Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Og der var lyktene i orden igjen! Løsningen ble Lucas hos Frontlykt-Service AS, som tok 1500 for renoverte reflektorer. Fikk avtalt det slik at jeg leverte mine slitte prosjektorer (som avbildet over) i bytte mot ferdig sammensatte enheter med blanke reflektorer slik at det ikke ble noe "nedetid" med sending og denslags. De nye reflektorene er dekket av blank aluminium, og kommer med 12mnd garanti - håper denne er symbolsk, og at de varer mye lenger enn det dog :-D

De nye prosjektorene så plettfrie ut, men under montering ble det en del tilpasning på grunn av litt store popnagler mellom reflektor og linseholder som blokkerte noen av brakettene som trengs for svingbare lykter. På bildet under er jeg ferdig med den ene enheten og klar til å modifisere popnaglene på den andre. På bøylen mot kameraet ses en av naglene som følgelig måtte slipes ned.

IMG_2870.jpg

Bildet under viser hvordan reflektorene nå ser ut - ganske drastisk forskjell fra tidligere.

IMG_2872.jpg

Innmaten i en av lyktene er ferdig montert, og alt som gjenstår er å lime på glasset igjen (pluss den andre lykten, da).

IMG_2873.jpg

Tok et bilde av nåværende situasjon mens jeg grovjusterte lyktene (for å unngå å blende andre), og resultatet er mildt sagt tilfredsstillende - husk at bildet fortsatt er tatt på en solrik dag! Da jeg testet lyktene rundt kvartalet i mørket i går kveld var det som å ha ny bil!

IMG_2876.jpg

Forskjellen er selvsagt også synlig når man ser på bilen - nå kommer det faktisk lys ut av høyre lykt!

IMG_2878.jpg

Alt i alt en vellykket operasjon, som kostet en brøkdel av hva nye lykter ville ha kostet. Ikke bare lærte jeg mye underveis, men jeg fikk også avverget en kommende lekkasje (forseglingen som ble brukt forrige gang hadde ikke limt seg til lyktehuset, og skitt/fukt var på vei inn), og sett at reflektoren til fjernlyset på en av lyktene nok blir neste oppgradering.. Jeg hadde planlagt å få tak i klare linser før jeg satte i gang, men det ble ikke nødvendig all den tid de nye prosjektorene allerede kom med det. Under demontering av mine gamle enheter oppdaget jeg at én av dem var klar, og den andre av såkalt "fresnel" type (med sirkulære "riller" på den flate siden). Dersom jeg åpner lyktene igjen kommer jeg til å prøve å ettermontere LED-parklysene fra facelift - jeg kan ikke tenke meg at de drives av annet enn 12V, og tipper derfor at de er plug'n'play.

Hvor mange timer brukte du alt i alt på demontering av fanger lykter, glass, samt all remontering etterpå?

I dag fikk jeg hjelp av Erik Arnesen på Helsfyr til å aktivere MercedesMe-adapteren. Som andre har nevnt her inne så er det ikke så mye info man får ut av den, men for min egen del er kjørestatistikken interessant. Spent på å se hvor lang tid det faktisk går mellom hver gang bilen brukes innimellom. :-)

• 3 weeks later...

På vei hjem fra hytta i helgen fikk jeg etter 9 års eierskap av bil med SBC den andre kryptiske bremsemeldingen i instrumenthuset:

IMG_3917.jpg

Med tanke på at den er hvit og dermed ikke KRITISK håper jeg at det er en mindre feil, men er jeg uheldig så må vel SBC-enheten byttes ut.. Vi får se etter en diagnose. Er det noen som har erfaring med denne meldingen?

Med vinterens inntog er det forøvrig ikke så mye annet å si om bilens tilstand enn at den trenger en vask:

IMG_3918.jpg

IMG_3919.jpg

Men alt går greit (i hvertfall så lenge jeg husker å tørke av ryggekameraet innimellom) så lenge bilen ellers fungerer som den skal. Etter sommerens gjennomgang av el-systemet kan jeg til og med stole på at Webastoen starter når den skal! Deilig å få orden på dette, noe jeg burde ha gjort for leenge siden.

