Jump to content

-88 SL 560 - bytte av kuleledd på nedre bærearm - trenger krisehjelp

Share

Recommended Posts

Har brukt kvelden på å løse ned hele hjulopphenget på venstre side foran for å bytte ut nedre kuleledd. Løsnet den horisontale låsebolten og fikk med litt om og men løftet av spindelen. Presset på ny kule og skulle så sette på plass spindelen på den nye bolten. Men, den vil ikke nedpå, uansett hva jeg gjør. Har målt ny og gammel bolt, de er identiske. Har pusset lett med sandpapir inni bolthullet, greaset, men den vil bare ikke nedpå. Kommer ikke til med noen form for ters. Har noen vært borti samme problem? Gode råd mottas med takk!

PS. På bildet er ikke bolten på linje med bolthullet, spindelen ble satt oppå til ære for fotografen.

IMG_6534.jpg

Hei tommern. Ja og nei. I utgangspunktet ja, men det ser ut som om splitten er sveiset sammen. Delen er intakt, ser ikke ut som en reparasjon, tenkte det kanskje skulle være slik originalt. Som sagt er det en bolt som går igjennom, med mutter på andre siden. Det var et styr å få den av, men det gikk til slutt med håndmakt og mye grease. Var forberedt på at det kunne bli trang å få den på igjen...

Tenker at bolten med mutter er det som holder navet på plass, ettersom bolten til kuleleddet er låst av denne horisontale bolten som hviler an mot et spor i kuleleddbolten . Altså at det ikke er behov for at splitten skal strammes sammen. Vet ikke om denne forklaringen ga mening...

Posted (edited)

image.jpeg.0a8e7f15314137078c5ae78907ede69c.jpeg

Vanligvis er det en splitt her ved pilen. Med bolten strammer du hylsa så den sitter. Sporet i kulebolten er der for å hindre dreiing dersom kula skjærer seg, og for at du skal får riktig inntrengning. Vanligvis setter man f.eks en flattrekker inn i sprekken for å vide den ut med et par slag på trekkeren. Hvis man vider ut for hardt, kan hele hylsa sprekke. (har gjort det)

Når jeg sier "vanligvis", mener jeg at jeg aldri har sett dette oppsettet uten sprekk eller med sveis!

Har du mulighet for å sjekke andre siden der bilen står?

Edited by tommern57

Hei, flott at du har oppfattet forklaringen helt riktig, til tross for dårlig forklaring :)

Det er en søm over splitten. Pirket borti med et skrujern, og det virket hardt. Derfor sa jeg sveiset. Men mulig det ikke er sveis. Kan ikke helt skjønne poenget med denne sømmen, som sagt ser det ikke ut som om denne delen trengte reparasjon.

Kan prøve å sjekke hva denne sømmen er, og også sjekke den andre siden for å se om den har det samme.

Skal ta et bedre bilde av sømmen i morgen.

Hei, da ordnet det seg. Det viste seg at den sømmen ikke var sveis, men et stoff noen har sprøytet inn i sprekken engang. Se bilde. Fikk fjernet det, men måtte bruke kile likevel for å få nedpå hylsen. Takker for tipset :)

IMG_6535.jpg