Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Starter man en kald motor og lar den gå seg varm på tomgang tar den oppvarmingsfasen veldig lang tid og man får lang driftstid på kald motor. Kjører man med en gang blir motoren forholdsvis raskt varm. Tomgangskjøring i evigheter med varm motor er heller ikke gunstig, google "sylinderpolering".. ;)

Starter man en kald motor og lar den gå seg varm på tomgang tar den oppvarmingsfasen veldig lang tid og man får lang driftstid på kald motor. Kjører man med en gang blir motoren forholdsvis raskt varm. Tomgangskjøring i evigheter med varm motor er heller ikke gunstig, google "sylinderpolering".. ;)

Derfor bruker jeg webastoen så den er 50grader når jeg starter .... står den og varmer seg på tomgang er det lite til ingen belastning på motor og ingen ting på auto kassa før alt er varmt .. da er spørsmålet : ville du kjøpt en bil som ALDRI er kall kjørt og byttet olje og filter vær 3tkm eller kjøpt en som er kjørt av en som følger MB med olje bytte 25tkm eller ett år ????? og jeg lar deg gjøre som du ønsker - så gjør jeg som jeg vill

Jeg syns nå alt detta "grønne" hysteriet tar helt overhånd i dag, men tomgangskjøring er helt unødvendig. Når jeg ser biler som står og går mens de er inne å handler, får jeg en utrolig lyst til å gå bort, stoppe bilen og hive nøkla i nærmeste kum. Den forurrensninga man forårsaker når man beveger seg fra A til B for å bidra med å holde samfunnshjula igang, er en ting, men å la en motor stå å gå kun for bekvemelighensyn, er noe helt annet.

Selv om jeg er omtrent like politisk korrekt som en trans imam, syns jeg det burde vært bøtlegging på unødvendig tomgangskjøring

Nok et lite jubileum i dag: 8.nov 2004 ble bilen førstegangsregistrert, så i dag har den vært i tjeneste i 11 år. Rart å tenke på, all den tid jeg fortsatt opplever den som relativt ny..

Tross sin voksne kilometerstand (se tidligere post) takler den fint å kjøre hele dagen på høyt turtall, så jeg tok en tur til Nederland for å besøke Steve & Co før vinteren setter inn. Steve har kjøpt seg nytt hus som er under oppussing, så det går en del tid her nå om dagen. Huset ligger nydelig til med god plass og få naboer:

IMG_2388.jpg

I Nederland fikk jeg omsider ordnet opp etter skaden i sommer. Panseret ble byttet ut med et brukt i samme farge, og etter litt justering var bilen igjen presentabel. Selve jobben med å bytte over panser tok kanskje en knapp times tid, og i tillegg brukte jeg vel en drøy time på å justere det til min bil. Det er ganske overraskede hvor store variasjoner det er, for skruene endte opp et helt annet sted med panseret på min bil.

IMG_2398.jpg

Med panseret ordnet gikk det ikke lang tid før bilen så ut som den vanligvis gjør i Nederland:

IMG_2404.jpg

Det var flere årsaker til at bilen ble strippet som bildet over, men hovedsaklig for å ta ut taktrekket (for fjerde gang). Med både front- og bakrute montert er det ingen lett oppgave, men det kan gjøres gjennom passasjerdøren:

IMG_2407.jpg

Med taktrekket unnagjort, fortsatte jeg med å lage en rekke nye hull i både bagasjelokk og fordører:

IMG_2417.jpg

IMG_2424.jpg

Deretter ble et par nye styringsbokser montert:

IMG_2427.jpg

IMG_2426.jpg

Men det ble ikke bare tid til moro og oppgraderinger, jeg fikk også ordnet opp i noen ting som har irritert meg en stund. Først og fremst ble viftene i sitteputen på førersiden byttet ut. På tidlige seter er ledningsnettet til disse laget av en plasttype som ikke tåler varme og strekk, og følgelig brekker de etter en tid. Jeg var usikker på hvor mye jeg ville merke til dette, men det var faktisk veldig merkbart! Å demontere og montere sitteputen var også en prøvelse, men ikke noe et par såre fingertupper og litt tid ikke fant ut av:

