Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Er vel ikke så unormale priser for en B-service det der, men så er vel ikke klubbrabatten med her heller, så litt billigere blir det jo :) Men på en eldre MB uten garanti gjør man vel dette selv til en langt rimeligere penge :)

Er det normalt å betale 4700kr for oljeskift på service? Jeg har ikke gjort det på BOS på maaange år, så jeg vet ikke. Oljen i seg selv koster jo ikke met enn ca 700kr, så de må jo kløne en del for å bruke så lang tid at det koster 4000kr.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Er vel ikke så unormale priser for en B-service det der, men så er vel ikke klubbrabatten med her heller, så litt billigere blir det jo :) Men på en eldre MB uten garanti gjør man vel dette selv til en langt rimeligere penge :)

Er det normalt å betale 4700kr for oljeskift på service? Jeg har ikke gjort det på BOS på maaange år, så jeg vet ikke. Oljen i seg selv koster jo ikke met enn ca 700kr, så de må jo kløne en del for å bruke så lang tid at det koster 4000kr.

Betalte 4.700,- for A-service på min, samme pris som på øvrige C-klasser. Kampanjepris og medlemsrabatt gjaldt ikke, med unntak for noe filtergreier. Er jo bare oljeskift det også? De bruker max 1 time på servicen. Det vet jeg ettersom de klønet det til en gang før jeg skulle på sommerferie og bilen skulle på service noen dager før. Leverte den onsdag morgen og fikk beskjed hver dag at de ikke fikk tatt den (tidligere ansatt som hadde skapt krøll for dem). Heldigvis fikk jeg levert den på nytt fredag, 1 time før de stengte og de tok servicen mens jeg ventet.

• 11 months later...

Da var det på tide å sveive i gang denne igjen, etter en lang og fin sommer med cabrioleten. Denne har stått stille siden april, noe jeg ikke tror den likte noe særlig.. Mine foreldre har hatt den stående i garasjen hjemme hos seg i Stavanger, og skulle kjøre den til Oslo for meg før helgen - men ved oppstart var det full SBC-krise, med rødt, blinkende instrumenthus og ingen mulighet til å sette bilen i gir. Med 485.000km bak seg er det ingen overraskelse at SBC-pumpen nok begynner å bli litt sliten, så jeg hadde en teori om at feilen ville gå seg til dersom de fikk beveget bilen litt. Etter å ha instruert dem - per telefon - om hvordan de kunne få overstyrt sperren på girvelgeren, fikk de omsider rullet litt frem og tilbake, og ganske riktig ble (denne) feilen borte. Dog var fortsatt ABS, ESP, parameterstyring og alt annet som er avhengig av å vite hastigheten på alle hjul satt ut av spill - etter en diagnose viste det seg at det var ABS-ringen på høyre side bak som tydeligvis har forvitret bort i løpet av sommeren (venstre side ble byttet for noen år siden). Men, bilen er i det minste kjørbar, så de kom seg østover uten andre problemer. Motor og girkasse - og for den saks skyld alle øvrige komponenter - oppførte seg dog prikkfritt 👌

Sesongen ble innledet med en tur i strålende vær til Frognerseteren - selv om det vel, været tatt i betraktning, hadde vært en passende "sistetur" for cabrioleten heller:

IMG_4112.thumb.jpg.4d30bc3487f5cb8647d0fc79f889d03c.jpg

• Like 1

• 2 months later...
On 10/12/2018 at 1:27 PM, Marevan said:

Må huske at "service B" er LITT mer enn bare et oljeskift da. Det er tross alt en del sjekk som skal gjøres på bilen også. Skal sies at jeg absolutt ikke synes det kvalifiserer til den summen, men dog. litt mer enn et oljeskift :P

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
17 hours ago, HåvardR said:

Kva pris ser du for deg for denne legenden?

Laaaangt under selvkost 😄

Jeg har ikke en konkret pris sånn sett, mer ett tall jeg regner som nedre smertegrense før det gir mer mening å plukke den i biter.. Send meg gjerne en PM om du er interessert i å diskutere noe.

• 3 weeks later...
17 hours ago, Wicky said:

Og hva er så det nedre smertegrense tallet...?

Jeg tenker at et sted rundt 50K er kurant, men nå blir SBC fikset og da går det kanskje an å forvente mer (basert på hva «tilsvarende» biler ligger ute for på Finn).

3 hours ago, Rudi said:

Jeg vil ha distronic'en😛😛

😄

• 3 months later...

Smått med oppdateringer om denne bilen for tiden. En kompis av meg har lånt den siden jeg kjøpte CLSen, så jeg har ikke hatt så mye hands-on opplevelser med den siden det. I mellomtiden har dog SBC blitt reparert og fungerer perfekt igjen, og nå nylig ble EU-kontrollen gjennomført:

7FD9D493-5227-4EA2-BC87-F9C8754A62D7.jpeg.eb68c88ef47e75a15ef115d91eed2c74.jpeg

Blinklyset i høyre sidespeil visste jeg om, men rakk ikke å reparere det før kontrollen. Spacerne visste jeg naturligvis også om, men dette er første gang de har blitt påpekt på en kontroll.. Litt irriterende at jeg må vise bilen på trafikkstasjon for å få slettet 10.1, men men..

