Sven Håkon Posted January 27, 2008 Share Posted January 27, 2008 Kjøpt 23.des 2007 på Rjukan; Her har den vært brukt som drosje siden den ble førstegangsregistrert 8.nov 2004, og km-stand ved overtakelse var 318.000km. Utstyrsliste fra fabrikk er som følger; 213 parameter power steering 248 integrated child seats in rear 249 dimming mirrors 287 folding rear seat 289 wood leather steering wheel (incl. leather airbag) 301 ashtray 309 cupholder 342 taxisign connection 414 sunroof 423 auto transmission 481 steel carterplate 482 stiffer, higher springs 540 power rear sunshade 581 4way climate control 600 headlight washers 615 active cornering bixenons 669 spare wheel 673 bigger battery 805 model year 2005 819 CD changer 873 heated front seats 875 heated windshield washer 889 keyless go 910 bigger alternator 937 taxi package 954 avantgarde 965 taxi package 197U obsedian black 831A leather anthracite Kort tid etter overtakelse ble denne 'utvidet' med; 260 elimination of model designation on rear lid 265 elimination of lettering classic/elegance/avantgarde I tillegg ble gummimattene byttet ut med ripsmatter, og pedalgummien byttet med originale alu-pedaler fra Sportspakken. Slik ser førerplassen ut; Og slik ser de nye sommerfelgene ut; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 1, 2008 Author Share Posted April 1, 2008 Noen av dere har kanskje fulgt med i denne tråden, hvor jeg skriver om turen til Nederland hvor bilen gjennomgikk en 'extreme makeover'. Her er resultatet etter dette; Ny utstyrsliste - som også er endret i hovedsystemet til Mercedes, hvor også de gamle kodene blir slettet; R68 18inch sport wheels 057 iPod kit 213 Parameter power steering 219 Distronic 220 Parktronic 242 Memory rightside seat 249 Dimming mirrors (+ passasjersiden) 260 Debadge (bagasjelokk) 265 Debadge (lister på forskjermene) 275 Memory package driverside seat+steering column 282 Skisack 287 Folding rear seat 297 Integrated shades in rear doors 309 Cupholder 386 UHI phone kit (bluetooth) 401 Ventilated and heated seats 414 Sunroof 423 Auto transmission 433 Drive dynamic seat left 434 Drive dynamic seat right 477 Tire pressure loss warner 481 Steel carterplate 500 Power folding mirrors 537 Comand with navigation 540 Power rear sunshade 551 Alarm with towing sensor 581 4way climate control 600 Headlight washers 615 Active cornering bixenons 669 Spare wheel 673 Bigger battery 682 Fire extinguisher 805 Model year 2005 810 Harman/Kardon sound 819 CD changer 872 Heated rear seat 875 Heated windshield washer 881 Power trunk closer 882 Interior motion sensor 889 Keyless go 910 Bigger alternator 942 Easy Pack (skinner+festesystem i bagasjerommet) 954 Avantgarde Y763 Power socket in trunk 197U Obsidian black 831A Leather anthracite Slik ser den ut nå, med originale 18" sportsfelger for 211 på sommerdekkene (225 foran og 255 bak), og med originale 18" CLS 'vinterfelger' med ET 18/28 på vinterdekkene (225 foran og bak). Reiseskitten fra turen hjem er fremdeles på bilen, det blir forhåpentligvis noen flere bilder når været bedrer seg: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 9, 2008 Author Share Posted April 9, 2008 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 11, 2008 Author Share Posted May 11, 2008 Prøvde å ta noen bedre bilder av bilen med sommerdekk i dag, men det var såpass flatt lys at den polerte effekten ikke viste skikkelig - ble likevel ett (helhetlig) bra bilde dog; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 I dag ble endelig shifter paddles'ene på rattet aktivert, noe jeg har gledet meg til i noen måneder allerede - de fungerer over all forventning, og girkassen har fått et nytt 'program' kalt M. I dette holdes bilen i gir mye lenger enn i S, og vil helst ikke gire automatisk i det hele tatt - nå er ikke girkassen den raskeste til å gire opp uansett, men det gir i hvertfall litt mer moro i hverdagen Her er den ene girvelgeren (og en ny hendel som også kom på plass); Her er bilen i 'M', og vil ikke gire opp til 2 før