IMG_2428.jpg

Jeg fikk også rettet opp i noen irriterende småbulker - og den tidligere nevnte subbeskaden på høyre forskjerm. Dessverre ble sistnevnte frisket opp igjen dagen derpå av verkstedet som foretok hjulstillingskontroll. Hjulstillingen ble ikke noe bedre, men bulkene forsvant som dugg for solen - D-Tech i Zieuwent kan virkelig anbefales:

IMG_2436.jpg

De siste par årene har jeg merket at klimaanlegget ikke akkurat har fungert optimalt, noe som toppet seg da det konket ut på ferie i Italia i fjor sommer. Steve hadde en brukt kompressor liggende som passet, så den originale ble byttet ut med denne. Etter å ha fylt gass igjen ble anlegget testet, og wow, for en forskjell!! Nå kjøler anlegget som bare rakkeren, uten forsinkelse - i tillegg ser det ut til at duggproblemet er løst:

IMG_2445.jpg

Som vanlig ble det sene kvelder mot slutten av oppholdet for å få bilen klar, men det gikk fint nok en gang. Alt fungerte utmerket da jeg vendte nesa hjemover, og bilen hadde ikke én eneste feil i StarDiagnose. Et sted i Sverige ble marsjfarten brått torpedert da girkassen gikk i fri og en bråte med feilkoder kom opp i instrumenthuset. ABS, ESP, LIM, DTR og PML ble deaktivert, men etter en start-stopp kunne jeg i det minste fortsette. Da jeg kom til Oslo svingte jeg innom verkstedet for å få lest av feilkoder, og som forventet var det en ABS-føler bak som forårsaket det. Antakelig er det ABS-ringen på høyre side bak som må byttes - ingen voldsom jobb med andre ord, men litt dårlig timing tross alt... Slik så det dermed ut da jeg var vel hjemme:

IMG_2451.jpg

Hadde tenkt å ta noen bedre bilder før jeg avslørte hva det var som ble montert, men det blir sjelden tid før mørket kommer snikende, så her kommer litt mer info og noen få glimt:

Bakluka fikk gjennomgå hovedsaklig på grunn av den lille kladeisen til venstre over skiltet, som ganske riktig er ryggekamera. Litt jobb er det jo å montere saker og ting som ikke ble levert originalt til 211, men det er ikke noe litt Dremel-arbeid ikke fikser. Kameraet er originalvare, og det samme er kontrollboksen til det. Men, siden jeg har NTG1 og ikke NTG2.5 er det ingen mulighet for å få det opp på skjermen automatisk, så derfor er det koblet til AUX 1 på TV-tuneren. Dette betyr at jeg må trykke på VIDEO på COMANDen for å få bildet opp på skjermen - har jeg brukt DVD-spilleren eller sett på TV må jeg i tillegg trykke på AUX 1, men vanligvis holder det altså med ett trykk. Kameraet er koblet opp mot ryggelyset som da sender signal om å begynne sending, slik at det ikke filmer kontinuerlig:

IMG_2433.jpg

IMG_2450.jpg

Det øverste bildet viser også en annen oppgradering/oppdatering - noen som ser hva det er?

I USA har man tydeligvis vanskeligheter med å skjønne hvor girvelgeren er plassert, siden det tross alt er hele fire (4) valgmuligheter, så der borte ble bilene utstyrt med en rød LED som lyser opp for å understreke hva man har valgt. Med tanke på at bilen og alle dens systemer til enhver tid vet hvilken posisjon denne har, var det overraskende å finne ut hvor mye ekstra hardware som krevdes for å få denne ekstra hjelpen. Selve girvelgeren, altså linken mellom girknott og girkasse, er annerledes og må byttes ut. I tillegg må litt flere ledninger og en ekstra plugg monteres, samt en ledning strekkes til fremre SAM. Sistnevnte er ikke et must, men uten denne dimmes ikke LEDen sammen med øvrig instrumentbelysning når det blir mørkt. Alt i alt en morsom "extra" som nok ikke så mange flere enn meg selv legger merke til:

