Jump to content

Oljeskift suge eller tappe - motorens

Yankee
 Share

Recommended Posts

Regnes det som fullverdig løsning å suge ut oljen, eller bør den tappes av med å skru ut oljepluggen?

ser mange bruker motorens ved skift. Også merkeverkstedet. Er det sterkt anbefalt?

går det fint å bytte oljefilteret noen dager etter oljeskift? Eller forurenser det oljen? (Fikk feil)

På dei fleste nyare MB-motorane kan du med fordel bruke suger. Brukar sjølv suger på min OM651 og OM642. Men det spørs og kva motor det er snakk om.

På andre merke går det ikkje nødvendigvis like bra. F.eks på konebilen med 2,0 Ford går det ikkje.

Kan ikkje du berre vente med oljeskiftet til du får rett filter?

Er en 220 cdi fra 2014 så da er vel det 651? 

kunne ventet om jeg ikke hadde tappet av før jeg så det var feil, så nå må jeg eventuelt bytte oljen på nytt. Den gamle jeg tappet var ikke ren nok til å fylle på igjen. 

Aah, da er det vel berre å fylle på ny olje og kjøre. Filteret skal jo ta opp skit, ikkje sleppe det ut, så oljen blir nok ikkje ødelagt av det 😉

2014 220CDI er OM651, ja, så den skal kunne sugast. Eg vil tru det og er spesifisert metode frå MB.

Kjør litt lunk i motoren før suging, så går det litt lettare ut.

Jeg kjøpte en manuell suger fra Biltema for min ML 270 cdi, og den er suverent enkel i bruk. Ikke være redd for at det blir igjen noe slam, skal du ha ut absolutt alle oljerester, må bunnpanna av og renses, og det vil du ikke! Skift heller olje litt oftere. Oljefilteret holder jo ev. forurensinger på plass inne i filteret, så at det går en tid etter oljeskift, er ikke noe å være redd for. Olje og filter kan skiftes helt uavhengig av hverandre.

Med vennlig hilsen, Olaf

• Like 1

Det som må fortelles til de som tror at de uten trykkluft må stå og pumpe hele tiden - Neida! Du setter slangen ned i peilepinnerøret, pumper noen gangert for å få et vakum i tanken. Så står den der og langsomt suger opp oljen, uten noen ytterligere menneskelig innblanding! Det kan hende du må pumpe en gang til, det beror jo på oljemengden. Jeg har en eldre, mindre modell, en manuell 6 liter versjon, så med 7,5 liter olje i motoren må jeg helle over i en tomkanne underveis. Men i det store og hele, en grei og renslig jobb.

Med vennlig hilsen, Olaf

• Like 1

On 7/2/2022 at 1:40 AM, Olaf said:

Jeg kjøpte en manuell suger fra Biltema for min ML 270 cdi, og den er suverent enkel i bruk. Ikke være redd for at det blir igjen noe slam, skal du ha ut absolutt alle oljerester, må bunnpanna av og renses, og det vil du ikke! Skift heller olje litt oftere. Oljefilteret holder jo ev. forurensinger på plass inne i filteret, så at det går en tid etter oljeskift, er ikke noe å være redd for. Olje og filter kan skiftes helt uavhengig av hverandre.

Med vennlig hilsen, Olaf

Tenker jeg går for den manuelle jeg også til min w211. Med suger kommer jo dette til å gå som en lek, så det blir jo fort til at man skifter oftere også enn hvis man skulle holdt på, på "gamle" måten. Da tror jeg heller ikke man trenger å bekymre seg for slam, eller at det eventuelt skulle ligge 3 dråper igjen hvis man tross alt skifter 2 ganger i året.

Men må man kjøpe med en forlenger slange til den manuelle, eller er slangene som følger med lange nok til at de når helt ned i bunnpanna når sugeren står på gulvet ved siden av bilen?

Posted (edited)
4 hours ago, Olaf said:

Det som må fortelles til de som tror at de uten trykkluft må stå og pumpe hele tiden - Neida! Du setter slangen ned i peilepinnerøret, pumper noen gangert for å få et vakum i tanken. Så står den der og langsomt suger opp oljen, uten noen ytterligere menneskelig innblanding! Det kan hende du må pumpe en gang til, det beror jo på oljemengden. Jeg har en eldre, mindre modell, en manuell 6 liter versjon, så med 7,5 liter olje i motoren må jeg helle over i en tomkanne underveis. Men i det store og hele, en grei og renslig jobb.

Med vennlig hilsen, Olaf

Trur eg prøvde med trykkluft på min ein gang, men det er meir styr med trykkluftslangen enn å berre pumpe litt for hand 😄

Litt lunk i oljen så går det leikande lett

Skifta olje på ein OM629 i dag, da var det greit med 15 liters suger (12 liter går det på den)

Edited by Simen Arntsen

Posted (edited)
3 hours ago, HansB said:

Tenker jeg går for den manuelle jeg også til min w211. Med suger kommer jo dette til å gå som en lek, så det blir jo fort til at man skifter oftere også enn hvis man skulle holdt på, på "gamle" måten. Da tror jeg heller ikke man trenger å bekymre seg for slam, eller at det eventuelt skulle ligge 3 dråper igjen hvis man tross alt skifter 2 ganger i året.

Men må man kjøpe med en forlenger slange til den manuelle, eller er slangene som følger med lange nok til at de når helt ned i bunnpanna når sugeren står på gulvet ved siden av bilen?

Den eg har har lang nok medfølgande slange til å suge med sugeren på golvet. Og det er på E-klassen med peilepinnen helt bak på motoren.

Du får ikkje ut meir slam med tappepluggen uansett. Og har du så mykje slam og skit i oljen at det er et problem, er vel havari nært foreståande uansett 😬

Oljeskift 2 gangar i året høres helt unødvendig ut, på ein moderne MB-motor med moderne olje og normal kjørelengde..

Edited by Simen Arntsen
  • Like 1