Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Som skrevet tidligere fikk jeg problemer med ABS/ESP/DTR/LIM/PML på vei hjem fra Nederland. I realiteten merket jeg ikke stort annet enn at ABS-lampen ble tent i instrumenthuset og at distronic samt parameterstyring ble deaktivert, mens jeg funderte på hva som kunne forårsake dette. Mistanken gikk raskt til en av ABS-ringene bak, en notorisk 211-feil det nok bare var et tidsspørsmål før min bil også fikk oppleve. En diagnose bekreftet mistanken, og siden skifte av disse fort kan bli en ganske klønete jobb er et bytte på verksted ofte kostbart.

Denne gangen allierte jeg meg dog med Rudi og Eivind som satte av tid til å hjelpe meg med å bli kvitt feilmeldingene, så nye ringer (til den svimlende pris av ca 150kr per stk) ble handlet inn før jeg dro opp til dem nå i helgen som var.

Fredag kveld gikk med til prat og moro, før bilen min ble kjørt inn på operasjonssalen - men ikke før den var spylt av;

IMG_2475.jpg

Som Rudi skrev over var det rundt 10 blå da dette bildet ble tatt, og hodelykten var nødvendig all den tid klokka var et sted rundt midnatt..

Dagen etter tok vi en ekstra diagnose på bilen for å være sikker på at det faktisk var ABS-ringen som skapte problemer - dette bekreftet diagnosen, men i motsetning til hva verkstedet fortalte meg var det ringen på venstre side som var defekt, ikke høyre... Første hinder i skrujobben var å få av mutteren som holder mellomakslingen fast i spindelen. Denne er av størrelsen 32mm tolvkant, og har i tillegg låsevinger som er klemt inn i akslingen slik at den ikke skal kunne skru seg ut ved et uhell. Etter noen runder med oppvarming, kjølespray og slagtrekker kom den til slutt ut:

IMG_2484.jpg

Med mutteren løsnet er stikkakslingen løs og kan skyves inn/ut som man vil. Vi håpet å slippe unna med å bare løsne noen av stagene som holder spindelen for så å skyve akslingen lengst inn og bøye rundt, men valgte til slutt å løsne det hele for å unngå uhell (spindelen er tung) eller andre uforutsette hendelser:

IMG_2487.jpg

Når spindelen var fjernet fra stikkakslingen ble det straks tydelig hvorfor ABS-ringen ikke fungerte lenger - den var nærmest ikke-eksisterende lenger! På bildet under kan restene av ringen ses som den rustfargede ringen med ca 1 cm bredde ytterst på kladeisen. Som alltid med slike jobber var det en lettelse å se at feilen var åpenbar, og det var heller ingen utfordring i å fjerne restene slik at akslingen kunne klargjøres for ny ring:

IMG_2488.jpg

Med (restene av) ringen fjernet, ses anleggsflaten hvor den opprinnelig har vært presset på tydelig:

IMG_2491.jpg

Anleggsflaten ble renset godt med nylonbørste rundt det hele:

IMG_2493.jpg

Med ren anleggsflate kjørte vi på med oppvarming av den nye ABS-ringen og nedkjøling av akslingen for å lette påførsel. Ringen er ikke limt eller festet på andre måter enn at den passer perfekt, så ved hjelp av en hylse med rett størrelse ble det riktig så enkelt å få på den nye ringen etter å ha kjølt ned og varmet opp de forskjellige komponentene:

IMG_2495.jpg

Noen kakk med hammeren senere så det ut som på bildet under. Vi var litt usikre på klaringene i bakkant og inn mot senter, men etter å ha sett på bilder av helt nye akslinger ble vi enige om at dette var riktig:

IMG_2496.jpg

Før montering av spindel skulle anleggsflater rengjøres, og da fant vi plutselig "resten" av den originale ABS-ringen! Det viste seg at denne hadde delaminert, og at gummihylsen (med "tennene" som leses av sensoren) hadde løsnet fra metallringen som er festet på akslingen. Gummihylsen ble dermed liggende stille inni spindelen i stedet for å følge akslingens rotasjon, og følgelig opplevde bilen dette som at venstre bakhjul sto i ro og koblet ut alle systemer som er avhengig av hastighet på bakhjulene. Ringen ble fjernet og innsiden av spindelen ble rengjort med luft og nylonrondell:

IMG_2500.jpg

Deretter var det bare å montere det hele sammen igjen og bli forbauset over hvor mye lettere på rattet bilen er med fungerende parameterstyring. For spesielt interesserte legger jeg ved et bilde av de to halvdelene den originale ABS-ringen bestod av:

IMG_2498.jpg

Akselmutteren tok jeg med luft-trekker, løsnet veldig lett da. Prøvde først med handmakt, men det gikk ikke.

