Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Såvidt jeg har forstått kjipet Mercedes ned bremsene på 320CDI etter faceliften, formodentlig for å differensiere dem mer fra biler med sportspakke (og kanskje også fra modellene med større motor). Disse bremsene er fra pre-facelift, hvor alle modeller fra 320CDI og oppover hadde skrift på fremre kalippere.

Jeg vil påstå at 500 er hakket over 320CDI, og min 500 har calippere uten skrift.. Den er pre-facelift.

Kan det tenkes at disse er omlakkert, eller at skriften simpelthen har forvitret bort? Har de samme utseende som 320CDI-bremsene jeg har på min?

De har et utseende som minner mer om dine gamle enn om dine nye.

Såvidt jeg har forstått kjipet Mercedes ned bremsene på 320CDI etter faceliften, formodentlig for å differensiere dem mer fra biler med sportspakke (og kanskje også fra modellene med større motor). Disse bremsene er fra pre-facelift, hvor alle modeller fra 320CDI og oppover hadde skrift på fremre kalippere.

Jeg vil påstå at 500 er hakket over 320CDI, og min 500 har calippere uten skrift.. Den er pre-facelift.

Kan det tenkes at disse er omlakkert, eller at skriften simpelthen har forvitret bort? Har de samme utseende som 320CDI-bremsene jeg har på min?

De har et utseende som minner mer om dine gamle enn om dine nye.

Snodig. Jeg forsøkte å google det, men finner bare bilde av kalippere som ligner veldig på 320CDI-kalipperne jeg nå har montert. Kanskje det er forskjell på 2WD og 4MATIC.

• 2 weeks later...

I dag svingte jeg innom Dekk1 for å få dem til å sjekke fordekkene mine og eventuelt balansere dem på nytt, siden jeg har hatt en svak vibrasjon i rattet den siste tiden. Venstre fremhjul var først ut, og ifølge gutta på jobb viste dekket på dette hjulet tegn til delaminering. De mente derfor at de ikke kunne få det 100%, men vi ble enige om at de skulle gjøre sitt beste i første omgang. Da venstre fremhjul ble montert på avbalanseringsmaskinen ble det raskt åpenbart at det ikke holdt å balansere det. Indre ring har på et eller annet tidspunkt blitt utsatt for et kraftig slag og fått et "flatt parti" som må rettes profesjonelt. Det er ikke så lett å se på bildene, men man kan skimte et ca 10 cm langt stykke som bryter buen:

Prøvde dere å balansere det hjulet selv om det var kast i felgen? Har nettopp lagt om nye dekk på min egen bil helt selv (med tilsyn/kontrollør) og dekkene jeg byttet ut var helt forferdelige med helt elendig kjørekomfort så jeg hadde blitt "vandt til" at alt var fælt og sporete, helt til jeg la om til nye Nokian Hakka Black som gjorde bilen like komfortabel som med mine 16" vinterdekk (har 18" nå).

Ved avbalansering merket jeg spesielt avvik/ubalanse på det ene forhjulet (kjørte ved uhell på en stein typ 20 cm diameter som lå midt i veien), men tenkte ikke mer over det da han jeg fikk hjelp av sa han "hadde sett værre", så jeg glemte det litt bort, og la på massevis av vekter og fikk balansert det på avbalanseringsmaskinen slik at det viste "0" og tenkte alt var bra.

Jeg har en svak vibrasjon som bare blir sterkere ved høyere fart. Jeg lurer på om du opplevde du det på samme måten?

Jeg har planlagt å ta en hjulstillingskontroll og generell kontroll av bilen i understellet pga. vibreringen og pga. nye dekk, men lurer kanskje på, etter å ha googlet og lest tråden din på nytt, om jeg skal spare pengene og heller se at alt er på stell med hjulene mine  :)

Jeg husker ikke helt hvordan vibreringen som følge av skjev felg artet seg, men det var såpass lite at jeg ikke akkurat hastet med å få sjekket det. Jeg har brukt Oslo Felgretting for å få orden på mine hjul - her kan man også få lagt om dekk, avbalansert og sjekket for ujevnheter.

Jeg husker ikke helt hvordan vibreringen som følge av skjev felg artet seg, men det var såpass lite at jeg ikke akkurat hastet med å få sjekket det. Jeg har brukt Oslo Felgretting for å få orden på mine hjul - her kan man også få lagt om dekk, avbalansert og sjekket for ujevnheter.

