Jump to content

Sven Håkons 2005 E200CDI - Taxi Noir

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Kjøpt 23.des 2007 på Rjukan;

2131571221_3bc2091080.jpg

Her har den vært brukt som drosje siden den ble førstegangsregistrert 8.nov 2004, og km-stand ved overtakelse var 318.000km. Utstyrsliste fra fabrikk er som følger;

213 parameter power steering

248 integrated child seats in rear

249 dimming mirrors

287 folding rear seat

289 wood leather steering wheel (incl. leather airbag)

301 ashtray

309 cupholder

342 taxisign connection

414 sunroof

423 auto transmission

481 steel carterplate

482 stiffer, higher springs

540 power rear sunshade

581 4way climate control

600 headlight washers

615 active cornering bixenons

669 spare wheel

673 bigger battery

805 model year 2005

819 CD changer

873 heated front seats

875 heated windshield washer

889 keyless go

910 bigger alternator

937 taxi package

954 avantgarde

965 taxi package

197U obsedian black

831A leather anthracite

Kort tid etter overtakelse ble denne 'utvidet' med;

260 elimination of model designation on rear lid

265 elimination of lettering classic/elegance/avantgarde

I tillegg ble gummimattene byttet ut med ripsmatter, og pedalgummien byttet med originale alu-pedaler fra Sportspakken.

Slik ser førerplassen ut;

2176809134_ed33cd22ea.jpg

Og slik ser de nye sommerfelgene ut;

2162490673_ec08395e0f.jpg

2163297772_cc7d91442e.jpg

• 2 months later...

Noen av dere har kanskje fulgt med i denne tråden, hvor jeg skriver om turen til Nederland hvor bilen gjennomgikk en 'extreme makeover'. Her er resultatet etter dette;

Ny utstyrsliste - som også er endret i hovedsystemet til Mercedes, hvor også de gamle kodene blir slettet;

R68 18inch sport wheels

057 iPod kit

213 Parameter power steering

219 Distronic

220 Parktronic

242 Memory rightside seat

249 Dimming mirrors (+ passasjersiden)

260 Debadge (bagasjelokk)

265 Debadge (lister på forskjermene)

275 Memory package driverside seat+steering column

282 Skisack

287 Folding rear seat

297 Integrated shades in rear doors

309 Cupholder

386 UHI phone kit (bluetooth)

401 Ventilated and heated seats

414 Sunroof

423 Auto transmission

433 Drive dynamic seat left

434 Drive dynamic seat right

477 Tire pressure loss warner

481 Steel carterplate

500 Power folding mirrors

537 Comand with navigation

540 Power rear sunshade

551 Alarm with towing sensor

581 4way climate control

600 Headlight washers

615 Active cornering bixenons

669 Spare wheel

673 Bigger battery

682 Fire extinguisher

805 Model year 2005

810 Harman/Kardon sound

819 CD changer

872 Heated rear seat

875 Heated windshield washer

881 Power trunk closer

882 Interior motion sensor

889 Keyless go

910 Bigger alternator

942 Easy Pack (skinner+festesystem i bagasjerommet)

954 Avantgarde

Y763 Power socket in trunk

197U Obsidian black

831A Leather anthracite

Slik ser den ut nå, med originale 18" sportsfelger for 211 på sommerdekkene (225 foran og 255 bak), og med originale 18" CLS 'vinterfelger' med ET 18/28 på vinterdekkene (225 foran og bak). Reiseskitten fra turen hjem er fremdeles på bilen, det blir forhåpentligvis noen flere bilder når været bedrer seg:

summer-1.JPG

summer-2.JPG

winter-1.JPG

winter-2.JPG

• 1 month later...
  • 3 months later...

