Jump to content

280TE - AMG Replika

_s_y_v_e_r_s_e_n_
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt mye på Autodoc siste 2-3 år. Bare positive erfaringer. Prismessig er dette også bra/ok (tror jeg). I noen perioder tok forsendelsen litt lang tid, spesielt i starten på Covid-perioden. Det er forståelig.

En gang fikk jeg en bremsecaliper som jeg ikke fikk tett ved bremseslangen pga spor i tetningsflaten. Fikk erstattet den og kjøpte ny.

Har egentlig ikke noe å utsette på dem.

On 3/14/2022 at 12.38, HåvardR said:

Det skulle gjerne vore meir aktivitet på formunet og i trådene ja. Det blir noe heilt anna å følge med på oppdateringer på forumet enn på facebook. Eg har fulgt med på tråden din sida eg blei medlem av klubben i 2012 og er inne av og til for å sjå om noe nytt har skjedd.

Ser deg og andre på facebook på Mercedes grupper, men det blir jo ikkje heilt det samme og ein får ikkje den sammenhengen i kva som skjer.

Eg har bestilt på autodoc 1 gang. Det gjekk rimelig fort og greit, deu ville ha meg over på 1 anna del fordi dei meinte delen ikkje passa til bilen, men når eg sa eg tok den på eget ansvar gjekk det greit.

Ja, der sier du det, det blir mye mer sammensatt og sammenhengende her enn på FB. Blir ikke det samme i det hele tatt.

Autodoc. Jeg tror det har ordnet seg nå. Det var snakk om høyre og venstre calipper fremme. Jeg antok det var samme, men de er vel ulike pga slange etc. En bytter jo ikke disse særlig ofte, så jeg ble tatt litt på senga. Så nå mangler jeg bare én calipper. Men regner med jeg finner den på ebay eller noe😊

Gøy å høre du har fulgt tråden så lenge 👍 Skulle vært litt mer fart i trådene, spesielt på gamle biler, men det er få som oppdaterer. Jeg har blitt litt sløv jeg også, så skal ikke si så mye, eller klage på alle andre. Men det hadde vært moro å sett om flere hadde kommet i mål med ting man har fulgt opp gjennom årene.. Det er jo litt inspirerende for andre som holder på også 😃

Jeg har en helt ny Venstre Ate-caliper til en W116 liggende (brukt i 10 min). Kjøpte den på Autodoc (https://www.autodoc.co.no/ate/194402)

Det må sies at den lekker i kontaktflaten mellom caliper og bremseslange, antagelig pga. en ripe i flaten. Jeg fikk ny av Autodoc.

Kanskje kan dette utbedres ved å slipe/pusse/bruke paste o.l.?

Er det venstre du mangler? Passer den? Er du villig til å prøve?

15 hours ago, Jan S said:

Jeg har en helt ny Venstre Ate-caliper til en W116 liggende (brukt i 10 min). Kjøpte den på Autodoc (https://www.autodoc.co.no/ate/194402)

Det må sies at den lekker i kontaktflaten mellom caliper og bremseslange, antagelig pga. en ripe i flaten. Jeg fikk ny av Autodoc.

Kanskje kan dette utbedres ved å slipe/pusse/bruke paste o.l.?

Er det venstre du mangler? Passer den? Er du villig til å prøve?

Takk for tilbudet, men det er ikke noe for meg dessverre

Det som forundrer meg, er at de nå har sendt meg så mange tilbakemeldinger om at de ikke har, likevel så står delen som tilgjengelig på dere sider. Jeg tenker det er litt utspekulert med tanke på at de faktisk bruker tiden på å påtvinge folk en erstatningsdel, å som de da helt sikkert får solgt. De traff på feil person her

Kjøpte caliper fra Autodoc for rundt 1,5 år siden. I perioder var det kun høyre eller venste som var tilgjengelig. Gikk noen uker med venting så var både venstre og høyre tilgjengelig.

Kan også være at de har dårlig oversikt over eget lager?

