Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Dro en Wicky i dag - punkterte på venstre forhjul:

IMG_2718.jpg

Jeg er litt usikker på hvor lenge vi kjørte uten luft, siden dagens første kilometre var på en særdeles gjørmete traktorvei hvor jeg antok at nettopp det var årsaken til sporing og dårlig grep. På asfaltert vei var det dog tydelig at noe var galt, men første gang jeg stoppet så jeg ingenting som indikerte punktering. Det var først da jeg kikket under bilen på innsiden av dekket at det var synlig.

Hadde heldigvis reservedekk, dog i form av et 18" minispare-hjul. Dette måtte blåses opp til 51psi/3,5bar ifølge skriften på felgen, og reduserte hastigheten på resten av turen til maks 80 km/h. Etter turen på traktorveien var alt møkkete som fy, og det hjalp ikke at første og beste sted for å bytte hjul også var på skogsvei.. Jeg hadde dog heldigvis (original) pose for brukt dekk klart, så bagasjerommet overlevde noenlunde..

IMG_2719.jpg

Boltene var selvsagt for lange for spacerne, så disse måtte også av før jeg kunne sette på reservehjulet. ET25 til tross, med 175-bredde blir det litt puslete:

IMG_2722.jpg

IMG_2723.jpg

Ikke akkurat vinterdekk:

IMG_2724.jpg

Jeg er dog litt usikker på om minispare er til engangsbruk eller ikke - noen som vet?

Etter at jeg hadde en punktering med 245/40x18 og jeg ikke merket det så godt, inveserte jeg i Kina-TPMS som har fungert utmerket i 3 år nå. Kjekt å se dekktrykket før man kjører av sted og man blir flinkere til å kjøre med korrekt dekktrykk. Litt artig å følge med hvor mye trykket stiger når man kjører lenge med sola fra en side.

Har vanlig dekktrykksmåler i bilen..og der varsler den om tap av lufttrykk før dekket er helt flatt..har redda en del dekk pga det :P

Men det reservehjulet...ser virkelig ut som ett megaslitt hjul as :P

Og ja....nå vet du at du må skaffe deg 3 reservehjul til....

Har du luftfjæringer på din? Vi punktere med en s klasse med det, og la ikke merke til at vi hadde punktert før lenge etterpå. Var kul den reservehjulfelgen din forresten :D

Vanlige stålfjærer på min bil. Ble nok litt lurt av dårlig føre, på asfalt var det som nevnt ingen tvil :-)

Etter at jeg hadde en punktering med 245/40x18 og jeg ikke merket det så godt, inveserte jeg i Kina-TPMS som har fungert utmerket i 3 år nå. Kjekt å se dekktrykket før man kjører av sted og man blir flinkere til å kjøre med korrekt dekktrykk. Litt artig å følge med hvor mye trykket stiger når man kjører lenge med sola fra en side.

Jeg monterte TPMS selv også nylig, men det viste seg i etterkant at instrumenthuset måtte byttes for å få dette til å fungere, så jeg har ikke fått aktivert det ennå..

....Var kul den reservehjulfelgen din forresten :D

Jepp!! 4 slike på bilen måtte vært konge :lol:

Haha, ja den ser litt kulere ut enn tradisjonelle reservefelger i hvertfall. Og med en slik så er i det minste bremsene også synlige :-P

Plutselig kan det være kjekt med reservehjul, men til vanlig føles det som bortkasta vekt og volum å dra rundt med det i bilen...

Hvilke felger er det du har på vinterhjulene, hva er størrelse og innpress?

Felgene er fra S-klasse (W221), og er 8.5x18". Innpresset er ET43, men med spacere blir det ET23 foran og ET18 bak.

Har vanlig dekktrykksmåler i bilen..og der varsler den om tap av lufttrykk før dekket er helt flatt..har redda en del dekk pga det :P

Men det reservehjulet...ser virkelig ut som ett megaslitt hjul as :P

Og ja....nå vet du at du må skaffe deg 3 reservehjul til....

Dekktrykksovervåker har jeg i min også, men jeg fikk ingen varsel opp nå. Reservehjulet har mer mønster enn det ser ut for på bildet, men det er veldig fint. Hehe, tenkte også på den ChrisHarris-videoen da jeg monterte det :-D

• 2 weeks later...

Fikk omsider skiftet til sommerdekk og med det inspisert vinterdekket som punkterte. Sistnevnte er i hvertfall ikke noe som kan repareres, med et stort hull i sideveggen på innsiden.. Jeg er usikker på om det kom som følge av at vi formodentlig kjørte et stykke på punktert dekk, eller om det var selve punkteringen. Dekket hadde også en del sprekker langs hele sideveggen, noe jeg også fant på det andre forhjulet i tillegg til et par små buler. Jeg har veldig god erfaring med Nokian-dekk fra tidligere, men nå begynner jeg å lure på om de ikke passer oppsettet mitt så godt. Innerveggen får naturlig nok mer belastning enn ytterveggen siden bilen er senket, men det har aldri påvirket dekk jeg har brukt tidligere - og sommerdekkene har jo enda mer belastning med tanke på at de er 19".

• 2 weeks later...

Jeg har dessverre ikke delenummer på dem, men de er bestilt til bil med utstyrskode 952 Sportspakke og 486 Sportsunderstell.

Jeg monterte Eibach-fjærer på min, men hvor mye de senket blir rent teoretisk all den tid min bil originalt var levert med utstyrskode 482 Understell med høyere bakkeklaring. Hvis jeg husker riktig monterte jeg ringen på demperne foran på fjerde nederste rille, så det er plenty av muligheter til å få den høyere enn jeg har den nå (noe jeg også planlegger å gjøre med min egen etterhvert).