Angående adapteren begynner jeg å bli enige med andre her inne som er litt misfornøyde. Så lenge den funker så liker jeg funksjonene, men jeg blir stadig logget ut og følgelig får ikke appen oppdatert seg. Etter utlogging må jeg i tillegg legge til bilen i app igjen, noe som tar alt for lang tid til at jeg rekker det hver gang. Jeg tipper at app og system oppdateres kontinuerlig, og at det er dette som forårsaker problemet, men som bruker er det temmelig irriterende. Dersom det ikke endrer seg snarlig, kommer nok også jeg til å legge den bort i påvente av bedre stabilitet.

Meldingen kan jo bety hva som helst, men faren er nok stor for at SBC har overskredet serviceterskelen. Simen går visst med planer om noe ekstra hyggelig klubbpris for å bytte ut sånne, men en del tusenlapper blir det jo uansett. Steve har kanskje en liggende?

Om du skal forbi, så kan vi fyre opp Star her.

Takk, skal ha det i bakhodet :-)

Meldingen kan jo bety hva som helst, men faren er nok stor for at SBC har overskredet serviceterskelen. Simen går visst med planer om noe ekstra hyggelig klubbpris for å bytte ut sånne, men en del tusenlapper blir det jo uansett. Steve har kanskje en liggende?

Ser at en splitter ny enhet (både "original" og Bosch) kan fås på Ebay til drøye 1000 euro, så da spørs det om en overhaling er noe poeng. Steve har i hvertfall hatt noen liggende tidligere, så det blir nok en tur dit dersom det viser seg at pumpen må byttes. Leste noe om at Stjerneservice skulle tilby en løsning her, så får sjekke med Simen også :-)

Jeg fikk i hvertfall ordnet litt av bilens "problemer" i dag:

IMG_3920.jpg

IMG_3921.jpg

Perfekt ble det ikke, men nå er det i hvertfall ikke kritisk å komme borti bilen med klærne lenger, og i tillegg er skiltet lesbart igjen.

Jeg stakk også innom Erik Arnesen i håp om at de hadde tid til å ta en korttest på sparket, men det gikk ikke før tidligst i neste uke en gang. Satser på å få hjelp av et av klubbmedlemmene med StarDiagnose istedet.

Siden jeg var i nærheten stakk jeg innom Simen og Stjerneservice i går ettermiddag og fikk lest ut feilkoder. Bremsefeilen nevnt over var førsteprioritet, og under SBC kom feil C23CE opp. StarDiagnose foreslo å A) Sjekke jording på SBC-enheten for så å eventuelt B) Bytte SBC-enhet. Jeg har ikke fått gjort annet enn å prøve å slette feilkoden ennå, noe som fjernet varselmeldingen fra instrumenthuset, men ikke StarDiagnose. Jeg skal inspisere kontaktflater når været blir litt mer stabilt, men siden varslingen forsvant fra instrumenthuset krysser jeg fingrene for at det er dårlig kontakt et sted som forårsaket den.

IMG_3926.jpg

Er det noen andre som har erfaring med nevnte feil?

Jeg fikk også opp et par feil relatert til girkassen, én kom opp under CDI (2225-001 Transmission Control ETC Fault 8) og én under ETC (P220A), hvor sistnevnte peker på uoverensstemmelse mellom fart på de to hastighetssensorene på printplaten inni girkassen. Sistnevnte byttet jeg nylig, så jeg er litt usikker på hva dette kan bety. Muligens en eller annen forurensing (spon?) som har kommet mellom? Er det noen som har erfaring med dette?

IMG_3928.jpg

Til slutt kom det også opp en feil med klimaanleggets multifunksjonssensor, som er metallhuset med en ledning som er montert på plastplaten like foran frontruten på førersiden. Jeg har i grunnen aldri visst hva dette var, og ble litt overrasket over både at det var en sensor for klimaanlegget og at den kunne bli defekt.. Ifølge MB er dette en sensor for "skadelige stoffer" som visstnok skal aktivere omluft-funksjonen automatisk, men det har jeg til dags dato aldri opplevd. Er det noen som vet mer om denne, og om den kan påvirke "tørkefunksjonen" av luft inni bilen?

IMG_3932.jpg

Grunnen til at jeg lurer på sistnevnte er fordi det i det siste har blitt en del duggdannelse ved bruk av webasto og kjøring i regnvær, men det er ingenting som tyder på at det er lekkasjer eller fukt utover normalt inni bilen..