André Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 - effekten er fantastisk sammenlignet med vanlige ruter Helt enig! Liker lilla skjæret i frontruta og den moderate speil effekten i siderutene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 1, 2010 Author Share Posted April 1, 2010 @André; Du som har firesylindret dieselbil med original sportspakke; Hva slags lufttrykk skal de originale dekkdimensjonene ha? Fikk forøvrig vasket bilen innvendig i dag - det er helt utrolig hvor mye skitt som akkumulerer seg i løpet av en vinter! Riktignok er førerplassen alltid mest skitten siden den brukes tilsvarende mye som bilen generelt, men med tanke på hvor sjelden jeg har passasjerer så er det fascinerende hvor skittent det er ellers i bilen. Nå er selv bagasjerommet rent og pent igjen, deilig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 11, 2010 Author Share Posted April 11, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Ser veldig bra ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Ser veldig bra ut X2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 SH sa i en annen tråd at han snart skulle kjøpe no greier til shining, så detta er nok bare enten en liten test eller evt. photshop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 @André; Du som har firesylindret dieselbil med original sportspakke; Hva slags lufttrykk skal de originale dekkdimensjonene ha? Sorry så ikke dette spm før nå. Var nettopp ute og sjekket tanklokket, 2,1 bar(30 psi) på begge aksler med lite bagasje/folk i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 11, 2010 Author Share Posted April 11, 2010 André; Takk skal du ha - 30psi hørtes fantastisk lite ut! Kjører du med det (og original dimensjon)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 André; Takk skal du ha - 30psi hørtes fantastisk lite ut! Kjører du med det (og original dimensjon)? Ja, høres veldig lite ut, men med mer bagasje/folk i bilen så sier tanklokket betydelig mer. Jeg selv har kun sportspakke hjul på vinterhjul og jeg har kjørt med ca 2,6 hele vinter. Så på dekkene at de var slitt litt mer på midten av dekket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 11, 2010 Author Share Posted April 11, 2010 SH sa i en annen tråd at han snart skulle kjøpe no greier til shining' date=' så detta er nok bare enten en liten test eller evt. photshop [/quote']Tommern; Jeg fant ut at jeg måtte ha litt mer inngående kjennskap til hvordan de forskjellige bilpleiemidlene funket, så jeg tok turen til Rudi Lundgrenn i helgen for litt input Helt siden jeg så bildene av R-klassen Rudi jobbet på i fjor høst, har avtalen vært at han skulle få bryne seg på min ex-taxi med 360.000km og diverse (mer eller mindre heldige) lakkeringer. Jeg gav uttrykk for at jeg kunne tenke meg å lære mer om bilpleie, og Rudi var ikke sen om å tilby seg å skolere meg samtidig som han jobbet på bilen min. Det tok sin tid før det endelig passet for begge to, men lørdag 10.april satte jeg kursen mot Kongsvinger - og for en timing; Etter lengre tids gråvær skinte solen som om den aldri hadde gjort annet, og alt lå til rette for en fin helg i bilens ånd. Det tok ikke lang tid etter at jeg kom frem før diverse lurium for å klargjøre bilen for korreksjon av lakken. Slik så bilen ut da jeg kom frem til Rudi, med påskemøkken etter hjemturen fra Stavanger - de sorte feltene er områder jeg tidligere hadde vasket for å legge farge i noen steinsprut: Avfetting og felgrens av god årgang ble nøye påført gråtassen: Før det var på tide å få på litt krem: Ikke mye "perling" her etter en kald vinter med mye avfetting og kraftige vaskemidler: Rudi tok seg god tid med felgene, og jobbet inn både felgrens og avfetting - innimellom kom det noen hyggelig ord om de mange eikene: Ferdig vasket og klar for litt korreksjon i form av polering: Vel plassert på snei i Rudis dobbelgarasje: Før vi gjøv løs på bilen, delte Rudi bagasjelokket inn i noen mindre soner for å prøve litt forskjellige kombinasjoner av poleringsmidler og puter. Maskinen han bruker er en Flex poleringsmaskin, jeg ble etterhvert med på jobben med en rimeligere (men etter min mening bra) Einhell-maskin: Med mange omdreininger og høyt trykk kan det være fort gjort å ødelegge lakk på lister o.l., så bilen ble grovmaskert før arbeidet begynte: Bildet i posten lenger oppe viser en enkel 50-50 av forskjermen etter litt jobbing med 3Ms gule polish og pad. Dessverre fikk vi ikke tatt før/etter-bilder (eller før-bilder generelt) av venstre bakskjerm, som virkelig hadde fått gjennomgå tre år med maskinvask, denne var så ille at forskjermen som er avbildet lenger oppe så nypolert ut. Etterpå ble den dog meget bra! For moro skyld prøvde jeg meg litt på frontfangeren, som var så sandblåst at den så mer grå enn sort ut - jeg hadde ingen ambisjoner om å få denne bra siden den uansett skal byttes i løpet av første halvdel av nærmeste fremtid, men etter å ha sett hvor mye bedre den kunne bli med ekstremt liten innsats så tok jeg hele: Etter en laang lørdag og deler av søndagen begynte bilen å nærme seg ferdig korrigert, og jeg tror ikke jeg var den eneste som gledet meg til