Jump to content

Classic sin 22' Mercedes-Benz EQC 400 4matic

Classic
 Share

Recommended Posts

22' Mercedes-Benz EQC 400 4matic premium pluss 

Bilkjøpet

En mange år gammel drøm har gått i oppfyllelse. I dag fikk jeg levert en fabrikkny Mercedes-Benz. Bare få år tilbake, trodde jeg ikke denne skulle være elektrisk. Jeg lånte en tilsvarende demobil i et par dager, og det tok ikke lang tid før jeg var overbevist. EQC føltes ut som en ekte Mercedes, med kjørekomfort, kvalitetsfølelse og sømløs nytelse fra første sekund. Jeg fant meg raskt til rette i den kvikke bilen. Det ville jo vært galskap å bruke like mye penger på en fossildrevet bil i samme prisklasse i disse dager. I tillegg hører jeg rykter om at det kommer mva. på EL-biler i denne prisklassen allerede fra 2023. Tanken var egentlig å kjøpe EQA 300 4matic. Med alt ekstrautstyret jeg ønsket, ble prisen ble litt drøy for en bil i dette segmentet. EQA har i tillegg ca. 6 måneder leveringstid. Da kunne jeg like så greit legge en ekstra slump på bordet. Jeg endte selvfølgelig opp med premium plusspakke, for å tilfredsstille entusiasmen. Jeg fikk også forhandlet meg de stilige flereikede 21" AMG. Originalt var min bestilt med noen 20" AMG felger jeg ikke har sansen for. Felgene jeg endte opp med, kom fra en annen EQC som sto i lokalet hos forhandleren. Bilen min var forhåndsbestilt av bilforhandleren, og jeg var heldig med en leveringstid på kun to uker (sto i Drammen). Nå har leveringstiden for EQC-kjøpere blitt estimert til september.

Bilens datakort: 

197 Obsidian black metallic

233 Distronic plus

242 Memorysete høyre side foran

249 Speil - automatisk blendfritt

266 Aktiv styreassist

275 Memorypakke

365 MB navigasjon

414 Soltak i glass

463 Head-Up display

501 360 graders kamera

502 3 års gratis kartoppdatering

51U Sort taktrekk

513 Lesing av trafikkskilt 

537 DAB+ radio

546 Aktiv hastighets-assistent

550 Tilhengerfeste

580 Thermatic klimaanlegg

611 Ambient belysning eksteriørspeil

628 Adaptive fjernlys

63B Ladekontakt

642 Multibeam LED

651 ARTICO/DIMICA sort delskinn

772 AMG eksteriør

802 2022-modell

82B 11 kWh OMBORDLADER

83B Hurtiglading

840 Sotede ruter

851 Varme og støyisolerende glass

853 MB soundsystem

873 Setevarmere foran

875 Oppvarmet vindusspylersystem

877 Ambient belysning 

889 Keyless-GO

890 Elektrisk bakluke

893 Keyless start

L5C AMG sportsratt

H65 Listverk i karbonfiberlook

B34 Ladekabel mode 3 for wallboks og offentlige ladestasjoner

36U Remote og andre ladetjenester premium

B30 Nødlander for stikkontakt 5m

R8N ? 

RRR 20" lettmetallfelger (byttet til 21" AMG flereikede)

