Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

haha ja han skal saksøke meg  :lol: dog skulle han saksøke BOS i tønsberg også fordi de hadde så høye delepriser...og melde ifra til nyhetene og forliksråd blabla...

Men fikk snakket med vedkommende som hadde betjent denne kjøpern..han sendte over en mail som bekreftet at feilen på SBC ikke var tilstede før og at den kom etter at vi hadde solgt bilen, samt at vi (selger) ikke hadde noen mulighet til å vite om denne feilen på forhånd.

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Kontrollen gikk overraskende bra - kun én overraskelse faktisk!

IMG_2818.jpg

SRS-feilen visste jeg om og vet hva kommer av. At lyktene var feiljustert visste jeg også, men at høyre lampe omtrent ikke lyser hadde jeg ikke fått med meg - kontrolløren mente det var pæra som var defekt, men det kan jo være at reflektoren har tatt kvelden fullstendig.

Alt i alt fornøyd med resultatet ved 450.700km!

• 4 weeks later...

I dag fikk jeg omsider sett litt mer på lyktene, og endte opp med å demontere prosjektorene for å bytte ut reflektorene.

Først et par bilder som viser forskjellen på høyre og venstre lykt - selv i dagslys er det veldig synlig hvor dårlig høyre lykt lyser:

IMG_2837.jpg

IMG_2839.jpg

Reflektorene er så innkapslet at det var vanskelig å få tatt et bilde av den dårligste, men rundt 50% av reflektoren var "borte" og de resterende flatene så ut som matt krom.. Venstre reflektor var langt bedre, men heller ikke denne var særlig blank lenger.

IMG_2858.jpg

Begge prosjektorene er demontert og klar for å erstattes med nye.

IMG_2862.jpg

Hvorfor er detta så stort problem på dissa? Sitter med en følelse av at 211 var prøvekanin for en ny måte å lage reflektorer på. Noe uten kjemikalier og giftige stoffer. Et miljøvennlig alternativ?

Prosjektoren som brukes i 211 kalles ofte "Hella E55", og var såvidt jeg vet den første bixenon-enheten på markedet. Det er flere bilmodeller som bruker den samme som også har tilsvarende problemer, og jeg tipper det kommer av at varmeutviklingen muligens var litt undervurdert. Slik reflektoren min ser ut (og ut fra bilder jeg har sett på nett), er det særlig rett over pæren det reflekterende belegget begynner å svikte. Etter hvert som dette blir dårligere og dårligere, forsterkes problemet ytterligere.

Det er godt mulig belegget er av en annen type enn tidligere, men jeg tror også problemet skyldes den kompakte utformingen. Tilstanden til den andre reflektoren, som i og for seg har hele det reflekterende belegget intakt, kan forsåvidt også indikere at belegget er for dårlig. Belegget var langt fra speilblankt lenger, men jevnt matt uten noen tydelige svake punkt.

Jeg aner ingenting om kilometerstand eller tidligere bruk av disse reflektorene dog, da de var brukte (og fra forskjellige biler) da jeg splittet dem og lagde "facelift-lykter".

Skal tro om denne reflektoren er oppgradert når man kjøper nye lykter?

Det er uansett veldig lurt å bruke tåkelysene til kjørelys når det er lyst. Jeg har vært i menyen og koblet bort automatiske kjørelys og bruker bare tåkelysene, da prisforskjellen mellom xenonlyktene og tåkelyktene er enorm :D

Og der var lyktene i orden igjen! Løsningen ble Lucas hos Frontlykt-Service AS, som tok 1500 for renoverte reflektorer. Fikk avtalt det slik at jeg leverte mine slitte prosjektorer (som avbildet over) i bytte mot ferdig sammensatte enheter med blanke reflektorer slik at det ikke ble noe "nedetid" med sending og denslags. De nye reflektorene er dekket av blank aluminium, og kommer med 12mnd garanti - håper denne er symbolsk, og at de varer mye lenger enn det dog :-D

De nye prosjektorene så plettfrie ut, men under montering ble det en del tilpasning på grunn av litt store popnagler mellom reflektor og linseholder som blokkerte noen av brakettene som trengs for svingbare lykter. På bildet under er jeg ferdig med den ene enheten og klar til å modifisere popnaglene på den andre. På bøylen mot kameraet ses en av naglene som følgelig måtte slipes ned.

