Jump to content

vutderer kjøpe en av disse som min første bil. Tanker fra de erfarne?


Olaelve
 Share

Recommended Posts

Hei,

Begge linkene dine er til samme annonse. 

M271 motoren har eit par svakheter. Dette være seg strekt registerkjede, utslitte kamdrev og dårlig kjedestrammer så det er viktig å sjekke opp i dette.

Videre er det ein kjent sak at kamaksel selonoidene begynner å lekke olje internt så det trekkes opp i ledningsnettet. Når dette får pågått lenge nok så får olja vandre heilt i motorstyreenheten. 

Dette er enkelt å sjekke, berre vippe av kontakten til selonoidene og sjå etter fukt/olje når du ser på bilen. 

 

Når ting er i orden er desse motorene kjempegode å kjøre. Eg hadde ikkje hatt problem med å kjøpt bil med denne motoren igjen(har hatt 2) men du bør sjekke opp så du ikkje risikerer registerhavari :)

CLKen er ellers meget komfortabel bil å kjøre, utrulig lyst og trivelig i kupéen uten B stolpe og ser pen ut!

Sjekk godt for rust, ville ikkje tatt selges ord for rustfri da desse bilene ruster.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar @HåvardR😊

https://www.finn.no/257777498 (andre linken)

 

med «å sjekke opp i dette», mener du ta bilen på verksted, eller sjekke historikken på servicer? Tidligere Eieren hadde dødd mens clken var på verksted og den hadde så stått 2 år hos en forhandler før den ble solgt til nåværende eier som har gjort en del selv. Kort fortalt; det kommer ikke med servicehefte, da ingen visste hvor det ble av pga eiers død (dette fortalte selger meg). Er dette noe du vil si er et no-go kjøp, eller ser det ut som en fin bil sålenge jeg går over motoren selv, eller får fagkyndige til å ta en inspeksjon?

mvh.Ola

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Man får kjøpt oljestopper (en ledningsbit som kobles mellom solenoiden og eksisterende ledning) for å unngå olje i motorstyringen. Du kan sjekke, hvis tar av koblingen og sjekker. 
Registerkjede litt mer vanskelig, kan høres i noen sec. ved kald start. Erfaringsmessig kommer fram rundt 150000-160000 km. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, utlending said:

Man får kjøpt oljestopper (en ledningsbit som kobles mellom solenoiden og eksisterende ledning) for å unngå olje i motorstyringen. Du kan sjekke, hvis tar av koblingen og sjekker. 
Registerkjede litt mer vanskelig, kan høres i noen sec. ved kald start. Erfaringsmessig kommer fram rundt 150000-160000 km. 

hei, takk for svar. Hvordan lyd er det man skal høre etter når du starter opp ved kald start? Var å så på bilen nå. Hørte ingen ulyder fra motor under kald start, akslerering eller revving i fri.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Olaelve said:

hei, takk for svar. Hvordan lyd er det man skal høre etter når du starter opp ved kald start? Var å så på bilen nå. Hørte ingen ulyder fra motor under kald start, akslerering eller revving i fri.

Husker ikke helt hva slags lyd, det var ca. 7-8 år siden. Men det er en rare lyd som forsvinner etter noen sec (i begynnelsen vartfall). Men hvis du slår inn på youtube M271 timing chain noise eller lignende, da sikkert får opp videoer. Problemet er godt dokumentert på nett

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...