Sven Håkon Posted August 2, 2015 Author Share Posted August 2, 2015 I år fikk ferieturen en litt dårlig start: Kort tid etter oppstart befant vi oss bak en kantklipper som vi trodde stod og ventet på passerende biler i rundkjøringen vi begge var på vei inn i. Brått bestemte føreren av kantklipperen seg for å rygge i stedet for å fortsette inn i rundkjøringen, og traff bilen vår hardt i høyre hjørne foran. Manglende sidespeil på høyre side og et ryggekamera som var montert alt for høyt gjorde at føreren ikke så oss. Her har kantklipperen blitt flyttet litt forover igjen: Jeg håper at skyldspørsmålet er like åpenbart for forsikringsselskapene som det er for meg, på tross av at motparten er et svensk(registrert) motorredskap. Utrolig nok er det kun høyre forskjerm og panseret som er skadet - hverken lykt eller støtfanger ble truffet, og foruten noen minimale riper på felgen er også denne intakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 På slobrua? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 2, 2015 Author Share Posted August 2, 2015 På slobrua? Jepp - eller, på vei inn på den i hvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 hele området der heter slobrua / slomarka utrolig kjipt... Men skal man se det positive i det så får du vel penere lakk på et nytt panser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megaoctane Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 viktig å få huket av riktig. Bil A sto stille. bil B rygget. Da er saken ganske åpenbar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Siden jeg ettermonterte PTS i påsken 2008 har jeg byttet to sensorer, så å bytte alle "for sikkerhets skyld" gir ingen mening i min bok. Merk at de fleste som da ble montert allerede var brukte, og at jeg ikke gir dem noen form for særbehandling (mtp. vask o.l.). Sensoren jeg monterte denne gang har jeg hatt liggende i reserve i et år eller to allerede. Vi har strengt tatt bare byttet 1 foran og 2 bak på vår 211 også, på de drøyt 2,5 år / 70.000 km vi har hatt den. Jeg trodde kanskje det var mer styr med å få fanger av og på. Kjipt med skaden, men forhåpentlig vis i hvert fall et veldig åpenbart skyldspørsmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Kjipt. Har dissa disp for å ha spor i dekka?(bilde2) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Vannplaning er nok ikke et tema på sånne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Neida, men sånt kan brukes til å sette lys på saken ifm skyldsspørsmål. Syns det så generelt ganske slitent ut det der dyret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 3, 2015 Author Share Posted August 3, 2015 Neida, men sånt kan brukes til å sette lys på saken ifm skyldsspørsmål. Syns det så generelt ganske slitent ut det der dyret La merke til det selv også - det var strengt tatt en god del med denne farkosten som ikke akkurat oste "godt vedlikehold." Har forøvrig fått oppdatering fra mitt forsikringsselskap om hvem de mener har skyld, og de er heldigvis enige med meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 18, 2015 Author Share Posted August 18, 2015 I fjor ble bilen virkelig satt på prøve i ferien, da vi kjørte til Italia og endte med å tilbakelegge 6500km over tre uker. I år var vi enige om å begrense kjøringen noe, men siden vi hadde flere steder vi ønsket å besøke og i tillegg et bryllup i København midt i perioden endte det likevel slik: I år holdt vi oss dog til Skandinavia, hvor turen først til hytta i Odalen. Litt irriterende å kjøre 7km (hver vei) på regnvåte traktorveier like etter å ha vasket bilen, men humøret holdt seg tross dette: Etter noen dager på hytta bestemte vi oss for å sette kursen mot Stavanger, og tross mange timers kjøring foran oss var vi ved godt mot. Knappe 45 minuttter etter oppstart støtte vi dog på en kantklipper - eller snarere, den støtte på oss - som hadde andre planer: Etter litt om og men fikk vi fullført skadeskjemaet, og kunne heldigvis fortsette videre til Stavanger. På vei dit fikk jeg avtalt taksering hos BoS Rogaland den påfølgende morgenen: Utrolig nok var hverken lykt, støtfanger eller andre vitale deler påvirket av skaden, så vi kunne fortsette ferien som planlagt. Med base i Stavanger fikk vi utforsket Ryfylke litt, noe som selvsagt betød noen ferjeturer - DVD-spiller er kanskje litt passé i heimen, men på biltur kom det godt med. Noen som kjenner igjen filmen? Mer grusveier ble det også, men nå var det ikke så farlig - skitten var den likevel, og nå attpåtil en skadebil. Omgivelsene var det dog ingenting å si på: Etter første etappe av vestlandsferie bar det til København, hvor vi brukte et par timer på å prøve å finne ut hvordan vi kunne kjøpe parkeringstillatelse for flere dager. Etter å ha lastet ned flere apper, snakket med et servicekontor som ikke visste noe som helst bortsett fra at det gikk an å laste ned apper, googlet alle kombinasjoner som omfattet "parkering" og "København" samt