Kjøpte også to bakre Ate calipere fra Marcel Kappen i Nederland https://mercedes-classic-parts.com/. Fungerte meget bra.

20 hours ago, Jan S said:

Kjøpte caliper fra Autodoc for rundt 1,5 år siden. I perioder var det kun høyre eller venste som var tilgjengelig. Gikk noen uker med venting så var både venstre og høyre tilgjengelig.

Kan også være at de har dårlig oversikt over eget lager?

Kjøpte også to bakre Ate calipere fra Marcel Kappen i Nederland https://mercedes-classic-parts.com/. Fungerte meget bra.

Ja. Det kan se ut slik, at de har litt dårlig oversikt. Men med så mye deler, så er det ikke unaturlig. Utfordringen er vel samspillet mellom lager opp mot nettjenesten. Jeg fikk kjøpt alle de andre tre calipperene,  så jeg har bare en igjen. Men det ordner seg nok. Jeg har det ikke travelt, jeg bare samler inn til jeg får muligheten til å ordne med det. Inntil det, så kan delen bli tilgjengelig 👍

On 3/14/2022 at 12.38, HåvardR said:

Det skulle gjerne vore meir aktivitet på formunet og i trådene ja. Det blir noe heilt anna å følge med på oppdateringer på forumet enn på facebook. Eg har fulgt med på tråden din sida eg blei medlem av klubben i 2012 og er inne av og til for å sjå om noe nytt har skjedd.

Ser deg og andre på facebook på Mercedes grupper, men det blir jo ikkje heilt det samme og ein får ikkje den sammenhengen i kva som skjer.

Eg har bestilt på autodoc 1 gang. Det gjekk rimelig fort og greit, deu ville ha meg over på 1 anna del fordi dei meinte delen ikkje passa til bilen, men når eg sa eg tok den på eget ansvar gjekk det greit.

Ja, der sier du det, det blir mye mer sammensatt og sammenhengende her enn på FB. Blir ikke det samme i det hele tatt.

Autodoc. Jeg tror det har ordnet seg nå. Det var snakk om høyre og venstre calipper fremme. Jeg antok det var samme, men de er vel ulike pga slange etc. En bytter jo ikke disse særlig ofte, så jeg ble tatt litt på senga. Så nå mangler jeg bare én calipper. Men regner med jeg finner den på ebay eller noe😊

Gøy å høre du har fulgt tråden så lenge 👍 Skulle vært litt mer fart i trådene, spesielt på gamle biler, men det er få som oppdaterer. Jeg har blitt litt sløv jeg også, så skal ikke si så mye, eller klage på alle andre. Men det hadde vært moro å sett om flere hadde kommet i mål med ting man har fulgt opp gjennom årene.. Det er jo litt inspirerende for andre som holder på også 😃

Sånn,  da er siste caliper bestilt fra USA. Venstre foran. Da har jeg det jeg trenger foreløpig. 

Jeg ble imponert over posten i dag. Det er ikke ofte jeg gjør. Men jeg fikk sporing via app på to forsendelser på autodoc via Bring. Så sto det en kolonne med hjemlevering. Det bestilte jeg, å i løpet av en time. Så rygget posten inn i gården å bar alt sammen rett inn i garasjen. Kostet ikke fem øre. Jeg er nyoperert, å får ikke lov til å bære noe pga fare for brokk, å det eneste jeg kan gjøre er å taste på mobilen, så jeg har bare bestilt på nett, rett levert. Så da sitter jeg her da, med en stk bil, og masse nye deler å titte på til jeg blir friskmeldt 

Tenkte jeg skulle behandle de nye skivene så de ikke ruster etterhvert. Hva slags grunning og lakk anbefaler dere der? 

Det er samme bremsene som sitter på w116. Når jeg søkte på delenunmeret, kom også betegnelsen 6,9 opp, men kan det stemme det da? Trodde disse hadde større bremser? Eller er dette de største pga M110 motoren? 