Bare husk å dobbelsjekke at alt er i orden..

Jeg opplevde at en ventil var montert feil med det resultat at det lakk luft.. Det ble selvsagt oppdaget en fredag ettermiddag, og da jeg ringte inn fikk jeg beskjed om å komme innom til uka.. Var ikke særlig fornøyd med det.

Resultatet ble at jeg brukte en del av fredagskvelden på å fikse dette fremfor å kjøre bil.

• 1 month later...

I år ble det bilferie, og i løpet av de siste tre ukene har vi tilbrakt en god del tid på europeiske veier. Totalt har vi vært innom åtte land, med overnattinger i syv av dem. Bilen har stort sett oppført seg eksemplarisk, men et par småting ble avdekket som nok må tas tak i snart.

En mer utførlig reiseskildring kommer senere, men her er i hvertfall nøkkeltallene etter å ha kommet hjem:

bilde%20(42).JPG

Som bilentusiast er jeg av typen som gjerne drar på bilferie. Både fordi jeg liker å kjøre og det å "være på vei", men også fordi det gir frihet til å stoppe eller endre rute hvis man ønsker det. Jeg er dessuten så sær at jeg setter pris på følelsen av avstand og at man faktisk beveger seg over lengre avstander, noe man ikke akkurat får av å fly. Men med en samboer som verken har førerkort eller er videre glad i å tilbringe for mye tid i bil blir det sjelden lengre turer enn til hytta og denslags, så de lengre kjøreturene tar jeg vanligvis alene eller sammen med venner.

I år ble dog alt snudd på hodet, siden vi hadde flere planer hvor det var mest praktisk å bruke bil, men samtidig hadde lyst til å besøke Italia. Én av avtalene vi hadde var i Danmark dagen etter et bryllup vi deltok i like utenfor Kristiansand. Vi bestemte oss derfor for å ta fergen over og kjøre dit, men hva skulle vi så gjøre med bilen dersom vi skulle få til ønsket om Italia? Det føltes fryktelig klønete og unødvendig tidkrevende å kjøre den hjem for så å fly ned og likevel leie bil, så av praktiske hensyn(!) ble vi enige om å kjøre nedover Europa.

Før vi dro utenlands hadde vi dog et par stopp i Norge. Først ut var hytta i Lærdal, som er et gammelt sjøhus i den gamle bebyggelsen hvor andre

etasje har blitt konvertert til sommerhus. Lærdal er ikke akkurat stedet hvor det skjer så mye, så ferien ble kickstartet med senket puls, bading og feriedrikke.

IMG_3942.jpg

Men vi kunne jo ikke bare holde oss på sørsiden av fjorden, så turen gikk deretter nordover til Fjærland hvor et vennepar har sommerhus. Den obligatoriske ferjeturen som hører vestlandet til ble dermed unnagjort.

IMG_3962.jpg

Med sin nærhet til Jostedalsbreen og brevannet som konstant kjøler ned fjorden (den holdt 14 grader da vi var der) var bading uaktuelt, så vi tok en tur bort til de to nærmeste stedene hvor breen stikker over kanten for å gjøre litt ekte turister av oss.

IMG_3971.jpg

På vei tilbake til "sentrum" fant vi ut at vi nok burde ha fylt diesel i Sogndal på vei inn dagen før, for drivstoffutsalget jeg var sikker på at fantes i Fjærland hadde stengt ned for lenge siden og tanken begynte å bli farlig tom. Det viste seg at Skei hadde den nærmeste bensinstasjonen - fortsatt rundt 25km unna, stort sett oppoverbakke (blant annet gjennom en lang, smal tunnel). Med hjertet i halsen og egg under foten ble det kjøring i slipstream og uten AC, radio og setemassasje - heldigvis helt frem til bensinstasjonen!

IMG_3977.jpg

Etter noen dager med fjell og fjord var det på tide å komme seg sørover for å rekke nevnte bryllup på en øy utenfor Kristiansand. Som seg hør og bør forlot vi stedet gjennom Lærdalstunnelen, og kjørte omtrent rett sørover i rundt åtte timer. Eller, rett og rett - jeg tror ikke rattet stod i midtposisjon annet enn da bilen stod parkert denne dagen.