snakket med kjente gav vi opp og sendte bilen bort. Den fikk heldigvis stå i fred (og gratis) nord for Jagtvej de fem dagene vi var der: Jeg la merke til at de fleste taxier i København var Mercedeser, og da stort sett C- eller E-klasser - men jeg så også en CLS Shooting Brake med Taxa-skilt på taket, og jammen dukket ikke en CLA Shooting Brake opp like etterpå.. Jeg trodde norske drosjer var ekstravagante, men vi har tydeligvis litt å lære av danskene. Min egen bil ser relativt trist ut med bulk i trynet og insekter fra tre land smørt utover fronten, men det blir det vel ordning på snart. Som forventet funket alt som det skulle hele ferien, og neste milepæl (450Kkm) er enda litt nærmere: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Lot du kantklippernissen bruke bilen din som skriveunderlag? Så maskin her oppe i dag. fremdeles bare en speile på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest alexanderst Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Moro med bilferie, regner likevel med at du savner veiene i Tyskland og Nederland når du kjører i Norden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cityhopper Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Uff, kjedelig med skade... Men virker som fin roadtrip ellers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Lot du kantklippernissen bruke bilen din som skriveunderlag? Så maskin her oppe i dag. fremdeles bare en speile på den Ja, den var i det minste ren Moro med bilferie, regner likevel med at du savner veiene i Tyskland og Nederland når du kjører i Norden. Jeg liker godt veiene i Norge, men det blir en annen opplevelse - her til lands ser man jo ting underveis, i Tyskland ser man motorveien og trafikken forøvrig.. Det tok dog omtrent like lang tid å kjøre København-Oslo som det tok å kjøre Oslo-Lærdal.. Uff, kjedelig med skade... Men virker som fin roadtrip ellers. Skaden er heldigvis bare midlertidig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Greit nok når det er materielle skader, som i tillegg er skrudde deler som enkelt kan byttes ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Khan1 Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Ser ut som du har hatt en flott ferie. Synd med skaden, men godt lykta ikke fikk skade for de finnes det vel bare en av i Norge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted September 30, 2015 Author Share Posted September 30, 2015 1. 2. 3. Beklager ekstremt dårlige bilder, det ble plutselig bråmørkt mens jeg holdt på. En av to skadde paneler er byttet ut med bulkefrie alternativer. Var heldig og kom over en original skjerm med riktig farge i god stand. Etter litt skruing var den bulkete skjermen byttet ut og bilen ser brått litt mer anstendig ut - nå gjenstår "kun" panseret, som jeg forhåpentligvis også får byttet ut innen kort tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted October 1, 2015 Share Posted October 1, 2015 bakgata auto Lite som skal til for å gjøre noe shabby, og ditto motsatt veg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted October 1, 2015 Share Posted October 1, 2015 haha skulle betalt deg for å bytte skjermen på w211en istedet for "mekanikeren" som brukter 4 dager på å bytte skjermen...og fikk det faen ikke til å sitte helt inntil engang...og glemte den plata på innsiden av skjermen mot døra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 5, 2015 Author Share Posted October 5, 2015 #$F!!$€%! Bare et par dager etter at jeg byttet skjerm, klarte jeg jammen å ødelegge "den nye" også! Med fullastet bil la jeg litt for raskt over mot høyre for å nå en avkjørsel, og vips så var hjulbuen krøllete igjen.. Ikke så lett å dokumentere slikt, men dette her håper jeg virkelig en bulketrollmann klarer å fikse: @wicky; Det er nesten umulig å ikke klare å montere skjermen korrekt på disse bilene etter min mening, så jobben til mekanikeren din høres likevel ganske unik ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 hmm....hjulbuen ligna på hjulbuen min når jeg hadde de store 20toms felga...hm hm hm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christoffer Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 Kjipt! Samme som StarAutoco gjorde på min da de skulle bytte brukket framfjær.. Ble retting g lakkering av hele skjermen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Radeon Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 Samme skjedde med meg også i sommer, ble en lett retting. Forhåpentligvis skjer det ikke igjen da jeg har gått over til originale sportfelger til W211 med riktig innpress. Angrer faktisk ikke et sekund på at jeg gjorde det heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Hvilke dimensjoner kjører dere på for å få til slikt? Jeg hadde 245/35-20 (en hel del større rulleomkrets enn originalt..) på ET37 foran på min, de var aldri i nærheten av å subbe i forskjermene.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.