I dag ble endelig shifter paddles'ene på rattet aktivert, noe jeg har gledet meg til i noen måneder allerede - de fungerer over all forventning, og girkassen har fått et nytt 'program' kalt M. I dette holdes bilen i gir mye lenger enn i S, og vil helst ikke gire automatisk i det hele tatt - nå er ikke girkassen den raskeste til å gire opp uansett, men det gir i hvertfall litt mer moro i hverdagen :D

Her er den ene girvelgeren (og en ny hendel som også kom på plass);

shifter1.JPG

Her er bilen i 'M', og vil ikke gire opp til 2 før jeg gjør det manuelt eller når rødmerkingen. Dersom den f.eks. står i 2 vil den verken gire opp før jeg girer manuelt eller den når rødmerkingen, og kun ned dersom turtallet faller for mye (den holder med andre ord mye lenger i valgt gir);

shifter2.JPG

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

@Terje; Nå må du slutte med det tullet ditt om å selge bilen - jeg skulle jo kjøpe skvettlappene dine når du konverterte til AMG-kit! :D

Lekte litt på glatta på vei hjem fra jobb i dag, men turte ikke å skru ESP helt av (En BMW 3-serie hadde kræsjet noe voldsomt noen hundre meter borti veien her, så ble heldigvis litt oppmerksom på hvor glatt det faktisk var). Bilen starter og går godt i kulda også, skjønt er den jo vant med betraktelig hardere vintre enn det vi har her borte. Det som er irriterende er forøvrig at viskerene tydeligvis blir stive og nærmest ubrukelige når det går under 0 grader.

Stemningsbilde i skumringen;

DSC_0039.JPG

Takk takk :D

Distronic er virkelig fantastisk - å kjøre biler med vanlig Tempomat nå er enormt skummelt, holder jo på å kjøre inn i alle foran meg!  :shock:

Hva gjelder vindusviskerne er de nok originale. Jeg husker at jeg var under gjennomsnittet fornøyd med dem på vei hjem etter å ha kjøpt bilen, men etterhvert som temperaturen gikk over null grader kom de seg. Det var minus ti grader på Rjukan og krøp sakte men sikkert mot null etterhvert som jeg kom vestover. De har fungert knirkefritt helt frem til det begynte å bli kaldere igjen for en liten stund siden, så jeg tipper de må byttes ut pga alder - dog skjønner jeg at folk kjøper uoriginalt, nye fra BoS koster jo en liten formue! Jeg kjøper mine (originalt) fra Nederland dog.

Bildene under er til ære for Terje, som stadig klager på at jeg poster bilder av skitne biler - i dag risikerte jeg tær og andre frostutsatte lemmer og vasket bilen for hånd i det fine (men kalde) været. Fikk spylt en del salt og konstatert at den lille rustblemmen jeg har neglisjert i snart ett år fremdeles ikke har utviklet seg - dog skal den til pers snart, men det er likevel hyggelig å se at Mercedes tydeligvis har gjort noe riktig hva gjelder rustbehandling.

DSC_0054.JPG

DSC_0060.JPG

• 2 weeks later...

Da jeg senket bilen fikk jeg samtidig utført en hjulstillingskontroll på bilen - jeg har hele tiden merket at den har en tendens til å dra til høyre, særlig i høy hastighet, men det er ikke verre enn at man ikke merker det med mindre man slipper rattet. Når jeg var i Nederland igjen tidligere i høst fikk jeg et annet firma til å gå over tallene, uten at de klarte å forbedre dette - de skyldte på at bilen hadde feil dekk og var senket. Litt snodig å få slike tekniske ting man knapt forstår på norsk utført av folk som i beste fall klarer å forklare hva de har gjort på sitt eget til dels uforståelige morsmål..

DSC00015.JPG

På autobahn har man gode muligheter til å korte ned reisetiden, så en marsjfart på 180-200km/h forsøkes gjerne gjennomført.

DSC00028.JPG

Vel fremme i Nederland fikk jeg utført service og noen mindre oppgraderinger av bilen før det igjen bar nordover. På vei hjem igjen var jeg så uheldig å havne i en mindre trafikkork, men dette gav dog muligheten for å følge F1 ved hjelp av den digitale TV-tuneren.

DSC00030.JPG

Vel fremme på fergekaien i Hirtshals etter nesten 900km unnagjort.