IMG_3983.jpg

Siden bryllupet var på en øy ble bilen stående igjen på fastlandet og fikk følgelig hvile seg et par dager, før vi sa farvel til Norge og tok ferjen til Danmark. Her skulle vi treffe venner som hadde bestilt hotell for natten like utenfor Hirtshals, så det ble ikke mange kilometer kjøring denne dagen heller. Morgenen etter kjørte vi ned på stranden (ja, man gjør visst det i Danmark) for et morgenbad før vi vendte stjerna sørover for noen dager på Fyn.

IMG_4013.jpg

Etter noen ekstremt sosiale dager på Fyn skulle vi kjøre til Nederland for å besøk Steve og kona, men Tyskland hadde andre planer for oss. En uheldig lastebilsjåfør veltet et lass poteter utover A1 mellom Hamburg og Bremen, slik at all trafikk ble penset inn på en omkjøringsvei med mildt sagt dårligere kapasitet. Det hele tok flerfoldige timer, og da vi omsider kom tilbake til autobahn sørget et trafikklys som slapp ca fem biler utpå om gangen for at det var som å kjøre i Nord-Korea - tre felt og null trafikk er et sjeldent syn i dagslys. Vi ankom Nederland nærmere midnatt, og dagen etter fikk bilen og klimaanlegget en miniservice før vi takket for oss og kjørte videre mot sør-Tyskland.

IMG_4022.jpg

Siste stopp før Italia ble lagt til Moseldalen, som jeg først besøkte med opphavet for tyve år siden. Selv som ignorant tenåring gjorde denne grønne dalen sterkt inntrykk på meg, og dette er andre gang jeg besøker den på egen hånd. Moseldalen snirkler seg gjennom landskapet, og huser en bråte små landsbyer og vinranker på steder man ikke skulle tro at det var forsvarlig verken økonomisk eller med tanke på sikkerhet. Vi hadde bestilt rom på forhånd og ankom tidsnok til å nyte et glass i de siste soltimene. Det kan nevnes at vi dro ned snittalderen på hotellets gjester betraktelig..

IMG_4033.jpg

Dagen etter hadde vi planlagt å hovedsaklig bruke i bilen, siden vi hadde bestilt rom ved Comosjøen helt nord i Italia. Sveits har jeg aldri vært i før, men visste at man måtte betale for å bruke motorveiene. Akkurat hvordan det foregikk visste jeg ikke, men det viste seg at det hele var overraskende gammeldags; Hele køen ble betjent av en eldre herremann som stod klar med klistremerket som er beviset for at man har betalt, og etter å ha gitt ham førti sveitsiske franc limte han det til og med på for oss.

IMG_4041.jpg

Jeg hadde lyst til å få med meg et av veipassene over alpene, men valgte å legge ruten over på vei tilbake. Nedover kjørte vi derfor gjennom St. Gottardtunnelen, en nærmere 20km lang tunnel som føltes som oppoverbakke hele strekket. Dess høyere vi kom, dess varmere ble det, og på et tidspunkt viste termometeret 38.5 grader! Dette ble for mye for klimaanlegget, som nå valgte å koble ut og nektet å la seg aktivere igjen. Utenfor tunnelen var det nå ganske behagelig temperatur, og siden kvelden nærmet seg tenkte vi ikke så mye mer på dette der og da.

IMG_4044.jpg

Vi hadde bestilt rom i Bellagio, en liten by ved "splitten" i Comosjøen, og for å slippe å kjøre lenger enn nødvendig på veiene langs sjøen som får våre vestlandsveier til å føles som motorver (ispedd fryktløse italienere), tok vi ferge over sjøen.

IMG_4049.jpg

Påfølgende natt hadde regionen tidenes tordenstorm, og etterlevninger av denne fortsatte også utpå dagen etter. Fra hotellrommet hadde vi i hvertfall god utsikt til det ene og det andre. Legg merke til hvordan hotellets egne gangster, Vito, parkerte sin SL. Dette fotgjengerfeltet var sjelden tilgjengelig for fotgjengere, for å si det sånn.

IMG_4056.jpg

Senere på dagen lettet det heldigvis slik at vi kunne oppleve litt mer av Bellagio. Med sitt bratte terreng og gamle bebyggelse fikk bilen stå og sole seg med italienske kompiser.