IMG_2870.jpg

Bildet under viser hvordan reflektorene nå ser ut - ganske drastisk forskjell fra tidligere.

IMG_2872.jpg

Innmaten i en av lyktene er ferdig montert, og alt som gjenstår er å lime på glasset igjen (pluss den andre lykten, da).

IMG_2873.jpg

Tok et bilde av nåværende situasjon mens jeg grovjusterte lyktene (for å unngå å blende andre), og resultatet er mildt sagt tilfredsstillende - husk at bildet fortsatt er tatt på en solrik dag! Da jeg testet lyktene rundt kvartalet i mørket i går kveld var det som å ha ny bil!

IMG_2876.jpg

Forskjellen er selvsagt også synlig når man ser på bilen - nå kommer det faktisk lys ut av høyre lykt!

IMG_2878.jpg

Alt i alt en vellykket operasjon, som kostet en brøkdel av hva nye lykter ville ha kostet. Ikke bare lærte jeg mye underveis, men jeg fikk også avverget en kommende lekkasje (forseglingen som ble brukt forrige gang hadde ikke limt seg til lyktehuset, og skitt/fukt var på vei inn), og sett at reflektoren til fjernlyset på en av lyktene nok blir neste oppgradering.. Jeg hadde planlagt å få tak i klare linser før jeg satte i gang, men det ble ikke nødvendig all den tid de nye prosjektorene allerede kom med det. Under demontering av mine gamle enheter oppdaget jeg at én av dem var klar, og den andre av såkalt "fresnel" type (med sirkulære "riller" på den flate siden). Dersom jeg åpner lyktene igjen kommer jeg til å prøve å ettermontere LED-parklysene fra facelift - jeg kan ikke tenke meg at de drives av annet enn 12V, og tipper derfor at de er plug'n'play.

Fint at ting ikke trenger å koste en arm. Det er altfor lett å bare bestille nytt idag, så folk har mista endel kreativitet. Godt jobba!

Du får legge ut postadressen din så alle 211 folka vet hvor de skal sende lyktene sine for oppgradering  :lol:

Hva må til for å få ut lyktene? Jeg er stygt redd for at min bil ikke har mange cm2 igjen med reflektor.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Å få ut lyktene er jo "enkelt". Av med fangeren så sier resten nesten seg selv. Men å få av glasset/dele lykta får andre svare på :)

Så fangern må av ja. Har aldri gjort det før, men da er det jo litt ærbe.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Jeg demonterte fronten på min S211 facelift i fjor, og det tok noe mer tid enn en time... - selv med gode tips fra Sven Håkon på forhånd. Største problemet på min bil var å få løsnet et avlangt koblingsstykker i stål som kobler fangeren med skjermen på hver side av bilen. Disse hang godt fast. Men ellers var det bare å løsne klips og skruer her og der. Husk også kontakten til parkeringssensorene før du løsner fronten.

Jeg demonterte fronten på min S211 facelift i fjor, og det tok noe mer tid enn en time... - selv med gode tips fra Sven Håkon på forhånd. Største problemet på min bil var å få løsnet et avlangt koblingsstykker i stål som kobler fangeren med skjermen på hver side av bilen. Disse hang godt fast. Men ellers var det bare å løsne klips og skruer her og der. Husk også kontakten til parkeringssensorene før du løsner fronten.

Koblingsstykkene mellom skjerm og fanger kan være kranglete å få av, men ved å rengjøre dem godt og smøre litt grease på før montering igjen så er de i det minste lettere å både få på plass og ta av igjen ved en senere anledning :-)

• 1 month later...

Da var det på tide med nødmodus for andre gang (siden jeg overtok bilen). Torsdag var jeg på vei fra Oslo mot Stavanger, da bilen plutselig ble veldig lite responsiv og nektet å gå over ca 3000rpm. Kickdown virket heller ikke, så min første tanke var at det var girkassen som lagde problemer. Etter å ha eksperimentert litt med å gire opp og ned og finne en rytme som gjorde at jeg fint klarte å holde følge med øvrig trafikk, kom jeg på at det minnet mer om da slangen mellom intercooler og innsug revnet.

