Jan S Posted May 26 Share Posted May 26 Bilen er USA 1975 450 SE (116.032) Motor er 6.9 liter (M100.985) til en 1977 USA 450 SEL (116.036) Girkassen er en 722.004 som stod originalt i bilen (se over) Litt lei av oljelekkasje under bilen. Kommer ut rett under konverteren. Se bilde etter 20 timer. For noen dager siden kom dobbelte mengde. Dette er motorolje, regner derfor med at det er bakre simmering på motor. Se bilde og del 109 - Enig? - Antagelig ikke kritisk for motor? - Er dette en jobb jeg kan gjøre selv? Har ikke tatt ut girkasse før ... - Andre ting jeg evt. bør gjøre i samme slengen? - Andre kommentarer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted May 27 Share Posted May 27 (edited) Jeg har aldri skrudd i en M100 motor, men ut i fra tegningen ser det ut som M100 er lik de andre motorene når det gjelder veivakseltetningene. Det er kun simmering foran (del 103 på tegning). Bak er det en helt annen type tetningsring (del 109). Denne kan bare byttes ved at veivakselen (!!) tas ut av motoren. Ringen leveres som 1 del, se vedlagte bilde. Først bankes den ned i et spor i motorblokken. Så skjæres den i to deler. Den andre delen bankes ned i et spor i bunnpannen. Når bunnpannen monteres på blokken, blir det en hel tetningsring igjen. Det kan være lurt å ha på litt tetningsmasse der hvor endene møtes. Om det er en DIY-jobb? Ikke gjort på en kveldsstund iallefall 😉. Tetningsring: Fra verkstedshåndbok, her presses ringen ned i sporet i blokken. Edited May 27 by Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 27 Share Posted May 27 Jeg satt og lurte litt på denna. Fikk ikke helt bestemt meg. Men det stemmer nok det du sier, Harald. Dersom du ser på veiva, så har den en hub med større diameter i bakre enden, og da kan det ikke være en simmerring. Dvs at det er en to-delt tetning, så her må man nok ned med bunnpanne osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted May 27 Author Share Posted May 27 Takk til dere begge, utrolig bra info! Veiv ut ... det betyr vel at motor må ut først. Høres ut som en STOR jobb. Kombineres med en full/delvis overhaling. Da legger jeg den tanken litt på is - "litt" oljedrypp må jeg nok leve med en stund til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted May 27 Author Share Posted May 27 10 hours ago, Harald said: Jeg har aldri skrudd i en M100 motor, men ut i fra tegningen ser det ut som M100 er lik de andre motorene når det gjelder veivakseltetningene. Det er kun simmering foran (del 103 på tegning). Bak er det en helt annen type tetningsring (del 109). Denne kan bare byttes ved at veivakselen (!!) tas ut av motoren. Ringen leveres som 1 del, se vedlagte bilde. Først bankes den ned i et spor i motorblokken. Så skjæres den i to deler. Den andre delen bankes ned i et spor i bunnpannen. Når bunnpannen monteres på blokken, blir det en hel tetningsring igjen. Det kan være lurt å ha på litt tetningsmasse der hvor endene møtes. Om det er en DIY-jobb? Ikke gjort på en kveldsstund iallefall 😉. Tetningsring: Fra verkstedshåndbok, her presses ringen ned i sporet i blokken. Harald, den verkstedboka du viste bilder fra ... er det for M100 6.9-motoren? Hvor får man kjøpt slike bøker med den kvaliteten? Har sett noen kopier med dårlig kvalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted May 28 Share Posted May 28 Oljedrypp gjør ikke noe med motoren så lenge det ikke blir for lite olje på den. Verkstedshåndboken er til M110, kjøpt hos Mercedes-Benz Classic Center. Det ser som sagt likt ut på M100, men tetningsringen har helt forskjellige delenummer fant jeg ut nå. M100: 1000100180. M110: 0009976941. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted May 29 Author Share Posted May 29 On 5/28/2022 at 9:10 AM, Harald said: Oljedrypp gjør ikke noe med motoren så lenge det ikke blir for lite olje på den. Verkstedshåndboken er til M110, kjøpt hos Mercedes-Benz Classic Center. Det ser som sagt likt ut på M100, men tetningsringen har helt forskjellige delenummer fant jeg ut nå. M100: 1000100180. M110: 0009976941. Godt å høre, Harald. Sjekker regelmessig oljenivå, også på girkasse. Er du fornøyd med boka du kjøpte? Er det en komplett bok for det mekaniske rundt M110-motoren? Er den tilstrekkelig for en komplett demontering, sjekk av toleranser o.l. og montasje? Ønsker nemlig å kjøpe en slik bok for USA M100 6.9. Leker litt med tanken å ta ut motor, demontere, rengjøre, sjekke, skifte alt som bør skiftes og sette sammen igjen. Hadde vært kult å gjøre dette selv ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted May 29 Share Posted May 29 (edited) Veldig god bok, den dekker alt. Er på tysk. 720 sider, men 1/3 (!) handler om forgasseren. Jeg har hatt mye glede av den. Har ikke demontert hele denne motoren, men har skiftet kamaksler og kontrollert D-jetronic anlegget. Jeg tok like godt bilder av sidene med innholdsforegnelsen, så kan du se. Edited May 29 by Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted May 29 Author Share Posted May 29 Nydelig, Harald - takk for det! Dette ser bra ut, kommer til å kontakte MB for en tilsvarende til W116 M100.985 (6.9). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted June 1 Author Share Posted June 1 @Harald Fant vedlagt bilde for en Australia/Japan 6.9 Interessant at denne har en gummipakning under "hovedpakningen". Det samme har Europa-6.9 Men min USA-6.9 har ikke denne gummipakningen. Hva kan grunnen være til det? Noen idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted June 2 Share Posted June 2 Kjenner ikke til denne gummipakningen. Finner den heller ikke i delekatalogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.