Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Hadde bilen på bukk i dag og kunne ikke se antydning til at det har subbet i hjulbuene bak - det kan som nevnt tenkes at dekkene så slik ut da jeg overtok dem, men jeg har aldri lagt merke til det før. Snodig.

Fant heller ingen slark i boltene på demperne fremme, så jeg har bestemt meg for å få noen som kan understellet på disse bilene til å undersøke det for meg.

Bernt; Jeg har tidligere fått rettet opp små ujevnheter i CLS-felgene hos Ole Vik som driver oslofelgretting.com, og det er helt utrolig hvor mye de kan bøye på den indre ringen etter å ha varmet det hele opp en smule. Kommer antakelig til å ta med den skadde felgen til ham.

Frode; Felgene var top notch da jeg kjøpte dem, så dette har jeg nok klart selv. Jeg vet ikke om det kom før eller under turen over fjellet på mandag, men da hadde jeg noen virkelig harde smell hvor jeg ventet på melding fra dekktrykksmonitoren om at jeg hadde punktert.. Skaden er så åpenbar at det ser voldsomt ut selv ved å dreie hjulet for hånd (på bukk). Jeg kunne fint finne akkurat hvor den begynte og sluttet på denne måten, og har markert området med tusj (selv om det ikke akkurat var nødvendig) for å lett kunne finne det igjen.

• 4 months later...

Det har ikke skjedd så mye her i det siste, men jeg ser at jeg ikke har fått med siste oppdatering. Bilen brukes ikke så ofte gjennom semesterne siden jeg bor i gangavstand fra skolen, så kilometerstanden er bare på ca 395.000km foreløpig. Jeg var i Nederland for noen måneder siden og fikk byttet til større tank, hvilket vil si at den er 80 liter istedet for 65 liter som er standard. Utover dette ble service gjennomført i tillegg til bytte av øvre bærekuler fremme som var fullstendig utslitt.

Den er rett og slett latterlig pålitelig så langt!

• 3 months later...

Nope, bilen blir knapt brukt for tiden - Sist gang var to uker siden, før det stod den i én måned uten å bli brukt og før det igjen noenlunde det samme..

Påskeferien blir nok heller ikke lang nok til å bikke 400.000km, men til sommeren skjer det nok. :-)

Nope, bilen blir knapt brukt for tiden - Sist gang var to uker siden, før det stod den i én måned uten å bli brukt og før det igjen noenlunde det samme..

Påskeferien blir nok heller ikke lang nok til å bikke 400.000km, men til sommeren skjer det nok. :-)

Du regner ikke med å nå 400' før Gol altså? Da kan det jammen hende at jeg rekker det før deg.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Kjørte meg en tur ned til Nederland i dag, og rundet samtidig 400.000km på telleverket:

400000km.jpg

Tok bildet i fart med mobiltelefon, så ha meg unnskyldt den elendige bildekvaliteten.

Vel fremme så tallenes tale slik ut:

Statistikk_tur_NL.jpg

I dag gikk det utrolig radig - tror aldri jeg har kjørt hverken opp eller ned hit tidligere med så lite trafikk på veiene. Bilen oppførte seg forøvrig som den skulle, men den trenger tydeligvis inspeksjon av understell all den tid den ikke føles like "lokomotiv" lenger. Det ser også ut til at heller ikke min bil unnslipper problemene med nykkete giring - dette har jeg tidligere merket såvidt under visse forhold en lang stund, men de siste dagene har det tiltatt veldig. Er jeg heldig slipper jeg unna med en ventil inni girkassen, i verste fall må ventilhuset (også inni kassa) eller konverteren byttes. Forhåpentligvis finner vi ut av dette i løpet av de nærmeste dagene.

• 4 weeks later...

Som antydet i forrige bildepost var det nå på tide med ettersyn av understell og girkasse. Men som vanlig ble det også rom for litt småsnacks, og jeg tror det for første gang har blitt gjort modifikasjoner som naboen faktisk kan legge merke til (ikke at noen vil gjøre det likevel, menmen).

De av dere som husker langt bakover i tid og fulgte med på denne tråden fikk kanskje med seg at jeg byttet fra ekstra høy fjæring (levert fra fabrikk) til Eibach senkesett kort tid etter at jeg kjøpte bilen. Som bildet under viser var de nye fjærene betraktelig kortere enn de originale, men av kostnadshensyn ble de originale demperne beholdt (i tillegg fungerte de fortsatt fint):

finish1.JPG

Bilen har siden dengang vært forholdsvis stumpete, dog ikke av ulevelig karakter. Nå var det likevel nok, så fire nye originale dempere ble bestilt inn for biler med kode 486 Sport Suspension. Disse var som forventet en del kortere enn de originale demperne:

DSC_0138.JPG

DSC_0151.JPG

Foringene på bakdemperne var i tillegg betydelig kraftigere på de originale demperne (som nå altså har rullet 400.000km og fortsatt virket fint):

DSC_0139.JPG

Og fordemperne skjulte en fiffig finesse bak fjærfestet:

DSC_0145.JPG

Her finner man nemlig muligheten for å justere høyden! Bak er det fortsatt fjærputer som på eldre modeller, men foran kan man ganske enkelt flytte på låseringen for å justere til ønsket høyde. Uten noen referanse kunne jeg ikke gjøre annet enn å gjette meg frem til riktig plassering, så med frykten for å ende opp med en bil som lente seg bakover endte jeg til slutt på den fjerde nederste slissen. Dette viste seg senere å bli ganske riktig:

DSC_0148.JPG

Med dempere og litt nødvendig ettersyn ellers unnagjort ble fokuset rettet mot morsommere jobber. Etter litt pusling frem og tilbake med forskjellige deler så det plutselig slik ut bak bilen:

DSC_0153.JPG

Og under bilen så det slik ut:

DSC_0156.JPG

DSC_0157.JPG

E200/220CDI er som kjent de eneste modellene med kun én potte på venstre side (med to eksosrør), alle andre modeller har en på hver side av bilen. For å få til en oppgradering jeg har hatt lyst til å gjøre helt siden jeg fikk bilen måtte vi derfor først få på plass den manglende potten på høyre side. Dette fikk vi til ved hjelp av et par deler fra en E320CDI (rekkesekser), men formålet var selvsagt ikke å ende opp med tre eksoshaler. Før prosjektet kunne skride videre måtte vi kvitte oss med litt overflødig plast:

DSC_0152.JPG

..og legge til litt ny plast:

DSC_0154.JPG

..som selvsagt måtte få riktig farge:

DSC_0202.JPG

...slik at tilpassingen av den faktiske modifikasjonen kunne fortsette:

DSC_0203.JPG

Med alle delene tilfredsstillende plassert ble det hele sveiset grundig sammen:

DSC_0212.JPG

...noe som også førte til en forhåndsvisning av funksjonen:

DSC_0208.JPG

Som det ene bildet lenger oppe også snikviser, så ble den fæle aluminiumsforsterkningen inni bakfangeren byttet ut med en langt penere (og mer funksjonell) del. Endelig kom hengerfestet på plass, en utstyrskode jeg har hatt behov for flere ganger de siste månedene. Dette er selvsagt både montert og programmert som fra fabrikk, noe som blant annet innebærer integrering med Parktronic og bilens originale alarmsystem. Hendel i bagasjerommet for å folde det inn/ut er selvsagt også på plass:

DSC_0189.JPG

For et par år siden fikk jeg byttet originalfangeren min (som hadde en liten skade) med en kompis sin, siden han skulle bytte til facelift-front. Nå skulle han selge bilen, så da fikk jeg plutselig lov til å bytte til facelift-fronten hans! Frontfangeren min ble skrudd av så fort jeg fikk nyss i dette, og med fangeren av ble det åpenbart at det manglet noe i høyre hjørne foran:

DSC_0166.JPG

Her sitter vanligvis Webastoen montert, men den har av en eller annen grunn latt vente på seg. Årsaken til at den kom på plass nå var fordi jeg (nok en gang) spurte Steve om han hadde et trepanel uten Webasto-knapp (men med Parktronic- og Distronic-knapp), og fordi jeg kom til å tenke på at ledningsnettet allerede var på plass (og hadde vært det i fire år):

DSC_0174.JPG

Med Webasto, hengerfeste, sportseksos og annet forefallende unnagjort gjenstod det bare å prøve å finne ut hva som mangler. Vi kom ikke på så mye annet enn dekktrykksmonitor og de å-så-essensielle opplyste dørtersklene - førstnevnte hoppet vi over, men sistnevnte ble så montert som den siste prikken-over-i-en:

DSC_0221.JPG

DSC_0240.JPG

Etter dette kunne bilen omsider settes på hjulene igjen, og diverse prøveturer og andre tester (blant annet glycol-test) ble foretatt for å forsøke å finne ut hva nykkingen jeg tidvis har opplevd under aksellerasjon kunne skyldes. Flere muligheter ble diskutert, men til slutt fant vi ut at det nok var converteren og fikk plukket ut girkassen:

DSC_0234.JPG

DSC_0235.JPG

DSC_0242.JPG

DSC_0243.JPG

Synderen ble deretter sendt bort til et firma spesialisert på girkasser for renovering. I denne prosessen splittes converteren, de indre komponentene gjennomgås og byttes ved behov, før den igjen balanseres og sveises igjen. Det hele tok mindre enn en dag, og converteren kom tilbake penere enn noengang. Etter kort tid ble den gjenorent med girkassen som igjen ble montert tilbake i bilen før hele systemet ble flushet fullstendig. Prøveturen etterpå var spennende, men vi kunne heldigvis konstatere at all nykking og vibrering var borte:

DSC_0257.JPG

Etter dette ble bilen sendt bort for vask før de obligatoriske ferdigbildene:

DSC_0264.JPG

DSC_0274.JPG

DSC_0284.JPG

DSC_0286.JPG

Det er forbausende hvor mye litt plast og krom kan endre en bils karakter - jeg gleder meg virkelig til å fullføre faceliften nå! Forøvrig burde nok første eier kostet på seg partikkelfilter, for eksoshalene var like sorte som bilen da jeg kom hjem igjen (etter 1300km med full gass)..