Jump to content

Problem: Lyd fra motorrommet ...?

Jan S
 Share

Recommended Posts

Har en rasle/skrangle/tikke lyd i motorrommet som har "plaget meg" en stund. Kommer fra front-partiet.

Stetoskop ga ingen hint om hvor dette kommer fra (for et utrenet øre).

Koblet deretter fra dynamo, vifte/vannpumpe og servopumpe og lot motor gå på tomgang i 1 min .... lyden var borte og det var nydelig å høre at motor gikk som varm kniv i smør!

Dynamo ruller uten lyd når jeg snurrer den, derfor må feilen nesten være vifte/vannpumpe og/eller servopumpe.

Kjøletemperaturen er der den skal være og stabil, også under varme forhold og relativt høye hastigheter (i sommer 38 grader og 120-140 km/h dvs. 3000 rpm).

Hva gjør jeg nå for å finne feilen? Kan noen teste servopumpa for meg ... et verksted? Er det normalt at de lager slik lyd uten å vri på rattet?

Jeg mistenker vannpumpa .... og da har jeg et problem, den er ikke lett å få tak i.

Takknemlig for tips hvordan jeg kan finne feilen (ikke lett å høre ... kanskje en erfaren mekaniker kjenner lyden?).

Motor er USA 1977 6.9, servopumpe er A 126 460 1480 

20220924_163204.jpg

1 hour ago, tommern57 said:

Har du prøvd stetoskopet etter du kom fram til vannpumpe eller servo?

Har lyttet flere ganger på alt som roterer foran der .... dynamo, vannpumpe, servopumpe .... hører ikke noe spesielt. Ville tro at lyden jeg hører ville være enkel å høre med stetoskop. Men nei, ikke for et utrenet øre.

Subjektiv følelse er at begge lager lyd. Lurer derfor på å teste servopumpe først .... men hvordan? Er det noen som gjør slikt? Er det evt. lager inne i pumpa som må skiftes? Skifte nye pakninger er vel mulig å gjøre selv, men kanskje en mekanisk rehabilitering bør overlates til proffe?

trur du skal slite med å finne et verksted i dag som sier at ei servopumpe kan fixes. De kan bare skifte komponenter i dag. Helst til femsifra summer.

Hvilke muligheter har du for å drive den ene, men ikke den andre? Altså en av gangen? Går alt på samma reim?

39 minutes ago, tommern57 said:

trur du skal slite med å finne et verksted i dag som sier at ei servopumpe kan fixes. De kan bare skifte komponenter i dag. Helst til femsifra summer.

Hvilke muligheter har du for å drive den ene, men ikke den andre? Altså en av gangen? Går alt på samma reim?

Ja, dessverre har du nok rett i det.

Går på samme reim (vannpumpe og servopumpe). God ide - mulig jeg kan finne ei mindre reim som passer over kun servopumpa. Må måle og se om jeg er heldig.

On 27.9.2022 at 17.25, Jan S said:

Går på samme reim (vannpumpe og servopumpe). God ide - mulig jeg kan finne ei mindre reim som passer over kun servopumpa. Må måle og se om jeg er heldig.

Gammelt tips er å bruke nylonstrømpe. Da klarer du kanskje å koble til ett aggregat av gangen, hvis du kommer til å knyte nedi der.... Regner med den klarer å drive servopumpa også, så lenge du ikke svinger...

On 9/28/2022 at 12:42 PM, Stian said:

En annen mulighet er jo viskosekoblingen i viften.

Interessant, Stian. Du mener denne kan "lage bråk"?

Må sette meg inn i hvordan en slik kobling er bygget opp.

On 9/28/2022 at 12:54 PM, Sven Håkon said:

Pleier ikke slike deler å være mulig å få overhalt eller bytte mot en overhalt versjon i Tyskland?

Og; har du prøvd å starte uten reimer i det hele tatt (bare for en veldig kort stund altså)?

Jo, håper det. Akkurat nå vet jeg ikke om det er vannpumpe, viskosekobling eller servopumpe.

Ja, har kjørt uten reimer (motor går nydelig), men vannpumpe og servo på samme reim, vet derfor ikke hvor feilen ligger.

On 9/28/2022 at 5:53 PM, Will said:

Gammelt tips er å bruke nylonstrømpe. Da klarer du kanskje å koble til ett aggregat av gangen, hvis du kommer til å knyte nedi der.... Regner med den klarer å drive servopumpa også, så lenge du ikke svinger...

Haha, strømpebukse på 6.9 ..... det må du ikke fortelle til noen 🤣 Men godt tips! Blir siste utvei.

10 hours ago, Jan S said:

Jo, håper det. Akkurat nå vet jeg ikke om det er vannpumpe, viskosekobling eller servopumpe.

Ja, har kjørt uten reimer (motor går nydelig), men vannpumpe og servo på samme reim, vet derfor ikke hvor feilen ligger.

Ok, men da vet du altså at det er en av de to pumpene, det var det jeg lurte på 👍

On 9/30/2022 at 12:00 AM, Jan S said:

Må sette meg inn i hvordan en slik kobling er bygget opp.

Det er for mye jobb :) 

Det er et lager der inni. Det kan ryke. Men det er bare å teste motor uten vifte montert.