IMG_4073.jpg

Etter to netter ved Comosjøen gikk turen sørvestover mot Piemonte-distriktet, hvor vi skulle bo på en vingård et par dager. De italienske autoviaene var av særdeles høy standard og hadde lite trafikk, noe som kanskje hang sammen med relativt kostbare avgifter for å bruke dem (ta billett på vei inn, betal for strekningen man har kjørt på vei ut). Da vi nærmet oss ble det heldigvis også litt kjøring på småveier på landsbygda, hvor pulsen igjen senket seg og været begynte å bedres igjen. Siden det hadde regnet en del da vi var ved Comosjøen var temperaturen såpass levelig at det deaktiverte klimaanlegget ikke plaget oss nevneverdig.

IMG_4086.jpg

Vel fremme på vingården, Canonica di Corteranzo, ble vi umiddelbart overbevist om at vi hadde tatt det riktige valget. De eldste byggene var fra 1600-tallet, og hadde opprinnelig vært et hvilested for adelige jegere, og siden det lå på en topp hadde man fantastisk utsikt over regionen - selv alpene så man konturene av når været var klart nok. Med egen vin, fokus på gode (og naturlige) råvarer, svømmebasseng og masse fred og ro ble det to fullstendig avslappende dager.

IMG_4092.jpg

IMG_4118.jpg

Før vi skulle videre til Firenze bestemte vi oss for at vi ikke kunne være i Italia uten å bade i Middelhavet, så beslutningen om å besøke en av kystbyene på vei mot Firenze ble spontan og kanskje ikke så veloverveid. Vi endte opp i på et sted ved navn Lerici, hvor strendene var stappfulle fra morgen til kveld. Overgangen fra vingården var enorm! Været og temperaturen var nå på topp, og med 30+ grader, stekende sol og sort bil ble mangelen på kald luft i bilen ganske tydelig. COMANDen ble rådført, og den tok oss til det ene bakgårdsverkstedet etter det andre (det var flust med offisielle "forhandlere", men få som hadde kapasitet, vilje, språk eller generell lyst til å hjelpe). På et trøtt lite sted fikk vi i hvertfall bekreftet at anlegget hadde nok gass, men de hadde ikke StarDiagnose for å slette feilkoder for på den måten å se om det ville aktiveres. Kommunikasjonen gikk gjennom Google Translate, en metode vi også fikk bruk for senere.

IMG_4124.jpg

Parkeringsplasser i skyggen er det få av i Italia, noe som kanskje forklarer de mange kreative parkeringene. Vi fikk plass langs stranden på et sted hvor bilen stod i solen fra den kom opp, så vi forsøkte (fånyttes) å lufte litt før vi kjørte avgårde. Listen øverst på døren var så varm at jeg fikk brannsår på underarmen da jeg i et ubetenksomt øyeblikk prøvde å hvile armen på den.

IMG_4131.jpg

Turen til Firenze fra Lerici ble foretatt i så høy hastighet som mulig, med alle vinduer og soltaket åpent. Det ble ikke så mye prating eller radio i løpet av turen. Jeg hadde faktisk glemt hvor slitsomt det er å kjøre slik, selv om det ikke er så mange år siden jeg gikk over fra 190en til E-klassen. Vel fremme fikk vi nok en gang plass like utenfor stedet vi skulle bo, og for en natt fikk bilen prøve seg på gateparkering i en italiensk storby.

IMG_4139.jpg

IMG_4143.jpg

Dagen etter bestemte vi oss for å begynne på hjemturen, og siden dette var enda en utrolig varm dag bestemte vi oss for å prøve nok en MB-forhandler for å finne ut hva som var galt med anlegget. COMANDen fant ut at det fantes én forhandler på den siden av byen vi var, men da vi kom dit viste den seg å være nedlagt. Vi kjørte derfor mot Bologna, hvor vi fant den første store forhandleren - de sa seg i tillegg villige til å feilsøke bilen, og etter en time kom kundebehandleren tilbake med dårlige nyheter. De mente at det var kompressoren som var utslitt, men hadde dessverre ikke tid til å bytte den før uken etter. Mens vi ordnet betaling gikk tankene til de mange hundre kilometerene vi hadde foran oss, som nå brått virket betraktelig mindre fristende. Gleden var derfor stor da vi satte oss inn i bilen og oppdaget at feilsøkingen i det minste hadde slettet feilkoden og dermed aktivert klimaanlegget - kunne det likeve være sjanser for en mer behagelig hjemtur?

