Jump to content

Ekstra vannpumpe på MB C220 CDI 2002 mod w203

Othard
 Share

Recommended Posts

Har problemer med å få opp temperaturen i cupeen. Vanntemperaturen på displayet viser 70 +/- men luften som blåser inn i bilen er langt fra dette. Har sjekket litt på nett runt dette og der ser jeg at det er snakk om en ekstra vannpumpe som leverer vann til varmebatteriet i cupeen. Bilen min skal også være utstyrt med en ekstra "vannvarmer" som får strøm fra dynamoen. Noen som har erfaring med dette?

Ved 70 grader vil du ha merkbart dårlegare temperatur enn ved korrekt driftstemperatur på ca 90 grader.

Begynn med å bytt termostat, viss ikkje du får temperaturen høgare enn 70.

Tilleggsvarmeren er ikkje alltid i bruk, og den er det normalt heller ikkje behov for for å få høg nok temperatur.

Termostat var det første som ble byttet men endringen var liten +/- 10 grader. Hadde knappe 60 før bytte. Slik jeg har blitt fortalt så er denne ekstra vannpumpen for å levere nok varmt vann til varmebatteriet i cupeen når det er ekstra kaldt ute, minus 15-20 og kaldere. Skissen skal vise kjølesystemet men jeg er usikker på om det er slik på min bil. Pumpa kjenner jeg igjen den sitter på ekspansjonstanken.

Kjølesystem.jpg

Pumpe.jpg

Med varm motor, skru av tenninga, ta ut nøkkel og få noen til å trykke på "rest"-knappen mens du lytter i motorrommet.

Det er hvis du har en rest-knapp. Pumpa skal starte når man trykker på rest. Ikke all verdens lyd på den, men du skal høre det, og du merker det dersom du har hånda på den

On 12/29/2021 at 9:46 PM, Simen Arntsen said:

Ved 70 grader vil du ha merkbart dårlegare temperatur enn ved korrekt driftstemperatur på ca 90 grader.

Begynn med å bytt termostat, viss ikkje du får temperaturen høgare enn 70.

Tilleggsvarmeren er ikkje alltid i bruk, og den er det normalt heller ikkje behov for for å få høg nok temperatur.

Som nevnt så er termostat byttet med dårlig resultat. Har fått opplyst fra MB at det sansynligvis er Pre-Heateren som er defekt, den koster 16000 spenn så nå er jeg i tenkeboksen. Ser på forumet at mange andre sliter med samme problem som meg og har mange forskjellige løsninger til forskjellig kostnad. Kan fort bli mye prøving og feiling og høy sluttregning.

Booster element.jpg

Den kan nok vere defekt, ja, men har vanskeleg for å tru at ein 2kW varmer skal ha betydning for motortemperaturen. Avhengig av kor denne er plassert i kretsen, vil den sjølvsagt kunne gi et bidrag til varmeapparatet i gitte tilfeller ved lav motortemperatur.

På min 210 E-klasse har denne varmeren aldri fungert, men har aldri hatt varmeproblem heller.

Du bør uansett om varmeapparatet fungerer eller ikkje, prøve å finne årsak til at motortemperaturen ikkje går høgare.

Kjenn på slangen som går inn på toppen av radiatoren, er den varm? Tyder i tilfelle på at termostaten er open, og sjølv om den er bytta kan den jo vere dårlig..

For å få bedre effekt i kjølesystemet og varmeapparatet kan du prøve å rense det.

Sitronsyre skal vist fungere bra til dette. Pass på å få ut att alt, med fleire runder med reint vatn. Du kan og koble frå slangane inn til varmeapparatet og spyle gjennom i retur.

Sjekk om ventilane inn til varmeapparatet fungerer skkkeleg.

10 hours ago, Simen Arntsen said:

Den kan nok vere defekt, ja, men har vanskeleg for å tru at ein 2kW varmer skal ha betydning for motortemperaturen. Avhengig av kor denne er plassert i kretsen, vil den sjølvsagt kunne gi et bidrag til varmeapparatet i gitte tilfeller ved lav motortemperatur.

På min 210 E-klasse har denne varmeren aldri fungert, men har aldri hatt varmeproblem heller.

Du bør uansett om varmeapparatet fungerer eller ikkje, prøve å finne årsak til at motortemperaturen ikkje går høgare.

Kjenn på slangen som går inn på toppen av radiatoren, er den varm? Tyder i tilfelle på at termostaten er open, og sjølv om den er bytta kan den jo vere dårlig..

For å få bedre effekt i kjølesystemet og varmeapparatet kan du prøve å rense det.

Sitronsyre skal vist fungere bra til dette. Pass på å få ut att alt, med fleire runder med reint vatn. Du kan og koble frå slangane inn til varmeapparatet og spyle gjennom i retur.

Sjekk om ventilane inn til varmeapparatet fungerer skkkeleg.

Nå har jeg dekt til hele radiatoren med papp plater og det er bare en ubetydelig endring av temperaturen men det var minus 14 når jeg testet. Trodde også det kunne være at radiatorvifta gikk men det var det ikke. Nå er jeg i skikkelig villrede om hva jeg skal gjøre. Å sette den inn på verksted med de prisene de har for at de skal bruke timer på å finn feilen er ikke fristende.

On 12/30/2021 at 7:03 PM, tommern57 said:

Med varm motor, skru av tenninga, ta ut nøkkel og få noen til å trykke på "rest"-knappen mens du lytter i motorrommet.

Det er hvis du har en rest-knapp. Pumpa skal starte når man trykker på rest. Ikke all verdens lyd på den, men du skal høre det, og du merker det dersom du har hånda på den

Nå har jeg gjort som du beskrev og pumpa går :-) så nå vet jeg hva den knappen er til men jeg har fortsatt altfor lav temperatur på kjølevannet, +/- 70 grader etter 5 mil og minus 9 ute.

15 hours ago, tommern57 said:

På 203 cdi fram til 0802 så ar det vel 2 radiatorer? Mener det var en mindre som satt framfor den store? Etter det så ble det bare en stor? Mener jeg og huske.......

Jeg har to, en liten og en stor. Er ikke den lille kondensatoren for klimaanlegget? Hvor er i så tilfelle denne?

Mener å huske at de første seriene av 203 hadde en ekstra radiator som var ca !/4 størrelse av den store.

Altså vanlig radiator, kondenser til ac, intercooler, og en liten ekstra radiator.

Disse hadde vel også en kjøler til automaten på siden av radiatoren, mener jeg å huske.

Den ekstra lille kjøleren forsvant vel i aug, 02, så det er at spørsmål om når din ble produsert

• 1 month later...
  • 2 months later...

du har luft i systemet. det hadde jeg på min w203 c klasse 220 cdi. du tar av slangen som går til røret som går inn i torpedoveggen til varmeregistret. så fyller du kjøleveske på tanken. du kobler slangen på igjen når det ikke kommer mere luft. Det har jeg gjort. da blir det varmt i bilen igjen.

Det er mest sannsynlig luft i systemet...verksteder har lufte apperat kor de får sugd ut alt luften så åpne kranen slik at kjølevæske pumpes inn.