Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir


Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Blir jo skikkelig innspirert til å ta bedre vare på min egen s211 320cdi 03' når jeg leser tråden din :)

Takk, hyggelig tilbakemelding! Og ja, det er vanskelig å finne noe å bytte ut 211en med  :D

 

I kulda bør den gi høyere ladespenning enn i varmen.

Bør den det, eller skal den det?

Link to comment
Share on other sites

Dersom webastoen starter på andre forsøk og går normalt, så er det nok ikke det

Dersom du har originaldyser, kan det nok være lurt å sjekke returen. Sprinteren på verkstedet begynte å bli uggen å starte dess kaldere det var. Var ei dyse som var sliten. Skifta den, og da var det en helt annen vilje i starten. Den har vel rundt 400 på telleren.

 

Ikke sikker på at det er temp.regulering på dissa generatorene.

Link to comment
Share on other sites

På min tidligere 211 hadde jeg ett par tilfeller hvor webasto trengte 2 oppstart for å komm igang.

Begge ganger var det en liten diesel lekkasje ved fødepumpe bak ved tanken/høyre bakhjul.

Sjekk for svetting/lekkasje mellom tank og brenner. Tror dette skaper luft i systemet som gjør at brenner stopper ved første start. Første oppstart etter fiks vil den også stoppe. Deretter OK.

Lav volt/lading er vanlig etter oppstart i kulde. Mye/høyt forbruk og mange forbrukere en god periode etter start.

Link to comment
Share on other sites

På min tidligere 211 hadde jeg ett par tilfeller hvor webasto trengte 2 oppstart for å komm igang.

Begge ganger var det en liten diesel lekkasje ved fødepumpe bak ved tanken/høyre bakhjul.

Sjekk for svetting/lekkasje mellom tank og brenner. Tror dette skaper luft i systemet som gjør at brenner stopper ved første start. Første oppstart etter fiks vil den også stoppe. Deretter OK.

Lav volt/lading er vanlig etter oppstart i kulde. Mye/høyt forbruk og mange forbrukere en god periode etter start.

Aha, dette kan jo være en årsak - jeg skal prøve å få inspisert tank og overgang, takk for tips! :-)

 

Dersom webastoen starter på andre forsøk og går normalt, så er det nok ikke det

Dersom du har originaldyser, kan det nok være lurt å sjekke returen. Sprinteren på verkstedet begynte å bli uggen å starte dess kaldere det var. Var ei dyse som var sliten. Skifta den, og da var det en helt annen vilje i starten. Den har vel rundt 400 på telleren.

 

Ikke sikker på at det er temp.regulering på dissa generatorene.

Kan man sjekke dysene ved hjelp av StarDiag, eller må de demonteres og testes i rigg?

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikker på om Star gir noe svar her. Det vanlige er å ta av returslangen(e) og sjekke hva som kommer ut. Det finnes slike kit man kan sette på som måler mengde over en viss tid. Men om du tar av en retur, så skal det bare dryppe pent ut på tomgang.

En liten slangestump og en tomflaske, vil gi greit svar om det er noe vesentlig forskjell på de forskjellige dysene.

 

Et eksempel fra Bilens Sosialkontor: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dieseltester-common-rail-2000022690/

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikker på om Star gir noe svar her. Det vanlige er å ta av returslangen(e) og sjekke hva som kommer ut. Det finnes slike kit man kan sette på som måler mengde over en viss tid. Men om du tar av en retur, så skal det bare dryppe pent ut på tomgang.

En liten slangestump og en tomflaske, vil gi greit svar om det er noe vesentlig forskjell på de forskjellige dysene.

 

Et eksempel fra Bilens Sosialkontor: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dieseltester-common-rail-2000022690/

Takk for tips! Tipper det blir slangestump og flaske - kitet du linker til ser fint ut, men 1400kr trenger jeg ikke å bruke for å se dette.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være kjekt å måle eksakt forskjeller for det rent akademiske, men for de fleste så holder det med å se om det er forskjeller.