Motorlampen lyste foreløpig ikke, så jeg hadde et lite håp om at det bare var snakk om en god gammel restart som skulle til for å få den på bedre tanker. Det hjalp ikke, så jeg kjørte til Seljord for å inspisere litt mer - i form av å klemme på slanger, lirke på kontakter og forøvrig se om jeg så noen åpenbare feil. Klassisk motorstopp-situasjon hvor man håper å finne en stor bryter som står på "OFF" istedet for "ON".

Kjøpte meg en kaffe på bensinstasjonen etter en fånyttes feilsøking som ikke medførte annet enn sorte armer, og spurte tilfeldigvis om det var noen verksteder som kunne ha åpent i nærheten. Hun henviste til Funnemark inni sentrum og sa at de pleide å stenge 1630, men at jeg kanskje var heldig siden det var Dyrsku-helg. Funnemark viste seg å ikke bare være et Mercedes-verksted, men der var det også en utrolig hyggelig mekaniker som jobbet overtid! Han koblet opp StarDiagnose og fant feil på komponent M55, en spjeldmotor som sitter montert på undersiden av innsugsmanifolden.

IMG_3228.jpg

Vi prøvde å overstyre den fra Star, men den satt bom fast og ble antatt å være defekt. Nevnte spjeldmotor er koblet til en arm som åpner og lukker et ekstra spjeld i hver av de fire runnerne. Innsugsmanifolden er utformet slik at det er komplett umulig å komme til undersiden fra noen av sidene, og har i tillegg blant annet dieselfilter og reservoar for servoolje montert på oversiden. Å inspisere motoren nærmere var derfor ikke noe vi fikk til der og da, så jeg kjørte videre med stor sympati fra mekanikeren - han mente det kom til å bli en laang tur fra Seljord til Stavanger i nødmodus. Han fikk delvis rett..

På flatmark og i nedoverbakker gikk det egentlig veldig greit så lenge jeg holdt øye med turtallet og girte manuelt for å unngå sperren på ~3000rpm. Dersom jeg bomgirte slik at motoren ville endt over dette ble ankeret kastet ut og farten redusert til bilen var fornøyd med turtallet. Jeg kjørte sågar forbi noen biler etter dette, og fant at det enkleste var å holde så jevn (og "høy") fart som mulig. Så kom jeg til Dalen, hvor man i prinsippet kjører rett ned fra et fjell, gjennom sentrum, og rett opp på et annet. Andre gir og maks 50km/h ble resultatet oppover herfra - girte jeg opp havnet turtallet utenfor "kraftområdet" og farten ble redusert, og ved 50km/h var den midlertidige turtallssperren nådd i andre gir. Dette gjentok seg igjen opp fra Valle, men utover dette gikk det i grunnen greit å kjøre i nødmodus.

Da jeg kom frem til Stavanger sjekket jeg priser på både servomotoren og bytte av denne, og basert på resultatene jeg mottok ble det raskt bestemt at muligheten for å utbedre feilen selv måtte utforskes. Mens jeg inspiserte det hele oppdaget jeg tilfeldigvis at staget som er koblet til de fire spjeldstagene hadde hoppet av på enden (tilfeldigvis den eneste delen som er synlig uten å demontere innsuget) og kilt seg fast mellom det fremste spjeldstaget og kjøleblokken(?) for servopumpa. Jeg og fikk klipset dette på igjen og tatt en rask prøvekjøring som avslørte at bilen igjen fungerte som den skulle, altså var spjeldmotoren i orden hele tiden!

Spjeldstag og koblingsstag henger sammen med en enkel kule-i-sokkel-kobling, som etter 455Kkm nok har slitt seg ut såpass at det knapt er noe hold igjen i dem. Jeg kan enkelt skyve koblingsstaget av fremre spjeldstag, men foreløpig fungerer det. Siden det er såpass trangt er det "umulig" å komme til for å lage en midlertidig fiks. Innsuget må derfor demonteres for å få ordnet problemet, og siden stagene ikke kan bestilles løse kommer jeg nok til å bytte hele innsuget. Pris for nytt, originalt innsug er over 18.000kr, så jeg kommer nok til å gå for en uoriginal eller brukt erstatning.

Bildet under viser hvor mye av mekanismen som er synlige fra oversiden; Det fremste spjeldstaget ser man bare såvidt "koppen" av, samt de fremste centimetrene av koblingsstaget:

IMG_3240.jpg