Som bildene over viser kom jeg i påsken et skritt nærmere planen om å bygge om bilen til facelift-utseende. Jeg har fra før av byttet frontfanger og grill, montert ny bakplate på bagasjelokket og flyttet GSM+GPS-antennen fra bakruten til taket. I denne omgang var det lyktene som stod for tur, noe jeg viste at ville være tidkrevende og muligens vanskelig å få til. Å bruke komplette frontlykter med bi-xenon var uaktuelt da disse styres på en helt annen måte enn lyktene på pre-facelift-biler. Å få dem til å lyse er ikke noe problem, men å aktivere høydejustering og kurvefunksjonen er en annen sak.

Siden lyktene dog er "like" utseendemessig dukket tanken om å simpelthen bytte ut reflektorene opp. To sett med egnede donorlykter ble funnet frem, og jobben med å skille glass og lyktehus startet. Med en lykt av hver årgang splittet kunne jeg begynne å studere forskjellene:

DSC_0157.jpg

Det første jeg oppdaget var at hovedreflektoren på pre-facelift er støpt i ett stykke, mens reflektor for blinklys og hovedlys er to løse deler på facelift. Siden jeg ikke umiddelbart så noen forskjell på selve lyktehusene antok jeg at jeg enkelt nok kunne flytte begge reflektorene over fra facelift til pre-facelift. Jeg knotet litt med å få på plass reflektoren for blinklyset først, til jeg oppdaget at Mercedes hadde flyttet hullet for pæren et par centimeter innover mot senter av bilen på de nyere lyktene:

Pre-facelift lykt:

DSC_0162.jpg

Facelift lykt:

DSC_0163.jpg

Det var dermed klart at jeg ikke kunne bruke den originale (facelift) reflektoren for blinklyspæren, men heldigvis passet reflektoren for hovedlyset (som da også har rillene over blinklyset som facelift-lyktene kan gjenkjennes av). Reflektoren til pre-facelift-lykten ville følgelig heller ikke passe i facelift-lykten, så jeg fant frem dremelen og begynte å kutte ut delen jeg trengte fra denne:

Facelift reflektor for blinklys som jeg brukte som mal:

DSC_0164.jpg

Reflektor for blinklys skåret ut av pre-facelift reflektor:

DSC_0165.jpg

Restene fra den første lykten:

DSC_0166.jpg

Med den første blinklys-reflektoren ferdig modifisert kunne jeg omsider sjekke om det hele ville passe sammen - noe det gjorde! På tross av mange forskjeller mellom de to typene lykter bærer facelift-lyktene preg av å være modifiserte deler slik at alle øvrige festepunkter og lignende passer overens. Antakelig har en ingeniør hos Mercedes regnet på at blinklyset ville være mer synlig med en annen plassering inni lykten. I alle tilfeller satte jeg i gang med å modifisere lykt nummer to, noe som igjen innebar å splitte to lykter for å lage én. Etter mye jobb med dremelen satt jeg igjen med følgende deler:

DSC_0182.jpg

..og nå begynte møkkajobben. For å sikre at lyktene både blir og holder seg tette er det viktig å fjerne all gammel tettemasse - både på lykteglass og lyktehus. Heldigvis hadde jeg god hjelp av Gunnar, som etterhvert opparbeidet seg en effektiv teknikk for å "rulle kittet av kantene på lykteglassene:

DSC_0155.jpg

DSC_0168.jpg

Med all tettemasse fjernet og reflektorene på plass ble rikelige mengder ny tettemasse lagt på plass før lyktene fikk stå og herde et døgns tid. I mellomtiden fikk resten av bilen litt ettersyn, og jeg fikk også byttet ut baklyktene med facelift-lykter. Disse stammet fra en 400CDI, altså en pre-facelift bil uten partikkelfilter, og kom "ferdig sotet":

DSC_0185.jpg

Dagen etter ble de nye frontlyktene montert og testet - heldigvis (og som forventet) fungerte alt som det skulle; Gammel teknikk i ny look:

DSC_0191.jpg

Et litt mer helhetlig bilde viser hvordan bilen ser ut nå - med W221-felgene påmontert igjen. Stort sett mangler jeg bare nye sidespeil for å fullføre facelift-looken, selv om jeg har ønske om å bytte ut det tredje bremselyset og bakfangeren også:

DSC_0190.jpg

En ting jeg kunne tenke meg å endre med de nye lyktene er dog parklyset. På pre-facelift er disse vanlige glødepærer, mens det på facelift (med xenonlys) er LEDs med et mye kaldere lys. Som nevnt er elektronikken helt forskjellig, så det er ikke uten videre mulig å montere LED-innsatsen på en pre-facelift bil. Etter litt googling kom jeg dog over disse pærene, som har noenlunde samme look, om enn litt kortere. Er det noen som kjenner til LED-pærer av denne typen som kan brukes på W211 uten å få krøll med pærevarsleren?

Hei.

Hvor kjøpte du nye facelift grillen med distronic?

Flott bil!  :prayer: :prayer:

Takk, Roger!

Er det ikke på tide å kvitte seg med denne, kjøpe en billig W212 og så oppgradere den til en "one of a kind"?  :P

(elsker sånne "bygge" prosjekter)

Jeg skjønner hva du mener - men selv om jeg tenker lignende tanker selv innimellom, liker jeg fortsatt 211en utrolig godt. Nå holder jeg uansett på med oppstart av eget firma, så det er andre prioriteringer som gjelder en stund fremover. Målet er mer å holde 211en i form enn å gå "overboard" i fremtiden - men det har jeg tenkt mange ganger før også..

212 har heller aldri vekket noe må-ha-begjær i meg, så jeg har egentlig aldri vurdert den som aktuell kandidat. 213 frister mye mer, så det blir kanskje en slik som tar over når den tid endelig kommer.