Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir


Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

 

Hvordan gikk det med skiltene??

 

Det var komplett umulig å få tallkombinasjon eller original skilttype fra 2005, og dersom jeg skulle fortsette å ha PA måtte jeg vente en uke lenger - kapitulerte fullstendig og konverterte fra bygdebil til bærumsvogn:

 

IMG_1943.jpg

 

For å kontre imaget den nye bokstavkombinasjonen gav dro jeg på snartur til kontinentet og samlet inn litt insekter.

 

 

På vei nedover fikk jeg endelig (?) testet dekktrykksmonitoren skikkelig:

 

IMG_1903.jpg

 

Ikke verdens beste bilde, men det var andre ting å tenke på enn Kodak-moment da dette hendte. Takket være at systemet virket som det skulle fikk jeg senket hastigheten og stoppet før dekket tok skade av hendelsen. Eller, MER skade av hendelsen blir vel riktigere, litt hadde det jo allerede fått:

 

IMG_1906.jpg

 

Ikke annet å gjøre enn å legge om til reservedekket og prøve å finne noen som kunne plugge hullet:

 

IMG_1904.jpg

 

Meeen, siden klokka var omtrent midnatt og posisjonen var E6 litt nord for Göteborg var det ikke så lett å få orden på det - jeg kjørte til de neste bensinstasjonene på vei sydover, men det eneste de hadde der var tetteskum til å sprøyte inn i dekket, noe jeg ikke ønsket. Med reservedekket montert var maks hastighet 80km/t, så det tok litt tid å komme seg fra stasjon til stasjon, og til slutt gav jeg opp og ringte veihjelp som skulle sende noen så raskt de kunne. Det tok knappe to timer før hjelpen var på plass, men lyspunktet var jo at jeg fikk klokket inn noen arbeidstimer på en døgnåpen McDonalds. Da hjelpen ankom tok det omtrent tre minutter, så var hullet plugget og dekket fylt opp med luft igjen:

 

IMG_1910.jpg

 

 

Dette ble heldigvis turens mest dramatiske hendelse, og bilen oppførte seg ellers (og som vanlig) eksemplarisk. Den fikk strukket litt på toppfarten igjen, og rundet sågar nok et tall verdt å nevne:

 

IMG_1936.jpg

 

IMG_1939.jpg

 

 

At en bil som har rundet 475.000km uten videre gjør 200km/h, og i tillegg kan ligge oppunder denne hastigheten en hel dag, er fortsatt imponerende synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

De der stagene til høydeføler foran (biler med airmatic har på begge sider) kan laget et voldsomt leven når de blir dårlige.

 

Generelt tips kan være å ha et sånt her sett i bilen: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-2000022836/

Har aldri hørt noe som helst fra nivåsensoren før den røyk, dog var den som nevnt veeeldig treg i alle ledd. Smurte opp så godt jeg klarte, og har resten av delen fra donorbilen i fall det er mer som ryker.

 

Sånn pluggesett har jeg tenkt på å kjøpe i flere år, men som med så mye annet glemmes det bort når det ikke trengs - og når det trengs, veel...

 

Lagre den i Stavanger  8)

Hehe, ja det er ikke umulig at det blir lagring av den - usikker på om den egner seg for salg, eller om jeg i det hele tatt vil selge den  :shock:

Link to comment
Share on other sites

Så hva er det nye som kommer inn?

 

El smart

El vw up

El camino?

El-smart var faktisk et alternativ (som nr2-bil) da jeg begynte å jobbe i Asker - nesten samme pris å finansiere og drifte en 3-4 år gammel slik sak som å kjøpe busskort!

 

Men nei, valget falt på noe helt annet, på alle måter. Har bestilt fly til Tyskland for å hente stasen den 27.juni, hvorpå turen går rett til Nederland for noen mindre modifikasjoner på veien hjem.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Men nei, valget falt på noe helt annet, på alle måter. Har bestilt fly til Tyskland for å hente stasen den 27.juni, hvorpå turen går rett til Nederland for noen mindre modifikasjoner på veien hjem.

 

fortell!!! :D

Link to comment
Share on other sites

fortell!!! :D

 

Holder kortene litt tett til brystet frem til neste uke - dog er det én likhet med tidligere bilvalg; Jeg gikk for minste motor også denne gangen! :D I tillegg er det en Mercedes da, med en god del utstyr..

