Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Det føltes litt som å kjøre et merkelig økonomiløp - idet turtelleren nærmet seg (den midlertidige) sperren måtte jeg gire opp, tross gammel vane som visste at maks effekt ikke var oppnådd ennå.. Enkelte ganger måtte jeg også gire opp for å akselerere. Farten forøvrig var dog normal(+), det var kun i motbakke det var problematisk.

Tallene for turen ble slik:

IMG_3237.jpg

• 3 weeks later...

Jeg ser at jeg har glemt å oppdatere tråden fra sommerens besøk i Nederland, så her kommer litt info derfra.

Først det obligatoriske bildet av forbruk-og-tidsforbruk på vei ned. Turen var ganske udramatisk, og gikk knirkefritt foruten en times trafikkork i Sverige:

IMG_2890.jpg

Før turen hadde jeg bestilt noen deler til girkassen, da denne i forkant hadde oppført seg litt merkelig; Ved start fra stillestående ble første gir såvidt brukt før den girte opp til andre gir, noe som førte til ubehagelig kjøring. Girskifter forøvrig var oftest temmelig harde, og innimellom kunne jeg kjenne svak nykking under kjøring med lite gasspådrag. Oljen som ble tappet ut av girkassen ble skiftet for ca 50.000km siden og var fortsatt rød og fin. Ved inspeksjon av bunnpanna og filteret viste det seg dog at det var litt spon i den. Spon av denne mengden og størrelse er vanligvis ensbetydende med at girkassen bør byttes, noe jeg også ble anbefalt. Vi sjekket pris på overhalt girkasse hos firmaet som overhalte konverteren min tidligere. Det var forsåvidt ingenting å si på denne, men jeg valgte likevel å prøve å bytte delene jeg allerede hadde bestilt - dersom girkassen holder et år eller tre til så har det likevel vært verdt det etter min mening. Symptomene jeg hadde hatt i forkant ble i hvertfall borte, og girkassen girer igjen som den skal nå.

Spon:

IMG_2896.jpg

Delene som ble byttet var el-platen (sort del vist på bildet) og solenoiden til lock-up på konverteren:

IMG_2898.jpg

På vei nedover fikk jeg også en merkelig lyd fra forstillingen, især under kraftig bremsing. Jeg mistenkte lagrene foran, og bestemte meg for å inspisere og eventuelt stramme disse. Dette gikk finfint på høyre side, men ved demontering av venstre side viste det seg at spindelen hadde dype slipespor og lageret var rustent. Sporene i spindelen var for dype til å slipe ned, så en brukt i god stand ble montert. Da den originale spindelen ble tatt ut viste det seg også at pakningen på bærekulen hadde sprukket, så denne ville uansett måtte byttes snart - bonus med andre ord.

Spindel demontert og klar for ny del:

IMG_2903.jpg

Glidebanen til lageret hadde dype merker:

IMG_2906.jpg

Etter å ha stadig oftere få varsel om lav spenning hadde jeg nå fått nok og bestemte meg for å ta tak i problemet en gang for alle. Dynamo, begge batterier og begge releer som styrer batteriene ble byttet. Dynamoen ble byttet i en nyoverhalt, batteriene i nye, originale, og releene i brukte erstatninger. Tidligere måtte det litt turtall til for at ladingen skulle ligge på ~14V, spenningen uten motor i gang lå oftest nærmere 11V enn 12V, og releet til det lille batteriet i motorrommet hadde feilmelding. Nå lader den ~14V på tomgang, spenningen ligger på ~12V med motoren i gang, og ingen av komponentene har feilmeldinger. Suksess!

Nytt, originalt ekstrabatteri på plass:

IMG_2907.jpg

"Nytt" rele for ekstrabatteri - disse finnes i mange utgaver og delenummer, og forhåpentligvis er dette en forbedret utgave:

IMG_2915.jpg

Original dynamo med 450Kkm bak seg, samt nyoverhalt med samme spesifikasjoner:

IMG_2917.jpg

Da AC-kompressoren ble byttet i høst, byttet vi også tørkefilteret (som er montert nedenfor AC-radiatoren). Her hadde vi tydeligvis ikke fått det helt tett, noe jeg også merket på klimaanleggets effekt. Anlegget ble tømt (for ca 1/3 av korrekt mengde gass), en ny O-ring ble montert, og vips var effekten tilbake som den skulle.

IMG_2918.jpg

En annen ting som gjenstod fra besøket i høst var å få dekktrykksmonitoren opp og gå. Alt var montert og fungerte som det skulle foruten en viktig detalj; Informasjonen kom ikke opp i instrumenthuset. Systemet som ble montert krevde instrumenthus fra 2006 (kode 806) eller nyere, følgelig måtte noe gjøres. Et nytt instrumenthus koster litt, og et brukt kan ikke brukes da disse låses til første-bil-de-kodes-til. Steve hadde noen komponenter liggende, deriblant en ny printplate som kunne kodes til min bil. Først forsøkte vi å bruke det originale instrumenthuset mitt i kombinasjon med den nye printplaten, men siden det er forskjeller på hvordan strømmen leveres til displayet på de forskjellige årsmodellene var ikke denne kombinasjonen mulig. Et nyere, brukt instrumenthus ble derfor kombinert med den nye printplaten, og vips så fungerte alt som det skulle - nesten.. Printplaten var nok beregnet på en bensinbil, så turtallet som vises i instrumenthuset er nå alt for lavt i forhold til virkeligheten (på grunn av større skala på bensinbiler). Dette får jeg ordne på en eller annen måte senere.