Dette er første gang jeg har fått feil på bremsebelegg/skiver på kun én side - byttet naturligvis på begge sider uansett, og sjelden har jeg vel vært mer enig i en anmerkning:

F20EB7D5-A4CD-4B81-B3B6-C4D2612BB5DC.thumb.jpeg.512ff23f5d505070f4a55da60e6adc89.jpeg

Som bildet viser var det knapt belegg igjen, og bøylen som holder klossen fast i stempelet hadde smuldret helt bort.. Det var generelt mer korrosjon på venstre side enn høyre, noe jeg også har lagt merke til ved tidligere anledninger..

En annen ting som var merkbart var at klossene var slitt mer på den ene siden. Usikker på om det er normalt eller kan indikere noe annet:

A4189690-7DD7-407A-A5DD-0AF6AC48F486.thumb.jpeg.19379fca79a76d615fafe9e864a18ba6.jpeg

Bilen er nå uansett klargjort for etterkontroll og inspeksjon, med blinklysene i orden og nye klosser bak. Spacerne er fjernet, og forhåpentligvis holder det for trafikkstasjonen:

9D9136A1-3387-4E81-8C50-8C35FAEB72DA.thumb.jpeg.13dba50a3c96b31055a892ad506d5bfb.jpeg

Regner med at budene begynner å renne inn etter at EU-godkjenningen er i orden 😎

Venstresiden får saltspruten fra møtende trafikk om vinteren, spesielt i byen. Jeg vil tro dette også kan mjukgjøre belegget så det slites mer. Eneste jeg kan tenke meg. Har du sjekket slitasje framme og sammenlignet høyre/venstre?

8 hours ago, tommern57 said:

Venstresiden får saltspruten fra møtende trafikk om vinteren, spesielt i byen. Jeg vil tro dette også kan mjukgjøre belegget så det slites mer. Eneste jeg kan tenke meg. Har du sjekket slitasje framme og sammenlignet høyre/venstre?

Du er nok inne på noe her, ja - husker blant annet dette fenomenet fra 190en også. Har ikke fått sjekke belegget fremme ennå, det gikk litt fort i går kveld 😄

55 minutes ago, FrodeS said:

Sjekket om calipperne glir lett, da? Går det litt trått, så vil klossene slites mer. 

Har ikke gjort noen vitenskapelig måling, men jeg fikk da åpnet dem med håndmakt uten større problemer enn vanlig. Begge ble i tillegg byttet med nye for noen få år siden, så håper de varer lenger enn det..

I dag hadde jeg alliert meg med kompisen som låner bilen, og sammen dro vi til trafikkstasjonen for å vise den i forskriftsmessig stand og forhåpentligvis få slettet punkt 10.1 fra kontrollseddelen. Jeg hadde på forhånd funnet ut at Risløkka Trafikkstasjon har drop-in mellom 08-15 onsdag til fredag, og vi var godt innafor dette da vi ankom et så godt som tomt område.

A91485FC-96AC-4DF6-9B00-61AB7F88AAC1.thumb.jpeg.c940d4fe0f5e546dca340f56a52479dc.jpeg

Men her må jeg tilstå at jeg nok fullstendig har misforstått konseptet drop-in - på trafikkstasjonen betyr ikke dette at man «dropper inn», men snarere at man stiller opp før fuglene fiser om morran, og er man heldig får man time i løpet av dagen. Er man uheldig er det mange som ønsker kontroll denne dagen, og man må prøve igjen morgenen etter.

For dem vi snakket med på stasjonen var dette fullstendig åpenbart, men for oss andre var det simpelthen litt overraskende - noen av oss var sågar litt overrasket over at dette ikke stod på nettsidene deres, men det er kanskje slik at man lærer best av å finne ut av ting selv. Ikke vet jeg hva motivasjonen for å holde dette hemmelig er, men kompisen min tilbød seg heldigvis å stille på samme sted grytidlig i morgen - krysser fingrene for at han får en time når det passer timeplanen hans i løpet av dagen 🤞

20 hours ago, Sven Håkon said:

Kompisen kom seg tidlig opp og var førstemann i køen for 'drop-in' i dag, og etter et kvarters tid var punkt 10.1 slettet og en rask etterkontroll er det som gjenstår 👌

DSC_2939.thumb.JPG.a12b9960257e5a877bf3392300ed777e.JPG

Så de tar ikke etterkontrollen med en gang asså? Du verden så mye hassel det blir av slikt. Skal ikke være enkelt. 

Bilen ser bra ut åkke som. Tøffe hjul!