Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

I år fikk ferieturen en litt dårlig start:

IMG_1963.jpg

Kort tid etter oppstart befant vi oss bak en kantklipper som vi trodde stod og ventet på passerende biler i rundkjøringen vi begge var på vei inn i. Brått bestemte føreren av kantklipperen seg for å rygge i stedet for å fortsette inn i rundkjøringen, og traff bilen vår hardt i høyre hjørne foran. Manglende sidespeil på høyre side og et ryggekamera som var montert alt for høyt gjorde at føreren ikke så oss.

Her har kantklipperen blitt flyttet litt forover igjen:

IMG_1955.jpg

IMG_1958.jpg

IMG_1959.jpg

Jeg håper at skyldspørsmålet er like åpenbart for forsikringsselskapene som det er for meg, på tross av at motparten er et svensk(registrert) motorredskap. Utrolig nok er det kun høyre forskjerm og panseret som er skadet - hverken lykt eller støtfanger ble truffet, og foruten noen minimale riper på felgen er også denne intakt.

Siden jeg ettermonterte PTS i påsken 2008 har jeg byttet to sensorer, så å bytte alle "for sikkerhets skyld" gir ingen mening i min bok. Merk at de fleste som da ble montert allerede var brukte, og at jeg ikke gir dem noen form for særbehandling (mtp. vask o.l.). Sensoren jeg monterte denne gang har jeg hatt liggende i reserve i et år eller to allerede.

Vi har strengt tatt bare byttet 1 foran og 2 bak på vår 211 også, på de drøyt 2,5 år / 70.000 km vi har hatt den. Jeg trodde kanskje det var mer styr med å få fanger av og på.

Kjipt med skaden, men forhåpentlig vis i hvert fall et veldig åpenbart skyldspørsmål.

Neida, men sånt kan brukes til å sette lys på saken ifm skyldsspørsmål.

Syns det så generelt ganske slitent ut det der dyret

La merke til det selv også - det var strengt tatt en god del med denne farkosten som ikke akkurat oste "godt vedlikehold."

Har forøvrig fått oppdatering fra mitt forsikringsselskap om hvem de mener har skyld, og de er heldigvis enige med meg.

• 3 weeks later...

I fjor ble bilen virkelig satt på prøve i ferien, da vi kjørte til Italia og endte med å tilbakelegge 6500km over tre uker. I år var vi enige om å begrense kjøringen noe, men siden vi hadde flere steder vi ønsket å besøke og i tillegg et bryllup i København midt i perioden endte det likevel slik:

IMG_2181.jpg

I år holdt vi oss dog til Skandinavia, hvor turen først til hytta i Odalen. Litt irriterende å kjøre 7km (hver vei) på regnvåte traktorveier like etter å ha vasket bilen, men humøret holdt seg tross dette:

IMG_1953.jpg

Etter noen dager på hytta bestemte vi oss for å sette kursen mot Stavanger, og tross mange timers kjøring foran oss var vi ved godt mot. Knappe 45 minuttter etter oppstart støtte vi dog på en kantklipper - eller snarere, den støtte på oss - som hadde andre planer:

IMG_1965.jpg

Etter litt om og men fikk vi fullført skadeskjemaet, og kunne heldigvis fortsette videre til Stavanger. På vei dit fikk jeg avtalt taksering hos BoS Rogaland den påfølgende morgenen:

IMG_1970.jpg

Utrolig nok var hverken lykt, støtfanger eller andre vitale deler påvirket av skaden, så vi kunne fortsette ferien som planlagt. Med base i Stavanger fikk vi utforsket Ryfylke litt, noe som selvsagt betød noen ferjeturer - DVD-spiller er kanskje litt passé i heimen, men på biltur kom det godt med. Noen som kjenner igjen filmen?

IMG_1982.jpg

Mer grusveier ble det også, men nå var det ikke så farlig - skitten var den likevel, og nå attpåtil en skadebil. Omgivelsene var det dog ingenting å si på:

IMG_1989.jpg

Etter første etappe av vestlandsferie bar det til København, hvor vi brukte et par timer på å prøve å finne ut hvordan vi kunne kjøpe parkeringstillatelse for flere dager. Etter å ha lastet ned flere apper, snakket med et servicekontor som ikke visste noe som helst bortsett fra at det gikk an å laste ned apper, googlet alle kombinasjoner som omfattet "parkering" og "København" samt snakket med kjente gav vi opp og sendte bilen bort. Den fikk heldigvis stå i fred (og gratis) nord for Jagtvej de fem dagene vi var der:

IMG_2058.jpg

Jeg la merke til at de fleste taxier i København var Mercedeser, og da stort sett C- eller E-klasser - men jeg så også en CLS Shooting Brake med Taxa-skilt på taket, og jammen dukket ikke en CLA Shooting Brake opp like etterpå.. Jeg trodde norske drosjer var ekstravagante, men vi har tydeligvis litt å lære av danskene. Min egen bil ser relativt trist ut med bulk i trynet og insekter fra tre land smørt utover fronten, men det blir det vel ordning på snart. Som forventet funket alt som det skulle hele ferien, og neste milepæl (450Kkm) er enda litt nærmere:

IMG_2182.jpg

Lot du kantklippernissen bruke bilen din som skriveunderlag?  :o

Så maskin her oppe i dag. fremdeles bare en speile på den

Ja, den var i det minste ren  :P

Moro med bilferie, regner likevel med at du savner veiene i Tyskland og Nederland når du kjører i Norden.  8)

Jeg liker godt veiene i Norge, men det blir en annen opplevelse - her til lands ser man jo ting underveis, i Tyskland ser man motorveien og trafikken forøvrig.. Det tok dog omtrent like lang tid å kjøre København-Oslo som det tok å kjøre Oslo-Lærdal..

Uff, kjedelig med skade... Men virker som fin roadtrip ellers.

Skaden er heldigvis bare midlertidig  :D

• 1 month later...

1.

IMG_2239.jpg

2.

IMG_2243.jpg

3.

IMG_2246.jpg

Beklager ekstremt dårlige bilder, det ble plutselig bråmørkt mens jeg holdt på. En av to skadde paneler er byttet ut med bulkefrie alternativer. Var heldig og kom over en original skjerm med riktig farge i god stand. Etter litt skruing var den bulkete skjermen byttet ut og bilen ser brått litt mer anstendig ut - nå gjenstår "kun" panseret, som jeg forhåpentligvis også får byttet ut innen kort tid. :-)

haha skulle betalt deg for å bytte skjermen på w211en istedet for "mekanikeren" som brukter 4 dager på å bytte skjermen...og fikk det faen ikke til å sitte helt inntil engang...og glemte den plata på innsiden av skjermen mot døra...

#$F!!$€%!

Bare et par dager etter at jeg byttet skjerm, klarte jeg jammen å ødelegge "den nye" også! Med fullastet bil la jeg litt for raskt over mot høyre for å nå en avkjørsel, og vips så var hjulbuen krøllete igjen..  :?

Ikke så lett å dokumentere slikt, men dette her håper jeg virkelig en bulketrollmann klarer å fikse:

IMG_2260.jpg

IMG_2261.jpg

@wicky; Det er nesten umulig å ikke klare å montere skjermen korrekt på disse bilene etter min mening, så jobben til mekanikeren din høres likevel ganske unik ut!

Guest Radeon

Samme skjedde med meg også i sommer, ble en lett retting. :lol: Forhåpentligvis skjer det ikke igjen da jeg har gått over til originale sportfelger til W211 med riktig innpress. Angrer faktisk ikke et sekund på at jeg gjorde det heller. :shock: