Jump to content

W204 - Manuell girkasse - HOLDBAR?

RVH
 Share

Recommended Posts

Hei, takk for medlemskap. Håper det er flere her som kan komme med nyttige tilbakemeldinger.

Er de manuelle girkassene like holdbare som de automatiske, eller skiller ikke Mercedes seg ut her?
  Er det vanlig at girkasse og clutch holder bilens levetid, eller har dere erfaringer med at dette må skiftes?
Bilen jeg undersøker er en MB C-Klasse 200CDI Diesel Sedan - den har gått 250 000km.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke finner mange Mercedeser på Finn med manuelt gir som har gått langt (400+).
 Dette kan jo eksempelvis skyldes at biler med lang km-stand ofte er automat, da ingen taxier f.eks har blitt kjøpt med manuelt gir. - Men vil høre her med dere som har peiling. (Jeg vet det er lettere å videreselge automat, men jeg trives egentlig med å gire).

Har aldri hørt noe dårlig om manuelle kasser på dissa, men det er jo ikke mange av de heller? Clutch er en helt annen sak. En eldre person med dårlig hørsel kan "bruke opp" en clutch på 30,000 km når de tar av fra postkontoret på 4000 rpm. Det gjelder alle biler, uansett merke. En annen ting som kan bruke kopling, er tilhengerfeste. Ei tung campingvogn eller henger, er vanskelig å rygge uten å slure på clutch. Sånn i snitt, vil jeg tippe gjennomsnittet av clutch varer rundt 200.000 km, men det er jo forskjell på f.eks bykjøring og langkjøring

Jeg har en 203 med manuell kasse. Går ut fra at det er noenlunde samme konstruksjon som 204.  Min er gått ca 210' nå, stort sett på lokalkjøring. Clutchen er fin, og kassa er også veldig tight og fin.