Men går du på andre verktøyleverandører, så kan du i alle fall gange prisen to-tre ganger

Jeg tenker også at en timet sammenligning vil gi en indikasjon på om det er forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være kjekt å måle eksakt forskjeller for det rent akademiske, men for de fleste så holder det med å se om det er forskjeller.

Men går du på andre verktøyleverandører, så kan du i alle fall gange prisen to-tre ganger

Jeg tenker også at en timet sammenligning vil gi en indikasjon på om det er forskjell.

Fire 0,5 liters brusflasker, eller engangskopper og fire slangebiter som passer på returen på dysene er vel  strengt tatt det du trenger for å se om det er en dyse som skiller seg merkbart ut på returmengde.

 

Hadde lignende startproblemer på en vito (om611), den slapp dobbel returmendge ut fra en dyse, i forholdt til de tre andre, og greide dermed aldri å bygge opp trykk nok til å at den skulle starte.

 

Sent fra min G3112 via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fire 0,5 liters brusflasker, eller engangskopper og fire slangebiter som passer på returen på dysene er vel  strengt tatt det du trenger for å se om det er en dyse som skiller seg merkbart ut på returmengde.

 

Hadde lignende startproblemer på en vito (om611), den slapp dobbel returmendge ut fra en dyse, i forholdt til de tre andre, og greide dermed aldri å bygge opp trykk nok til å at den skulle starte.

Takk for tips - regner også med at man vil klare å se eventuelle forskjeller med det blotte øyet.  :thumbright:

 

Jeg mener å huske at man kan måle retur i star. Men er ikke sikker. Kom en tur innom om du skal forbi i Østfold, dersom du ikke har enkel tilgang på Star.

Takk, det skal jeg gjøre! Ingen Star jeg kjenner til her i byen dessverre..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bare bak, eller begge ender?  :(

Bare bak, noe som gjør at jeg heller mer mot idiotisk hærverk enn til kriminelt bruk. De har dog brukket skiltholderen i prosessen, noe jeg ikke klarer å se for meg at kan gjøres uten å stoppe litt opp / bruke litt tid..

 

 

Drittfolk. Likte Rjukan-bokstavene jeg. Tidsriktige tall og bokstaver. Du hadde heller ikke nye skilter, noe jeg også liker.

Enig i alt - har bevisst unnlatt å oppgradere til nye skilt av den grunn (selv om de originale er relativt slitt).

 

 

Forøvrig en kronglete prosess å få ordna opp i - jeg må fysisk dukke opp hos politiet for å anmelde tilfellet og få et signert dokument, som jeg så må ta med til en veistasjon som så kan gi meg nye skilt(er). Om jeg får nye med de samme bokstavene, eller må få nye, er jeg jammen ikke sikker på.

 

Link to comment
Share on other sites

Usikker når du mangler bare ett skilt om du må velge nytt regnr. Men du kan få skilter fra tiden/året bilen var registrert! Må dog gjøres en spesialbestilling via Lator skiltfabrikk. Det gikk vertfall før

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

bare og få ETT nytt skilt er ØNSKE til våre "nye" landsmenn . Da blir ikke nr stengt så de kan kjøre over grensen uten og bli stoppet . Bare ett skilt - kameraene ser bare forfra .  :shock:

Dette her er bare unødvendig å skrive. Ingen vet hva som har skjedd med skiltet, og uansett om det var som følge av en slik situasjon som du beskriver er det ikke greit å skjære alle over én kam av den grunn.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det siste året har jeg ikke brukt bilen stort, men det betyr ikke at det ikke skjer saker og ting med den. Som skrevet tidligere ble det ene skiltet stjålet like før påsken, stjernen forsvinner jo med mer eller mindre jevne mellomrom, og det er stadig litt vedlikehold som må gjøres.