å trille bilen ut i solen: Men før vi kunne kjøre den ut måtte vi legge på litt beskyttelse, og etter mye diskutering og lukting falt valget på Meguiars #16. Denne skulle legges på så tynt som mulig og virke i 15-20 minutter, og føltes som ren lek etter all poleringen. Rudi fikk den tvilsomme æren av å legge voks (en annen type) på felgene, og igjen fikk jeg mange fine kommentarer om alle eikene: Det gikk naturligvis ikke like fort med meg som med Rudi, men panseret var ett av panelene som jeg tok alene. Jeg fikk skryt av læremesteren, og kan vel ikke annet enn å si at jeg var fornøyd med resultatet selv også: Med poleringen unnagjort, voksen tørket av og nervene i høyspenn ble bilen rygget ut i solskinnet - og for en bil! Resultatet var uovertruffent, og matchet utrolig nok forventningene mine (ikke utrolig fordi Rudi ikke er dyktig, men fordi jeg har en tendens til å forvente for mye): One happy owner: Som vanlig etter at bilen er polert og vokset så er det greit å dusje den litt for å få bort siste rest av støv og denslags, og jammen fikk bilen vannskrekk etterpå: Tusen takk til Rudi Lundgrenn for en fantastisk bra utført jobb, og særdeles inspirerende og god opplæring - en slik "pakke" kan trygt anbefales! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Steike så bra Svenni, Du ser jeg frem til at du en gang returnerer Stavanger som Polish Guy ! Jeg skal holde den gamle 124'n fri for lakkbehandling inntil du kommer å misjonerer oss i heimbyen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viper Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Flott sammendrag SH! Bilen så jo rett ny ut på bildene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Fy F.... sykt bra resultat! Hvilken felgrens brukte du/dere? Har nemlig mange fine trange eiker på mine vinterhjul også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Har vært innom i helgen og inspisert progress og resultat. Og bildene lyver overhode ikke. Det blei BRA! Noe av det som gir så bra resultat er Rudi's entusiasme og den ære han legger i arbeidet. Kan trygt anbefalles til folk som ønsker og ta vare på bilen sin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Ser veeeldig bra ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Fy F.... sykt bra resultat! Hvilken felgrens brukte du/dere? Har nemlig mange fine trange eiker på mine vinterhjul også Felgrensen heter Bilberry, er vannbasert og kan blandes ut etter behov, løsningen vi har brukt her var blandet 1:4. Produktet fåes kjøpt hos www.scandicshine.no som klubben har avtale med. Syns absolutt ikke at denna bilen ser ut som en "gammal taxi" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunsen Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Det er helt sykt å se hvor bra det kan bli når en har riktig utstyr ,produkter og folk som kan jobben sin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Det skal vel egentlig være nanolakk på denne skal det ikke? Vet dere hvor mye som er opplakkert? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Selv vet jeg iallefall det at passajerdør foran hadde SYKT hard lakk, resten av bilen hadde ganske så takknemlig lakk å jobbe med... R-klassen jeg tok i fjor med samme fargekode skulle vel og ha nano-lakk, den var nokså myk og fin å jobbe med, omtrent som det meste av bilen til SH... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 12, 2010 Author Share Posted April 12, 2010 Takk for all skryt (om jeg kan si det), veldig fornøyd med resultatet selv Store deler av bilen er omlakkert, men foruten høyre fordør så virket den forholdsvis unison å jobbe med.. Jeg har hørt at nanolakk er myk når den er varm, men vet ikke så mye mer enn det. De delene som jeg "vet" at har original lakk var med andre ord som de delene jeg vet er omlakkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Ikke overraskende ble dette et kanonbra resultat. At Rudi kan jobben sin, er det ingen tvil om Nå får du sette kursen vestover og dra igang en polish-vekkelse Sven Håkon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Ikke overraskende ble dette et kanonbra resultat. At Rudi kan jobben sin, er det ingen tvil om Nå får du sette kursen vestover og dra igang en polish-vekkelse Sven Håkon. Sven Håkon Sven Håkon :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Dette var akkurat det bilen din manglet SH. En skikkelig make over. Nå snakker vi å ha ting på stell her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odd Sigurd Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Ikke overraskende ble dette et kanonbra resultat. At Rudi kan jobben sin, er det ingen tvil om Nå får du sette kursen vestover og dra igang en polish-vekkelse Sven Håkon. Sven Håkon Sven Håkon :lol: Må komme innom Haugesund å ha ett kurs også ,det såg vannvittigt bra ut,what a shine det var i lakken,nydelig,hvor mye koster en slik behandling av bilen og hvor mange timer holdt dere på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 de begynte vel med vasken i 12 tida. Da jeg dro klokka 4 hadde de begynt med maskina. Klokka halv 2 var de fremdeles våkne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.