Jump to content

Valg av merke på oljefilter og pollenfilter

Yankee
 Share

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til om MAN filter og Bosch leverer pollenfilter i samme kvalitet som original? På min S212 fra 13/14 er det vel aktivt kull i dem?   Ser noen andre merker er opplyst som karbonfilter men det blir vel ikke helt det samme?

ser skruvat selger noen under eget merke, noen erfaringer med hva man får da? 
jeg kjøpte noen forstillingsdeler i fjor til en gammel bil, og fikk da fra ett tysk fabrikat😀

anbefalte merker på oljefilter?

• 3 months later...

Fulgte anbefaling og kjøpte Mann filter, men kan dette være riktig filter jeg har fått? Der er jo ikke den gummikanten på det nye.... det gamle er det som er satt i på sist service på MB verksted

redd for å gjøre feil her...

A9C4DDC9-A16C-4B22-9A3B-8C3BB7718E41.jpeg

14FC48A7-0D3B-4DAB-9EC1-461A11184D67.jpeg

95B88A82-C040-487E-AD34-78C955380161.jpeg

Det der ser ikkje ut som rett filter til din motor, det er ikkje lista for nokon form for MB-motor.. https://catalog.mann-filter.com/EU/eng/catalog/MANN-FILTER Katalog Europa/Oil Filter/HU 719~7 x

Det gamle filteret ser ikkje ut som MANN, men MB-verksted brukar ikkje alltid originaldeler heller, evt kan det vere et originalt Mahle-filter, dei ser slik ut. Det står trykt på eine enden, viss du tørkar av det.

Vil tru du skal ha HU 7010z, eller Knecht/Mahle OX 153/7D2, som er til OM651, men skal ikkje sei det helt sikkert.

Nei, det skal du ikkje alltid stole 100% på. Det tryggaste er å bestille etter original delenummer, sjølv enkle ting som filter. Katalogar/anbefalingar frå utstyrsleverandør skal du heller ikkje nødvendigvis stole 100% på, spesielt når du har bil som er levert nær ein overgang mellom to forskjellige deler. F.eks anbefalar Fuchs at eg brukar 236.15 på gearkassen på bilen min, men den skal ha 236.14. Hadde den vore produsert ca 1 månad seinare hadde det vore rett med 236.15.

Kan sjekke delekatalogen og finne rett filter, om ikkje du har fått bekrefta det på anna vis.