 

Forrige helg tok jeg en spontantur til Stavanger, og la etter hvert merke til at lysene så ut til å lyse rett ned i bakken. Da jeg hadde startet kjøreturen (500km+) etter arbeidstid på onsdag, skjønte jeg at jeg nok burde finne ut av problemet underveis, siden det ville bli mørkt før jeg var fremme. Etter litt fundering og observasjon av hva som skjedde under selvtesten ved oppstart (noe som var vanskelig nok å finne ut av siden det på dette tidspunktet var strålende solskinn), skjønte jeg at feilkilden måtte ha med en av de to nivåsensorene som sitter på for- og bakakslingen. Lyktene beveget seg nemlig både opp og ned under selvtesten, men bare bittelitt. Dette indikerte at motorene som justerer lysene, samt kablingen til disse, var i orden. Sensoren på forakselen er montert på øvre bærebro på høyre side, og er følgelig enklest å sjekke. Slik så det ut her:

 

IMG_1840.jpg

 

Eller, dette er faktisk etter at jeg har fiklet med armen som skal være festet i øvre bærebro; Braketten som skrus fast i denne hadde nemlig blitt revet rett av, og begge de to armene var klemt inn bak innerskjermen. Det var heldigvis (?) så stor motstand i leddene at jeg fikk satt den lengste armen nedover slik bildet viser, noe som gjorde at lysene var omtrent korrekt justert. Før jeg gjorde dette trodde bilen at fronten var kjeeempehøy i forhold til bakaksling og forsøkte derfor å justere lysene tilsvarende langt ned. Hvordan dette har skjedd aner jeg ikke, siden jeg ved de siste gangers kjøreturer kun har kjørt i fullt dagslys. Jeg la dog ikke merke til dette da jeg la om til sommerdekk for noen uker siden, men mistenker at noe har skjedd i forbindelse med dette og at de to armene har blitt presset inn bak innerskjermen i etterkant ved full sving på hjulet. Dette blir dog bare spekulasjoner..

 

Uansett så hadde jeg nå omtrentlig korrekt justerte lys, men de var nå redusert fra selvjusterende til statisk justerte. Jeg dro derfor ut til BoS Rogaland, som gjerne kunne skaffe armen (og braketten) jeg trengte, men at denne ikke ville komme før etter helgen. Da kunne jeg heller ordne det her hjemme i Oslo, så jeg takket nei og dro for moro skyld innom Knox, den lokale bilopphuggeren i området. Her fant jeg for første gang en 211 stående (noe som vel er et tydelig tegn på at disse bilene begynner å bli gamle), og attpåtil var det en bil med xenon som hadde delen jeg trengte! Jeg var dog ikke særlig godt forberedt til å skru, men møtte tilfeldigvis Jonas og Glenn fra lokallaget som var på jakt etter deler til et motorbytte de holdt på med. De hadde heldigvis med seg verktøy som jeg fikk låne, og fem minutter senere var komplett sensor og armstell skrudd ut av 211en. På min egen bil var dog brakett og gjengetapp blitt såpass godt forent med bærebroen at jobben tok betydelig lengre tid, men til slutt kom det ut. Jeg valgte å la original sensor stå, all den tid den fortsatt fungerer som den skal:

 

IMG_1844.jpg

 

Med den gamle braketten ute var det fort gjort å montere inn ny arm og brakett, og til slutt så det hele ut som det skulle igjen:

 

IMG_1845.jpg

 

Uforutsett arbeid er aldri særlig stas, men 200kr og en times arbeid var likevel ingen upris å betale for å ha ting på stell.

 

 

Turen forøvrig bød (som vanlig) ikke på videre overraskelser, foruten gleden av å kjøre over Evje i stedet for rundt Sørlandet - makan til underholdende veier er det lenge siden jeg har kjørt på! I tillegg til spektakulært vær og fantastiske omgivelser var veien dessuten omtrent uten trafikk, så denne ruten kommer jeg nok til å velge igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...