U09 Dashpoard i Artico kunstskinn

PYH Utstyrspakke

30P Oppbevaringspakke

23P Kjøreassistentpakke

17U Android-pakke

16U Apple Carplay

14U Smartphone-pakke

U82 USB-uttak bak

U35 12v stikkontakt i bagasjerom

U22 Korsryggsstøtte

PDA: Advanced pakke 

P49 Speilpakke: blendfrie og elektriske speil

PYB Basispakke

PYO Premium plusspakke

P17 Keyless-GO pakke

P47 Parkeringspakke

P29 AMG interiør sportspakke

P31 AMG sportspakke

Originale vinterhjul

Gummimatter

Bagasjeromsmatte

Det var ikke mulig å legge til resten av utstyret når bilen ble bestilt med premium pluss (ferdig utstyrt bil). Såvidt meg bekjent mangler den kun seter i helskinn (eller designo helskinn), klimatiserte seter (kjøling til helskinn), massasjeseter, stigtrinn (bra den ikke har dette), og setevarme bak av det som er tilgjengelig av utstyret akkurat nå. Tidligere fikk man også Burmester, 4-soners klima, trådløs lading av mobiltelefon, og air-balance (parfyme) og argumented reality, men disse valgene er ikke mulig for øyeblikket. 

Bilder fra utlevering 22.04.22

49kQKpJ.jpg

qu5O8JA.jpg

JC4IYjI.jpg

qNU8f15.jpg

1Gxv1Mw.jpg

BvgcshN.jpg

lKxv6QM.jpg

h30nZyw.jpg

Z4tasvb.jpg

Dil4oq2.jpg

Sq83lTy.jpg

X95mKGw.jpg

Sett fra verandaen :) 

IRiieOq.jpg

Litt morsomt at den har samme fargekode som min første E-klasse.

Edited by Classic
  • Like 1

Posted (edited)

Forøvrig gjennomført den første ladingen i natt. Fikk låne laderen hos forhandleren, hvor demobilen jeg lånte også sto til lading. Denne er kledd i matt selenitegrå designo. Selv om den er kul, skal jeg innrømme jeg er glad jeg gikk for svart. 

gVT1Gnf.jpg

g4TvC7l.jpg

Jeg er imponert over hvor velfungerende Mercedes Me appen er. Den kommuniserer også med Apple Watch. Fikk varsel om at takluken lukket seg i da bilen sto parkert i dag, pga. at det var meldt regn. Her fra i går kveld, da jeg koblet til laderen for første gang. 

UyEr2yX.jpg

Noen dager senere fikk jeg montert en Eeasee-lader utenfor leiligheten. Fungerer bra, og kobler seg opp mot Fjordkraft-appen  :) 

RTJ38WW.jpg

teAaDMa.jpg

Fikk testet bilen en liten tur til Molde for å hjelpe en kompis. Vi leverte en E-klasse til BOS for å skifte en dyse. Dette er forøvrig den aller første driftsfeilen på denne E-klassen, som nå har gått 180 000. Det var min far som kjøpte denne i 2012, og jeg har mange sider i bilpleieloggen om den. Moro at den fortsatt er i mitt bekjentskap, men han vurderer nå å skifte den ut til en EQA. 

BsoFFn2.jpg

Edited by Classic
  • Like 1

• 1 month later...

Mai 2022 - Mercasol rustbeskyttelse

Jeg valgte å spandere på bilen en skikkelig antirustbeskyttelse, siden den enda ikke har møtt den harde vinterårstiden. Behandlingen ble utført ved 1300 km. Takk til Molde Antirustsenter for en meget seriøs og god service. Dette firmaet er virkelig å anbefale, både for eldre biler med rust, og for nye biler. De har i tillegg ekstra kurs for el-biler. Gikk for Mercasol, fordi det er godkjent av Mercedes-Benz i forhold til rustgaranti. 

Et par bilder fra jobben. Bilen fikk komplett behandling med "tynnstoff" og "tykkstoff". Behandlingen tok totalt 4 dager.

qKowciE.jpg

Det kreves en del ekstra maskering av utsatte kabler (som allerede er beskyttet) på EL-biler. 

saajILb.jpg

5iypdZw.jpg

Batterikassen og innfestningen er laget av aluminium, men er utsatt for oksidering. Greit å slippe fjærbrudd, rustede bremserør og oppspiste bremseskjold etter noen år på veien. Dette er klassiske komponenter som er utsatte for rust hos Mercedes. 

FQaQTIq.jpg

I love you❤️ 

OUOHmJw.jpg