Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

På tide å vaske bilen snart? :P

Artig at du nevner det - den ble "vasket" (dvs spylt i selvvaskeanlegg) i går ettermiddag :D

Sist gang det skjedde var hjemme i Stavanger i juleferien - det nærmeste den har kommet vasking etter det var på isbanekjøring for noen uker siden, hvor særlig felgene ble rene og pene etterpå.

Guest alexanderst

Jeg har drømmer om en mørk blå w211 pre-facelift med beige interiør og originale elegance felger <3

Jeg har hatt en slik :P

Har forøvrig liggende ett sett strøkne orginale Elegancefelger om du vil ha.

På vår 211, produsert november 2003, var venstre rør bak byttet før vi kjøpte den i oktober 2012. Det andre måtte jeg bytte før verkstedet ville anbefale godkjent eu-kontroll. Det rakk ikke å ruste hull på det jeg byttet, men det kan ikke ha vært langt unna heller. Tydeligvis helt vanlig syke på 211-bilene. Skjøtet inn med nytt kobberrør bak et sted. Rør, koblinger og flenseverktøy koster nesten ingen ting. Deler for et par hundre, kanskje, og noen timer banning, så er mye gjort.

Foran føyk en bremseslange (vanlig problem på 4matic). Dette oppdaget bilen selv i det jeg låste opp, og da ga den veldig uttrykk for at jeg ikke burde kjøre noe sted. Den gikk i nødmodus, og da ikke en nødmodus man kan kjøre med, men bare såvidt den beveget seg fremover. Det var ikke nok krefter til å kjøre den opp kjørebruene til hengeren.

Kjørebruene mine er sånn de skal være, og de er definitivt brattere enn trollstigen.

Poenget var at da vår oppdaget bremselekkasje, så var det veldig, veldig lite den var interessert i å flytte noe særlig på seg.

• 2 weeks later...

@Frode; Mulig det er forskjell på lekkasje foran og bak - på min bil var det ikke merkbart foruten piping og rødt display.

I går fikk bilen trukket sitt tyngste lass så langt, nemlig Ambassadøren på sin siste reise:

IMG_0983.JPG

Bilen klarte brasene uten dramatikk, selv om det var merkbart at dette nok ikke er den rette motoren for slike oppdrag. Selv uten /8en på hengeren kjentes den ekstra vekten godt på trekkraften.

Oppdraget kom rett etter henting fra verkstedet her i Stavanger, hvor foringer ble gjennomgått (byttet en bærekule foran) før hjulstillingen ble stilt inn igjen. Dette hjalp betraktelig, og borte var den litt nervøse følelsen bilen hadde på sporete vei og ved filskifte.

Dessverre ser det ut til at jeg må klage på jobben som ble utført på bremsene bak for noen uker siden. På begge sider bak blir bremsene nå varme av vanlig kjøring, noe de ikke ble før jobben ble utført. Har lest en del om trøblete kalippere bak på 211, noe mine foreldres bil også fikk problemer med torsdag kveld, men er det noe å gjøre med det bortsett fra å bytte hele kalipperen? Mine ble byttet med splitter nye for rundt tre år siden.

Guest alexanderst

har en 200cdi selv... den er treeeiiiiig.... hvordan overlevde du sommerturen din ifjor egentlig? :P

Merker at W211 200 CDI er lat ja, har prøvd en kompis sin. W212 200 CDI er spreke synes jeg, og går nesten like godt som min W211 220 CDI.

har en 200cdi selv... den er treeeiiiiig.... hvordan overlevde du sommerturen din ifjor egentlig? :P

Til vanlig er den mer enn sprek nok - det er bare med mye last eller i lange, bratte motbakker jeg merker at den har litt liten motor. Det er ingen problem å suse avgårde i 150km/h+, ei heller å følge vanlig trafikk. Har du 122hk eller den tidlige utgaven med færre hester?

nei si det....fantes dem i ENDA mindre enn 122hk?!? Er en 2004mod...

Visstnok, men jeg husker ikke hvor jeg leste det. Mener dog å huske at den kun var tilgjengelig det første året.

På vei fra Oslo til Stavanger for et par dager siden merket jeg at felgene bak tørket opp veldig raskt da vi stoppet. Jeg kjente på skiver og trommel, og disse var ganske riktig veldig varme. I Stavanger fikk jeg låne en temperaturføler av min far, og det viste seg at skiver og tromler ble 50-70 grader (indikert på måleren) etter 20-30km kjøring. Til sammenligning var skivene foran omtrent halvparten etter samme tur. I dag kjørte vi tilbake til Oslo, og jeg målte skiver og tromler etter ca 100km kjøring hvorpå temperaturen lå mellom 50-60 grader (foran ca halvparten). Etter rundt 250km kjøring var skiver/tromler bak mellom 30-40 grader (indikert). Nå, etter hjemkomst, måler jeg den ene siden til 20-30 grader og den andre til 30-40 grader. Kan disse verdiene regnes som normale, eller tyder dette på at klosser eller bremsebånd ligger innpå? Jeg stusser mest på at verdiene synker.

På den litt lysere siden er det interessant å se hvor lite den originale takboksen påvirker drivstofforbruket. Turen i dag var slett ikke noe økonomiløp, men tross tungt lastet bil og nevnte aerodynamiske utfordring var forbruket knapt en halv desiliter høyere enn hva jeg vanligvis måler på samme strekning:

150329_Stavanger-Oslo.JPG

Det er jo ingen grunn til at bremsene skal bli varme når de ikke brukes. At de blir varme betyr jo at bremsene enten brukes, eller henger på. At det blir mindre etter å ha kjørt så lenge, tyder vel bare på at de begynner å slites en del.

Jeg tror ikke jeg ville satt ut på tur fra Stavanger til Oslo med bremser som henger på  :shock:

Det er jo ingen grunn til at bremsene skal bli varme når de ikke brukes. At de blir varme betyr jo at bremsene enten brukes, eller henger på. At det blir mindre etter å ha kjørt så lenge, tyder vel bare på at de begynner å slites en del.

Jeg tror ikke jeg ville satt ut på tur fra Stavanger til Oslo med bremser som henger på  :shock:

Jeg hadde ikke så mange alternativer, men med rundt 70 grader som høyeste målte temperatur så jeg ikke på det som veldig kritisk - jeg er mer opptatt av å finne ut hvorfor det skjer, og har avtale med verkstedet om å se på det i morgen tidlig.

Var innom verkstedet for å se på bakbremsene i dag:

- Hjulene går fint rundt

- Bremsetesten var OK (riktignok 38% forskjell fra side til side på håndbrekk, men likevel innenfor krav)

- Klossene ser fortsatt nye ut

- Ikke noe overflødig bremsestøv

Såvidt de kunne se var det ingenting som var noe problem, men de mente at det mekanismen til håndbrekket muligens er litt treg og at det var dette som hadde ligget innpå. De nevnte også at dersom det var kalipperene som hang på ville disse (logisk nok) bli veldig varme, noe de heller ikke ble da jeg målte temperaturen i forgårs.

Med tanke på at alt ser greit ut på utsiden og at problemet oppstår på begge sider, tipper jeg at de har rett i antagelsene sine om håndbrekk. Vi ble enige om å følge med på det over påsken, og at jeg skulle komme tilbake med bilen da dersom det fortsatte..