Legger ved et bilde av samlede deler som skal byttes nærmere våren når kroppen er i sving. Jeg skal kun bytte bremsene selv, styresnekke, olje til motor og girkasse, oljefiltre, knokkelforinger og stag skal jeg sette bort til verksted pga vond nakke. Ikke særlig å ligge under bilen med den nakken

20220318_085910.jpg

• Like 1

Her har du mye kosejobbing foran deg.

Deilig å få bremsene i orden! Skiftet selv bremsene for ett år siden - forskjellen var som natt og dag! De caliperne der er fantastiske. Og ja, husker at mine for W116 450 SE er de samme som 450 SEL 6.9. Det er kraftige saker. Regner med du også skifter klosser?

Jeg skiftet også øvre bærearmer. Det var faktisk enklere og mindre åling under bil enn å skifte caliper.

Er dette ny, overhalt styresnekke? Blir spennende å høre hvordan du opplever forskjellen. Har du støtdemper på styringen? Den er enkel å skifte, men du må under bilen. Den er også billig, og gjør kjempeforskjell på styringen dersom den gamle er utslitt.

Deilig med masse nye deler! Håper du kommer deg raskt og får tatt fatt på jobben 👍

Når det gjelder bremser er det først i 'nyere tid' at Mercedes lot til å forstå at bilens vekt og effekt burde hensyntas når disse skulle dimensjoneres. Opp til og med 90-tallet var det stort sett stusselige saker som ikke tåler mer enn 1-2 kraftige oppbremsinger før effekten er vesentlig redusert. Husker jeg leste en bemerkning om Mercedes' tidligere toppmodell 560SEC på et forum en gang, skrevet av en entusiast av et annet merke; 'Bremsene hadde det romslig inni en 15" felg!'. Dette på tross av at bilen veide nærmere 2 tonn og hadde oppunder 300hk..

2 hours ago, Jan S said:

Her har du mye kosejobbing foran deg.

Deilig å få bremsene i orden! Skiftet selv bremsene for ett år siden - forskjellen var som natt og dag! De caliperne der er fantastiske. Og ja, husker at mine for W116 450 SE er de samme som 450 SEL 6.9. Det er kraftige saker. Regner med du også skifter klosser?

Jeg skiftet også øvre bærearmer. Det var faktisk enklere og mindre åling under bil enn å skifte caliper.

Er dette ny, overhalt styresnekke? Blir spennende å høre hvordan du opplever forskjellen. Har du støtdemper på styringen? Den er enkel å skifte, men du må under bilen. Den er også billig, og gjør kjempeforskjell på styringen dersom den gamle er utslitt.

Ja, jeg fant ut av det, at jeg mangler styredemperen. Den vet jeg er lett å bytte. Bytter ut absolutt alt med nytt. Selvfølgelig også klosser 😊

Styresnekka er en overhalt original del. Ny koster den intet mindre enn 33k på BOS. Håpløst.. Men jeg har trua på at en overhalt er minst like god 👍

1 hour ago, Sven Håkon said:

Deilig med masse nye deler! Håper du kommer deg raskt og får tatt fatt på jobben 👍

Når det gjelder bremser er det først i 'nyere tid' at Mercedes lot til å forstå at bilens vekt og effekt burde hensyntas når disse skulle dimensjoneres. Opp til og med 90-tallet var det stort sett stusselige saker som ikke tåler mer enn 1-2 kraftige oppbremsinger før effekten er vesentlig redusert. Husker jeg leste en bemerkning om Mercedes' tidligere toppmodell 560SEC på et forum en gang, skrevet av en entusiast av et annet merke; 'Bremsene hadde det romslig inni en 15" felg!'. Dette på tross av at bilen veide nærmere 2 tonn og hadde oppunder 300hk..

Takk for det 😃 

Så egentlig lagde de underdimensjonerte bremser til de større motoralternativene før? 

Posted (edited)
9 hours ago, Sven Håkon said:

Ja, bremsene var generelt underdimensjonerte tidligere. 