DSC00035.JPG

Jeg har lagt merke til at flere og flere poster forbrukstall - noen av dem er særs imponerende, men er gjerne gjennomført over en ekstremt kort distanse. Her er mitt bidrag, som er gjort fra jeg forlot huset i Zieuwent, Nederland, til jeg parkerte i garasjen hjemme i Stavanger.

DSC00036.JPG

• 2 weeks later...

Var i Kristiansand i helgen, og sterkt inspirert av fokuset på forbruk her på forumet benyttet jeg anledningen til å måle hvor mye E-klassen bruker :) På vei ned var det enorm motvind av den sorten som man merker at bilen bremses drastisk av. Kjørestilen var som vanlig sosial, med et par forbikjøringer og tendens til å ligge mer rett over enn under fartsgrensen. Her er resultatet av dette;

DSC00091.JPG

Godt fornøyd med dette resultatet ville jeg prøve å kjøre litt mer sparsommelig (jevn hastighet ca på fartsgrensen, se langt frem, kun én forbikjøring, osv) på hjemveien, og slik ble tallene da;

DSC00092.JPG

I begge tilfellene ble telleverket nullet ut etter å ha kommet ut på E39. Det jeg merket var at det hovedsaklig var lange motbakker som dro opp forbruket - selv etter lang tids kjøring steg snittforbruket betraktelig oppover bakkene, noe jeg også merket i sommer ved kjøring i undersjøiske tunneler. Da økte snittforbruket oppover mer enn det gikk ned ved å trille ned først.

Turen ellers gikk selvsagt som en drøm, selv med et lite jubileum i form av å ha rundet 340.000km :)

Snittforbruket siden nulling av telleverket ifbm service tidligere i høst ligger på 0.87ish, siden jeg store deler av tiden kjører rundt i byen - forbruket da er gjerne rundt literen på mila. Noe som får meg til å lure på hva det ville ha blitt dersom jeg hadde hatt en tilsvarende bensinbil (eller større motor - noe jeg til dels vet etter å ha lånt mine foreldres E270CDI av og til, og på småkjøring er den nesten dobbelt så dyr å kjøre med)...

• 4 months later...
  • 2 weeks later...

Nytt ratt ble med hjem fra California i påsken, og nå var det endelig på tide å få montert det. Dette er et originalt sportsratt som også ble brukt i AMG-modellene av 211. Det er utrolig tykt og godt å holde i, og kan absolutt anbefales!

"Gammelt" ratt (til salgs om noen er interessert?);

IMG_0081.JPG

Nytt ratt;

IMG_0085.JPG

IMG_0087.JPG

Helt siden bilen ble senket for litt over et år siden, har jeg hatt problemer med stor dekkslitasje på innsiden av dekkene, samt at bilen har dratt svakt til høyre. To firma har tatt hjulstillingskontroll på bilen, begge gangene med samme elendige resultat. Jeg sjekket opp litt omkring dette, og fant ut at man må ha noen nye bolter fra Mercedes for å kunne minimere camber mest mulig. Originalboltene er vanlige bolter og passer kun i midtstillingen i de fire foringene som holder de nedre stagene. De nye boltene har eksentriske spor som gjør at man kan øke/minske camber alt etter plassering. Det er med andre ord slutt på eksentriske standardbolter som kan justeres trinnløst slik man f.eks. hadde på W201. I alle tilfeller ble camber redusert en del, men ligger likevel på rundt 1 grad fortsatt.

Her ser man de to boltene, original bolt øverst og ny bolt nederst;

IMG_0090.JPG

Hullet i foringen er avlangt, og har fire "nupper" hvor sporene i de nye boltene passer;

IMG_0093.JPG

Uvasket underside @342.000km, med nye bolter i alle de fire nedre stagene;

IMG_0098.JPG

Etter bytte av boltene viste måleinstrumentet fra Skadberg Works negativ spissing på hele 3.5 grader! Etter litt justering av styrestagene endte tallene på ca 0,5 grader spissing, dog skjevt ratt. Pga rattvinkelsensor er det viktig at rattet er beint, så ny hjulstilling ble senere foretatt. Nå er rattet beint, og spissing økt til ca 0,75 grader.

