Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Skjermer er visst forbruksvare,min bil skled fra jekken når jeg skulle bytte fra vinter til sommerhjul,heldigvis har jeg beholdt alle fingre men bilen falt ned på hjulet som skulle monteres og skjermen ble litt skeiv.

Guest Radeon

Hvilke dimensjoner kjører dere på for å få til slikt?

Jeg hadde 245/35-20 (en hel del større rulleomkrets enn originalt..) på ET37 foran på min, de var aldri i nærheten av å subbe i forskjermene..

Jeg hadde 8,5x19 ET30 med 245/35-19 foran på min, og det tok oppi hvis jeg ikke var varsom. Bilen er også senket 30mm.

Nå har jeg ikke lenger dette problemet, bilen ble faktisk veldig god å kjøre etter jeg gikk ned en felgstørrelse + at bilen ser bra ut også.

Dimensjonene nå er 8,5x18 ET37 og 9x18 ET39. Trodde aldri jeg skulle si det, men store felger er liksom ikke noe "must" for meg lenger. :shock:

Guest alexanderst

Jeg hadde 245/35-20 (en hel del større rulleomkrets enn originalt..) på ET37 foran på min, de var aldri i nærheten av å subbe i forskjermene..

men store felger er liksom ikke noe "must" for meg lenger. :shock:

Gutten sin det..  8)

Guest Radeon

men store felger er liksom ikke noe "must" for meg lenger. :shock:

Gutten sin det..  8)

Hehe :lol:

• 3 weeks later...

Og jeg fikk runaway ved 320.000km, tydelig at det har noe med rutiner å gjøre. Både min kone og jer er flinke til å la bilen gå litt på tomgang etter kjøring, med den nye (bytteoverhalte)turboen. Og fra i år gikk jeg vekk fra ESP-olja, bytter heller olje hvert år da vi ikke kjører over 10.000km i året. Med ESP-olja og da gå etter hva bilen sier så ble det to vintersesonger på samme olje. :( I mine øyne er det ikke bra i det hele tatt.

Guest alexanderst

Har du byttet SBC Sven Håkon?

@Erik; Tror du en slik turborens har noe for seg? Vurderer å starte forbyggende arbeid for å holde den levende  :lol:

Det er jo viktig å få roet ned en turbo som spinner med over 20.000 o/min før man stopper motoren, ellers går den lenge etter at motoren er stoppet og da selvfølgelig uten smøring :( Ved kaldstart strides de lærde, noen mener at det er bare å kjøre rolig avsted med en gang, mens andre deriblandt jeg mener at en motor har godt av å få litt varme i seg før en rolig start på kjøreturen. Jeg bruker bestandig webastoen på vinteren så motoren er alltid varm før jeg starter kjøringen.

tipper turboen går 100 000 rpm ved full last - de bilene jeg tidligere har hatt - der jeg har overhalt turboen etter sesongen - har den turboen der den var varm kjørt FØR belastning - og kjølt ned etter belastning (noen biler har vannpumpe -elektrisk - som går etter motoren er slått av ) den som har ladet best . Husk også 360 graders lager på trykksiden med olje trykk . Er det beste . Derfor bruker jeg webastoen ALLTID 30-45 min før jeg kjører -da er vannet ca 50 grader . Og noe de fleste ikke tenker på er retur olje fra turboen den skal renne ned i bunnpannen er utluftingen på toppen tett fører det til brente lager i turboen ........lang forklaring men har i noen år sliti med turbo og hestekrefter ...

Å la motoren gå mer enn ti sekunder etter start før man kjører har ikke noe for seg. Det forutsetter selvfølgelig vettug kjøring og ikke flatt jern og masse turtall før motoren oppnår driftstemperatur..

Å la motoren gå mer enn ti sekunder etter start før man kjører har ikke noe for seg. Det forutsetter selvfølgelig vettug kjøring og ikke flatt jern og masse turtall før motoren oppnår driftstemperatur..

Bare lurer , hvorfor har det ikke noe for seg ..?