Her var det motsatt - lufttrekkeren slo og slo, men til slutt var det en lang latmannsarm som gjorde susen. I realiteten var vel det ene umulig uten det andre, dog :-D

Til de virkelig vanskelige jobbene har jeg et 3/4" sett, og det som ikke kommer med det kommer vel aldri. At den overgangen fra 3/4" til 1/2" kjøpt på Biltema har holdt når jeg har brukt 1/2" kraftpiper på 3/4" verktøy på gjenstridige hjulbolter, synes jeg er godt.

Du strammer ikke til vel hardt når du må ha trekvartom og latmanns for å løsne da? :) enten det, eller så har jeg hatt veldig flaks en 10-12år som ikke har mistet hjula. Dog har jeg vært borti at verksted eller dekkverksted har dratt til så mye at den brakk på vei ut igjen.

• 1 month later...

Ikke rare oppdateringene her for tiden, men i dag fikk jeg i det minste byttet dørhåndtaket på førerdøren. Knappen for å låse opp (på innsiden av håndtaket) hadde begynt å ta inn vann slik at den ikke virket i minusgrader. Dette kan knapt kalles et problem så langt denne vinteren, men jeg benyttet anledningen til å få jobben gjort innendørs i mekkelokalet i dalen.

Knipset samtidig et par bilder av oppgraderingene fra tidligere i år;

Det er ille nok med bombrikken i seg selv, men hvit brikke så litt for voldsomt ut etter at jeg byttet til sort taktrekk. Jeg hadde egentlig lyst til å pelle ut innmaten og montere det hele inni speilet, men usikkerhet i forhold til om plasseringen av dette ville fungere gjorde at jeg heller valgte å lakkere den sort:

IMG_2556.jpg

De nye sidespeilene forandrer etter min mening bilens uttrykk radikalt, og fortsatt føles de litt fremmede på bilen - jeg liker dem dog, og som nevnt tidligere var de på en måte siste bit i puslespillet for å få bilen til å fremstå som en facelift-modell. Det er mulig jeg innbiller meg ting, men jeg mener bestemt at de også reduserer vindstøy betraktelig i forhold til de originale speilene:

IMG_2557.jpg

Ryggekameraet har en imponerende lysfølsomhet, og såfremt linsen er tørr hjelper bildet godt til rygging i uoversiktelige områder. Helt vant til det er jeg dog ikke blitt, og ser nok like mye i speil og på PTS-display som på skjermen når jeg rygger. Girindikatoren ses også her, og denne kan vanskelig beskrives som annet enn prikken-over-ien:

IMG_2559.jpg

Ellers har bilen en temporær SRS-feil som Gunnar i dag fikk diagnostisert for meg - den viser seg å stamme fra en sensor (B48/1) som er plassert på førersiden av radiatoren. Jeg ante ikke en gang at det fantes SRS-sensorer på utsiden av kupeen, men jammen finnes det ikke en på hver side av radiatoren. Siden feilen kommer og går med ujevne (og ofte veldig lange) mellomrom, tipper jeg dog at det er feil med kabel eller plugg snarere enn sensoren.

Jeg går også med tanker om å heve bilen 1-2 cm, simpelthen for å gjøre den litt mer praktisk og for å skåne den litt for de verste slagene. Inspeksjon av undersiden viser at stålplaten under motoren definitivt har gjort jobben sin, all den tid den er såpass bøyd at den kan være kranglete å få på plass igjen etter å ha vært demontert. Resten av undersiden har dog også tatt unna litt, noe bildet under viser. Legg for eksempel merke til tverrstaget like ved overgangen til to rør - denne skal egentlig være rett..

IMG_2443%20(1).jpg

Jeg liker egentlig veldig godt hvordan den ser ut nå, men tror den vil tåle litt mer luft under seg uten å bli for pensjo:

IMG_2471.jpg

• 2 weeks later...

Skinndash har du ikke da Sven Håkon?  :shock:

Får vi bilder av sort taktrekk?

Leter etter det, men det er ikke så lett å finne. Kunne egentlig tenke meg å kun ha skinn på oversiden av trelistene slik det er på facelift, men det finnes kun i sort og ikke antrasitt som jeg ellers har. Pre-facelift ble levert med skinn over trelist og alcantara under.

Det kommer bilder av det sorte taktrekket også, men har ikke fått somlet meg til det ennå..

Første helg av 2016 ble tilbrakt på hytta. Turen opp fredag kveld gikk veldig fint, med lite dramatikk og uvanlig lite snø årstiden tatt i betraktning. Knappe 5cm puddersnø var ingen utfordring for E-klassen, så mot normalt kunne vi sågar kjøre helt inn til innerste parkeringsplass.