jeg gjør det manuelt eller når rødmerkingen. Dersom den f.eks. står i 2 vil den verken gire opp før jeg girer manuelt eller den når rødmerkingen, og kun ned dersom turtallet faller for mye (den holder med andre ord mye lenger i valgt gir); Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 Høstbilder ved 340000km Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 30, 2008 Author Share Posted October 30, 2008 I vinterklær nok en gang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted November 21, 2008 Author Share Posted November 21, 2008 @Terje; Nå må du slutte med det tullet ditt om å selge bilen - jeg skulle jo kjøpe skvettlappene dine når du konverterte til AMG-kit! Lekte litt på glatta på vei hjem fra jobb i dag, men turte ikke å skru ESP helt av (En BMW 3-serie hadde kræsjet noe voldsomt noen hundre meter borti veien her, så ble heldigvis litt oppmerksom på hvor glatt det faktisk var). Bilen starter og går godt i kulda også, skjønt er den jo vant med betraktelig hardere vintre enn det vi har her borte. Det som er irriterende er forøvrig at viskerene tydeligvis blir stive og nærmest ubrukelige når det går under 0 grader. Stemningsbilde i skumringen; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted November 22, 2008 Author Share Posted November 22, 2008 Takk takk Distronic er virkelig fantastisk - å kjøre biler med vanlig Tempomat nå er enormt skummelt, holder jo på å kjøre inn i alle foran meg! Hva gjelder vindusviskerne er de nok originale. Jeg husker at jeg var under gjennomsnittet fornøyd med dem på vei hjem etter å ha kjøpt bilen, men etterhvert som temperaturen gikk over null grader kom de seg. Det var minus ti grader på Rjukan og krøp sakte men sikkert mot null etterhvert som jeg kom vestover. De har fungert knirkefritt helt frem til det begynte å bli kaldere igjen for en liten stund siden, så jeg tipper de må byttes ut pga alder - dog skjønner jeg at folk kjøper uoriginalt, nye fra BoS koster jo en liten formue! Jeg kjøper mine (originalt) fra Nederland dog. Bildene under er til ære for Terje, som stadig klager på at jeg poster bilder av skitne biler - i dag risikerte jeg tær og andre frostutsatte lemmer og vasket bilen for hånd i det fine (men kalde) været. Fikk spylt en del salt og konstatert at den lille rustblemmen jeg har neglisjert i snart ett år fremdeles ikke har utviklet seg - dog skal den til pers snart, men det er likevel hyggelig å se at Mercedes tydeligvis har gjort noe riktig hva gjelder rustbehandling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted December 5, 2008 Author Share Posted December 5, 2008 Da jeg senket bilen fikk jeg samtidig utført en hjulstillingskontroll på bilen - jeg har hele tiden merket at den har en tendens til å dra til høyre, særlig i høy hastighet, men det er ikke verre enn at man ikke merker det med mindre man slipper rattet. Når jeg var i Nederland igjen tidligere i høst fikk jeg et annet firma til å gå over tallene, uten at de klarte å forbedre dette - de skyldte på at bilen hadde feil dekk og var senket. Litt snodig å få slike tekniske ting man knapt forstår på norsk utført av folk som i beste fall klarer å forklare hva de har gjort på sitt eget til dels uforståelige morsmål.. På autobahn har man gode muligheter til å korte ned reisetiden, så en marsjfart på 180-200km/h forsøkes gjerne gjennomført. Vel fremme i Nederland fikk jeg utført service og noen mindre oppgraderinger av bilen før det igjen bar nordover. På vei hjem igjen var jeg så uheldig å havne i en mindre trafikkork, men dette gav dog muligheten for å følge F1 ved hjelp av den digitale TV-tuneren. Vel fremme på fergekaien i Hirtshals etter nesten 900km unnagjort. Jeg har lagt merke til at flere og flere poster forbrukstall - noen av dem er særs imponerende, men er gjerne gjennomført over en ekstremt kort distanse. Her er mitt bidrag, som er gjort fra jeg forlot huset i Zieuwent, Nederland, til jeg parkerte i garasjen hjemme i Stavanger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted December 16, 2008 Author Share Posted December 16, 2008 Var i Kristiansand i helgen, og sterkt inspirert av fokuset på forbruk her på forumet benyttet jeg anledningen til å måle hvor mye E-klassen bruker På vei ned var det enorm motvind av den sorten som man merker at bilen bremses drastisk av. Kjørestilen var som vanlig sosial, med et par forbikjøringer og tendens til å ligge mer rett over enn under fartsgrensen. Her er resultatet av dette; Godt fornøyd med dette resultatet ville jeg prøve å kjøre litt mer sparsommelig (jevn hastighet ca på fartsgrensen, se langt frem, kun én forbikjøring, osv) på hjemveien, og slik ble tallene da; I begge tilfellene ble telleverket nullet ut etter å ha kommet ut på E39. Det jeg merket var at det hovedsaklig var lange motbakker som dro opp forbruket - selv etter lang tids kjøring steg snittforbruket betraktelig oppover bakkene, noe jeg også merket i sommer ved kjøring i undersjøiske tunneler. Da økte snittforbruket oppover mer enn det gikk ned ved å trille ned først. Turen ellers gikk selvsagt som en drøm, selv med et lite jubileum i form av å ha rundet 340.000km Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted December 16, 2008 Author Share Posted December 16, 2008 Snittforbruket siden nulling av telleverket ifbm service tidligere i høst ligger på 0.87ish, siden jeg store deler av tiden kjører rundt i byen - forbruket da er gjerne rundt literen på mila. Noe som får meg til å lure på hva det ville ha blitt dersom jeg hadde hatt en tilsvarende bensinbil (eller større motor - noe jeg til dels vet etter å ha lånt mine foreldres E270CDI av og til, og på småkjøring er den nesten dobbelt så dyr å kjøre med)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted December 23, 2008 Author Share Posted December 23, 2008 Feiret årsdagen for kjøpet av bilen med å vaske den i ettermiddag; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 16, 2009 Author Share Posted May 16, 2009 Årets første shine @342.000km; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 27, 2009 Author Share Posted May 27, 2009 Nytt ratt ble med hjem fra California i påsken, og nå var det endelig på tide å få montert det. Dette er et originalt sportsratt som også ble brukt i AMG-modellene av 211. Det er utrolig tykt og godt å holde i, og kan absolutt anbefales! "Gammelt" ratt (til salgs om noen er interessert?); Nytt ratt; Helt siden bilen ble senket for litt over et år siden, har jeg hatt problemer med stor dekkslitasje på innsiden av dekkene, samt at bilen har dratt svakt til høyre. To firma har tatt hjulstillingskontroll på bilen, begge gangene med samme elendige resultat. Jeg sjekket opp litt omkring dette, og fant ut at man må ha noen nye bolter fra Mercedes for å kunne minimere camber mest mulig. Originalboltene er vanlige bolter og passer kun i midtstillingen i de fire foringene som holder de nedre stagene. De nye boltene har eksentriske spor som gjør at man kan øke/minske camber alt etter plassering. Det er med andre ord slutt på eksentriske standardbolter som kan justeres trinnløst slik man f.eks. hadde på W201. I alle tilfeller ble camber redusert en del, men ligger likevel på rundt 1 grad fortsatt. Her ser man de to boltene, original bolt øverst og ny bolt nederst; Hullet i foringen er avlangt, og har fire "nupper" hvor sporene i de nye boltene passer; Uvasket underside @342.000km, med nye bolter i alle de fire nedre stagene; Etter bytte av boltene viste måleinstrumentet fra Skadberg Works negativ spissing på hele 3.5 grader! Etter litt justering av styrestagene endte tallene på ca 0,5 grader spissing, dog skjevt ratt. Pga rattvinkelsensor er det viktig at rattet er beint, så ny hjulstilling ble senere foretatt. Nå er rattet beint, og spissing økt til ca 0,75 grader. Siden vinterdekkene er fra en CLS, har de relativt lavt innpress (ET28 foran og ET18 bak) - dette fører naturlig nok til at de drar opp en del vann og skit på siden av bilen, så jeg fikk rekvirert noen skvettlapper fra Røyskatten. Disse gir bilen passelig