Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Skulle vært en slik funksjon på stjerna :axe:

Det burde ikkje vere umulig, snart berre S-klassa som har den tradisjonelle stjerna :(

Så en E200 bensin 4matic medc lysebrun farge og exclusivepakke i dag. Faktisk veldig pent med stjerna på panseret på 213 også..

Krysser fingrene for SBC-feilen din Sven Håkon.

Skulle vært en slik funksjon på stjerna :axe:

Det burde ikkje vere umulig, snart berre S-klassa som har den tradisjonelle stjerna :(

Så en E200 bensin 4matic medc lysebrun farge og exclusivepakke i dag. Faktisk veldig pent med stjerna på panseret på 213 også..

Hørest ut som ein herlig bil  :thumbleft: :salute:

Den automatisk nedfellbare stjernen er kul - så et par slike på eBay for mange år siden og lurte på å kjøpe til 190en. Husker jeg også så en "stjernealarm" med en eller annen mekanikk som aktiverte hornet dersom stjernen ble bøyd for mye ut fra vanlig posisjon. Angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte dem :-P

Har tidligere også lurt på å kjøpe en avtagbar stjerne (finnes flere på eBay), men er redd jeg bare kommer til å glemme å ta den av..

Angående SBC så inspiserte jeg jordingspunktet og pluggen som går inn på pumpen i går. Pluggen så bra ut, og det samme gjorde for så vidt jordingen - litt grått belegg var det likevel å pusse bort, så dersom jeg er heldig så var feilen bare forårsaket av litt dårlig kontakt på et tidspunkt. Visstnok har jordingen på SBC-pumpen også vært del av en "recall action", så det skadet nok uansett ikke å sjekke det.

Praktisk hvis det er så enkelt.

Vi fikk motorlampe på 240'n her en dag. Diagnosen viste feil på noe entluftungsdilldall. Den viste meg noen mulige årsaker, og da jeg valgte en for å sjekke nærmere, fant jeg en vakuumslange som var løs. Krysser fingrene for at det var alt.

• 1 month later...

Helgen ble tilbrakt på hytta, og timingen for avgang fra Oslo nordover på E6 kunne nok vært mer gjennomtenkt - start av vinterferie kombinert med noens uhell på Skedsmo førte til enorme, stillestående køer og tre ganger så lang tid på å komme frem. Tiden på E6 ble stort sett tilbrakt tilnærmet stillestående (gjennomsnittshastighet på 9km/t hit), og plutselig dukket symbolet for kjølevæske opp i instrumenthuset. Temperaturen var OK, og det var ingen info å finne om hvit advarsel i instruksjonsboken, kun røde varsler. Sjekket nivået for kjølevæske fysisk like etterpå, og dette så bra ut - er det noen som har kjennskap til hva som trigger denne meldingen?

IMG_4033.jpg

• 1 month later...

Med tanke på kilometerstand fungerer girkassen ganske bra, men ved forrige service ble det likevel funnet tegn på at den nok snart må overhales. Den siste tiden har den vært "litt rar", noe jeg har antatt at skyldes slitasje. Siden påskeferien dels ble tilbrakt i Stavanger stakk jeg ut i Dalen i går for å inspisere undersiden av bilen og oppdaget rød olje bakerst på panelet under girkassen - videre undersøkelser viste at selve girkassen var tørr og fin, men at det også var en del olje på panelet under støtfangeren. Her viste det seg at ett av rørene som går mellom oljekjøleren til oljeslangene hadde rustet i filler og lakk ganske mye.

IMG_4172.jpg

IMG_4173.jpg

Siden vi skulle kjøre østover igjen i dag ringte jeg BoS Rogaland for å høre om delen var på lager, noe den dessverre ikke var. Dog rakk de akkurat å bestille den fra hovedlageret i Oslo (jeg ringte 14:55, og bestillingene måtte sendes før 15:00), og kunne ha den klar til i dag morges! Jeg slo til og dro ut i Dalen igjen for å prøve å få orden på saken. Øverste del av røret er bare presset inn i kjøleren og holdes fast med et klips, men hadde ingen planer om å gi slipp. Etter en del rustløser, lirking, banking og pressing fikk jeg til slutt litt bevegelse i delen og klarte å få den ut uten å ødelegge radiatoren. Ganske stor forskjell på ny og gammel del:

IMG_4180.jpg

Den andre enden av røret er bare skrudd sammen med slangen, og var enkel å løsne. Ved inspeksjon viste det seg at det hadde rustet hull i en av de skarpe bøyene ca midt på røret. Det ser heldigvis ut til at MB har gått over til mer høyfaste materialer enn lakkerte stålrør, så forhåpentligvis holder det nye røret minst like lenge.