Her pusles komponentene sammen for å lage et passende instrumenthus:

IMG_2909.jpg

Printplaten som inneholder all identitet og som kun kan tildeles én bil:

IMG_2911.jpg

All modifisering krever litt prøving og tilpassing før alt er som det skal:

IMG_2910.jpg

Woohoo, dekktrykksmonitoren fungerer:

IMG_2944.jpg

...dessverre ikke riktig turtall:

IMG_2946.jpg

Helt på tampen ble også lysene stilt inn, siden dette også var noe som måtte gjøres i forbindelse med EU-kontrollen:

IMG_2939.jpg

SRS-sensoren på venstre side i fronten ble også byttet, siden denne gav feilmelding (og følgelig feil på EU-kontrollen). Etter å ha skiftet denne har feilen forblitt borte, og bilen ble godkjent med null hull.

Vel hjemme etter å ha kjørt hjem så tallene slik ut. Siden jeg dro fra Nederland ganske sent på dagen gikk det ganske radig både i Tyskland, Danmark og Sverige - lite trafikk og gode kjøreforhold:

IMG_2954.jpg

Hei.

Jeg måtte bytte instrument på min 211 2003 modell. Kjøpte brukt fra høggeri. Da det ble montert var airmatic modusene i instrumentet borte, ikke hadde jeg lyd signal for glemt lys på bil når tenning var av og sikkert andre funksjoner. Men jeg kodet bare det nyinnkjøpte via STAR til slik mitt ble levert fra fabrikk, etter det var alt som normalt igjen.

Hvilken srs sensor byttet du? Eller, hvilken feilmelding fikk du?

Fikk bare SRS-lampe som aldri slukket i instrumenthuset, i Star kom det opp at nevnte komponent (eventuelt ledningen til den) var defekt..

Hei.

Jeg måtte bytte instrument på min 211 2003 modell. Kjøpte brukt fra høggeri. Da det ble montert var airmatic modusene i instrumentet borte, ikke hadde jeg lyd signal for glemt lys på bil når tenning var av og sikkert andre funksjoner. Men jeg kodet bare det nyinnkjøpte via STAR til slik mitt ble levert fra fabrikk, etter det var alt som normalt igjen.

Jøss - fikk du kilometerstanden til å stemme også?

Fikk bare SRS-lampe som aldri slukket i instrumenthuset, i Star kom det opp at nevnte komponent (eventuelt ledningen til den) var defekt..

Hei.

Ja, så lenge du finner instrument med lavere km, går det helt fint. Star kan gå opp på km, men ikke ned når det kommer til brukte enheter.

Hei.

Ja, så lenge du finner instrument med lavere km, går det helt fint. Star kan gå opp på km, men ikke ned når det kommer til brukte enheter.

En sannhet med modifikasjoner. Star kan justere km opp EN gang. Dvs, om det har vært avbrudd i kommunikasjon eller lignende så man må legge inn km mot drive authorisation eller lignende er det låst for endring av km senere...

450K ? Har den holdt så langt uten å bli rørt?

Original dynamo med 450Kkm bak seg, samt nyoverhalt med samme spesifikasjoner

Jeg har ikke gjort noe med den siden 320Kkm, og såvidt jeg husker fra dokumentasjonen før det så er ingenting gjort med den..

En sannhet med modifikasjoner. Star kan justere km opp EN gang. Dvs, om det har vært avbrudd i kommunikasjon eller lignende så man må legge inn km mot drive authorisation eller lignende er det låst for endring av km senere...

Men kan det da tildeles en annen bil, eller handler det bare om å oppdatere kilometerstand? Altså, vil det "tro" at det er i en annen bil enn det faktisk er? Eller har dette kanskje ingenting å si?

Jeg tror dynamoen på min taxi også er den orginale. Den fungerer fortsatt etter 412.000km. Ålreit levetid det synes jeg.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Dynamoene har fått et lettere liv etter at flatreimene kom.

190´n min(flatreim) er bare gått ca 280.000km/snart 29år, på mest sansynlig samme dynamoen :D

På kilereimene strammet enkelte så hardt at lagrene ikke holdt lenge.

450K ? Har den holdt så langt uten å bli rørt?

Original dynamo med 450Kkm bak seg, samt nyoverhalt med samme spesifikasjoner

Jeg har ikke gjort noe med den siden 320Kkm, og såvidt jeg husker fra dokumentasjonen før det så er ingenting gjort med den..

Men kan det da tildeles en annen bil, eller handler det bare om å oppdatere kilometerstand? Altså, vil det "tro" at det er i en annen bil enn det faktisk er? Eller har dette kanskje ingenting å si?

Jeg trodde det bød på problemer ved montering inannen bil. Har aldri testet det med et som har lavere km.

• 3 weeks later...
  • 1 month later...

Vel, nok en gang har jeg fått en uoppfordret henvendelse om å selge bilen. Og jeg merker at jeg ikke er helt fremmed for tanken.. Utfordringen er å bytte til noe morsomt i stedet for denne, og etter et par kjappe søk på Finn.no ser jeg at det ikke er så mye som frister.

For å bytte må jeg enten oppgradere til A) Noe morsommere eller B) noe nyere. Noe morsommere innebærer coupé eller cabriolet, og nyere blir hovedsaklig 212. Men det er vanskelig å finne noe som virkelig frister, og som kan dekke de heller sporadiske behovene jeg har. Vi får se hva han sier hvis han ringer tilbake om noen dager, men det ser ut til at den står trygt en stund til. ;-)