IMG_2577.JPG

Men, siden det snødde gjennom hele helgen (og særlig på søndagen) begynte jeg å bli usikker på om jeg burde hatt større fokus på å heve bilen.. Da vi kom tilbake til bilen søndag ettermiddag så det nemlig slik ut:

IMG_2619.JPG

Rundt 30cm nysnø hadde det rukket å komme i løpet av knappe to dager, så jeg var spent på hvordan det ville gå. Veien fra parkeringsplassen til "hovedveien" i skauen hvor hytta ligger hadde naturligvis ikke blitt brøytet, så etter å ha måkt av bilen og fjernet litt av snøen foran den var det bare å gyve løs. De første 20-30 metrene gikk greit, men da var det også stopp. Det var så mye snø at bilen gled over den, så etter å ha rygget litt var det bare å finne frem spaden og begynne å fjerne nok til at bilen ikke ble presset opp. Etter litt jobbing gav jeg det et nytt forsøk, og med nok fart og "manuell diffsperre" (et par klikk på håndbrekket) klarte vi å komme oss helt ut til veien som var brøytet! Alt så bra ut og turen nedover gikk strålende - helt til:

IMG_2625.JPG

Joda, i en slak sving kom høyre forhjul for langt ut og plutselig stod høyre side av bilen i grøfta.. Siden dette var årets første brøyting var det ingen brøytekant, så det som så ut som brøytet vei var simpelthen grøften.. Slik stod vi i rundt 45 minutter, med mye graving, gassing, revers, drive, dytting, håp og til slutt vissheten om at vi ikke kom til å komme oss ut på egenhånd. Vi klarte å bevege oss et godt stykke, men kanten ned i grøften var for høy til at vi klarte å få hjulene opp igjen. Idet vi holdt på å kapitulere og ringe veihjelp (som nok hadde en del annet å gjøre i dag uansett) så vi plutselig billys et stykke nedi veien! Håpet steg og begge krysset fingrene for at det var noen med kraft og maskineri nok til å kunne hjelpe - det viste seg å være lokale "viltobservatører" som skulle opp i skogen for å se etter vilt/spor (de hadde observert ulv nylig), og de hadde så klart en diger firehjulstrekker! Rundt 30 sekunder senere stod E-klassen igjen med alle fire hjul på veien, og etter at takk og ros i stort monn hadde blitt tildelt de barmhjertige samaritaner gjenstod bare å dokumentere bilens signatur:

IMG_2628.JPG

Heldigvis ser det ikke ut til at høyresiden (eller felgene) har blitt skadet - snøen reddet oss nok der, tross alt. Alt fungerte som vanlig etter hendelsen, men jeg er spent på å se hvordan undersiden ser ut. Det var mye skraping og klonking i det hele..  :?

Huff, her ser vi grunnlag for førerkortbeslag.  :lol: :lol: :lol:

Åpenbart ikke kjørt etter forholdene.

Såpass lett snø som har kommet i det siste nå, så bør man normalt sett greie å dytte den foran seg, så lenge det er litt vekt på drivhjulene. Problemet kommer når snøen i stedet for å dyttes til sidene heller pakker seg under bilen, og løfter hjulene av bakken. Da har man ikke sjans.

Her har du riktig høyde for snøkjøring :-)

qUCKS.jpg

• 2 weeks later...

Her er det en stund siden jeg sist har sitti å lest, meget artig lesing Sven Håkon!

Jeg ser du har montert facelift 3. bremselys, jeg må til å bytte bremselyset selv nå siden det fungerer ca 50% - er det plug&play dette? :)

Du har ikke vurdert å montere Airmatic da? ;)

Her er det en stund siden jeg sist har sitti å lest, meget artig lesing Sven Håkon!

Jeg ser du har montert facelift 3. bremselys, jeg må til å bytte bremselyset selv nå siden det fungerer ca 50% - er det plug&play dette? :)

Du har ikke vurdert å montere Airmatic da? ;)

Takk for det, hyggelig å høre at bidraget faller i smak :-D

Bremselyset er plug'n'play, men du har antakelig et som er limt inn originalt - det må skjæres løs først, så må anleggsflaten (på bagasjelokket) renses grundig før nytt bremselys monteres. Dette er faktisk det tredje eller fjerde bremselyset jeg monterer siden jeg kjøpte bilen, siden det er fort gjort å knekke plasten når det monteres..

Airmatic hadde vært praktisk å ha, og kan fint ettermonteres - men jeg er fornøyd med hvordan bilen kjører, for ikke å snakke om med å slippe de manglende driftsutgiftene airmatic gjerne fører med seg  :P

Etter at vi kjørte av veien for noen uker siden har dog et par feil manifestert seg som må ordnes opp i snart; SRS-lyset er konstant, mot tidvis som det var tidligere - formodentlig av samme sensor i motorrommet som jeg skrev om tidligere. I tillegg får jeg rødt batterivarsel nesten hver gang bilen startes. Ifølge StarDiag har det tidligere vært problemer med kontakten, releet eller batteriet foran, så jeg får ta en ny runde der når været blir bedre. Jeg tror egentlig at begge feil kommer av smuss eller dårlig kontakt, så første steg vil være å åpne opp og rengjøre alt av koblinger.

• 2 months later...