IMG_4175.jpg

De første kilometerene var vi usikre på om anlegget kjølte i det hele tatt, men etterhvert som farten økte så sank også temperaturen på luften som kom ut av ventilene - turen så straks lysere ut! Videre feilsøking må nok utføres dog, for dersom man stopper opp så forsvinner kjøleeffekten igjen. Siden vi hadde bestemt oss for å kjøre til Innsbruck før vi gav oss for dagen, og jeg i tillegg insisterte på å kjøre over et fjellpass, kastet vi ikke bort mer tid på fjas denne dagen - enkel bespisning langs veien ble derfor løsningen.

IMG_4178.jpg

Hvilket pass vi skulle kjøre over var jeg veldig usikker på - i utgangspunktet hadde jeg planlagt å prøve Stilftspasset, men siden vi nå hadde litt dårligere tid enn jeg regnet med så falt valget på Timmelsjoch, hvor veien på det høyeste går over 2500moh. Siden vi lå litt etter skjemaet som følge av feilsøkingen hos MB var vi ikke ved foten av passet før nærmere halv åtte på kvelden - det var likevel rikelig med tid, siden det ikke stengte før åtte. På bildet ser man veien sikk-sakke oppover fjellet i bakgrunnen.

IMG_4180.jpg

Og her er vi på toppen (av svingene på forrige bilde) og ser nedover dalen og veien vi har kjørt.

IMG_4182.jpg

IMG_4183.jpg

Her har vi stoppet litt lenger oppe - fortsatt ikke helt på toppen.

IMG_4185.jpg

IMG_4187.jpg

IMG_4188.jpg

Omsider nådde vi toppen - 2509moh, og det desidert høyeste jeg noengang har vært uten å fly.

IMG_4195.jpg

IMG_4197.jpg

IMG_4199.jpg

Etter en overnatting i Innsbruck svingte vi innom Schloss Neuschwanstein i syd-Tyskland for å få litt mer eventyr på reisen. Slottet ble kommandert av Ludwig II av Bayern som et koselig lite landsted, og ble senere inspirasjonen til Disneys eventyrslott.

IMG_4210.jpg

På parkeringsplassen fikk bilen også litt mer eventyr.

IMG_4212.jpg

På vei nordover tok vi en natt i Bauhaus' fødeby Dessau, før planen var å nå Göteborg før natten hvor vi skulle treffe venner. På Berlin Ring var det dog igjen tid for stau, hvor det senere viste seg at Holgersen & Co også stod i stampe.

IMG_4224.jpg

For å minimere kjøringen valgte vi å ta ferjen mellom Puttgarden og Rødbyhavn. Selv om den er dyr sparer man så mye tid og mange kilometer at det er vel verdt det. Det blåste stikker og strå i området dog, så tomme lastebiler og biler med campingvogn (deriblant Holgersen) måtte vente til det løyet litt før de fikk kjøre over broene ut mot ferjeleiet.

IMG_4225.jpg

Samboeren min har tidligere bodd og jobbet i København, så vi tok oss tid til å spise middag på stedet hun arbeidet. Bare 320km igjen til nattens overnattingssted.

IMG_4227.jpg

Vel fremme i Göteborg ble feriens siste natt tilbrakt. Dagen etter måtte vi opp tidlig for å nå en 90års-dag på Nesodden, så frokosten tok vi med fra en lokal kafé.

IMG_4237.jpg

Vel hjemme i Oslo igjen endte tallene som tidligere vist:

bilde%20(42).JPG

Tross sin relativt voksne kilometerstand og slitne klimaanlegg er det vanskelig å se for seg at turen kunne blitt bedre i en annen bil. Den gav heller aldri grunn til å tvile på om den ville holde ut på noe som helst tidspunkt. I prinsippet satte vi oss i bilen før ferien og parkerte den utenfor leiligheten etter ferien, det ble ikke foretatt noen spesielle forhåndsregler eller grundig sjekk før vi dro - selv om jeg hadde planer om det (tiden strakk rett og slett ikke til). Bortsett fra da oljen ble skiftet og klimaanlegget feilsøkt var panseret lukket, og alt fra køtrafikk i Firenze til fjellklatring ble gjennomført uten så mye som et host.

Guest alexanderst

Trivelig lesing Sven Håkon!

Vi har selv vært nedover på ferie i Europa med Benzen i sommer, og tok samme ferge til og fra Puttgarden. Vi kjørte ikke lengre enn til Paris. Fikk også til en tur innom Steve. Autobahn er gøy :)