IMG_0112.JPG

Siden vinterdekkene er fra en CLS, har de relativt lavt innpress (ET28 foran og ET18 bak) - dette fører naturlig nok til at de drar opp en del vann og skit på siden av bilen, så jeg fikk rekvirert noen skvettlapper fra Røyskatten. Disse gir bilen passelig fin morfar-look, og er samtidig praktiske;

IMG_0104.JPG

• 1 month later...

Jeg fant forresten ut at airbagen min er av skinn nylig, noe som er gjenkjennelig ved at tekst+symboler er preget istedetfor uthevet - litt morsomt at begge AMG SLene som var på Gol hadde fullt skinninteriør (dvs dashbord og øvrige paneler), men vinyl-airbag :-D Endte opp med den ved en (heldig) tilfeldighet, for disse er visst utrolig sjeldne.

Nye bilder ble det også her en kveld;

jun01.JPG

jun02.JPG

• 1 month later...

Under årets ferie klokket jeg inn et forbruk som jeg nok ikke klarer å gjenskape under andre forhold;

DSC00181.JPG

Målingen er inkludert start og normal kjøring over de 12km den viser :-D

Åstedet for den var Rjukanområdet, hvor vi også støtte på denne bilen utenfor Norsk Industriarbeidermuseum i gamle Vemork Kraftstasjon:

DSC00182.JPG

Fikk ikke pratet med eieren, ei kjente jeg igjen bilen eller husker registreringsnummeret. :-)

Turen forøvrig var på 1850km og gikk fra Stavanger til Lærdal, videre til Rjukan og så til Kristiansand og hjem til Stavanger. Hele turen forløp selvsagt uten et feilslag, på tross av ca 347.000km på telleverket når vi var hjemme igjen.

• 1 month later...

Jepp, den så veldig fin ut - såvidt jeg kunne se hadde den samme interiør som din bil også. Rart jeg ikke la merke til deg, trodde jeg var ganske observant :-D

Her er forøvrig resultatet etter turen - fra start i Oslo til vi igjen parkerte her, inkludert all surrekjøringen i Sverige;

DSC00242.JPG

Veldig fornøyd med forbruket og komforten på bilen - fremdeles! ;-)

Mine foreldre kjører stort sett på 0.68 med sin E270CDI med originale 16" 225-dekk, ergo virker det ikke så imponerende at jeg kjører på 0.6-0.65 med min som har 55hk mindre. Jeg har riktignok 18" dekk med litt bredere dekk (bak), men dette beviser i hvertfall at en større motor jobber mer uanstrengt. Av alle 211ene jeg har kjørt later det til at 220CDI er den beste hva gjelder ytelse sammenlignet med forbruk. Denne har tydeligvis det lille ekstra som trengs for å enkelt forflytte vekten, samtidig som motoren er liten nok til å kunne nøye seg med lite drivstoff. Jeg har undersøkt mulighetene for å få omprogrammert min bil til 220-spec, men dette har ikke lyktes ennå.

Hva gjelder forbruket på din bil vil jeg tro at økningen til 170hk ved faceliften kanskje gjorde noe med forbruket også? Jeg har ikke undersøkt dette videre, men vet at forrige eier av min bil klaget en del på at sin nye bil (2008 S211 E220CDI) brukte en god del mer drivstoff enn min.

• 2 months later...

Jepp, jeg hadde den selvsagt hjemme når snøen kom :lol: Vi har en del katter i nabolaget (samt en hund som jeg har holdt på å kjøre på to ganger), så det er ikke godt å vite hva som har ruslet rundt bilen. Det er ikke den trebente katten i hvertfall :-)

Kjører hjem til Stavanger på fredag dog, skal bli godt å kunne vaske den og gjøre litt forefallende igjen.