IMG_4181.jpg

Neste steg blir å bytte det andre røret som en preventiv løsning, noe jeg planlegger å få gjort ved neste service på girkassen. Jeg fylte på en drøy halvliter med olje, og merker stor forbedring i kassens oppførsel. Nivået er helt sikkert ikke korrekt, men inntil jeg får sjekket det grundig foretrekker jeg å ha litt for lite snarere enn litt for mye olje.

Jeg hadde forøvrig akkurat samme problem 190en da den hadde den originale automatkassen, hvor samme rør også rustet voldsomt.

Mudrace?

Ikke med vilje, men det så nesten slik ut etter et par-tre turer ned til Eggedal:

IMG_4207.jpg

Mesteparten forsvant dog av seg selv siden det var vått på veiene da vi kjørte hjemover:

IMG_4212.jpg

Satser på å få vasket bilen (både over og under) og lagt om til sommerdekk i løpet av uka.

Flott bil du har, og ser ut som at du tar godt vare på den  :)

Liker veldig godt felgvalgene dine både sommer og vinter, hvilken Mercedes kommer vinterfelgene dine fra?

Takk - det har etterhånden gått litt sport i å holde den i form tross høy kilometerstand :-)

Felgene stammer fra forrige generasjon S-klasse (W221), og brukes i kombinasjon med spacere for å få dem slik jeg ønsker.

Takk - det har etterhånden gått litt sport i å holde den i form tross høy kilometerstand :-)

Felgene stammer fra forrige generasjon S-klasse (W221), og brukes i kombinasjon med spacere for å få dem slik jeg ønsker.

Si fra om du skal selge dem, hadde passet fint på bilen min. Har lyst på noe litt mer utradisjonelt enn Monoblock felgene.

• 3 weeks later...

Si fra om du skal selge dem, hadde passet fint på bilen min. Har lyst på noe litt mer utradisjonelt enn Monoblock felgene.

Will do! Stod faktisk og tenkte at jeg tror de hadde passet bra på en 124 eller 201 :-) Nå er de dog vasket og satt bort til neste vinter, og samtidig gikk bilen fra dette:

IMG_4268.jpg

Til dette:

IMG_4288.jpg

Jeg ser at jeg har glemt å oppdatere tråden fra sommerens besøk i Nederland, så her kommer litt info derfra.

Først det obligatoriske bildet av forbruk-og-tidsforbruk på vei ned. Turen var ganske udramatisk, og gikk knirkefritt foruten en times trafikkork i Sverige:

IMG_2890.jpg

Før turen hadde jeg bestilt noen deler til girkassen, da denne i forkant hadde oppført seg litt merkelig; Ved start fra stillestående ble første gir såvidt brukt før den girte opp til andre gir, noe som førte til ubehagelig kjøring. Girskifter forøvrig var oftest temmelig harde, og innimellom kunne jeg kjenne svak nykking under kjøring med lite gasspådrag. Oljen som ble tappet ut av girkassen ble skiftet for ca 50.000km siden og var fortsatt rød og fin. Ved inspeksjon av bunnpanna og filteret viste det seg dog at det var litt spon i den. Spon av denne mengden og størrelse er vanligvis ensbetydende med at girkassen bør byttes, noe jeg også ble anbefalt. Vi sjekket pris på overhalt girkasse hos firmaet som overhalte konverteren min tidligere. Det var forsåvidt ingenting å si på denne, men jeg valgte likevel å prøve å bytte delene jeg allerede hadde bestilt - dersom girkassen holder et år eller tre til så har det likevel vært verdt det etter min mening. Symptomene jeg hadde hatt i forkant ble i hvertfall borte, og girkassen girer igjen som den skal nå.

Spon:

IMG_2896.jpg

Delene som ble byttet var el-platen (sort del vist på bildet) og solenoiden til lock-up på konverteren:

IMG_2898.jpg

På vei nedover fikk jeg også en merkelig lyd fra forstillingen, især under kraftig bremsing. Jeg mistenkte lagrene foran, og bestemte meg for å inspisere og eventuelt stramme disse. Dette gikk finfint på høyre side, men ved demontering av venstre side viste det seg at spindelen hadde dype slipespor og lageret var rustent. Sporene i spindelen var for dype til å slipe ned, så en brukt i god stand ble montert. Da den originale spindelen ble tatt ut viste det seg også at pakningen på bærekulen hadde sprukket, så denne ville uansett måtte byttes snart - bonus med andre ord.

Spindel demontert og klar for ny del:

IMG_2903.jpg

Glidebanen til lageret hadde dype merker:

IMG_2906.jpg

Etter å ha stadig oftere få varsel om lav spenning hadde jeg nå fått nok og bestemte meg for å ta tak i problemet en gang for alle. Dynamo, begge batterier og begge releer som styrer batteriene ble byttet. Dynamoen ble byttet i en nyoverhalt, batteriene i nye, originale, og releene i brukte erstatninger. Tidligere måtte det litt turtall til for at ladingen skulle ligge på ~14V, spenningen uten motor i gang lå oftest nærmere 11V enn 12V, og releet til det lille batteriet i motorrommet hadde feilmelding. Nå lader den ~14V på tomgang, spenningen ligger på ~12V med motoren i gang, og ingen av komponentene har feilmeldinger. Suksess!