fin morfar-look, og er samtidig praktiske; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted June 28, 2009 Author Share Posted June 28, 2009 Jeg fant forresten ut at airbagen min er av skinn nylig, noe som er gjenkjennelig ved at tekst+symboler er preget istedetfor uthevet - litt morsomt at begge AMG SLene som var på Gol hadde fullt skinninteriør (dvs dashbord og øvrige paneler), men vinyl-airbag Endte opp med den ved en (heldig) tilfeldighet, for disse er visst utrolig sjeldne. Nye bilder ble det også her en kveld; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 7, 2009 Author Share Posted August 7, 2009 Under årets ferie klokket jeg inn et forbruk som jeg nok ikke klarer å gjenskape under andre forhold; Målingen er inkludert start og normal kjøring over de 12km den viser Åstedet for den var Rjukanområdet, hvor vi også støtte på denne bilen utenfor Norsk Industriarbeidermuseum i gamle Vemork Kraftstasjon: Fikk ikke pratet med eieren, ei kjente jeg igjen bilen eller husker registreringsnummeret. Turen forøvrig var på 1850km og gikk fra Stavanger til Lærdal, videre til Rjukan og så til Kristiansand og hjem til Stavanger. Hele turen forløp selvsagt uten et feilslag, på tross av ca 347.000km på telleverket når vi var hjemme igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 1, 2009 Author Share Posted October 1, 2009 Jepp, den så veldig fin ut - såvidt jeg kunne se hadde den samme interiør som din bil også. Rart jeg ikke la merke til deg, trodde jeg var ganske observant Her er forøvrig resultatet etter turen - fra start i Oslo til vi igjen parkerte her, inkludert all surrekjøringen i Sverige; Veldig fornøyd med forbruket og komforten på bilen - fremdeles! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 1, 2009 Author Share Posted October 1, 2009 Mine foreldre kjører stort sett på 0.68 med sin E270CDI med originale 16" 225-dekk, ergo virker det ikke så imponerende at jeg kjører på 0.6-0.65 med min som har 55hk mindre. Jeg har riktignok 18" dekk med litt bredere dekk (bak), men dette beviser i hvertfall at en større motor jobber mer uanstrengt. Av alle 211ene jeg har kjørt later det til at 220CDI er den beste hva gjelder ytelse sammenlignet med forbruk. Denne har tydeligvis det lille ekstra som trengs for å enkelt forflytte vekten, samtidig som motoren er liten nok til å kunne nøye seg med lite drivstoff. Jeg har undersøkt mulighetene for å få omprogrammert min bil til 220-spec, men dette har ikke lyktes ennå. Hva gjelder forbruket på din bil vil jeg tro at økningen til 170hk ved faceliften kanskje gjorde noe med forbruket også? Jeg har ikke undersøkt dette videre, men vet at forrige eier av min bil klaget en del på at sin nye bil (2008 S211 E220CDI) brukte en god del mer drivstoff enn min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted December 15, 2009 Author Share Posted December 15, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Æsj, møkkasesong Kan det se ut som om det har vært en med hund å tittet på`n? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HolgersEN Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Stakkar...!!!Der står den forlatt mitt på gata Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted December 16, 2009 Author Share Posted December 16, 2009 Jepp, jeg hadde den selvsagt hjemme når snøen kom Vi har en del katter i nabolaget (samt en hund som jeg har holdt på å kjøre på to ganger), så det er ikke godt å vite hva som har ruslet rundt bilen. Det er ikke den trebente katten i hvertfall Kjører hjem til Stavanger på fredag dog, skal bli godt å kunne vaske den og gjøre litt forefallende igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarB Posted December 17, 2009 Share Posted December 17, 2009 står denne nede på etterstad ? nesten ved kirka ? yns jeg så den i går Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted December 17, 2009 Author Share Posted December 17, 2009 Vi bor på Etterstad, så det kan nok stemme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.