 

Ta masse bilder av modifikasjonene.

Skal prøve å få dokumentert det hele så bra som mulig  :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Med sommerbilen trygt parkert for vinteren, er det igjen denne gamle traveren som utfører forefallende transportoppdrag.

 

Denne har stått parkert på hytta i Lærdal siden jeg kjøpte cabrioleten, og ble hentet derfra nest siste helg i september. Samme helg var stormen "Knud" på besøk, noe som førte til tidvis utfordrende kjøreforhold over fjellovergangene i sør-Norge. Siden jeg hadde planlagt å kjøre over Hemsedalsfjellet og bilen fortsatt stod på sommerdekk var det en stund usikkert om jeg i det hele tatt ville komme meg hjem til Oslo, men heldigvis ble det både tørt og relativt fint vær denne dagen:

 

IMG_4151.jpg

IMG_4134.jpg

 

 

Vel hjemme i Oslo gikk det ikke mer enn en knapp ukes tid før den igjen ble satt på prøve, denne gangen for å hente ved til høsten (og vinteren?). Jeg fikk snakket meg til å fylle bilen med så mange sekker jeg klarte før jeg betalte, siden jeg ikke var helt sikker på om jeg fikk plass til 10 eller 12 stk. Etter en runde med ved-tetris viste det seg dog til min store overraskelse at jeg fikk plass til 20 sekker! Selv selgeren var imponert over dette, og bilen bar også preg av de drøye 300kg ekstra vekt den fikk tildelt:

 

IMG_4199.jpg

 

IMG_4202.jpg

 

 

Med ved blir det alltid en del bøss:

 

IMG_4204.jpg

 

 

Men tørr skitt er det heldigvis enkelt å hamle opp med, så etter et kvarters støvsuging så bilen igjen anstendig ut:

 

IMG_4206.jpg

 

 

Vedhentingen ble siste tur på sommerdekk for denne traveren, kanskje for all fremtid faktisk, for like etter ble vinterdrakten påkledd - takboksen var det to grunner for å montere såpass tidlig; delvis for å få plass til all veden i boden, men også i forkant av en planlagt tur til fjells den påfølgende helgen:

 

IMG_4210.jpg

 

 

Nevnte tur gikk til Gjendesheim i Jotunheimen, og jammen er jeg glad jeg la om til vinterdekk før turen - fredag kveld føyket det så voldsomt på toppen av fjellet at det føltes mer som februar enn oktober:

 

IMG_4217.jpg

 

 

Etter ankomst ble ikke bilen brukt stort mer denne helgen, men slappet av i nydelige omgivelser (og fantastisk vær):

 

IMG_4344.jpg

 

IMG_4356.jpg

 

 

Været var heldigvis bedre på toppen av fjellet på søndagen, dog var føret fortsatt av en art som gjorde vinterdekk til det riktige valget:

 

IMG_4367.jpg

 

 

Bilen har siden jeg hentet den ut igjen oppført seg eksemplarisk, og på hjemturen fra Gjendesheim klokket den inn et snittforbruk på 0.49l per mil, på tross av 5 personer i bilen, takboks og bittelitt for lite luft i dekkene (en av ventilene sitter bom fast, og jeg foretrekker å kjøre med jevnt trykk fremfor ubalanse mellom to sider)!

Link to comment
Share on other sites

Ikke mange personbiler som kn skryte av det lasset der :D

Hadde jeg ikke vært så opptatt av å beskytte dør- og taktrekk tror jeg jammen jeg hadde fått inn flere også  :shock:

 

Nå blir det varmt til vinteren

Krysser fingrene for at det holder en stund - har ikke svidd av én sekk ennå en gang  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt med Mercedes Me-Adapter på denne bilen i en stund nå, og med unntak av at den nylig har sluttet å oppdatert tanknivået fungerer den greit. Bortsett fra at det er artig å se hvor jeg har kjørt og fylt diesel, har det ikke vært tydelig hvilken merverdi den har sammenlignet med andre apper. Men, i dag fikk jeg en epost fra valgt forhandler med et konkret tilbud på neste service basert på hva bilen har kommunisert at den trenger!

 

Usikker på om jeg slår til på tilbudet eller ikke, men det er uansett en artig merverdi for meg som bruker:

 

Epost%20fra%20MB%20Adapter.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...