Nytt, originalt ekstrabatteri på plass:

IMG_2907.jpg

"Nytt" rele for ekstrabatteri - disse finnes i mange utgaver og delenummer, og forhåpentligvis er dette en forbedret utgave:

IMG_2915.jpg

Original dynamo med 450Kkm bak seg, samt nyoverhalt med samme spesifikasjoner:

IMG_2917.jpg

Da AC-kompressoren ble byttet i høst, byttet vi også tørkefilteret (som er montert nedenfor AC-radiatoren). Her hadde vi tydeligvis ikke fått det helt tett, noe jeg også merket på klimaanleggets effekt. Anlegget ble tømt (for ca 1/3 av korrekt mengde gass), en ny O-ring ble montert, og vips var effekten tilbake som den skulle.

IMG_2918.jpg

En annen ting som gjenstod fra besøket i høst var å få dekktrykksmonitoren opp og gå. Alt var montert og fungerte som det skulle foruten en viktig detalj; Informasjonen kom ikke opp i instrumenthuset. Systemet som ble montert krevde instrumenthus fra 2006 (kode 806) eller nyere, følgelig måtte noe gjøres. Et nytt instrumenthus koster litt, og et brukt kan ikke brukes da disse låses til første-bil-de-kodes-til. Steve hadde noen komponenter liggende, deriblant en ny printplate som kunne kodes til min bil. Først forsøkte vi å bruke det originale instrumenthuset mitt i kombinasjon med den nye printplaten, men siden det er forskjeller på hvordan strømmen leveres til displayet på de forskjellige årsmodellene var ikke denne kombinasjonen mulig. Et nyere, brukt instrumenthus ble derfor kombinert med den nye printplaten, og vips så fungerte alt som det skulle - nesten.. Printplaten var nok beregnet på en bensinbil, så turtallet som vises i instrumenthuset er nå alt for lavt i forhold til virkeligheten (på grunn av større skala på bensinbiler). Dette får jeg ordne på en eller annen måte senere.

Her pusles komponentene sammen for å lage et passende instrumenthus:

IMG_2909.jpg

Printplaten som inneholder all identitet og som kun kan tildeles én bil:

IMG_2911.jpg

All modifisering krever litt prøving og tilpassing før alt er som det skal:

IMG_2910.jpg

Woohoo, dekktrykksmonitoren fungerer:

IMG_2944.jpg

...dessverre ikke riktig turtall:

IMG_2946.jpg

Helt på tampen ble også lysene stilt inn, siden dette også var noe som måtte gjøres i forbindelse med EU-kontrollen:

IMG_2939.jpg

SRS-sensoren på venstre side i fronten ble også byttet, siden denne gav feilmelding (og følgelig feil på EU-kontrollen). Etter å ha skiftet denne har feilen forblitt borte, og bilen ble godkjent med null hull.

Hei.

Har du delenummer og hvilken del er det på bildet som er til lock up til girkassen?

Vel hjemme etter å ha kjørt hjem så tallene slik ut. Siden jeg dro fra Nederland ganske sent på dagen gikk det ganske radig både i Tyskland, Danmark og Sverige - lite trafikk og gode kjøreforhold:

IMG_2954.jpg

Hei.

Har du delenummer og hvilken del er det på bildet som er til lock up til girkassen?

...det tok litt tid før jeg fant spørsmålet ditt, men jeg brukte følgende deler til min bil:

A1402770435 - lockup solenoid (PWM)

A1402701161 - printplate

Hei.

...det tok litt tid før jeg fant spørsmålet ditt, men jeg brukte følgende deler til min bil:

A1402701161 - printplate

Så nå hvor spørsmålet mitt var, sorry  :D

Mye arbeid å bytte solenoiden?

Hei.

A1402701161 - printplate

Neida, men du må ned med ventilblokken for å komme til den. Det er bare en bolt eller to som holder den på plass.

Hei.

A1402701161 - printplate

Neida, men du må ned med ventilblokken for å komme til den. Det er bare en bolt eller to som holder den på plass.

Ok, vurderer å prøve meg på bytte. Forslag til hvor den kan handles til fornuftig pris?

Er det stor risk for at jeg kan bytte feil solenoid, eller er det greit å finne den riktige?

Ok, vurderer å prøve meg på bytte. Forslag til hvor den kan handles til fornuftig pris?

Er det stor risk for at jeg kan bytte feil solenoid, eller er det greit å finne den riktige?

Så lenge du ser på bildet når du skal bytte er det ingen fare. Angående pris er jeg usikker - jeg kjøpte min fra Mercedes gjennom MBenzNL og betalte den sammen med andre ting..