Ok. Skal bli spennende om det blir noe forskjell i det hele tatt. Her jeg sitter er jeg faktisk usikker på hvor gamle bremsene er.

Jeg har surret litt for mye med disse 123 bilene frem og tilbake med deler, så mye mulig jeg faktisk brukte de nye calipperne jeg en gang kjøpte til den røde t modellen jeg hadde, eller om jeg bare har brukt noe. Det gjenstår å se.

Uansett er det en ok å bytte alt til nytt da jeg tenker å tørrisblåse bilen under. Helheten vil bli veldig bra. En går lett litt i surr når en holder på med så mange forskjellige 123 biler

En ting jeg da tenker litt på. Bør jeg lakkere selve callipperene også? Når de er nye er de belagt med et fint lag med ett eller annet som falmer over tid, slik at dem ser ut deretter. Kan det være en fordel å lakkere dem sølv med en gang mens de er nye?

En annen ting, hva skal jeg lakkere skivene med, for å unngå rust som kommer etter litt bruk?

Edited by _s_y_v_e_r_s_e_n_

Posted (edited)

En annen litt artig ting, han som kjøpte 350'n har fått den EU ok. Han hadde hatt en større jobb på motor, å skal bytte automatkasse disse dager da den var skrot. Han skulle komme innom en dag så vi fikk tatt en liten tur sammen. Det skal bli gøy 😃👍

Edited by _s_y_v_e_r_s_e_n_
  • Like 1

• 3 weeks later...
On 4/8/2022 at 11:06 AM, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Gikk på en skikkelig smell. Men det er noen mil igjen til den runder første runde. 200 kompressor

20220407_154322.jpg

20220407_154336.jpg

20220407_154332.jpg

20220407_154346.jpg

20220407_154421.jpg

20220407_154328.jpg

20220407_154307.jpg

Gratulerer! Fin bil ! 💐😎😎

Gratulerer! Det er en fin smell 😄 Håper vi får sjå litt til denne og innimellom. Fruen har ein w204 på 3.året no og min far har hatt sin sida 2010, gode biler! 

Har du noen spesielle planer med den? 

On 4/8/2022 at 19.05, Stian said:

Yeeey sedan!

Hehe, ja, som stv mann, så var det på tide med en sedan 😊

On 4/9/2022 at 0.51, Deltaone said:

Gratulerer!

Takk 😃

21 hours ago, Roger H. said:

Gratulerer! Fin bil ! 💐😎😎

Takk Roger, veldig fornøyd 😃

20 hours ago, HåvardR said:

Gratulerer! Det er en fin smell 😄 Håper vi får sjå litt til denne og innimellom. Fruen har ein w204 på 3.året no og min far har hatt sin sida 2010, gode biler! 

Har du noen spesielle planer med den? 

Takk for det! 😃 Måtte ha en nr 2 bil, å var på leting etter en 230e w123 egentlig,  men det var  ingen i markedet jeg ønsket, å da dukket denne opp, å  204 er ingen dårlig nr 2. Er veldig fornøyd med 204. Har en stv fra før, å den har vi hatt nå i 8 år. Det er en svært bra bil. Jeg liker å si at jeg sammenligner 204 med w123. Har ingen spesielle planer med den bortsett fra at det blir en pendlerbil 😃

9 hours ago, CHARLIE said:

Så jo knallfin ut den! Gratulerer🙂

Jo takk for det Charlie 😃

Få se fronten da? Siden det ikke ser ut til å være stjerne oppå panseret, så går jeg ut fra at den sitter midt i grillen. Beklager å si det, men det synes jeg blir feil på en sedan. Det skal være forbeholdt coupe/roadstere. Mulig jeg er sær, men i mitt hode blir det feil når det ikke er stjerne på panseret på en sedan. Men ellers ser det ut til å være en meget flott bil Fin farge og godt utstyrt. Har litt lyst på en 204 selv.