IMG_2449.jpg

Dørene ble ganske riktig modifisert for å tilpasses facelift-speil. Dette krevde overraskende mye endring, både av dører og speil, men ble bra til slutt. I etterpåklokskapens ånd ville jeg dog gjort det ganske annerledes dersom jeg skulle gjort det igjen - dørene kunne ha sluppet mye billigere unna dersom jeg hadde innsett at speilene uansett måtte modifiseres tidligere i prosessen. Med tanke på hvor liten del av en bil sidespeilene faktisk er, var det overraskende hvor mye de hadde å si for bilens uttrykk - det føltes nesten ikke som min bil lenger rett etter montering. Har ikke fått tatt flere bilder enn dette av dem ennå (i tillegg til en liten sniktitt på bildet lenger oppe hvor bulker fjernes):

IMG_2452.jpg

I tillegg ble også dekktrykksmonitor montert, men vi var litt raske i vendingen og oppdaget litt for sent at det er tekniske forskjeller i instrumenthusene mellom 2005 og 2006. Mitt instrumenthus har selvsagt bare kode 805 (for 2005), mens dekktrykksmonitoren vi monterte inn trenger instrumenthus med kode 806 (for 2006). Systemet fungerer perfekt, og bilen forøvrig ser alt som det skal - men informasjonen kommer ikke opp på displayet.. Slik det er nå er det to alternativer; Bytte instrumenthuset til et som er nyere enn mitt (altså med kode 806 eller nyere), eller å bytte dekktrykksmonitor til et for biler med kode 805. Begge deler er litt kronglete, men tiden vil vise hva vi får til - førstnevnte kan bli litt dyrt, og sistnevnte vil bli litt jobb (og kreve en passende "donorbil"). Siden dette selvsagt ble ferdigstilt samme morgen som jeg skulle reise hjem, var det ingen annen utvei enn å koble det fra enn så lenge. Den passive dekktrykksovervåkeren er dog aktivert fortsatt, så en slags sikkerhet finnes fortsatt.

Årsaken til at taktrekket ble demontert hadde dog ingenting med ovennevnte å gjøre. Grunnen var selvsagt at det skulle byttes - igjen.. Jeg kom over et brukt, sort Alcantara-trekk fra en E63 hvor alle smådeler fulgte med, og da var det vanskelig å stå imot. Siden det kommer fra en E63 er det følgelig også facelift, og med det fikk jeg også den nye typen innerspeil montert. Med bilen "triple-black" (sort taktrekk, sort interiør, sort lakk) så det skikkelig dustete ut med hvit bombrikke, så denne ble demontert og sprayet sort - tilfeldigvis endte den opp i samme farge som bilen (obsidiansort metallic). Jeg hadde først planer om å gjemme denne inni speilet, men feiget ut da jeg så hvor mye jobb det var å demontere dette.. Skal prøve å få tatt noen bilder av det nye taktrekket snarlig. :D

Edit: Var for rask på avtrekkeren med å si faceliftlist på bagasjelokket. Ser jo nå på tidligere bilder at dette er noe du allerede har. Tipper på facelift bremselys på bagasjelokket.

Guest alexanderst

Hyggelig å se at du fortsatt oppgraderer Sven Håkon. Du har vel de fleste options en fikk på disse i 05?

Gleder meg til å endelig se denne bilen når jeg flytter til Oslo til sommeren.

Hyggelig å se at du fortsatt oppgraderer Sven Håkon. Du har vel de fleste options en fikk på disse i 05?

Gleder meg til å endelig se denne bilen når jeg flytter til Oslo til sommeren.

Bortsett fra AMG-relaterte utstyrskoder tror jeg det meste er dekket nå, ja - panoramatak (med solcellepanel) kommer nok ikke til å skje...