for å få bort siste rest av støv og denslags, og jammen fikk bilen vannskrekk etterpå:

DSC_0646-1.JPG

Tusen takk til Rudi Lundgrenn for en fantastisk bra utført jobb, og særdeles inspirerende og god opplæring - en slik "pakke" kan trygt anbefales! :-D

Har vært innom i helgen og inspisert progress og resultat. Og bildene lyver overhode ikke. Det blei BRA!  :P

Noe av det som gir så bra resultat er Rudi's entusiasme og den ære han legger i arbeidet.

Kan trygt anbefalles til folk som ønsker og ta vare på bilen sin :)

Fy F.... sykt bra resultat! Hvilken felgrens brukte du/dere? Har nemlig mange fine trange eiker på mine vinterhjul også :lol:

Felgrensen heter Bilberry, er vannbasert og kan blandes ut etter behov, løsningen vi har brukt her var blandet 1:4. Produktet fåes kjøpt hos www.scandicshine.no som klubben har avtale med.

Syns absolutt ikke at denna bilen ser ut som en "gammal taxi" :P

Selv vet jeg iallefall det at passajerdør foran hadde SYKT hard lakk, resten av bilen hadde ganske så takknemlig lakk å jobbe med...

R-klassen jeg tok i fjor med samme fargekode skulle vel og ha nano-lakk, den var nokså myk og fin å jobbe med, omtrent som det meste av bilen til SH...

Takk for all skryt (om jeg kan si det), veldig fornøyd med resultatet selv :-)

Store deler av bilen er omlakkert, men foruten høyre fordør så virket den forholdsvis unison å jobbe med.. Jeg har hørt at nanolakk er myk når den er varm, men vet ikke så mye mer enn det. De delene som jeg "vet" at har original lakk var med andre ord som de delene jeg vet er omlakkert.

Ikke overraskende ble dette et kanonbra resultat. At Rudi kan jobben sin, er det ingen tvil om :) Nå får du sette kursen vestover og dra igang en polish-vekkelse Sven Håkon. :D

Sven Håkon Sven Håkon :lol: :lol: :lol:

Må komme innom Haugesund å ha ett kurs også :lol:,det såg vannvittigt bra ut,what a shine det var i lakken,nydelig,hvor mye koster en slik behandling av bilen og hvor mange timer holdt dere på?

de begynte vel med vasken i 12 tida.

Da jeg dro klokka 4 hadde de begynt med maskina.

Klokka halv 2 var de fremdeles våkne.